Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Samsung Galaxy A51

  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

De technische kant van Stadia

[Exclusief] Cloud-gaming via Stadia: werkt het wel, en wat met netwerk-latency?

· 17 juli 2019

Tegenstanders van Googles nieuwe cloud-gaming platform Stadia schreeuwen vaak onvermoeid over netwerk-latency en andere technische problemen die je game-ervaring zullen belemmeren, maar klopt dat ook? Wij spraken met een netwerk-engineer die ook ervaring heeft in de game-industrie.

Wat is latency?

Cloud-gaming is een nieuw opkomend fenomeen, en nu een techgigant zoals Google plots zich als nieuwe concurrent in de game-industrie voorstelt, schudt dat hevige reacties los bij voor- en tegenstanders. Die laatste groep gelooft niet in de techniek achter Stadia en stelt dat de dienst enkel vlot zal werken voor de happy few  die een uitstekende netwerkverbinding hebben en alle mogelijke middelen gebruiken om latency  - ofwel vertraging die optreedt bij je netwerkverbinding - te voorkomen.

"Latency is simpelweg de tijd die je nodig hebt om je data van A naar B te sturen via netwerkkabels, routers en switches tot de gegevens bij de server arriveren in het datacentrum." Aan het woord is Alwin Garside een Nederlandse netwerkingenieur die ook games heeft ontwikkeld. Hij is nu hoofdontwikkelaar bij MyParcel, werkte bij CoolGames en leidde ook een team van ontwikkelaars bij Trans IP.

Beeld van Alwin Garside

Alwin Garside is momenteel hoofdontwikkelaar bij MyParcel

Hoe erg is netwerkvertraging?

"Latency is ook een belangrijk topic als je gewoon lokaal speelt op een console of pc, dus zonder ook van Googles datacenters afhankelijk te zijn, en ook bij competitieve gamers is het erg belangrijk. Een te hoge latency zorgt er namelijk voor dat je frames die je in een spel met vertraging te zien krijgt. Dat wil je dus vermijden.

Toch legt Garside uit dat netwerkvertraging in de eerste plaats storend werkt bij multiplayer-spellen zoals een Fortnite of PUBG waar je competitief tegen andere spelers speelt en andere spelers natuurlijk geen voordeel wil gunnen door netwerkvertraging. Als je daarentegen in je eentje bijvoorbeeld een RPG-spel speelt, is het van minder belang, want dan heb je enkel een minimale vertraging bij het bedienen van je controller.

Productfoto's van de Founder's Edition

Risico met Stadia

De netwerkingenieur legt uit waarom latency vooral bij Stadia een belangrijk topic is. "Bij cloud-gaming wissel je data uit met Googles server, en onderweg kom je daarbij veel meer apparaten tegen wat automatisch de kans op latency verhoogt", dat zegt Garside die op het internet vooral bekend is onder zijn nickname 'Yogarine'.

Ook hij stelde vast dat netwerk-latency en problemen met netwerk in het algemeen vaak als een negatief argument gebruikt worden tegen Stadia, vaak met weinig of geen technische onderbouwing. Hij trok daarom naar Reddit om in een gedetailleerd stuk zelf zijn berekeningen te delen over netwerkvertraging bij Stadia. Je leest hier alles over zijn berekeningen en de stappen die hij heeft gevolgd.

Stadia Controller

Google-servers in Groningen

"Er zijn tal van factoren die meespelen, want zelfs als je een slechte monitor hebt, kan je al meer dan 20 milliseconden (ms) latency hebben, ofwel één frame vertraging", zegt Alwin Garside. Volgens de netwerkexpert is de afstand tot Googles netwerk en servers belangrijk om zo het aantal 'hops' of apparaten waardoor je gegevens uitwisselt, vermindert. "In Nederland is het erg aannemelijk dat Google zijn datacenter in Groningen zal gebruiken, en dat zal dus de dichtstbijzijnde locatie worden", aldus Garside. 

Een ander punt dat invloed heeft op je latency, en waar Google helemaal geen controle over heeft, is de kwaliteit van je netwerkapparatuur. Het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend om afhankelijk van de internetinfrastructuur een degelijk netwerk in je huis op poten te zetten. Google deed met Project Fi een inspanning om zelf meer touwtjes in handen te nemen, maar dat project is nooit verder uitgerold. "Dit is het grootste probleem voor Google en Stadia. Als Google zelf alle apparatuur zou beheren, kon het bedrijf veel betere garanties geven", stelt Garside. 

Stadia games

Gamen op je telefoon, een goed idee?

In zijn berekeningen stelde Alwin Garside vast dat gamen via 4G en een 2,4 GHz-wifi-netwerk de meeste problemen zullen veroorzaken, ook als is voor veel gebruikers van vast- en mobiel internet in Nederland de internetsnelheid in veel gevallen niet het probleem. "Op mijn 2,4 GHz-netwerk kan ik makkelijk de 25 Mbps halen waarmee ik in principe 4K-beelden streamen, maar ik zou er geen Stadia op willen spelen omwille van de noisevan andere netwerken die latency in de hand werkt".

Wanneer je onderweg op de bus of trein games op je telefoon wil streamen, is dat probleem nog veel groter, stelt Garside vast. Dat heeft niet de maken met de hardware, want de modems van de meeste toestellen zijn prima volgens de netwerkingenieur, maar mobiel internet via 4G zorgt voor de meeste latency in zijn testen. Gamen via wifi is dus de beste optie.

Verkeersagent van netwerktrafiek

Volgens Alwin Garside treedt de minste vertraging op bij bekabeld internet, ofwel ethernet, en ook 5 GHz-wifi legt goede cijfers voor. Hij stelt dan ook dat de infrastructuur in Nederland zeker klaar is voor Stadia. "Als je thuis een YouTube-filmpje kan kijken zonder te bufferen, dan ben je in principe klaar voor Stadia", verduidelijkt Garside. Google heeft ook een online tool gelanceerd waarmee je kan meten of jouw verbinding voldoet aan de vereisten voor Stadia. Je leest er alles over in dit artikel. Al wordt er bij de meting van Google jammer genoeg niets vermeld over de invloed van latency op je spelervaring.

tabel berekeningen
Alwin Garside's berekende latency, afhankelijk van je netwerktype. Lees er alles over in zijn Reddit-bericht

"Ik heb thuis een verbinding van 250 Mbps, dus in principe zou ik zes tot zeven Stadia-streams kunnen starten, alleen zou dat ook mijn latency enorm doen toenemen", dat zegt Garside. "Het zal ook steeds meer interessant worden om actief je internetverkeer te gaan beheren. QoS heet dat, ofwel Quality of Service. Je kan op die manier jouw Stadia-stream voorrang geven op bijvoorbeeld je vriendin die een serie volgt op Netflix, want bij Netflix heb je gewoon buffering, en het is dus geen vereiste dat haar stream dezelfde internetsnelheid heeft als jouw Stadia-stream", legt Garside uit. Je hebt al veel routers waarbij je je netwerkberheer op dergelijke wijze kan beheren, bijvoorbeeld bij Google Wifi, dat we hier op de redactie konden testen.

Dergelijke tools zouden de netwerkproviders naar voren kunnen schuiven. Een ander aandachtspunt is het dataverbruik van je vaste internetverbinding, want gamers die 60 uur per maand gamen via Stadia kunnen weleens tegen een verbruik van 1 terabyte aan data aanlopen. In Nederland zijn veel abonnementen voor vaste verbindingen in principe met een onbeperkte hoeveelheid data uitgerust, maar er zijn wel meldingen die je waarschuwen van je hoge verbruik. Op die manier controleren providers of je met je router geen internet voor een heel flatgebouw voorziet. Providers zullen dat beleid in de toekomst mogelijk moeten aanpassen.

Stadia verbinding

Wat kan Google nog verbeteren?

Alwin Garside heeft ook suggesties die Google nu alvast zou kunnen ondernemen om de netwerk-latency te verminderen en de game-ervaring dus te verbeteren. "Ik heb hier al eerder over nagedacht. Heel veel latency heeft te maken met het synchroniseren van frames zowel lokaal als op de cloud, maar videokaarten op je pc gebruiken G-Sync of Freesync om frames meteen uit te sturen als ze klaar zijn met renderen in de game-engine. Zo'n ervaring zou je ook kunnen emuleren vanuit de server, en dat zou weer tot maximaal 17ms latency kunnen schelen", dat leert Garwide ons.

"Een tweede optimalisatie die Google kan doorvoeren is zogenaamde motion estimation.Soms gaat er wat mis met je frames per seconde waardoor je een 'key frame' mist en enkel de 'sub frames' ziet. Het beeld blijft dan hangen en het lijkt alsof een stilstaand beeld gewoon opschuift. Je zou in dat geval vanuit de engine van het spel alle veranderingen tussen de frames kunnen berekenen om zo het beeld soepeler te maken, legt Garside enthousiast uit.

Stadia Podium

Tweestrijd in de maak

Op de vraag of Stadia binnen enkele jaren de PlayStation 5, de opvolger van de huidige PlayStation 4 zal wegconcurreren, antwoordt Alwin Garside dat het niet meteen zo'n vaart zal lopen en dat zowel lokaal gamen als gamen via de cloud naast elkaar zullen blijven bestaan. "Er is nog steeds een belangrijk onderdeel van gaming dat niet via streaming niet kan, en dat is virtual reality. Je kan het nog steeds niche noemen, maar het is wel groeiende", dat maakt Garside duidelijk. Onlangs sprak Androidworld met Oculus en ook daar kregen we te horen dat virtual-reality-content streamen voorlopig nog niet aan de orde is. Je leest er hier alles over.  

"Anderzijds lopen we stilaan tegen een muur aan wat betreft innovatie in grafische kracht, waardoor eigen hardware op termijn goedkoper zal worden, wat dan weer de druk op cloud-gaming verhoogt", dat legt Awin Garside uit. "Al zou je ook kunnen zeggen dat de komst van 5G dan weer gunstig is voor Stadia wanneer mobiel games streamen wel een goede ervaring wordt. Er zit dus een soort van tweestrijd aan te komen", besluit de netwerkingenieur.

Maak jij je zorgen om de technische werking van Stadia? Heb jij een goede internetverbinding en welke maatregelen neem jij om latency tegen te gaan? Heb je specifieke vragen voor Alwin Garside? Laat het weten in de reacties onderaan dit artikel.

Stadia controller

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (9)
Bezig met laden van reacties...