Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 11:35

Voor diegene die niet kan wachten op de 4.3 update van Sony kan alvast als hij dit wil een nightly van CM10.2 installeren.

Ten tijde van het schrijven van dit artikel is er nog geen stable versie beschikbaar, hoewel dit wel de voorkeur heeft, kunnen we op dit moment alleen de nightly's downloaden.

Een nightly is niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Ik ben eigenwijs en gebruik hem toch voor dagelijks gebruik. Ik heb tot nu toe geen fouten kunnen ontdekken. Wel een klein minpuntje (tot nu toe: ik mis de ISO instelling bij camera app).

Door je bootloader te unlocken vervalt je garantie op de telefon en worden DRM-sleutels verwijdert! Ook werkt Bravia Engine niet meer! Mocht de telefoon ter reparatie moeten naar Sony kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor de reparatie

Voorbereiding: Zorg dat je minimaal 1 backup hebt van je systeem óf je het niet interesseert of je een backup hebt (zoals mij :-))

Opmerking vooraf: als je je bootloader unlocked hebt via Sony methode, en daarna weer gelocked hebt via flash tool kun je problemen ondervinden als je je bootloader weer unlocked via Sony methode (bijvoorbeeld je geraakt in een bootloop na unlock), maar dit is in het stappenplan mee genomen.

Stap 1: Check of je bootloader geunlocked kan worden door je dial pad te openen en te kiezen voor *#*#7378423#*#* (dit werkt alleen op de Sony software, werkt dit niet moet je je bootloader status ergens anders van checken.)
Stap 2: Ga naar Service info > Configuration > Rooting Status
Stap 2a: Als er staat Bootloader unlock allowed: Yes kun je met dit stappenplan verder gaan
Stap 2b: Als er staat Bootloader unlocked: Yes kun je met stap 9 verder gaan.
Stap 2c: Als er iets anders staat raad ik je aan niet verder te gaan met dit stappenplan en je telefoon laten voor wat het is.
Stap 3: Download een nightly van de volgende site: http://get.cm/?device=yuga&type=nightly
Stap 4 (optioneel) Download gapps, zorg voor de CM 10.2 versie!: http://wiki.cyanogenmod.org/w/Gapps
Stap 5: Zet beide bestanden op je interne SD kaart!
Stap 6 (optioneel): Zorg voor een backup!
Stap 7: Unlock je bootloader beschreven op volgende site: http://androidworld.nl/forum/sony-xperia-z/47081-how-to-rooten-van-xperia-z-met-locked-bootloader.html
Stap 8a: Als je bij stap 7 in een bootloop terecht komt (zoals mij) don't worry, dit gaan we herstellen: koppel USB kabel los en hard reset de telefoon door power button + vol up 3 seconden lang vast te houden tot het scherm uit is.
Stap 8b: Als je bij stap 7 niet in een bootloop terecht komt. Koppel USB kabel los en zet je telefoon dan uit.
Stap 9: Zorg dat de telefoon in fastboot mode is door de USB kabel aan te sluiten terwijl je de volume up knop in drukt.
Stap 10: Pak het bestand boot.img uit van de gedownloade nightly zip file.
Stap 11: Zet dit bestand in de map van de android-sdk die fastboot.exe bevat (bij mij is dit C:\Program files\Android\android-sdk\platform-tools).
Stap 12: Open een command window en ga naar de juiste directory (waar fastboot.exe staat).
Stap 13: Flash de boot.img met het volgende commando: fastboot -i 0xfce flash boot boot.img.
Stap 13a: Dit moet in een keer goed gaan, gaat iets mis, is je bootloader niet unlocked óf je telefoon niet in fastboot mode (in dit geval kun je stap 9 herhalen)!
Stap 14: Koppel USB kabel los en zet de telefoon weer aan. Blijf nu op de vol down toets drukken (blijven tikken op de knop) totdat je in de recovery zit (je hoeft niet al recovery geinstalleerd te hebben, deze zit namelijk in de boot.img).
Stap 15: Kies nu voor factory reset optie (MUST! Tenzij je van een eerdere CM 10.2 nightly komt).
Stap 16: flash de 1 of 2 zips (wel de nightly eerst natuurlijk) door te kiezen voor Choose ZIP (je interne SD kaart vind je onder het mapje 0).
Stap 17: Reboot phone
Stap 18: Enjoy

Bewerkt (20 augustus 2013 19:35)
Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 20 augustus 2013
  • 12:58

Enkele kritische bemerkingen:

• Door je bootloader te unlocken verlies je de garantie op je toestel.

• Door je bootloader te unlocken worden de DRM-sleutels van je telefoon voorgoed uitgewist. Hierdoor kan je nooit meer gebruik maken van Mobile BRAVIA Engine 2, Music ID/Gracenote, etc. (ook niet als je de originele software herstelt)!

• Android 4.3 bevat slechts zeer weinig nieuwe functies. Door CyanogenMod te installeren verlies je wel veel van de specifieke functies en mogelijkheden die door Sony zijn toegevoegd.

• De interface van CyanogenMod is zoals de kale Android op Nexus-toestellen. Qua design ga je er dus ook op achteruit (tenzij je zelf allerlei aanpassingen gaat toevoegen). Enkele voorbeelden (links = Sony's interface, rechts = standaard Android):

• Custom ROM's zijn afgeraden voor gebruikers met weinig technische kennis. Als je enkel stappen kan volgen zonder te weten waar je eigenlijk mee bezig bent, dan ben je verloren als het eens misgaat.

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 13:28

Apollo89
Enkele kritische bemerkingen:

• Door je bootloader te unlocken verlies je de garantie op je toestel.

• Door je bootloader te unlocken worden de DRM-sleutels van je telefoon voorgoed uitgewist. Hierdoor kan je nooit meer gebruik maken van Mobile BRAVIA Engine 2, Music ID/Gracenote, etc. (ook niet als je de originele software herstelt)!

• Android 4.3 bevat slechts zeer weinig nieuwe functies. Door CyanogenMod te installeren verlies je wel veel van de specifieke functies en mogelijkheden die door Sony zijn toegevoegd.

• De interface van CyanogenMod is zoals de kale Android op Nexus-toestellen. Qua design ga je er dus ook op achteruit (tenzij je zelf allerlei aanpassingen gaat toevoegen). Enkele voorbeelden (links = Sony's interface, rechts = standaard Android):

• Custom ROM's zijn afgeraden voor gebruikers met weinig technische kennis. Als je enkel stappen kan volgen zonder te weten waar je eigenlijk mee bezig bent, dan ben je verloren als het eens misgaat.

Punt 1 en 2 zijn inderdaad waar, maar dat staat ook in het artikel waar ik naar gelinkt heb.
Punt 3 en 4 zijn persoonlijke meningen natuurlijk, ga je voor functies/design? of ga je voor snelheid? Wel is het zo dat Cyanogenmod alweer andere functies heeft. Overigens wat ik wel ubercool vindt aan deze rom is dat mijn foto's een hèèl stuk beter zijn, ter vergelijking met originele Sony software waren plaatjes 1,5 MB. Met deze software zijn ze 4 MB en een stuk beter kwa qualiteit.
Punt 5 Wil ik zelfs benadrukken voor iedereen die dit leest!

Edit: Post aangepast, is wel belangrijk

Bewerkt (20 augustus 2013 13:35)
mjs87

mjs87

• Lid sinds 05 mei 2011
  • Berichten 65
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 14:43

vanuit welke firmware heb je dit gedaan?

ik draai nu de laatste 244 en heb deze geroot via xda

vroeger draaide ik altijd CM op mijn htc one ik weet nu niet of het beter is deze te draaien op de sony

Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 20 augustus 2013
  • 14:52

1. Een root en een bootloader unlock zijn twee totaal verschillende dingen.

2. De firmware van Sony wordt door de meeste mensen zeer positief bevonden, dus voor de meeste gebruikers is het aanbevolen om de officiële software te blijven gebruiken, zeker zolang Sony hier updates voor blijft uitbrengen. Zoals gezegd verlies je je garantie door een bootloader unlock, dus dat is het meestal niet waard.

mjs87

mjs87

• Lid sinds 05 mei 2011
  • Berichten 65
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 14:55

ik snap het vandaar ook die twijfel

ik heb mijn toestel geroot via xda daar stond een artikel om de nieuwste firmware te rooten

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2386405

deze topic dus, maar nu wil ik mijn rom dexon of hoe je dat ook schrijft heb al diverse dingen uit geprobeerd maar het lukt me niet echt

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 5990
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 20 augustus 2013
  • 14:55

ddaemen
Wel een klein minpuntje (tot nu toe: ik mis de ISO instelling bij camera app).

Ik draai nu CM10.2 op mijn S3 en daar komt de app ‘Focal’ mee, de nieuwe camera app door het CM team zelf ontwikkeld. Daar kun je wel ISO zelf instellen. Volgens mij komt de Focal app met alle CM10.2 installaties mee.

Bij mij crasht die app nog wel eens helaas, daar lijkt nog wel wat werk aan te zijn, maar het kan ook aan de S3 liggen.

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 19:31

mjs87
ik snap het vandaar ook die twijfel

ik heb mijn toestel geroot via xda daar stond een artikel om de nieuwste firmware te rooten

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2386405

deze topic dus, maar nu wil ik mijn rom dexon of hoe je dat ook schrijft heb al diverse dingen uit geprobeerd maar het lukt me niet echt

Als je niet eens weet wat deodexen (zo heet dat) is, waarom zou je dit dan willen?

gebruik hiervoor APK tool. Ik heb dit al eens met de officiele ROM van Sony gedaan maar veel voordeel (behalve dat het íets kleiner is) heb ik nog niet gezien.

nanders
ddaemen
Wel een klein minpuntje (tot nu toe: ik mis de ISO instelling bij camera app).

Ik draai nu CM10.2 op mijn S3 en daar komt de app ‘Focal’ mee, de nieuwe camera app door het CM team zelf ontwikkeld. Daar kun je wel ISO zelf instellen. Volgens mij komt de Focal app met alle CM10.2 installaties mee.

Bij mij crasht die app nog wel eens helaas, daar lijkt nog wel wat werk aan te zijn, maar het kan ook aan de S3 liggen.

Ik heb die app ook inderdaad, naast de gewone Camera app van Android, bij beide mis ik die optie. Achja, hij maakt hele goeie foto's, maar soms wil ik ISO 100 of 200 forceren. Foto's maken doet die goed zonder crash, rest heb ik nog niet getest.

Bewerkt (20 augustus 2013 19:33)
nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 5990
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 20 augustus 2013
  • 23:32

Links aan de zijkant van de focal app zit een menuutje verstopt waar je de ISO kan instellen..

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 22 augustus 2013
  • 11:55

nanders
Links aan de zijkant van de focal app zit een menuutje verstopt waar je de ISO kan instellen..

Geen ISO codeik wacht wel op de stable versie.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren