Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Wes1908

Wes1908

• Lid sinds 28 april 2013
  • Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 11 mei 2013
  • 21:12

Hieronder, stap voor stap, omschreven hoe je de meest actuele MIUI kan installeren op je Xiaomi toestel.
Ik werk zelf met de MI2S maar ga er vanuit dat het voor alle Xiaomi's werkt. Zelf had ik er totaal geen ervaring mee maar dankzij wat hulp is het ook mij gelukt. Geloof me, zoveel stelt het niet voor!
Bijkomend voordeel is dat ook gelijk de Google Play Store geïnstalleerd wordt op je mobiel, deze staat er namelijk niet standaard op.

Vergeet niet dat er een aantal mensen (Redmaner & Quidje) veel tijd en moeite hebben besteed, en nog besteden, om de originele MIUI te vertalen naar de Nederlandse versie, alle credits en complimenten dus voor hun werk!

01) Ga naar de website van Miui Android, klik.
02) Niet verplicht maar wel gewenst, even een account aanmaken.
03) Zoek de laatste “Multi Lang” release op, op dit moment is dat MIUI v5 Multi Lang 3.5.17, waarbij de 5 voor de maand staat en de 17 voor de release dag. Voor de luie zoekers onder ons… klik.
04) Scroll naar beneden en zoek daar naar het juiste toestel. In mijn geval is dat Xiaomi MI-2/MI-2S. Even rechts daarvan zie je een Tiny URL - klik.
05) Je krijgt na een aantal seconden de optie om deze Multi Lang versie te openen of om op te slaan. Zoek een mooi plekje voor deze 338 MB aan fantastische data en klik op opslaan. Afhankelijk van je verbinding is het even afwachten totdat deze binnen is (kan erg langzaam gaan, ligt niet aan je computer).
06) Sluit je telefoon met de bijgeleverde USB-kabel op de computer aan. Er verschijnen een aantal meldingen, onder andere:
* Nieuwe hardware gevonden, het stuurprogramma moet worden geinstalleerd (annuleren);
* Automatisch afspelen - CD station (partitieletter *) Xiaomi (afsluiten);

en de optie welke je nodig hebt: de aanduiding van je telefoon in je schijvenoverzicht. Bij mij staat er een icoontje van een mobiele telefoon met daarachter de naam MI 2. Klik deze open en je ziet dat daarin de “Interne opslag” vermeld staan. Klik deze open en je ziet ongeveer twintig mappen staan met onder andere de namen: Android, DCIM, download, lost+found, media, enz.
07) Zoek in je computer het bestand op wat je onder stap 5 hebt gedownload. In dit geval heeft die de naam: miuiandroid_lang_aries-3.5.17 Knip of kopieër dit bestand en plak deze in de “Interne opslag” van je telefoon in de map: Download. Het bestand niet uitpakken of hernoemen, gewoon zo als ZIP bestand erin zetten.
08) Ontkoppel je telefoon. Zoek tussen de icoontjes naar de map: Security Centre. Je ziet daarin 11 icoontjes. Klik op: Updater. De telefoon geeft dan waarschijnlijk de melding: No updates found (geen updates gevonden). Klik vervolgens op de drie streepjes welke helemaal links onderin je telefoon staan. Je ziet weer een aantal opties verschijnen. Klik op de bovenste (selecteer ROM installatie). Zoek de map: Download, en open deze.
09) Je ziet daar het ZIP-bestand staan welke we eerder in deze map hebben geplaatst. Klik deze aan en kies onderin voor de rechtse optie: Nu toepassen. De telefoon geeft de melding dat hij opnieuw zal starten en dat er geen gebruikersgegevens zullen worden gewist. Kies wederom de rechtse optie: Begin update.
10) De telefoon gaat nu aan de slag om het ZIP-bestand uit te pakken. Dit kan enkele minuten duren, de voortgangsbalk geeft een indicatie. Heb geduld…
11) De melding verschijnt: Update voltooid, toestel zal herstarten in 30 seconden. Of kies: Nu herstarten. Je ziet het groene Android-logo verschijnen waarna de telefoon opnieuw opstart. Je ziet dan dat de telefoon de apps aan het optimaliseren is.
12) Nadat de telefoon opnieuw is opgestart tik je vanuit je home-screen op de drie streepjes linksonderin en selecteer: settings/ instellingen. Scroll naar beneden naar: System/ Systeem en selecteer: Language/ Taal. Kies vervolgens voor: Nederlands (Nederland) et voilá…

Dit trucje kan/ mag je wekelijks herhalen, ook weer niet verplicht. Iedere vrijdag lanceren de MIUI-ontwikkelaars de laatste versie waarin bugs zijn weggewerkt en verbeteringen zijn aangebracht. Op zaterdag hebben de vertalers hun nobele taak volbracht waarna de Multi Language versie online komt op Miui Android (vaak al op vrijdagavond!).

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, veel succes en plezier ermee!

Bewerkt (11 mei 2013 21:12)
Jarmo

Jarmo

• Lid sinds 19 september 2011
  • Berichten 268
  • Reputatie 0
  • 12 mei 2013
  • 20:15

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen voor alle (toekomstige) Xiaomi-eigenaren om alles duidelijk samen te vatten in het Nederkands

Bewerkt (12 mei 2013 20:15)

Met de groetjes uit Dokkum!
Xiaomi M2S - ParanoidAndroid
Archos 101 G9 - CM10.2

Wes1908

Wes1908

• Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 12 mei 2013
  • 21:30

“kleine” moeite! :thumbs:

Omdat ik het zelf nog nooit had gedaan en niet echt een stap voor stap handleiding kon vinden heb ik de stappen maar gewoon even uitgetypt. Zelfs de meest onervaren gebruiker moet er nu toch wel uitkomen. En zo niet, twijfel niet om het te vragen. Zo ben ik er voor mijn eerste installatie ook gekomen!

Bewerkt (8 augustus 2013 08:27)
Rien67

Rien67

• Lid sinds 21 april 2012
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 20 mei 2013
  • 12:09

Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Alleen 1 ding snap ik niet. Als je op de Miui site de 3.5.17 versie zoekt vind je hem op verschillende plekken. Deze versies hebben dezelfde naam maar verschillen wel in grootte. Ik heb er 1 van 251 mb en 1 van 116 mb. Ik ga de grootste maar gebruiken maar vind het wel vreemd.

Bewerkt (21 mei 2013 10:05)
Wes1908

Wes1908

• Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 20 mei 2013
  • 14:03

Rien67;407718
Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Alleen 1 ding snap ik niet. Als je op de Miui site de 3.5.17 versie zoekt vind je hem op verschillende plekken. Deze versies hebben dezelfde naam maar verschillen wel in grootte. Ik heb er 1 van 251 mb en 1 van 116 mb. Ik ga de grootste maar gebruiken maar vind het wel vreemd.

Hoi Rien,
ervan uitgaande dat je een Xiaomi Mi2 of Mi2S hebt en de Nederlands vertaalde versie wilt flashen is het datapakket op zowel de officiële link als de mirror voor versie 3.5.17 beiden 301 MB. Weet niet waar jij die andere twee vandaan hebt gehaald?
Is het je inmiddels al gelukt?

Bewerkt (21 mei 2013 10:06)
Rien67

Rien67

• Lid sinds 21 april 2012
  • Berichten 29
  • Reputatie 0
  • 20 mei 2013
  • 14:08

Hallo Wes,

Ik heb een SII maar heb het op dezelfde wijze gedaan zoals jij hebt omschreven. In eerste instantie had ik het grote bestand gebruikt maar die had naar later bleek geen Nederlands taalpakket. Hierna de kleine gebruikt en daar zat het Nederlands wel bij. Dus op de SII werkt het ook zoals jij hebt omschreven.

Als je op de Miui site bovenaan op Rom klikt krijg je de keuzes voor 3.5.17. Dat bestand is 251 mb groot. Onderaan staat echter een link voor de multilang versie. Die is een stuk kleiner. Ik denk dat ik dat door elkaar heb gehaald. Ik verwachtte echter dat de multilang versie groter zou zijn. Zeker omdat het bij jouw telefoon over de 300 mb is.

Wes1908

Wes1908

• Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 20 mei 2013
  • 14:18

Zag je profiel met daarin de SGS2 later pas, excuus, het was een zware avond o_O
Dan is het pakket inderdaad 116 MB. Ze hebben in eerste instantie (twee weken geleden) de taalpakketten gesplitst en in versie 17 hebben ze overbodige software achterwege gelaten. Door geheugen problemen viel de telefoon in een constant loop, ben blij om te lezen dat het in ieder geval gelukt is!

Uit de comments onder het betreffende topic:
SGS2 language pack is no split how was made at last weekend…Not needed… We deleted some unused files from base ROM like TTS… So it will fit /system partition…

worstkaaspasta

worstkaaspasta

• Lid sinds 19 april 2013
  • Berichten 12
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2013
  • 19:19

Nog makkelijker is om de rom direct te downloaden naar je telefoon ipv pc

Fritssmits

Fritssmits

• Lid sinds 16 juli 2013
  • Berichten 37
  • Reputatie 0
  • 16 juli 2013
  • 19:46

Ik heb net een MI-2S besteld en ben me alvast aan het oriënteren wat er allemaal mee kan.
Ik ben erg blij met deze handleiding.
Hartstikke bedankt.

pieterv1

pieterv1

• Lid sinds 23 juli 2013
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 23 juli 2013
  • 14:59

Zonet miuiandroid_lang_aries-3.7.19 geïnstalleerd en ik heb ALLES op Nederlands ingesteld (systeemtaal, invoertaal enz.)

Toch krijg ik geen Nederlandse woordsuggesties en kan ik dus ook geen gebruik maken van Swipe input… Wél wanneer ik de invoertaal op Engels instel… Is daar een oplossing voor?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren