Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

MrGlenneke

MrGlenneke

• Lid sinds 28 april 2012
  • Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 13:55

Inleiding
Ik heb een oude laptop met 512MB RAM en een Intel Pentium processor geclocked op 1.6GHz. Met die specificaties ben je vandaag de dag niets meer, zelfs Windows XP draaide niet meer vlot. Gewoon internetten werd praktisch onmogelijk, laat staan een film kijken!

Ik ben dan een zoektocht begonnen naar een licht OS voor op mijn laptop. Ik heb wel enkele dingen gevonden, maar ofwel waren ze niet handig, lelijke interface of zelfs beide. Omdat ik zo van Android hou dacht ik dat het wel leuk was om Android op mijn laptop te zetten. Want Android zou wel vlot moeten draaien met die specificaties.

Ik heb niet veel moeten zoeken om iets te vinden. Een van de eerste links die ik tegen kwam was deze: Android-x86 - Porting Android to x86. Een project dat Android naar laptops en netbooks brengt.

Het project
Eerst was het plan van dit project om patches uit te brengen, maar ze hebben al gauw ontdekt dat ze veel meer konden doen met Android. Toen kwamen ze op het idee om Android naar laptops en netbooks te brengen!

Als je kijkt op de site kom je al gauw te weten dat ze al van 2009 bezig zijn. Ze hebben toen FroYo geport naar enkele laptops en toestellen. Maar ze hebben natuurlijk niet stil gezeten en ondertussen draait IceCream Sandwich ook op laptops en netbooks.

Ondersteunde apparaten
Er is helaas niet voor elke laptop en netbook een build, maar je kan altijd builds proberen die voor andere toestellen gemaakt zijn. Je hebt dan veel kans dat het grootste deel van de functies werkt. Ook is er een discussiegroep waarin mensen samenwerken om builds te maken voor niet-ondersteunde laptops en netbooks. Er is dus nog een kans dat er een build voor jou laptop of netbook komt! Helaas zijn er wel alleen maar builds voor 32-bits apparaten, maar ik denk niet dat 64-bits apparaten echt nood hebben aan Android omdat Windows vlot niet werkt.

Download en installatie
Hier kan je de builds downloaden: Download - Android-x86 - Porting Android to x86
Let wel op dat je een download neemt uit de map Android-x86-4.0-RC2.
- Je download de build voor jou laptop of netbook (of probeert er een) en brand hem dan op een DVD.
- Vervolgens steek je de DVD in je laptop of netbook en start op van die DVD.
- Als je opstart krijg je de mogelijkheid om te kiezen of je Android wilt installeren of Android wilt proberen zonder installatie. Ik raad dat tweede aan, zo kan je de build eerst uittesten en desnoods nog een andere proberen.
- Om de build te installeren kies je voor de optie ‘Install Android-x86’.
- Tijdens de installatie kan je kiezen waar je Android wilt installeren. Gewoon op de hele harde schijf of op een partitie. Zo heb ik een dual-boot tussen Windows en Android, ik kan dus bij het opstarten kiezen welk besturingssysteem ik wil opstarten.
- Als je kiest om Android op een partitie te installeren moet je GRUB installeren, deze zal dan automatisch de andere besturingssystemen herkennen en toevoegen aan het menu zodat je kan kiezen tijdens het opstarten.

Dit is eigenlijk alles wat je moet doen om Android op je laptop of netbook te installeren!

Voordelen

+ Werkt vlot op low-spec laptops en netbooks.
+ Toegang tot de Play Store!!!
+ Roottoegang out-of-the-box
+ Te veel om op te noemen

Nadelen
- Vele apps crashen (dit probleem kan bij mijn laptop liggen, maar dat weet ik dus niet)
- Trackpad bootst scherm na, bediening wordt dus onhandig. Een externe muis is dus handig.

Bewerkt (24 april 2013 15:21)
nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6020
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 augustus 2012
  • 14:08

leuk stukje :-) heb je enig idee waarom voor elk merk laptop/netbook een aparte build nodig is?
zelfs al heeft het dezelfde processor…

andere linux distributies zoals ubuntu draait (dan wel niet perfect) op alle x86 computers.

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:10

Dat heeft denk ik te maken met de drivers. Niet elke build heeft dezelfde drivers. Er zal waarschijnlijk wel een goede reden zijn waarom ze niet alle drivers in een build steken, maar die ken ik niet :p Vaak kan een build dan ook volledig werkend gemaakt worden op een ander laptop door simpelweg een driver toe te voegen.

nanders

nanders

• Berichten 6020
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 augustus 2012
  • 14:13

ja zoiets zal het wel zijn, om het formaat klein te houden… bedankt…

nadeel van android op mijn laptop vind ik dat er te weinig goeie apps die ik op een laptop zou gebruiken..
(zoals python interpreters e.d. die ik veel gebruik). Een desktop linux werkt voor mij dan beter.

maar als je vooral multimedia en internet gebruikt dan lijkt me dit best leuk.

barremans

barremans

• Lid sinds 07 juli 2011
  • Berichten 2237
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:16

Inderdaad een hele goeie tip.
Ben eens verder gaan neuzen op Android-x86 - Porting Android to x86

Tested platformsThe tests are done by the project members and others from android-porting group.

• ASUS Eee PCs/Laptops
  • Viewsonic Viewpad 10
  • Dell Inspiron Mini Duo
  • Samsung Q1U
  • Viliv S5
  • Lenovo ThinkPad x61 Tablet
Most of the models can run the native resolutions via i915 driver. Thanks to the kernel mode setting (kms) feature introduced since kernel 2.6.29.
extra info
Run Android on Your Netbook or Desktop - How-To Geek

Ik denk dat ik mijn nieuwe liefde heb gevonden :) :) :) :)

Thx m8

Grtz Barre

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:20

Ik heb een ThinkPad T43 die zoals je ziet niet ondersteund wordt, maar ik heb de build voor de ThinkPad x61 genomen en alles werkt!
Aangezien ik nog even wacht om een tablet te kopen heb ik nu een goede vervanger. Ik kan eindelijk terug browsen en mails lezen op de laptop. Dat is toch nog altijd iets aangenamer als op mijn gsm en dan moet ik niet altijd achter mijn desktop PC zitten.

barremans

barremans

• Lid sinds 07 juli 2011
  • Berichten 2237
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:23

Ik heb enkel Hp notebooks eens kijken of dit werkt , ik bericht hier mijn ondervindingen.

Grtz Barre

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:25

Laat dan ook weten of je een USB-stick of harde schijf kan aansluiten. Bij mij werkt dit niet, ik krijg geen enkele melding en de harde schijf wordt dus ook niet zichtbaar in mijn file manager.

Verwijderd_Account_14511

Verwijderd_Account_14511

• Lid sinds 15 februari 2011
  • Berichten 228
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 20:39

nanders;327774
maar als je vooral multimedia en internet gebruikt dan lijkt me dit best leuk.
Niet alleen multimedia, wat denk je van bv Geocachen. Voor android zijn daar 10tallen apps voor itt Linux of windows

nanders

nanders

• Berichten 6020
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 augustus 2012
  • 22:00

Bolle1961;327916
Niet alleen multimedia, wat denk je van bv Geocachen. Voor android zijn daar 10tallen apps voor itt Linux of windows
dan heb je wel een externe GPS nodig, want mijn laptop heeft dat niet… andere linux systemen hebben vast ook applicaties die met gps werken. Maar inderdaad, android apps zijn veelal ontworpen met gps in het achterhoofd en werken hier dus goed mee…

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren