Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

MeneM

MeneM

• Lid sinds 25 maart 2009
  • Berichten 49
  • Reputatie 0
  • 9 april 2009
  • 19:15

Achtergrond
Toen ik mijn G1 wilde “rooten” kwam ik erachter dat dat niet een eenvoudig 1-2-3 klusje was met mijn type G1. Een EU versie wil niet zomaar een US of UK image accepteren.

Na een tijd zoeken naar antwoorden is het mij alsnog gelukt, en deze howto is het resultaat.

Benodigdheden

• Lef :roll:

• Linux computer en een miniSD reader. (Of een SD card reader en een opzetstuk om de SD te lezen.)

• Beetje linux kennis. Maar je wil een G1 rooten, dus ik neem aan dat dat geen probleem mag zijn ;-)

Stap 1
  1. Let erop dat je de SD kaart als een FAT32 hebt geformateerd. Nee echt; let erop.

2. Op de linux command line (dus na de ‘#’): (Tot op heden schijnt dit alleen met een interne SD lezer te kunnen. Zoals je ze op een laptop vindt.)
       # find /sys/class/mmc_host/mmc*/mmc*/ -name cid -exec cat {} \;
  3. dan krijg je een code terug zoals:
    1c5356555344202010046c0a9b008c00

4. Die draai je om (het betreft hier een HEX getal, dus omdraaien doe je per twee) en dan krijg je:
    - 008c009b0a6c0410202044535556531c
    - Bijvoorbeeld:
    - 09 b7 55 c7 zou dan c7 55 b7 09 worden (per tweetal omgedraaid). Tenslotte vervang je de eerste twee plaatsen met 00 dus: 00 55 b7 09 (In mijn geval waren de eerste twee plaatsen al 00. Ik had dus “geluk”)

5. Dit getal vul je in op Free G1 goldcard generation !.

6. Als je de goldcard.img gekregen hebt, moet je die nog naar je SD toe sturen. Dat doe je zo: (zet zonodig ‘sudo’ voor ‘dd if=[…..’)
       # dd if=[plaats waar je hem neergezet hebt]/goldcard.img of=/dev/mmcblk0
    (Dus niet naar de de FAT32 partitie “/dev/mmcblk0p1” maar naar de kaart zelf. Die p1 in mmcblk0p1 betekent feitelijk “partitie 1” van block device 0 (mmcblk0) Block device 0 is de SD zelf, en p1 is de eerste partitie op die SD kaart. In ons geval de FAT32 partitie)

7. Op de FAT32 partitie plaats je nu de DREAimg.NBH (http://koushikdutta.blurryfox.com/G1/DREAMimg-RC7.zip). (UK versie RC7 voor de DREA110 die wij hebben) en hernoem je hem naar DREAimg.NBH

8. Doe de G1 uit. Houd de camera knop ingedrukt en druk op de “aan” knop (ook wel de ophang toets) en wacht tot er iets gebeurt.

9. Als de G1 erom vraagt druk je nog een keer op de power knop om de flash te beginnen. Na het flashen blijft de progress bar een tijd lang op 100% staan, blijf echter wachten tot overal ‘OK’ achter staat. Na het flashen moet je op de ‘action key’ drukken, dit is de ‘trackball’ knop.

10. Na terugkeer in het ‘regenboogscherm’, herstart je de telefoon ('opneem, menu en ophang' knoppen).

11. Gefeliciteerd! Je Android toestel is nu feitelijk ‘geroot’.

Stap 2
  1. Download recovery.img (http://koushikdutta.blurryfox.com/G1Roo … covery.img) en kopieer het naar de SD kaart

2. Download de Hard SPL (http://koushikdutta.blurryfox.com/G1Roo … update.zip) en plaats die ook op de SD kaart.

3. De bestanden moeten op de root staan van de SD

4. Herstart je telefoon tot je ECHT je “home” scherm kunt zien. Ja dus ook weer je gmail account details invoeren

5. Als je daar bent, druk twee keer op de Enter toets, tik “telnetd” en dan op enter. Er lijkt niks te gebeuren na het 2x drukken op Enter, maar achter de schermen is dit wel degelijk zo. Bij het intoetsen van ‘telnetd’ lijkt het alsof je een contact gaat zoeken en na de laatste Enter lijkt er nog steeds niks te gebeuren, maar dit is allemaal hoe het hoort.

6. Download een Android “Telnet” applicatie van de Market en maak verbinding met localhost.

7. Als dat lukt, heb je nu een root prompt: “#”.

8. Tik het volgende in Telnet (je krijgt geen meldingen terug, alleen hard returns):
       # mount -o rw,remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system
    # cd sdcard
    # flash_image recovery recovery.img
    # cat recovery.img > /system/recovery.img

Stap 3
  1. Je gaat nu je SPL updaten: Zet daarvoor je telefoon weer uit.

2. Opstarten in recovery modus door “home” ingedrukt te houden en de telefoon aan te doen.

3. Druk tegelijkertijd op ALT en S in het scherm met de driehoek en uitroepteken om de update te starten

4. Als de update klaar is, herstart de telefoon als het goed is automatisch. Zo nee, houd dan “home” en “back” ingedrukt om te herstarten

Stap 4
  1. Nu gaan we er een nieuwe ‘build’ opzetten: Download het image (lees ook de updates onderaan) (Android-DLs.com Forum • View topic - v1.43 RC9 is out!). en hernoem hem naar update.zip

2. Plaats dit op de root van de SD

3. Doe je telefoon weer uit.

4. Opstarten in recovery modus door “home” ingedrukt te houden en de telefoon aan te doen.

5. Druk op alt-W om je systeem te “wipen”.

6. Wederom opstarten in recovery modus door je telefoon uit te zetten en dan “home” ingedrukt te houden en de telefoon aan te doen.

7. Druk op alt-S om de update te starten.

8. Na het updaten kom je waarschijnlijk iedere keer weer in het recovery menu terug. Ik kom hier alleen uit door m'n batterij uit de telefoon te halen.

9. Om te testen of je device daadwerkelijk ‘geroot’ is, kun je Open Overclocker downloaden van de Market. Als je na installeren en runnen de melding krijgt “com.open.overclocker Wants to run: /system/bin/sh as root:root” is je ‘rooten’ geslaagd. (Als je verder niets wil doen met de app de-installeer je het programma gewoon weer.)

Bronvermelding:
Opmerking/toevoegingen/updates
Ja. Veel mensen herkennen de XDA howto's hier. Maar ik probeer compleet te zijn en ook in het Nederlands.

Ik heb niets van dit al zelf bedacht, alleen maar opgezocht.

• 2009/07/26
  • Beetje uitleg toegevoegd over het “dd-en” van de mmcblk0p1
  • 2009/04/15
  • Ik ben nog bezig met het CID uitlezen. In deze thread staan al tips om het op een andere manier te doen.

• Daarnaast zou ik op het moment kiezen voor een UK versie i.p.v. een US versie. Er zijn wat vraagtekens bij of de US versie nu wel of niet SMSjes verstuurd naar een buitenlands nummer.
  • 2009/04/14
  • Dankzij Sabbie begrepen dat het uitlezen van de CID alleen lukt met een interne SD lezer zoals op mijn Lenovo T61P en eee 901. Ik probeer een manier te vinden om het ook te kunnen met een externe lezer.
  • 2009/04/13
  • Erbij gezet dat de SD kaart wel als Fat32 geformateerd moet worden.
  • 2009/04/10
  • 1 van de links was een dubbele. Sorry. En de link bij stap 4 is gewijzigd om een pagina te laten zien waar je kunt kiezen tussen een US of een UK versie. Neem in ieder geval niet de Buildenvironment versie.

• Doe ook de ADP versie maar niet. Tenzij je wilt gaan ontwikkelen voor Android natuurlijk. In dat geval: graag!
  • 2009/04/09
  • Op verzoek gekopieerd vanuit een andere post en hier nogmaals geplaatst. Hier zal ik verder gaan met eventuele updates.
  • 2009/06/29 door Elmeraculous
  • Met toestemming van MeneM de HowTo aangevuld op basis van mijn eigen ervaringen.

Bewerkt (9 april 2009 19:15)
Ruud

Ruud

• Lid sinds 10 december 2008
  • Berichten 1641
  • Reputatie 50
  • 9 april 2009
  • 20:03

Mooie duidelijke tutorial! Heb hem sticky gemaakt!

Bewerkt (9 april 2009 20:03)

Uhmmmm…. Android?

Dennis

Dennis

• Lid sinds 17 januari 2009
  • Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 10 april 2009
  • 10:19

Ind goeie tut, en de jongens van XDA kennen het wel.

Bedankt voor het vertalen!

Bewerkt (10 april 2009 10:19)
PronkMedia

PronkMedia

• Lid sinds 09 april 2009
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 11 april 2009
  • 22:41

Werkt perfect! Thx voor de tutorial! Ik heb nu:

Firmware version:
1.1

Baseband version:
62.33.20.08U_1.22.12.29

Kernel version:
2.6.25-01843-gfea26b0
jesusfreke@AndroidDev #1

Build number:
killa_eu-user 1.1 TMI-RC9 128600
ota-rel-keys,release-keys

Bewerkt (11 april 2009 22:41)
MeneM

MeneM

• Berichten 49
  • Reputatie 0
  • 12 april 2009
  • 21:29

Thanks! Ik ben voornamelijk blij dat het niet alleen bij mij werkt ;-)

Afijn, ik ben nu bezig met Themes. Maar ik wil eigenlijk meteen door naar het upgraden van de Radio firmware. Aardige batterijwinsten zouden daarmee behaald kunnen worden.

Themes werken ongeveer hetzelfde als het instaleren van een update.zip op je SD en die laden met stap 4.

Het werkt.. En daar is alles mee gezegd. Geen functioneel verschil, je bent alle ringtones kwijt, die moet je zelf weer gaan toevoegen. Je bent ook wat opslag ruimte kwijt… Afijn, niet mijn eerste keus om nog eens te doen.

Maar je kunt ze hier vinden: XDA Themes en ook hier

Binnenkort zal ik een howto of een review plaatsen over de Radio upgrade. Maar alleen wanneer ik zeker weet dat ik ook weer terug kan naar het origineel. De Radio firmware upgraden schijnt toch wel een shoot or miss ding te zijn. brrrrr.

Bewerkt (12 april 2009 21:29)
goandroid

goandroid

• Lid sinds 31 maart 2009
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 13 april 2009
  • 12:12

Hi

Het is hier ook gelukt!

Wel is het misschien handig als note erbij te zetten dat je echt een fat32 sd kaartje moet hebben.

Ik heb gewoon de 2GB sd gebruikt die meegegeven was samen met de 8GB bij de telefoon en die was fat16 en daarmee kon hij de image steeds maar niet vinden.
Die heb ik dus eerst fat32 gemaakt en toen ging het wel.

Enig idee hoe het nu mogelijk is apps op de sd kaart te zetten? raakt anders aardig vol…

Bewerkt (13 april 2009 12:12)
MeneM

MeneM

• Berichten 49
  • Reputatie 0
  • 13 april 2009
  • 14:06

goandroid
Wel is het misschien handig als note erbij te zetten dat je echt een fat32 sd kaartje moet hebben.

Staat erbij, thnx.

goandroid
Enig idee hoe het nu mogelijk is apps op de sd kaart te zetten? raakt anders aardig vol…

Nog niet echt naar gekeken, aangezien dat in een volgende versie van Android standaard aanwezig is: Instaleren van apps op de android - xda-developers

Bewerkt (13 april 2009 14:06)
goandroid

goandroid

• Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 13 april 2009
  • 14:55

Oke, nouja las het mogelijk is de bestaande apps die ik nu op mijn intern geheugen ga zetten te moven naar de sd met een update die nog komt dan wacht ik wel ff…

Als er een update komt via t-mobile, doet hij dan automatisch updaten eigenlijk nu? en root blijft dan ook?

Bewerkt (13 april 2009 14:55)
Zillode

Zillode

• Lid sinds 14 april 2009
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 14 april 2009
  • 02:47

Heel erg bedankt voor deze samenvatting. Werkte perfect!

Bewerkt (14 april 2009 02:47)
Ippe_Ziepe

Ippe_Ziepe

• Berichten 297
  • Reputatie 0
  • 14 april 2009
  • 10:02

Het is me op deze manier gelukt. Dank je, Mark!

Bewerkt (14 april 2009 10:02)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren