Asphalt 9 review: gelikt racespel heeft de nodige uitdaging

Asphalt 9 review: gelikt racespel heeft de nodige uitdaging

Asphalt 9: Legends

Na een paar jaar zonder updates is het dan weer zover. Nadat Asphalt 8: Airborne eind 2013 werd uitgebracht, is het anno 2018 tijd voor de opvolger. Deze gaat onder de naam Asphalt 9: Legends en is gemaakt door Gameloft. De Asphalt-series staan bekend om hun goede grafische prestaties en hoog-fun gehalte om te spelen. Voor realisme op het gebied van racen hoef je hier niet te zijn, daarvoor kan je beter een kijkje bij Real Racing 3 spelen. Toch trekken de mooi vormgegeven auto’s en omgevingen altijd de nodige aandacht, en dat is bij Asphalt 9 opnieuw het geval.

Auto's en racen

Eerst een kijkje bij het racen zelf, het belangrijkste aspect van Asphalt. Hier heeft Gameloft de juiste balans gevonden tussen uitdaging en haalbaarheid. Je zult je goed moeten concentreren om sommige races te winnen. Dit heeft met twee zaken te maken: de moeilijke circuits vol met verrassingen en het nieuwe handelingsmodel.

Een race in Asphalt 9, opgenomen met de OnePlus 6. De lag komt door de schermopname en is niet aanwezig tijdens het spelen zelf

De circuits zijn allemaal afgeleid van bekende steden of plekken. Zo is er een circuit in San Francisco met trams op de weg, rij je langs het Colosseum en Sint Pieter in Rome met allerlei moeilijke bruggen, en is er zelfs een circuit waar de weg ineens opbreekt. Ook voor treinen moet je oppassen, want deze kunnen je ook aanrijden als je op een spoor rijdt. Het opnieuw rijden van circuits gaat niet snel vervelen: er zijn genoeg variaties per circuit aangebracht waardoor ik nu nog niet alles perfect uit m’n hoofd weet.

De handling is ook verbeterd. In Asphalt 8 kon je nog makkelijk een scherpe bocht om, in Asphalt 9 is dit allang niet meer het geval. Je zult de rem moeten indrukken en driftend de bocht nemen om niet vol de muur in te knallen. Het driften gaat dan wel langzaam voor je gevoel, je krijgt er wel veel nitro bij. Deze kan je weer gebruiken om jezelf snel op gang te trekken. Ook het gebruik maken van schansen en kurkentrekkers zijn handig om snel aan nitro te winnen. Driftend over een schans heengaan zorgt ervoor dat je rondjes gaat draaien, resulterend in een nieuwe boost. Hoe meer trucjes je uithaalt, hoe sneller je achievements haalt, waar je vervolgens weer tokens voor krijgt. Hiermee kan je betere onderdelen en cardpacks krijgen, die normaal betaald zijn.

Asphalt 9 Review

De continue interactie tussen het driften, het uitdagende circuit en het inzetten van nitro maken de races leuk om te rijden en gaan niet snel vervelen, zeker als je met een slechtere auto moet winnen.

Asphalt 9 Review

Een ander leuk aspect zijn de politie-achtervolgingen. Sommige klassen bestaan uitsluitend uit het ontsnappen aan de politie. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan: er zitten soms zoveel auto’s achter je aan dat je deze wel moet uitschakelen om verder te kunnen. Twee keer tikken op je rem laat je een 360 graden draai maken, waarbij je heel wat concurrentie een knock-out uit kan bezorgen. Hierbij krijg je ook nog mooi in slow-motion geanimeerd hoe dit in zijn werk gaat. Typisch Asphalt, en alleen maar leuk.

Het upgraden van auto’s kan natuurlijk ook. Hierbij is het nu ook mogelijk als je een bepaalde hoeveelheid blueprints hebt gewonnen de auto een extra ster kan geven, waarmee je je auto nog verder kan upgraden. Dit is zeker nodig als je verder komt, aangezien je dus niet zo snel een nieuwe auto vrijspeelt met betere prestaties.

Asphalt 9 Review

Spelvorm

Een ander groot aspect van Asphalt 9 is de spelvorm. Er zijn verschillende spelvormen aanwezig waarmee je progressie door het spel maakt. De meest uitgebreide is de carrière-modus. Deze is relatief normaal gebleven. Je voltooid races, en speelt elke keer nieuwe auto’s vrij als je maar genoeg races wint. Hieromheen zit niet echt een aantrekkelijke verhaallijn: je zorgt ervoor dat je wint, nieuwe auto’s vrijspeelt door genoeg kaarten te verzamelen, en bij het voltooien van een bepaalde klasse speel je een nieuwe klasse vrij. Deze spelvorm zonder weinig variatie gaat na een tijdje wel vervelen: de enige motivatie om Asphalt 9 langer te spelen is voor het vrijspelen van nieuwe auto’s. En laat dat nou net vrij lastig zijn in het spel, een stuk lastiger dan bij Asphalt 8 het geval was.

Asphalt 9 Review

Je krijgt namelijk niet per evenement dat je wint de kaarten benodigd om een auto vrij te spelen. Deze kaarten worden ook wel blueprints genoemd. Alleen bij een paar races per klasse kan je blueprints winnen. Is je auto te slecht en kom je niet bij het ene belangrijke evenement waar je deze blueprints voor nodig hebt? Pech gehad, dan zul je een andere manier moeten vinden, al dan niet buiten de carrière. Gelukkig zijn hier nog genoeg mogelijkheden om deze felbegeerde blueprints te verkrijgen.

Asphalt 9 Review

Zo worden er wekelijkse tijdelijke evenementen georganiseerd waarbij je blueprints per auto kan winnen. Dit gaat echter maar langzaam, en is alleen van toepassing als je nog maar een paar kaarten voor een auto nodig hebt. Veel geduld om betere auto's vrij te spelen is daarom wel van toepassing.

Ook kan je cardpacks kopen, waarbij je kaarten voor auto’s kan winnen. Voor de beste kaarten moet je wel een betaalde pack kopen: het is en blijft een free 2 play spel, maar wel pay 2 win: als je in een redelijk tempo het spel wilt doorlopen is je portemonnee trekken bijna de enige oplossing. Dat maakte voor mij het spel wat frusterend, hoe snel je tegen deze limiet aanloopt dat je bijna niet meer verder kan zonder te betalen. Ik zit nu op 37% van de carrière, en ben al een flinke tijd bezig met het puzzelen hoe ik de volgende auto moet vrijspelen en zo verder kan. Een spel als Real Racing 3 doet dit toch wel iets beter, waar je meer leuke auto’s makkelijker kan vrijspelen.

Multiplayer

Een andere grote spelvorm in Asphalt 9 is multiplayer. Hierbij kan je tegen echte mensen spelen. Dit is een leuke afwisseling van de carrière-modus. Naarmate je meer wint zal je stijgen in je niveau, en tegen soortgelijke concurrentie worden geplaatst. Dat houdt het veelal spannend. Tip: blijf in het begin weg van alle chaos en gebeuk, en je zult redelijk makkelijk in de top eindigen. Mits je weet welke kant je op moet natuurlijk! Bij het hoog eindigen in het wekelijkse klassement krijg je ook nog flinke beloningen in de vorm van credits, tokens en blueprints voor auto's.

Tijdens het spelen van evenementen krijg je ook veel reputatie. Deze komt van pas in zogenoemde clubs, waar je samen met maximaal 20 spelers deze reputatie gebruikt om allerlei zaken vrij te spelen. Androidworld heeft ook een club en we hebben nog plek voor aantal spelers, dus mocht je geïnteresseerd zijn: stuur een verzoek en race met ons mee!

Asphalt 9: Legends downloaden

Je kan Asphalt 9: Legends via de Google Play Store gratis verkrijgen. Hiervoor moet je Android 4.3 en hoger hebben. De game is in totaal rond de 2 GB groot. Via de knop hieronder kan je het spel downloaden.

Lees meer over:
Racen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Rabobank en contactloos betalen met Google Pay, de complete uitleg

Rabobank biedt contactloos betalen met Google Pay aan. Met deze betaaldienst hoef je geen pincode in te voeren en geen betaal...

Rabobank introduceert Google Pay als nieuwe betaalmogelijkheid

Vanaf vandaag kunnen Rabobank-klanten betalen met Google Pay via hun Androidtelefoon of smartwatch. Met deze nieuwe betaaldie...

Beste Android-apps in de Google Play Store week 19

In 'Beste Android-apps' bespreken we elke keer een selectie aan toffe apps die je kunnen inspireren. Dit keer een app om in g...

Sony WH-1000XM5 review: meer van het beste voor een hogere prijs

De Sony WH-1000XM4 uit 2020 heeft een opvolger gekregen. Die opvolger heet, hoe kan het ook anders, Sony WH-1000XM5. Deze n...

Stiekem een WhatsApp groep verlaten? Het kan binnenkort!

WhatsApp werkt aan veel nieuwe functies voor zijn chatapp en de volgende waar nu een screenshot van opgedoken is, zal voor ve...

Android Auto 7.7-update lost ernstige verbindingsproblemen op

De nieuwe update van Android Auto moet een einde maken aan een aantal ernstige fouten met de software. In versie 7.7 van de a...

Tele2 verlaagt de prijzen voor deze abonnementen

Tele2 heeft de prijzen van enkele telefoonabonnementen verlaagt. Het gaat om tweejarige contacten met 1, 10 of 20 GB aan mobi...

Governor of Poker 3 - "We mogen best trots zijn op wat er uit Nederland komt" (adv)

In Nederland en België kennen we een flink aantal grote gamestudio’s die onze landen op de kaart zetten. België heeft onder a...

Fitbit en Google Fit werken straks met de Assistent en Nest Hub

Google laat je straks sport- en gezondheidsdata vragen aan de Google Assistent. Er komt een integratie met Fitbit en de Googl...

Lees meer

Net binnen

Fitbit en Google Fit werken straks met de Assistent en Nest Hub

Google laat je straks sport- en gezondheidsdata vragen aan de Google Assistent. Er komt een integratie met Fitbit en de Googl...

Tele2 verlaagt de prijzen voor deze abonnementen

Tele2 heeft de prijzen van enkele telefoonabonnementen verlaagt. Het gaat om tweejarige contacten met 1, 10 of 20 GB aan mobi...

Stiekem een WhatsApp groep verlaten? Het kan binnenkort!

WhatsApp werkt aan veel nieuwe functies voor zijn chatapp en de volgende waar nu een screenshot van opgedoken is, zal voor ve...

Android Auto 7.7-update lost ernstige verbindingsproblemen op

De nieuwe update van Android Auto moet een einde maken aan een aantal ernstige fouten met de software. In versie 7.7 van de a...

Rabobank en contactloos betalen met Google Pay, de complete uitleg

Rabobank biedt contactloos betalen met Google Pay aan. Met deze betaaldienst hoef je geen pincode in te voeren en geen betaal...

Lees meer