Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 6 oktober 2012
  • 10:24

Zo na het geweldige succes heeft TomTom dan eindelijk een app gemaakt voor Android . Ik zal dit vandaag ook gaan testen . Ben hier gisteren mee wezen spelen , en heb ontdekt dat alle losse stemmen die voor de TomTom te krijgen is ook op Android kan draaien ! Dit gaat nu alleen nog wat omslachtig .Maar dit werkt makkelijk als je het eenmaal door hebt .

Voorwoord
Weet wel dat ik nergens verantwoordelijk voor ben ; voor o.a. ongelukken op de weg of als er iets mis gaat met deze aanpassing . Dit werkt voor mij op deze manier , mocht er iets niet goed gaan ( wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt ) dan kan je alles van de interne sd van TomTom wissen , je buffers wissen en de app weer opnieuw opstartten dan is alles weer fris en fruitig . Ook heb je hier geen root voor nodig , dus zou dit moeten werken met iedere Android toestel dat nog origineel/stock is ! Ik ben ervan overtuigd dat dit op iedere Android toestel zo zal gaan werken .

*EDIT 03-11-2012*
Dit heb ik persoonlijk getest op de S1+S3 en de Note en kan bevestigen dat dit werkt op deze toestellen .
Je doet als volgt Als je TomTom geïnstalleerd hebt op je Android toestel:

Stap 1
Navigeer naar de map ( op je telefoon )/mnt/sdcard/tomtomcom.tomtom.europe/files/voices .Daar zie je een heleboel bestanden . 2 verschillende soorten , namelijk .chk en .vif bestanden . Deze bestanden hebben dezelfde nummers . Voor iedere stem heb je 1 setje bestanden nodig . Aangezien je ongetwijfeld wel weet heb jij bij TomTom zeer veel keus uit verschillende landen die gesproken kunnen worden , dus daar het dubbele aantal van , zoveel bestanden staan hier in deze map . Nu is het nog uitvogelen welke setje voor de nederlandse stem zorgen . Dit heb ik al gedaan voor jullie :
Setjes :
data14.chk + data14.vif = nederlands man / bram
data15.chk + data15.vif = nederlands vrouw / Eva
Zo nu weten jullie welke bestanden er nodig zijn .

Stap 2
Nu is het volgende aan de beurt . Je pakt de bestanden van de stemmen naar keuze en zet deze even voor het gemak op je computer/laptop . Deze zullen ongetijfeld andere namen hebben maar de extensies moeten hetzelfde zijn , dus .chk en vif . Je hebt dus bijvoorbeeld de bestanden van Giel Beelen gekocht , dan zullen deze de namen hebben : data70.chk en data70.vif . Van deze bestanden moet je de naam veranderen naar data14.chk + data14.vif . Zo nu heb je de bestanden die je wilt hebben klaar gemaakt .

Stap 3
Je sluit nu je Android toestel aan op je computer/laptop . Wanneer je bij je interne sd kaart kan komen navigeer je naar de map : Deze computer\telefoon\Phone\tomtom\com.tomtom.europe\files\voices
In deze map navigeer je naar de bestanden : data14.chk + data14.vif en achter de .chk en .vif zet je .back , dus dan krijg je :data14.chk.back + data14.vif.back . Op deze manier blijft het origineel bewaard . Daarna kopieer je de 2 bestanden met de stemmen naar keuze die je bewerkt hebt naar deze map : Deze computer\GT-I9300\Phone\tomtom\com.tomtom.europe\files\voices .
Zo nu heb je alle aanpassingen gedaan .

Stap 4
Je ontkoppeld nu je Android toestel van je computer/laptop en start TomTom op . Als deze is opgestart zou je een route moeten zien , als dit zo is dan tik je op het scherm zodat je een menu krijgt waar je naar instellingen kan gaan . In instellingen kan je stemmen kiezen . Hier kies je de stem van ( nederlands) Bram . Als je hier op gedrukt hebt zul je de stem van je keuze ( in dit voorbeeld de stem van Giel Beelen) horen en zal deze je de weg wijzen !

Nawoord
Dit heb ik zo getest op mijn S3 en op deze manier werkt het prima .
Wil je nog een tweede erbij hebben kan je dit ook doen met de nummers :
data15.chk + data15.vif = nederlands vrouw / Eva . Je zou als je wilt dit kunnen doen met alle stemmen(.chk en .vif bestanden) die je wilt , aleen moet je wel “even” uit zoeken welke nummers bij welke stemmen hoort . Ik wens je veel succes
En om ook nog even om onder aandacht te brengen ; deze custom voices zullen geen straatnamen opnoemen , want deze zijn niet opgenomenWil je wel de straatnamen horen zul je geen custom voice kunnen gebruiken en zul je voor Xander(geavanceerd) moeten gaan .

Ik heb op mijn S3 een aantal gekke dingen meegemaakt toen ik dit deed , soms bleef ik namelijk het originele stemgeluid horen en soms ook weer direct het aangepaste stemgeluid , weer een andere keer een combinatie hiervan ! :SEn dit terwijl ik steeds dezelfde volgorde van instaleren aanhield . Wat bij mij vaak hielp was het wissen van de buffer . En/of gewoon opnieuw beginnen door de gegevens te wissen in taakbeheer , maar LET OP !!! Dit zorgt er wel voor dat je dan je opgeslagen gegevens kwijt kan/zult raken , dus gegevens zoals opgeslagen routes etc. Deze zul je dan later opnieuw moeten invoeren . Ook dit gaf soms niet direct bij mij soelaas en moest hiervoor een beetje spelen . Wat ik ook opgemerkt heb is dat als je eenmaal het origineel stemgeluid gehoord hebt dat deze worden opgeslagen maar je ziet ze niet in je file explorer . Dit kan je wel zien maet rootexplorer , maar hiervoor dien je natuurlijk wel geroot te zijn ! Deze bestanden moeten verwijderd worden en dan zul je jouw aangepaste stemmen horen .

Veel plezier er mee !

Je eigen stemmen maken
Het is natuurlijk erg leuk als je je eigen stem kan maken/bewerken ! Dit doen we als volgt :
Je slaat even voor het gemak op je bureaublad een map op , hierin stop je het volgende in : de 2 bestanden van je stem naar keuze , dus de .chk en de .vif file . Ook stop je hier het bestand viftool.exe in
Download viftool.
Vervolgens ga je naar start , dan naar uitvoeren , dan voer je cmd in en klik je op OK . Dus je opent gewoon een command window . Dit ziet er als volg uit :

vervolgens zet je de window met al je bestanden er naast en je sleept het bestand viftool.exe naar deze zwarte command window .
Dan krijg je een regel te zien dat lijkt op dit :

vervolgens druk je op spatie en voer je in : spliten dan weer een spatie , dan sleep je het .vif bestand naar het zwarte command window , dan druk je weer op spatie , dan een dubbele punt : en dan sleep je weer het .chk bestand naar het zwarte command window .Dan lijkt de regel zoals dit :

Druk vervolgens op Enter en alle bestanden worden uitgepakt in de map waar de 3 bestanden zijn opgeslagen , in dit voorbeeld dus in de map die op je bureaublad staat .
Deze bestanden kan je dan bewerken zoals jij wilt zolang je de namen maar onaangetast laat ! Je kan ze bewerken met een programma zoals
AudaCity. Hoe je dit moet doen ga ik niet beschrijven en mag je zelf gaan verkennen

Wil je ze weer tot een .chk en een .vif bestand verbouwen ? Gebruik dan
winviftool22Setupen gebruik deze programma zoals het zelf al aan geeft . Deze door jou gemaakte bestanden vervang je dan weer zoals ik eerder in de How-To beschreven hebt .

Veel plezier !

Bewerkt (11 juni 2013 00:58)
nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6020
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 6 oktober 2012
  • 18:28

Bericht verplaatst naar een apart topic in de Tips & Trucs / Howto's ] sectie

Bewerkt (24 april 2013 15:39)
robkuh84

robkuh84

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 242
  • Reputatie 0
  • 11 oktober 2012
  • 11:13

Bedankt voor de uitleg,

Het lijkt op deze manier erg simpel.
Ik wil het dan ook zeker proberen, alleen heb ik geen idee hoe ik aan andere stemmen kom.
Heb je toevallig een link waar ik andere stemmen van bekende Nederlanders gratis kan downloaden?

Bewerkt (24 april 2013 15:40)
DaveDH

DaveDH

• Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 11 oktober 2012
  • 12:01

Gratis zal helaas denk ik niet lukken, je moet er officieel een legaal voor moeten betalen
Op de officiële site van Tom Tom kan je ze ook krijgen .

DJ-Galaxy

DJ-Galaxy

• Lid sinds 11 maart 2012
  • Berichten 404
  • Reputatie 0
  • 11 oktober 2012
  • 12:07

Kijk eens op http://www.laurusbuth.nl/tomtom/
Daar staan gratis stemmen.

Groeten Dirk

CHAD69

CHAD69

• Lid sinds 01 november 2012
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 1 november 2012
  • 11:53

Heb instructies gevolgd , maar bij mij doet ie het niet.
totaal geen geluid.

heb amerikaanse stemmen (kitt van nightrider en kim katrall) geprobeerd bij zowel nederlandse taal en engelse taal.

geen geluid.

Bewerkt (24 april 2013 15:47)
adriaantje

adriaantje

• Lid sinds 18 oktober 2011
  • Berichten 139
  • Reputatie 0
  • 3 november 2012
  • 12:35

Werkt !
Ik gebruik het op die manier om de zelfgemaakte, vertrouwde stemmen van mijn kleinkinderen te horen.
(Samsung Galaxy SII)

Bewerkt (24 april 2013 15:48)
DaveDH

DaveDH

• Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 3 november 2012
  • 12:49

@CHAD69 heb je de stemmen uberhaup wel aanstaan ?
heb je voor je deze mod deed wel geluid gehoord ?

adriaantje

adriaantje

• Lid sinds 18 oktober 2011
  • Berichten 139
  • Reputatie 0
  • 3 november 2012
  • 14:07

Ik heb dus op advies van ‘Topicstarter’ de basisstem van Eva onbruikbaar gemaakt en vervangen.
Ik zou in principe liever (meerdere) stemmen van vreemde, voor ons alleszins, overbodige stemmen vervangen, zoals bvb. Russisch.
Zodoende blijven de Nederlandse basisstemmen steeds beschikbaar.
Ik heb al aan het experimenteren geweest om de corresponderende nummers te vinden, maar het blijkt (voor een leek zoals ik) geen gemakkelijke klus te zijn. Mede door het overaanbod van de meegeleverde stemmen.
(Samsung Galaxy SII)

DaveDH

DaveDH

• Berichten 2801
  • Reputatie 60
  • 3 november 2012
  • 17:30

@Adriaantje

In het nawoord gedeelte staat een link naar een andere forum post, waarin iemand uiteen heeft gezet welke nummers bij welke landen/stemmen hoort , dus je hoeft niets zelf uit te zoeken en kan dus iedere stem/land een door jou aangewezen stem geven/vervangen . Je moet dan nog wel zelf onthouden bij welke stem/land je de aanpassing hebt gemaakt .

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren