Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

AndroidGeert

AndroidGeert

• Lid sinds 09 november 2011
  • Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 12 maart 2013
  • 14:47

Hallo,

Ik leg uit hoe je de volgende dingen kunt back-uppen:

• Contacten
  • SMSjes
  • Apps + Data
Wat je kwijt bent zijn:
  • Data van system apps
  • Instellingen
Je GMail:
Met je GMail kun je al de volgende dingen back-uppen:
  • Agenda
  • Chrome(Browser)
  • Contacten
  • GMail mails
  • Picasa-webalbums
Dit doe je door:
1) Ga naar Instellingen
2) Klik bij accounts op Google
3) Klik op het account van GMail wat je wilt laten synchroniseren
4) Selecteer wat je wilt synchroniseren

Als je nu je telefoon reset, of inlogt op een andere telefoon, kun je al deze dingen al zo terug krijgen door weer te synchroniseren.

Contacten:
Als je naar je contacten gaat, en daar op de menuknop drukt, kun je contacten importeren en exporteren.
Kies dan voor Exporteren naar USB-Opslag / SD-kaart / SIM-kaart.
(Dan krijg je een bestandje 00001.vcf, op mijn Samsung Galaxy S3 tenminste.)

Onthoud waar je deze op slaat, deze heb je weer nodig als je contacten wilt importeren na het overstappen op een andere telefoon of een factory reset.

SMSjes:
Je SMSjes kun je backuppen met een app. Ik gebruik daar SMS Backup & Restore voor.
Hier is een linkje: SMS Backup & Restore voor de app.
Met deze app, kun je al je SMSjes backuppen en restoren.
Kijk van tevoren wel goed, of stel goed in, waar je de SMSjes, in een .xml bestand op wil slaan.
Zet deze ook eerst weer op de computer, voordat je deze kwijt raakt.

Onthoud waar je deze op slaat, deze heb je weer nodig als je SMSjes wilt importeren na het overstappen op een andere telefoon of een factory reset.

Apps + Data:
Sinds kort is er een nieuwe app, waarmee je apps + Data kunt backuppen.
Toen ik in het begin op het Forum kwam, was dit een van de vele vragen, die ik zelf ook stelde.
Nu is er een oplossing voor: Helium,App Sync and Backup

Met deze app moet je een aantal instructies op je telefoon opvolgen.
Ten eerste:
Moet je dit programma ook op de PC downloaden, dat doe je —>hier<—
Ten tweede:
Moet je USB-foutopsporing aanzetten. Op de meeste telefoons zit dit bij Ontwikkelaarsopties.
Maar meestal wordt er door de app Helium ook een knop weergegeven waar je op kunt drukken om hiernaar toe te gaan.
Als dit niet het geval is, zul je of even zelf moeten zoeken, of dit even op internet opzoeken.
Ten derde:
Moet je PTP inschakelen. Bij mij kan dit door de statusbalk omlaag te schuiven als je de USB aansluit.
Kies daar Camera(PTP) in plaats van Media-apparaat(MTP)
Maar ook hiervoor wordt door helium een knopje weergegeven waar je op kunt drukken.

Op de computer: Moet je het programma Helium starten, het kan zijn dat je de drivers nog moet downloaden, deze zijn op dezelfde site te vinden als waar je het programma voor de computer hebt gedownload.

Op de telefoon:Als je computer de Telefoon herkent, krijg je een melding op je telefoon en moet je op OK klikken.
Nu kun je simpel alles selecteren, en deselecteren, je kunt ook al je apps die je nu hebt een groepnaam geven.
Selecteer ook ergens dat je ook de app mee moet backuppen en niet alleen de data, anders moet je zelf eerst alle apps zelf weer uit de Google Play Store gaan downloaden.

Klik dan op Back-up,LET OP, Als je de gratis versie van de app hebt, selecteer dan USB-opslag. Anders kun je ze niet restoren na een reset, of bij aankoop van een andere telefoon. Wil je een van de andere opslagmanieren kiezen, zul je toch de betaalde app moeten kopen.

Na het backuppen moet je de backup even op de computer zetten, en voor het herstellen weer op je telefoon terug, of op een andere telefoon als je een nieuwe hebt gekocht. Als je deze terug zet op je telefoon, zet ze dan op de SD-Kaart van de telefoon(dus de Internal Storage. En gewoon op de plek die je krijgt als je de telefoon met de computer verbind. Ga hem niet in andere mappen plaatsen.

Voor het herstellen van de apps moet je op HERSTELLEN EN SYNCHRONISEREN klikken. Dan Internal Storage omdat je ze op USB-opslag hebt opgeslagen.

Geert

Bewerkt (16 oktober 2013 12:26)

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

AndroidGeert

AndroidGeert

• Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 12 maart 2013
  • 19:06

Als iemand nog een andere manier weet om iets te back-uppen wat ik vergeten ben, wil je dit dan a.u.b. melden?

Dan kan ik deze HOW TO ermee verder uitwerken.

Geert

Bewerkt (21 mei 2013 13:58)

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

1966

1966

• Lid sinds 22 maart 2012
  • Berichten 267
  • Reputatie 0
  • 3 juni 2013
  • 01:48

AndroidGeert
Als iemand nog een andere manier weet om iets te back-uppen wat ik vergeten ben, wil je dit dan a.u.b. melden?

Dan kan ik deze HOW TO ermee verder uitwerken.

Geert

Leuke tut, niets mis mee.
Je hebt hierbij een mooi stappenplan uitgewerkt.
Edoch ben je een klein digitaal wonderappje vergeten.
Een app die alle instellingen, inclusief netwerken accounts ed opslaat.
Daarnaast ook nog eens je sms, whatsappjes losse apps met eventuele highscores of instellingen opslaat.
Daarnaast kan je met datzelfde tooltje ook nog eens systeemapps bevriezen.

Nadeel?
Ja, je toestel moet wel geroot zijn.
En backups zijn zondermeer niet altijd zomaar terug te zetten, denk bijvoorbeeld aan een migratie van android 2.3 naar 4.1 ( sommige gebackupte apps zijn dan niet meer compatible of bepaalde systeeminstellingen werken plots niet meer.
Dus een beetje terug houdenheid is dan wel op zijn plaats.
Maar als je het tooltje een maal door hebt dan wil je eigenlijk niets anders meer.

Oke lang genoeg gedraald.
Over welke app hebben we het dan hier?
Eenvoudig.
Titanium backup
te vinden in de google store

meer info?

http://www.titaniumtrack.com/titanium-backup.html

http://www.androidworld.nl/forum/tips-trucs-howtos-geen-vragen-plaatsen/45566-how-titanium-backup-gebruiken-pro-versie.html

AndroidGeert

AndroidGeert

• Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 16 oktober 2013
  • 12:28

Je telefoon hoeft hier helemaal niet geroot voor te zijn.

Dat is juist het voordeel van deze app.
Als je hem wel geroot hebt, dan kun je misschien beter Titaium Backup Pro gebruiken.

Geert

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren