Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

taxi341

taxi341

• Lid sinds 02 april 2011
  • Berichten 620
  • Reputatie 0
  • 16 mei 2013
  • 11:58

De Wolfgang AT-AS43D is zeer eenvoudig te rooten, namelijk door simpelweg het “su” programma te vervangen door een andere “su”. Dit “su” programma is een Linux / Unix programma dat, wanneer het wordt aangeroepen zonder argument, de gebruiker die het aanroept, superuser (administrator in Windows termen) rechten geeft.

Disclaimer
: Door het rooten van de telefoon vervalt de garantie. Bovendien kan door het verkeerd uitvoeren van de root procedure de telefoon niet meer normaal functioneren of leiden tot onverwachte gevolgen. Volg deze handleiding op eigen risico. Ik ben niet aansprakelijk als uw apparaat beschadigd raakt of ‘bricked’ het proces.

Deze instructies zijn geschreven voor Windows en Linux machines, zelf heb ik geen Mac, maar ik denk dat de instructies vergelijkbaar zijn.

Voorbereidingen

1. Download de Android SDK (kies het juiste besturingssysteem). Windows gebruikers kunnen ook alleen de adb tooling downloaden en uitpakken.
  2. Installeer de gedownloade Android SDK. Onthoud waar u de Android SDK installeert, dit is later nodig.
  3. Op uw mobiele telefoon, ga naar “Menu->Instellingen->Apps” en selecteer de optie “Onbekende bronnen” (niet zeker of dit nodig is).
  4. Op uw mobiele telefoon, ga naar “Menu->Instellingen->Apps->Ontwikkeling” en selecteer de optie “USB Debugging”.
  5. Sluit uw mobiele telefoon aan op de pc met de USB-kabel die bij de telefoon geleverd is, activeer niet “USB verbinding” op de telefoon.
  6. Windows-gebruikers moeten een aantal extra's drivers installeren, die hier (64 bits) of hier (32 bits) te downloaden zijn. Aanvullende instructies zijn hier te vinden, sla de “PdaNet tool” installatie over.
  7. Download de “su” applicatie van hier en sla het op uw computer (bijv. ~/Downloads op Linux of C:\temp op Windows), vergeet deze locatie niet.
Even controleren

1. Open een terminal of DOS-Box
  2. In Linux: Ubuntu: <ctrl+alt+t> of lees hier voor andere manieren

• In Windows:

1. Klik op Start en typ cmd in zoekbalk

• Nu drukt u op Ctrl + Shift + Enter(Windows 7)

• Dit zou moeten leiden tot een opdrachtprompt (DOS-box) met volledige beheerders rechten.

3. Ga naar de map “platform-tools', dat is een submap van de map waarin u de Android SDK heeft geïnstalleerd (zie Voorbereidingen stap 2). U kunt dit doen met behulp van de ”cd" commando.
  4. Bijvoorbeeld op Linux: “cd /home/<gebruikersnaam>/<android-sdk-install-directory>/platform-tools” (zonder de aanhalingstekens)

5. Bijvoorbeeld op Windows: “cd \Program Files (x86)\Android\Android-sdk\platform-tools” (zonder de aanhalingstekens)

6. Om te controleren of alles in orde is, type:
  7. In Linux: “./adb devices” (zonder de aanhalingstekens)

8. In Windows: “adb devices” (zonder de aanhalingstekens)

9. De boodschap “Lijst van aangesloten apparaten” zou moeten verschijnen en een aantal vraagtekens (?), Gevolgd door de tekst “apparaat”. Als dit niet het geval is, stop dan en zoek hulp (google of mail mij). Op Linux had ik op een machine van mij een probleem met betrekking tot rechten bij het uitvoeren van de opdracht.
su te back-uppen

• Om de oorspronkelijke “su” te back-uppen op de telefoon, type op de opdrachtregel:
  • In Linux: “./adb shell mv system/xbin/su system/xbin/su.original” (zonder de aanhalingstekens)

• In Windows: “adb shell mv system/xbin/su system/xbin/su.original” (zonder de aanhalingstekens)
    Mocht u de originele “su” willen back-uppen op uw computer in plaats van op de telefoon (bijvoorbeeld een map met de naam “SU-Original”), type dan op de opdrachtregel:

• In Linux: “./adb pull system/xbin/su SU-Original/su” (zonder de aanhalingstekens)
  • In Windows: “adb pull system/xbin/su SU-Original\su” (zonder de aanhalingstekens)
    Indien in Linux de back-up directory (SU-Original) niet bestaat, zal deze worden aangemaakt als sub directory van de directory van waaruit je het commando uitvoerd. Ik weet niet of dit ook het geval op Windows.
    Het vervangen van het su programma

• Om de gedownloadde “su” op de plaats te zetten van de originele “su”, type op de opdrachtregel (vervang de tekst tussen de <> tekens door de directory waar u het bestand heeft opgeslagen, zie Voorbereidingen stap 7):
  • In Linux: “./adb push <directory-with-su-downloaded>/su system/xbin/su” (zonder de aanhalingstekens)

• In Windows: “adb push <directory-with-su-downloaded>\su system/xbin/su” (zonder de aanhalingstekens)

• Het “su” programma heeft wat rechten nodig (bijv. uitvoerbaar), type:
  • In Linux: “./adb shell chmod 6755 system/xbin/su” (zonder de aanhalingstekens)

• In Windows: “adb shell chmod 6755 system/xbin/su” (zonder de aanhalingstekens)

• U bent klaar met de opdrachtregel, om deze te sluiten, type:
  • In Linux en In Windows: “exit” (zonder de aanhalingstekens)
    Installeer een aantal apps van Google Play

• Installeer de app Superuser gemaakt door ChainsDD.
  • Deze app zorgt ervoor dat er eerst om toestemming gevraagd moet worden als een app root toegang wil.

• Installeer Busybox installer gemaakt door Stephen (Stericson)
  • Deze app maakt het eenvoudig om Busybox te installeren.

• Installeer Busybox met behulp van de Busybox installer.
  • Busybox is een verzameling van eenvoudige, maar krachtige, Linux hulpprogramma's, die niet standaard bij Android aanwezig zijn. Deze worden gebruikt door sommige apps zoals Titanium back-up.

• Installeer Root Checker gemaakt door Burrows Apps.
  • Kleine en eenvoudige app om te controleren of root-toegang correct is geconfigureerd.

• Gebruik Root Checker om te controleren of uw telefoon geroot is.
    Opruimen (optioneel)

• De-installeer de app Root Checker, aangezien deze niet meer nodig is.
  • Op uw mobiele telefoon, ga naar “Menu->Instellingen->Apps” en de-selecteer de optie “Onbekende bronnen”.
  • Op uw mobiele telefoon, ga naar “Menu->Instellingen->Apps->Ontwikkeling” en de-selecteer de optie “USB Debugging”.
  • Verwijder de gedownloade “su” van uw computer.
  • De-installeer de Android SDK (suggestie: laat het geïnstalleerd).

Thanx RogierE

Bewerkt (22 januari 2015 13:54)

• johnny_v

johnny_v

• Lid sinds 29 mei 2013
    • Berichten 1
    • Reputatie 0
    • 9 juni 2013
    • 12:22

Beste Rogier,

Ik wil wel graag proberen om het toestel te rooten, maar voordat ik dat doe wil ik graag de firmware en alles wat nodig is om een eventuele crash te herstellen bij de hand hebben.
    Weet jij waar ik deze kan downloaden?

Adelaar3

Adelaar3

• Lid sinds 18 september 2013
    • Berichten 1
    • Reputatie 0
    • 18 september 2013
    • 16:15

Heb alle instructies van taxi 341 opgevolgd. Bij aansluiten van mijn toestel zag ik meteen de juiste naam, maar een ? bij de driver.
    Nadien zag ik in Apparaatbeheer onder Android, een Android Phone. Na uitvoering punt 9 zag ik mijn AT-AS43D3.
    Toen ik daarna de su op Windows 7 wilde back-uppen kreeg ik echter een foutmelding over ‘system/xbin/su’ (deze zou niet bestaan).
    Ik ben toen maar gestopt. Daarom mij vraag: wat deed ik fout?

fasted

fasted

• Lid sinds 12 oktober 2013
    • Berichten 1
    • Reputatie 0
    • 12 oktober 2013
    • 19:20

Ik heb pas een AT-AS43D4 gekocht.

Helaas is ook hier is geen /system/xbin/su commando op te vinden.
    Verder zijn de mounts op android zo goed dicht getimmerd, dat je ook zonder root te zijn hier niet kan schrijven (zie onder).
    Alle interessante mounts waar je eventueel een su executable (met suid vlaggetje) op zou kunnen zetten zijn gemount met “rw/nosuid” of “ro”.

De belangrijkste reden voor mij om root te kunnen worden, is om een fatsoenlijke gps.conf in /system te kunnen zetten, zodat agps naar behoren gaat werken. Momenteel moet ik mijn telefoon ca. 5-10 min. buiten leggen om een gps fix te krijgen (heel veel android telefoons lijken hier last van te hebben, met dank aan Google!) De enige oplossing om agps werkend te krijgen lijkt het rooten van je telefoon. Een andere ROM flashen vind ik een te groot risico.

Heeft iemand nog ideeen? Alvast bedankt!

shell@android:/mnt $ mount
    mount
    rootfs / rootfs ro,relatime 0 0
    tmpfs /dev tmpfs rw,nosuid,relatime,mode=755 0 0
    devpts /dev/pts devpts rw,relatime,mode=600 0 0
    proc /proc proc rw,relatime 0 0
    sysfs /sys sysfs rw,relatime 0 0
    none /acct cgroup rw,relatime,cpuacct 0 0
    tmpfs /mnt/asec tmpfs rw,relatime,mode=755,gid=1000 0 0
    tmpfs /mnt/obb tmpfs rw,relatime,mode=755,gid=1000 0 0
    none /dev/cpuctl cgroup rw,relatime,cpu 0 0
    /emmc@android /system ext4 ro,noatime,noauto_da_alloc,commit=1,data=ordered 0 0
    /dev/block/loop0 /mnt/cd-rom iso9660 ro,relatime 0 0
    /emmc@usrdata /data ext4 rw,nosuid,nodev,noatime,noauto_da_alloc,data=ordered 0 0
    /emmc@cache /cache ext4 rw,nosuid,nodev,noatime,noauto_da_alloc,data=ordered 0 0
    /emmc@sec_ro /system/secro ext4 ro,relatime,data=ordered 0 0
    /dev/block/vold/179:6 /storage/sdcard0 vfat rw,dirsync,nosuid,nodev,noexec,relatime,uid=1000,gid=1015,fmask=0702,dmask=0
    702,allow_utime=0020,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro 0 0
    /dev/block/vold/179:6 /mnt/secure/asec vfat rw,dirsync,nosuid,nodev,noexec,relatime,uid=1000,gid=1015,fmask=0702,dmask=0
    702,allow_utime=0020,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro 0 0
    tmpfs /storage/sdcard0/.android_secure tmpfs ro,relatime,size=0k,mode=000 0 0
    /dev/block/vold/179:97 /storage/sdcard1 vfat rw,dirsync,nosuid,nodev,noexec,relatime,uid=1000,gid=1015,fmask=0702,dmask=
    0702,allow_utime=0020,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro 0 0

nadine-dolfijntje

nadine-dolfijntje

• Lid sinds 22 januari 2015
    • Berichten 2
    • Reputatie 0
    • 22 januari 2015
    • 13:36

De root is bij mij mislukt.
    Alles leek prima te werken en toen crashte de telefoon.
    Bij het opstarten blijft hij op het startscherm hangen.
    Ik kan wel nog in het bootmenu komen, maar kan geen recovery via de micro SD doen omdat hij het interne geheugen ziet als externe SD.
    Mijn computer herkend de telefoon ook niet meer.
    Hoe kan ik dit repareren?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren