Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 19 augustus 2013
  • 21:28

tip: nachtje in een bak met rijst leggen. Helpt goed. Ik heb em een keer 5 secondende ondergedompeld in zwembad zonder problemen.

Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 20 augustus 2013
  • 11:44

Er is een bekend probleem waarbij de achterkant van je toestel na verloop van tijd begint te lossen. Zeker als de achterzijde regelmatig erg heet wordt loop je risico, de lijm kan hierdoor beginnen lossen. Uiteraard is je toestel dan ook niet meer waterdicht.

De Xperia Z is trouwens water-resistant, niet water-proof! Deze eigenschap kan er voor zorgen dat je telefoon een accidentje met water overleeft. Ik begrijp niet waarom sommige mensen het in hun hoofd halen om hun telefoon regelmatig opzettelijk te gaan onderdompelen in water. Dat is vragen om problemen. Lees eerst eens de handleiding voor je zo'n onnozelheden gaat uithalen:

Waterbestendigheid

Uw apparaat kan alleen waterbestendig zijn als de klepjes voor de Micro USB-poort, de
microSD-kaartsleuf, de micro-SIM-kaartsleuf en de aansluiting voor de headset goed
gesloten zijn.

Voorkom dat uw apparaat wordt blootgesteld aan omgevingen met overmatig veel stof
of vocht. Het normale gebruik en slijtage, samen met beschadigingen aan uw apparaat,
kunnen de bestendigheid van uw apparaat tegen stof of vocht doen afnemen. Gebruik
uw apparaat niet onder de volgende omstandigheden:
  • Zeewater
  • Zwembad
  • Duiken
  • Heet water
  • Zand/modder
  • Overige vloeistoffen/chemicaliën
Dompel het apparaat, de Micro USB-poort, de microSD-kaartsleuf, de micro-SIMkaartsleuf
of de aansluiting voor de headset nooit onder in water en stel het apparaat niet
bloot aan vloeibare chemicaliën of aan vochtige omgevingen met extreem hoge of lage
temperaturen. Als er water of vloeistof op de Micro USB-poort, de microSD-kaartsleuf,
de micro-SIM-kaartsleuf of de aansluiting voor de headset is terechtgekomen, veeg dit
dan weg met een droge doek. De waterbestendigheid van de Micro USB-poort, de
microSD-kaartsleuf, de micro-SIM-kaartsleuf en de aansluiting voor de headset is niet in
alle omgevingen of onder alle omstandigheden gegarandeerd.

Als er water op de speaker is terechtgekomen, laat de speaker dan ca. drie uur drogen
voordat u hem opnieuw gebruikt.

Alle compatibele accessoires, waaronder batterijen, laders, handsfree-apparaten, Micro
USB-kabels, micro-SIM-kaarten en microSD™-kaarten, zijn zelf niet stof- en
waterbestendig.

Uw garantie dekt geen schade of defecten die het gevolg zijn van misbruik of onjuist
gebruik van uw apparaat. Heeft u verder nog vragen over het gebruik van onze
producten, neem dan contact op met onze klantenservice.

ddaemen

ddaemen

• Lid sinds 11 juli 2010
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 20 augustus 2013
  • 13:55

Volgens de IP coderingen zou dat wel moeten kunnen (bron: Wikipedia):

IP-*7: Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)
IP-5*: Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Geen volledige bescherming tegen stof maar wel voldoende om de goede werking niet te hinderen.

En hier staat welke IP coderingen de Xperia heeft.

Bewerkt (20 augustus 2013 14:02)
bart9904

bart9904

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 114
  • Reputatie 0
  • 21 augustus 2013
  • 13:55

ddaemen
Volgens de IP coderingen zou dat wel moeten kunnen (bron: Wikipedia):

IP-*7: Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)
IP-5*: Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Geen volledige bescherming tegen stof maar wel voldoende om de goede werking niet te hinderen.

En hier staat welke IP coderingen de Xperia heeft.

Inderdaad, er wordt gezegd dat de telfoon 30min op 1m kan overleven. Of het nu water-resistant of water-proof heet. Daarnaast presenteren ze het toestel ook als zodanig. Of er is iets mis met de certificering, of Sony heeft een product gemaakt wat in de praktijk niet kan voldoen aan de verwachtingen die door Sony zelf gecreëerd zijn. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden (het toestel een aantal keer onder water gehouden), maar ben door de vele verhalen wel een stuk voorzichtiger geworden.

Bewerkt (21 augustus 2013 14:11)
Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 21 augustus 2013
  • 14:11

bart9904
Inderdaad, er wordt gezegd dat de telfoon 30min op 1m kan overleven. Of het nu water-resistant of water-proof heet.

Ja, maar dat geldt alleen als alle klepjes perfect afsluiten (en de rubberdichtingen dus niet versleten/beschadigd zijn) en er negens anders lekken zijn (zoals een achterkant die loskomt). Beschouw dit dus maar als een eigenschap die je telefoon eventueel kan redden wanneer hij per ongeluk in het water valt en niet als iets om regelmatig voor de lol te gaan uittesten (tenzij je geld te veel hebt).

bart9904

bart9904

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 114
  • Reputatie 0
  • 21 augustus 2013
  • 14:53

Apollo89
bart9904
Inderdaad, er wordt gezegd dat de telfoon 30min op 1m kan overleven. Of het nu water-resistant of water-proof heet.

Ja, maar dat geldt alleen als alle klepjes perfect afsluiten (en de rubberdichtingen dus niet versleten/beschadigd zijn) en er negens anders lekken zijn (zoals een achterkant die loskomt). Beschouw dit dus maar als een eigenschap die je telefoon eventueel kan redden wanneer hij per ongeluk in het water valt en niet als iets om regelmatig voor de lol te gaan uittesten (tenzij je geld te veel hebt).

Klopt wat je zegt, maar dat zijn punten waar Sony voor moet zorgdragen. Als een achterkant loslaat lijkt me dit een fabricagefout en het gebruik van de klepjes (eventuele slijtage) moet geen reden zijn om je niet meer te beroepen op de certificering. Nu weet je als gebruiker niet waar je aan toe bent als het toestel een keer per ongeluk in het water valt. Maar zoals eerder aangegeven heb ik zelf geen ervaringen met waterschade etc, ben zeer tevreden met de Z. Ga het lot ook niet meer tarten door het toestel onder water te houden.

Bewerkt (21 augustus 2013 15:03)
jojosony1

jojosony1

• Lid sinds 08 september 2013
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 8 september 2013
  • 13:00

aytekin_kandemir
De gedeelte waar de boxen zitten zijn gewoon nat. Je moet je geen zorgen maken. Wanneer dit droogt werkt komt er gewoon weer normale geluid uit. Dit kans soms paar uur duren.

Mijn telefoon is gisteren in 15 cm diep water gegaan en nu doet het geluid het nog niet maximaal. 10 uur geleden ging hij t water in. Maar hoe kan ik hem het best drogen

Manita

Manita

• Lid sinds 14 september 2015
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 14 september 2015
  • 12:55

Mijn Z3 heeft nu al weken het zachtere geluid, echt niet leuk meer, zeker niet omdat Skype, Hangouts en handsfree bellen niet meer werken. Ik mis m'n Samsung Note 2 heel erg. Het beeldscherm van de Z3 heeft ook een wat blauwige kleur en je ziet gewoon niks meer in de zon, al staat het beeldscherm op volle belichting. Daarnaast blijft de software heel vaak hangen en zijn geregeld spontaan dingen gewoon weg, zoals bv alle ringtones. Ik vind het een drama en neem zeker nooit meer een Sony. Hadden ze die speakers niet beter kunnen afdekken/beschermen of zo dan? Ze kunnen zoveel tegenwoordig, ik begrijp dit niet. Grote teleurstelling en ik raad het iedereen af die aan me vraagt of het toestel goed is.

Bewerkt (14 september 2015 12:57) | Spelfouten

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren