Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • Huawei Mate X

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

• Huawei P30 Pro

• Google Pixel 3 XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 9 juli 2013
  • 17:14

UPDATE: bij Xperia-toetsenbord versie 6.6.A.0.12 is het eindelijk mogelijk om de AZERTY-indeling te selecteren met (enkel) Nederlands als schrijftaal. Dit is ook de standaardinstelling als de taal van het toestel staat ingesteld op 'Nederlands (België)'. Bedankt aan iedereen die hiervoor contact heeft opgenomen met Sony Mobile!

Voor mensen met een Sony Xperia die graag het Xperia-toetsenbord zouden gebruiken met Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling, ik heb dit toetsenbord zelf aangepast zodat dit wordt ondersteund:

Om de kans te vergroten dat dit officieel zal worden ondersteund op Xperia-toestellen, zou ik willen oproepen om hierover een klacht te sturen naar Sony Mobile: Contact opnemen - Sony Smartphones (Netherlands)
Vermeld zeker dat je wel op de hoogte bent van het feit dat je AZERTY kan gebruiken met Frans of Duits als schrijftaal en tweetalige woordsuggesties in het Nederlands, maar dat je vind dat dit ook zou moeten worden ondersteund voor (enkel) Nederlands als schrijftaal. Tenslotte is AZERTY de officiële indeling in België en spreekt de meerderheid van de bevolking Nederlands.

Als je je toestel hebt geroot, dan kan je het bestaande Xperia-toetsenbord gewoon vervangen door deze aangepaste versie:

1. Download het juiste bestand en pak het uit:
  2. Xperia E Keyboard 5.6.A.D.12 nl-BE (root).zip Xperia J Keyboard 3.E.21 nl-BE (root).zip Xperia L Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (root).zip Xperia L Keyboard 6.0.A.0.0.8 nl-BE (root).zip Xperia M Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (root).zip Xperia P Keyboard 5.6.A.0.28 nl-BE (root).zip Xperia SP Keyboard 5.6.A.0.26 nl-BE (root).zip Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (root).zip Xperia U Keyboard 5.4.A.0.16 nl-BE (root).zip Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Z-ZL-Z1 Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip Xperia ZR Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Z Ultra Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip Xperia Tablet Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Tablet Z Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip
  3. Kopieer textinput-tng.apk naar /system/app op je telefoon (overschrijf het bestaande bestand).
  4. Stel de permissies hetzelfde in als de andere bestanden (-rw-r–r–).
  5. Herstart je telefoon.
  6. Ga naar de Xperia-toetsenbord instellingen en kies Nederlands als schrijftaal met AZERTY als indeling.

Als je toestel niet geroot is, dan kan het bestaande Xperia-toetsenbord niet worden vervangen of verwijderd, maar moet je een aangepaste versie naast de bestaande versie installeren:

1. Download het juiste bestand via je smartphone en installeer het:
  2. Xperia E Keyboard 5.6.A.D.12 nl-BE (no root).apk Xperia J Keyboard 3.E.21 nl-BE (no root).apk Xperia L Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (no root).apk Xperia L Keyboard 6.0.A.0.0.8 nl-BE (no root).apk Xperia M Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (no root).apk Xperia P Keyboard 5.6.A.0.28 nl-BE (no root).apk Xperia SP Keyboard 5.6.A.0.26 nl-BE (no root).apk Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (no root).apk Xperia U Keyboard 5.4.A.0.16 nl-BE (no root).apk Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Z-ZL-Z1 Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk Xperia ZR Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Z Ultra Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk Xperia Tablet Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Tablet Z Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk
  3. Ga naar 'Instellingen' > 'Taal en invoer'.
  4. Er zal nu een tweede Xperia-toetsenbord aanwezig zijn met 'Nederlands (België)' eronder:
  5. Schakel dit toetsenbord in en stel het in als standaard.
  6. Als je systeemtaal op 'Nederlands (België)' staat hoef je niets meer te doen. Anders moet je nog Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling kiezen in de toetsenbordinstellingen.

Alle feedback is welkom!

Bewerkt (1 juni 2015 15:15)
Elektronized

Elektronized

• Lid sinds 13 augustus 2012
  • Berichten 48
  • Reputatie 0
  • 15 juli 2013
  • 17:55

Werkt dit ook met de Xperia Tablet Z ?

Thefresser

Thefresser

• Lid sinds 15 juli 2013
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 15 juli 2013
  • 22:10

Installeer textinput_nl_be-tng.apk op je telefoon. Hoe doe ik dat juist aub? Hoe ga ik te werk?

Carlos0_0

Carlos0_0

• Lid sinds 02 november 2010
  • Berichten 3265
  • Reputatie 0
  • 16 juli 2013
  • 12:58

Thefresser
Installeer textinput_nl_be-tng.apk op je telefoon. Hoe doe ik dat juist aub? Hoe ga ik te werk?

Gewoon de apk downloaden op je telefoon zetten en openen bestandje op zoeken via files explorer, ik zit trouwens te kijken snap eigenlijk niet hoe azerty fijn kan ztypen.

Apollo89

Apollo89

• Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 19 juli 2013
  • 21:22

Elektronized
Werkt dit ook met de Xperia Tablet Z ?
Heb je de methode zonder root al geprobeerd? Als het niet werkt dan kan je het gewoon terug verwijderen via ‘Instellingen’ > ‘Apps’ > ‘Alles’ > ‘Xperia-toetsenbord’ (het tweede) > ‘Verwijderen’. Laat a.u.b. weten of het werkt. Anders zal ik proberen om het toetsenbord van Xperia Z Tablet ook aan te passen.

Thefresser
Verbind je telefoon met je computer en kopieer textinput_nl_be-tng.apk naar je interne geheugen of je SD-kaart. Gebruik vervolgens ‘File Commander’ (of een andere file manager) om de APK te installeren (waarna je deze mag verwijderen).

Carlos0_0
ik zit trouwens te kijken snap eigenlijk niet hoe azerty fijn kan ztypen.
In België hebben computers AZERTY-toetsenborden. Als je dat gewoon bent dan is het wel handig om dat op je smartphone ook te hebben.

Bewerkt (19 juli 2013 21:24)
Tranexx

Tranexx

• Lid sinds 01 augustus 2013
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 1 augustus 2013
  • 23:01

Hallo, net Xperia Z tablet gekocht , toestel is dus euh.. niet geroot , geen root-access (gecheckt).
Juiste zip naar SD card gecopied en vanuit file manager proberen installeren maar geeft een foutmelding “Installeer de markt van de niet-toepassingen niet allowed.Go naar instellingen om de markt van de niet-toepassingen te installeren”. Keuze is anulleren of instellingen, ik kies dus instellingen. Vandaar zie ik de apps maar weet niet hoe verder? Is de apk file mogelijk niet OK voor de Xperia Z Tablet ajb? bedankt

Apollo89

Apollo89

• Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 2 augustus 2013
  • 14:06

Tranexx
Hallo, net Xperia Z tablet gekocht , toestel is dus euh.. niet geroot , geen root-access (gecheckt).
Juiste zip naar SD card gecopied en vanuit file manager proberen installeren maar geeft een foutmelding “Installeer de markt van de niet-toepassingen niet allowed.Go naar instellingen om de markt van de niet-toepassingen te installeren”. Keuze is anulleren of instellingen, ik kies dus instellingen. Vandaar zie ik de apps maar weet niet hoe verder? Is de apk file mogelijk niet OK voor de Xperia Z Tablet ajb? bedankt

Ik kan moeilijk aannemen dat je tablet dát als foutmelding zou geven. In ‘Instellingen’ > ‘Beveiliging’ dient ‘Onbekende bronnen’ wel te zijn aangevinkt om APK's te kunnen installeren.

Laat mij a.u.b. weten of het werkt. Indien niet, dan zal ik proberen om het toetsenbord van de Xperia Tablet Z ook aan te passen voor Nederlands-AZERTY.

Bewerkt (2 augustus 2013 14:10)
Elektronized

Elektronized

• Lid sinds 13 augustus 2012
  • Berichten 48
  • Reputatie 0
  • 4 augustus 2013
  • 10:37

Zonet geprobeerd op de Xperia Z via File Commander, wat een verlossing, al was ik het qwerty al gewoon aan het worden en typ ik regelmatig fouten op m'n laptop met azerty-klavier..
Ik heb het wel met een geheugenkaartje moeten doen, want als ik het bestand downloade op de smartphone zelf kreeg ik een foutmelding.

Het stond dus op een extern geheugenkaartje, dus meteen ook in de Xperia Tablet Z gestoken, een File Commander gedownload en geïnstalleerd.
Het installeren ging een heel stuk sneller op de tablet, en het werkt even goed als op de smartphone.

Bedankt voor deze handige MOD, als je azerty gewend bent.

Bewerkt (4 augustus 2013 10:44)
Seppethedog

Seppethedog

• Lid sinds 27 november 2012
  • Berichten 50
  • Reputatie 0
  • 6 augustus 2013
  • 17:42

Apollo89
Voor mensen met een Sony Xperia die graag het Xperia-toetsenbord zouden gebruiken met Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling, ik heb dit toetsenbord zelf aangepast zodat dit wordt ondersteund:

Als je toestel geroot is, dan kan je het bestaande Xperia-toetsenbord gewoon vervangen door deze aangepaste versie:

Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip
    Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (root).zip
    Je mag altijd laten weten als je toestel hier niet bij staat, dan kan ik het misschien toevoegen.
  2. Kopieer textinput-tng.apk naar /system/app op je telefoon (overschrijf het bestaande bestand).
  3. Stel de permissies hetzelfde in als de andere bestanden (-rw-r–r–).
  4. Herstart je telefoon.
  5. Ga naar de Xperia-toetsenbord instellingen en kies Nederlands als schrijftaal met AZERTY als indeling.
  6. Alle feedback wordt geapprecieerd (zowel als het werkt als bij problemen)

Als je toestel niet geroot is, dan kan het bestaande Xperia-toetsenbord niet worden vervangen of verwijderd, maar moet je een tweede toetsenbord installeren:

Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).zip.
    Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (no root).zip
    Je mag altijd laten weten als je toestel hier niet bij staat, dan kan ik het misschien toevoegen.
  2. Installeer textinput_nl_be-tng.apk op je telefoon.
  3. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Taal en invoer’.
  4. Er zal nu een tweede Xperia-toetsenbord aanwezig zijn met ‘Nederlands (België)’ eronder:

6. Als je systeemtaal op ‘Nederlands (België)’ staat hoef je niets meer te doen. Anders moet je nog Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling kiezen in de toetsenbordinstellingen.
  7. Alle feedback wordt geapprecieerd (zowel als het werkt als bij problemen)

Hoi
heb de hele 'reutemeteut" uitgevoerd zoals beschreven, met File Comander geinstalleerd maar…géén tweede toetsenbord hoor..:-(

Seppethedog

Seppethedog

• Lid sinds 27 november 2012
  • Berichten 50
  • Reputatie 0
  • 6 augustus 2013
  • 17:42

Apollo89

Als je toestel geroot is, dan kan je het bestaande Xperia-toetsenbord gewoon vervangen door deze aangepaste versie:

Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip
    Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (root).zip
  2. Kopieer textinput-tng.apk naar /system/app op je telefoon (overschrijf het bestaande bestand).
  3. Stel de permissies hetzelfde in als de andere bestanden (-rw-r–r–).
  4. Herstart je telefoon.
  5. Ga naar de Xperia-toetsenbord instellingen en kies Nederlands als schrijftaal met AZERTY als indeling.
  6. Alle feedback wordt geapprecieerd (zowel als het werkt als bij problemen)

Als je toestel niet geroot is, dan kan het bestaande Xperia-toetsenbord niet worden vervangen of verwijderd, maar moet je een tweede toetsenbord installeren:

Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).zip.
    Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (no root).zip
  2. Installeer textinput_nl_be-tng.apk op je telefoon.
  3. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Taal en invoer’.
  4. Er zal nu een tweede Xperia-toetsenbord aanwezig zijn met ‘Nederlands (België)’ eronder:

6. Als je systeemtaal op ‘Nederlands (België)’ staat hoef je niets meer te doen. Anders moet je nog Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling kiezen in de toetsenbordinstellingen.
  7. Alle feedback wordt geapprecieerd (zowel als het werkt als bij problemen)

Hoi
heb de hele 'reutemeteut" uitgevoerd zoals beschreven, met File Comander geinstalleerd maar…géén tweede toetsenbord hoor..:-(

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren