Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Mrjraider

Mrjraider

• Lid sinds 23 april 2012
  • Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 21 augustus 2012
  • 21:58

WELKOM BIJ DE ALGEMENE “HELP MIJN ACCU GAAT SNEL LEEG TOPIC”

In dit topic wil ik jullie smartphone gebruikers tips en tricks meegeven om langer met een enkele acculading te kunnen.
In dit topic mag/kan je al je vragen betreffende je accu stellen, ongeacht het toestel.

Als je vragen hebt over je accu of telefoon wil ik dat je de volgende informatie vermeld:
~ Welk toestel heb je?
~ Welke ROM staat op je toestel?
~ Bij Custom ROM graag vermelden welke
~ Welke Android versie gebruik je?
~ Welke Kernel staat er op je telefoon?

Dit topic is onderverdeeld in enkele kopjes:
~ Je accu
~ Opladen en leeglopen
~ FAQ
In post 2 vind je:
~ Tips voor een langere batterij lading
In post 3 vind je:
~Android en je Accu

Lees alles op je dooie gemak door ik doe mijn best om zo veel mogelijk informatie te geven.

~ Je accu ~

Tegenwoordig hebben alle smartphones een Li-ion accu Li-ion staat in principe voor Lithium-ion. Deze behoorlijk dure accu's hebben enkele voordelen:
- Hoog vermogen
- Geringe zelfontlading
- Geen geheugeneffect
- Lange levensduur
- Milieuvriendelijk
Echter, elk voordeel heeft een nadeel en zo ook onze accu's:
- Hoge kostprijs
- Kans op explosie door hoge temperaturen ( Let wel; dit zijn extreme temperaturen dus niet schrikken als je accu wat warmer word dit is normaal)
- Constant verlies van capaciteit, dit is afhankelijk van de omgevingstemperatuur

Het constante verlies van capaciteit is iets waar wij allemaal wel mee te maken krijgen, zeker als je je toestel al langer heb. Dit komt door de chemische samenstelling van de accu en daar kan je vrij weinig tegen doen.
Het enige wat je kan doen is je telefoon bij kamer temperatuur, dus 20/25 graden “bewaren” om zo het verlies te beperken tot maximaal 20%.
Echter, hierover hoef je je totaal geen zorgen te maken. Fabrikanten maken de accu meestal zo dat deze 2 tot maximaal 3 jaar “goed” meegaat. De meeste mensen nemen dan een andere mobiel. Nu zijn er geruchten/verhalen die vertellen dat als je je accu een uurtje in de vriezer legt deze beter presteert. Ik zelf heb dit nog nooit gedaan en raad het ook niet aan.
Er zijn dingen die je niet/nooit en te nimmer met je accu moet doen:
- In het water dompelen (kortsluiting gevaar)
- Doorboren (Explosie gevaar + gevaarlijke stoffen)
- In het vuur gooien (Explosie gevaar)
- Weggooien in de kliko ( Slecht voor het milieu) breng een kapotte accu naar de telecom winkel, zij weten wat ze ermee moeten doen.
Onze accu;
Deze bestaat dit uit een positieve en een negatieve kant met tussenin een “scheidingswand”. Ionen reizen van de ene naar de andere kant wat energie oplevert. Dit gebeurt bij het ontladen, bij het opladen gaan ze weer terug naar hun plek.
De snelheid van opladen is ook zeer belangrijk, als een accu te snel word opgeladen is er een kans dat niet alle ionen terug zijn gereisd en dat je dus een verlies heb aan capaciteit. De meeste acculaders die mee worden gegeven bij je telefoon zijn perfect afgesteld op je telefoon. Afgeraden word dus ook een totaal andere lader. Mocht je lader er mee uitscheiden gooi deze dan niet weg, je hebt de gegevens die erop staan nodig om een andere lader te kopen. Meestal kan je deze bestellen bij de fabrikant van je telefoon maar “dummys” met dezelfde specificaties werken net zo goed.
Waar moet je dan op letten:
- Output Voltage ( x,x V)
- Output Ampere ( x,x A)
Deze getallen zijn extreem belangrijk voor het opladen van je telefoon. Zorg dat ze overeen komen.

Hoe vaak kan ik mijn accu opladen totdat deze nu capaciteit verlies heeft of “defect” kan raken? Dit hangt af van enkele dingen, uit onderzoek is gebleken: 100% lading houden (bv. op een craddle) resulteert in een heroplaadbaarheid van 4.700 cycli en 10% lading houden (dus ondertussen gebruiken tot 10% van de capaciteit) resulteert in een heroplaadbaarheid van 500 cycli. Dit heeft te maken met de zogenaamde herlaad cycli. Het volledige artikel, in het Engels, kan je hier lezen. werwer

~ Opladen en Leeglopen ~
Mensen met een batterij indicator zullen deze situatie wel kennen, je telefoon heeft de hele nacht aan de lader gelegen en er staat netjes 100% in je balk. Je trekt de lader eruit en gelijk zakt de indicator naar 99%. Dit heeft een reden, je accu word NOOIT volledig opgeladen, dit heeft te maken met de levensduur van de accu. Meeste telefoons/accu's regelen het laden en leeglopen zelf maar jij als gebruiker kunt ook dingen doen om langer te doen met je accu. Zie hiervoor het kopje TIPS.
Je accu is opgeladen en je kan er weer tegen aan, zorg dan ook dat je deze niet helemaal laat leeglopen, tot je telefoon niet meer aangaat. Dit heeft te maken met het “diepteontlaadgevaar” te veel laten leeglopen resulteert in een kapotte accu of in zeer extreme gevallen een exploderende accu. (onder het kopje FAQ zal ik hier nog wat over verduidelijken)
Een accu mag je ook pas weer opladen vanaf een bepaalde percentage, sommige zeggen dat dit 10% is en andere dat dit 20% is. Als je hier tussen gaat zitten zit je goed, meestal geeft je telefoon dan ook een melding dat het aan de lader moet DOE DIT DAN OOK!.
Laad je accu ook in een keer vol, dus tot 99%/100% en trek de lader er pas uit als je telefoon aangeeft dat deze volledig is opgeladen. Dit zorgt voor een betere levensduur en is beter voor je accu.

~FAQ~
~ WAT?! Mijn accu kan ontploffen?
Ja, echter de kans op dit is nihil. Je accu kan ontploffen bij kortsluiting en dit gebeurt bijna nooit met accu's in telefoons. Tenminste ik ben dit nog niet tegengekomen.
~ Hoe weet ik nu of ik een goede accu heb gekocht?
Dit is vrij simpel, op elke accu staan een aantal gegevens. Allereerst is de capaciteit te vinden, deze staat uitgedrukt in mAh. Hoe hoger dit getal hoe meer capaciteit. Ook staat er een output voltage bij. Bijvoorbeeld Output 1,5V. Koop dan een accu die een gelijke output heeft. Ga hier niet overheen want dit is slecht voor je telefoon. Als je een accu koopt, ga dan naar de telecomwinkel en zeg dat je een originele accu wilt. Vaak zijn deze duur maar zo weet je zeker dat je een goede accu heb. Dit geld ook voor de extended versies, deze hebben een enorme capaciteit mAh maar moeten wel een gelijke output hebben.
~ Waar staat mAh voor?
mAh staat voor Milliampere-hours. Hoe meer hoe langer je met een accu lading kan doen.
~ Hoe zit het met batterij kalibreren?
Dit leg ik uit in het volgende stukje: “Android en je Accu”
~ Kan ik batterij bespaar applicaties zoals Juice Defender gebruiken?
Ja dat kan, persoonlijk vind ik deze applicaties een beetje zinloos. Echter Juice Defender is heel goed en doet precies waarvoor het gemaakt is. De meeste applicaties, vind ik, hebben vooral invloed op je verbindingen en schakelen deze uit volgens een profiel. Een geroot toestel kan met een CPU controller zoals SetCPU ook genoeg omdat deze stroom bespaart door de processor te beïnvloeden.

Bewerkt (15 juli 2013 13:43)
Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 21 augustus 2012
  • 22:09

~Tips en Tricks~

- Zet je helderheid “vast” en niet op AUTOMATISCH.Je telefoon heeft een licht sensor die “meekijkt” met het licht om zich heen, hoe feller het licht om de sensor hoe feller je scherm. Het aanpassen kost extra stroom en het steeds wisselen van helderheid kost ook extra stroom. Tevens is naar een knipperlicht kijken ook behoorlijk irritant..
- Zet alleen belangrijke synchronisatie punten aan. Het is onnodig om elke 5 minuten naar nieuwe tweets of facebook berichten te gaan zoeken. Ook elke 5 minuten naar emails zoeken is zinloos. Je kan bijvoorbeeld wel je email synchronisatie aan laten staan en dan elk uur of elke 2 uur kijken naar nieuwe email.
- Reboot je telefoon niet onnodig. Het opnieuw opstarten van je telefoon is net als dat van een computer, alles word opgestart. Dit kost allemaal onnodig veel stroom. Wij tweakers vinden dit lastig maar probeer het te beperken.
- Gebruik geen vibratie bij een beltoon. Het trillen van je telefoon vergt ook veel stroom. Als je vibratie gebruikt doe dit dan alleen in situaties waarbij je wilt dat je omgeving niet hoort dat je een berichtje krijgt. Op school of tijdens een vergadering bijvoorbeeld.
- Gebruik een donkere achtergrond. Deze tip geld met name voor AMOLED-schermen. Doordat je een donkere achtergrond gebruikt is je scherm minder fel en is en dat deze extra stroom kost. Heldere achtergronden vreten extra stroom zelfs als je je scherm op het laagste helderheid heb staan.
- Weg met “live wallpapers”. Het zijn leuke achtergronden maar wat zijn dit een stroomvreters. Gebruik deze niet..
- Weg met animaties. Animaties zijn leuk maar deze vragen meer van je toestel wat weer meer stroom gebruikt. Zet deze op uit of op enkele als je toch wat animaties wilt zien.
- Gebruik geen extra taakbeheer applicaties. Dit heeft te maken met de LMK van android, LMK staat voor Low Memory Kill en als het Ram geheugen een bepaalde hoeveelheid vol bereikt sluit android processen af die niet nodig zijn. Als jij steeds processen handmatig afsluit worden deze gecachet wat stroom en ram kost. Tevens kost het opstarten van applicaties stroom, een applicatie word pas helemaal uit het Ram geheugen verwijderd als deze een bepaalde tijd niet is gebruikt. Meer uitleg komt nog
- Zet het geluid van je telefoon niet te hard.Dit is vrij logisch want het is ook nog eens schadelijk voor je gehoor.
- Als je Wifi gebruikt laat deze dan aan staan. Vaak als je Wifi aan heb staan word er gezocht naar een verbinding, dit kost stroom. Als je verbinding heb word deze niet verbroken als je je telefoonscherm uitzet. Zet je je Wifi steeds aan en uit dan vreet dit extra stroom. Als je verbinding hebt verbreek deze dan pas als je klaar bent met Wifi, zo voorkom je onnodig stroom gebruik. Bij geavanceerde instellingen van android kan je voorkomen dat Wifi zichzelf uitschakelt in Sleep modus. Dit is toestel afhankelijk maar meestal staat deze instelling onder: Netwerk & verbindingen > Draadloos/Wifi > Geavanceerd.
-Gebruik 2G in plaats van 3G. 2G is een langzamere verbinding dan 3G maar 2G kost minder stroom. Je bespaart hier aanzienlijk veel mee.
- Gebruik Bluetooth en GPS alleen indien nodig. Het onnodig aan laten/gebruiken van deze functies kost stroom. Deze functies heb je niet 24/7 nodig en kan je dus gerust uitlaten.
- Zet Push uit. Het constant pushen van berichten kost stroom. Je kan beter handmatig nakijken, dit om ook ongewenste *plieps* ergens om 2 uur in de morgen te voorkomen.
-Zet data uit als je wifi gebruikt en andersom.
- Gebruik automatische rotatie zo min mogelijk. Voor mensen met wat dikkere vingers ( le moi ) is dit best lastig. Er zijn vele keyboards in omloop op de market. Op XDA kwam ik die van de HTC One X tegen. Het steeds draaien van het scherm kost stroom.
- Verminder het gamen op je telefoon. Dit is vrij logisch maar er zijn games ( Bubble Shoot, Angry Birds) waar we verslaafd aan zijn..
- Underclock je cpu. Deze is voor de wat meer ervarener gebruiker. Als je een ROM hebt die OC/UV ondersteund kan je best je cpu een aantal mhz lager zetten voor hetzelfde gevoel als deze “standaard” staat. Bijvoorbeeld: Mijn S Plus heeft een standaard max freq van 1401 mhz. Ik heb deze verlaagt naar 1305 mhz omdat mijn Kernel (CastagnaIT) dit ondersteund. Tevens gebruikt de cpu al minder stroom omdat deze undervolted is..
-

Bewerkt (15 juli 2013 13:38)
Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 21 augustus 2012
  • 22:11

~ Android en je Accu ~

Iedereen kent dat wel, je installeert een ROM en bij de instructies staat “Wipe Battery Stats”. Er zijn hier veel discussies over ontstaan of dit nu nodig is en of dit je batterijverbruik optimaliseert.
Het antwoord op bovenstaand vraag is een keiharde: NEEE!! Waarom?
Tijdens het wipen van battery stats word het bestand Batterystats.binverwijderd en maakt Android een nieuwe. Je zal bij je accu verbruik een nieuwe lijn zien, als je accu voor 50% vol zat dan begint de lijn daar dus opnieuw.
Google geeft zelf deze verklaring:
This file is used to maintain, across reboots, low-level data about the kinds of operations the device and your apps are doing between battery changes. That is, it is solely used to compute the blame for battery usage shown in the “Battery Use” UI in settings. That is, it has deeply significant things like “app X held a wake lock for 2 minutes” and “the screen was on at 60% brightness for 10 minutes.”

It has no impact on the current battery level shown to you. It has no impact on your battery life

Kort gezegd, het wissen van dat bestand verbeterd je batterij gebruik dus niet. Het bestand word door android bijgehouden zodat jij in de accu geschiedenis kan zien wie de stroomvreter is en daar kan je dan iets aan doen. Mocht je het bestand wissen dan word er automatisch een nieuwe aangemaakt door je telefoon.
Voor het kalibreren van je batterij word dit wel aangeraden, je volgt dan de stappen:
- Laat je accu helemaal leeglopen (tot je telefoon niet meer aangaat)
- Verwijder je accu voor tenminste 20 seconden
- Plaats de accu terug laad deze op voor tenminste een uur terwijl je telefoon uit staat
- Wipe battery stats
- Laat je accu weer helemaal leeglopen
- Zet je telefoon aan en laad deze voor tenminste 8 uur op
- Verwijder de lader en zet je telefoon uit en laad deze op voor een uur
- Verwijder de lader weer zet je telefoon aan en wacht 2 minuten
- Zet je telefoon uit en laad deze weer op voor een uur
Het word aangeraden dit na enkele maanden ( zeg 3 ) te doen of wanneer je van ROM wisseld.
Note: Soms heeft het helemaal geen zin omdat het batterystats.bin niet is aangepast.
Bron: TheUltraLinux

Ik ben met het gehele topic enkele uren zoet geweest en ik hoop dat ik jullie weer wat wijzer heb gemaakt

Bewerkt (15 juli 2013 13:37)
DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 25 augustus 2012
  • 09:20

Ik dacht eerst .,… , alweer een topic over batterijen en het gebruik ervan, er zijn er al zoveel ! Waarom deze nu weer ?

, maar wel erg veel info in 1 post en vond het toch wel fijn om te lezen !

Bewerkt (24 april 2013 15:28)
Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 25 augustus 2012
  • 20:54

DaveDH;334493
Ik dacht eerst .,… , alweer een topic over batterijen en het gebruik ervan, er zijn er al zoveel ! Waarom deze nu weer ?

, maar wel erg veel info in 1 post en vond het toch wel fijn om te lezen !

Haha bedankt. Ik heb deze gemaakt zodat ik minder van die topics tegenkom in de toestelfora. Dat is erg hinderlijk..

Bewerkt (24 april 2013 15:28)
Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 26 augustus 2012
  • 21:54

~ Kleine update:
Spelfoutjes verwijderd. En volledig topic nagelezen op andere misverstanden.
Als jullie dingen tegenkomen over dit topic of willen bijdragen, dan graag een DM/PM en geen reactie over dit hier.. Alleen dingen die betrekking hebben op het onderwerp hier bespreken aub.

Bewerkt (24 april 2013 15:29)
parafernalia

parafernalia

• Lid sinds 13 oktober 2011
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 28 augustus 2012
  • 19:39

Ik snap dit niet helemaal.
Het heeft geen zin, maar voor het kalibreren heeft 't wel zin?

En 8 uur opladen, dat heeft toch geen zin?

Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 28 augustus 2012
  • 23:32

parafernalia;335512
Ik snap dit niet helemaal.
Het heeft geen zin, maar voor het kalibreren heeft 't wel zin?

En 8 uur opladen, dat heeft toch geen zin?

Er zijn een boel discussies gaande die het hebben over het wipen van de battery stats. Dit is zinloos en dit is bevestigd door Google zelf..
Verder heeft dat 8uur opladen een reden, wat die reden is is mij onbekend. Ik ben nog aan het onderzoeken..

parafernalia

parafernalia

• Lid sinds 13 oktober 2011
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 1 september 2012
  • 15:33

Oke, ik ga ‘t maar doen dan.
Begin nu aan m’n 8 uur

Bewerkt (24 april 2013 15:30)
Mrjraider

Mrjraider

• Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 1 september 2012
  • 20:50

parafernalia;336561
Oke, ik ga ‘t maar doen dan.
Begin nu aan m’n 8 uur

Succes ik ga dit aankomend weekend ook doen. Vanavond geen tijd (stappen) en morgen ook niet. Ik zal mijn bevindingen posten

Bewerkt (24 april 2013 15:30)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren