Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 19 september 2013
  • 21:50

UPDATE: bij Xperia-toetsenbord versie 6.6.A.0.12 is het eindelijk mogelijk om de AZERTY-indeling te selecteren met (enkel) Nederlands als schrijftaal. Dit is ook de standaardinstelling als de taal van het toestel staat ingesteld op 'Nederlands (België)'. Bedankt aan iedereen die hiervoor contact heeft opgenomen met Sony Mobile!

Voor mensen met een Sony Xperia die graag het Xperia-toetsenbord zouden gebruiken met Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling, ik heb dit toetsenbord zelf aangepast zodat dit wordt ondersteund:

Om de kans te vergroten dat dit officieel zal worden ondersteund op Xperia-toestellen, zou ik willen oproepen om hierover een klacht te sturen naar Sony Mobile: Contact opnemen - Sony Smartphones (Netherlands)
Vermeld zeker dat je wel op de hoogte bent van het feit dat je AZERTY kan gebruiken met Frans of Duits als schrijftaal en tweetalige woordsuggesties in het Nederlands, maar dat je vind dat dit ook zou moeten worden ondersteund voor (enkel) Nederlands als schrijftaal. Tenslotte is AZERTY de officiële indeling in België en spreekt de meerderheid van de bevolking Nederlands.

Als je je toestel hebt geroot, dan kan je het bestaande Xperia-toetsenbord gewoon vervangen door deze aangepaste versie:

1. Download het juiste bestand en pak het uit:
  2. Xperia E Keyboard 5.6.A.D.12 nl-BE (root).zip Xperia J Keyboard 3.E.21 nl-BE (root).zip Xperia L Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (root).zip Xperia L Keyboard 6.0.A.0.0.8 nl-BE (root).zip Xperia M Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (root).zip Xperia P Keyboard 5.6.A.0.28 nl-BE (root).zip Xperia SP Keyboard 5.6.A.0.26 nl-BE (root).zip Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (root).zip Xperia U Keyboard 5.4.A.0.16 nl-BE (root).zip Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Z-ZL-Z1 Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip Xperia ZR Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Z Ultra Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip Xperia Tablet Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (root).zip Xperia Tablet Z Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (root).zip
  3. Kopieer textinput-tng.apk naar /system/app op je telefoon (overschrijf het bestaande bestand).
  4. Stel de permissies hetzelfde in als de andere bestanden (-rw-r–r–).
  5. Herstart je telefoon.
  6. Ga naar de Xperia-toetsenbord instellingen en kies Nederlands als schrijftaal met AZERTY als indeling.

Als je toestel niet geroot is, dan kan het bestaande Xperia-toetsenbord niet worden vervangen of verwijderd, maar moet je een aangepaste versie naast de bestaande versie installeren:

1. Download het juiste bestand via je smartphone en installeer het:
  2. Xperia E Keyboard 5.6.A.D.12 nl-BE (no root).apk Xperia J Keyboard 3.E.21 nl-BE (no root).apk Xperia L Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (no root).apk Xperia L Keyboard 6.0.A.0.0.8 nl-BE (no root).apk Xperia M Keyboard 5.6.A.0.20 nl-BE (no root).apk Xperia P Keyboard 5.6.A.0.28 nl-BE (no root).apk Xperia SP Keyboard 5.6.A.0.26 nl-BE (no root).apk Xperia T Keyboard 5.6.A.0.18 nl-BE (no root).apk Xperia U Keyboard 5.4.A.0.16 nl-BE (no root).apk Xperia Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Z-ZL-Z1 Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk Xperia ZR Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Z Ultra Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk Xperia Tablet Z Keyboard 5.8.A.0.6 nl-BE (no root).apk Xperia Tablet Z Keyboard 6.2.A.0.22 nl-BE (no root).apk
  3. Ga naar 'Instellingen' > 'Taal en invoer'.
  4. Er zal nu een tweede Xperia-toetsenbord aanwezig zijn met 'Nederlands (België)' eronder:
  5. Schakel dit toetsenbord in en stel het in als standaard.
  6. Als je systeemtaal op 'Nederlands (België)' staat hoef je niets meer te doen. Anders moet je nog Nederlands als schrijftaal en AZERTY als indeling kiezen in de toetsenbordinstellingen.

Alle feedback is welkom!

Bewerkt (1 juni 2015 15:17)
mkim412

mkim412

• Lid sinds 20 september 2013
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 20 september 2013
  • 20:32

Kan dit ook bij de xperia J
Alvast bedankt

Apollo89

Apollo89

• Lid sinds 24 januari 2013
  • Berichten 159
  • Reputatie 40
  • 28 december 2013
  • 00:35

mkim412
Kan dit ook bij de xperia J
Alvast bedankt

- Ik heb volgende toetsenborden aangepast en toegevoegd:
  • Xperia J Keyboard 3.E.21
  • Xperia L Keyboard 6.0.A.0.0.8
  • Xperia Z-ZL-Z1 Keyboard 6.2.A.0.22
  • Xperia Z Ultra Keyboard 6.2.A.0.22
  • Xperia Tablet Z Keyboard 6.2.A.0.22
- Bepaalde links werkten niet meer. Dit zou nu opgelost moeten zijn.

kaitler

kaitler

• Lid sinds 09 januari 2014
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 9 januari 2014
  • 02:59

Bedankt voor het apk bestand en de uitleg hiervoor.

Borki

Borki

• Lid sinds 08 september 2015
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 8 september 2015
  • 14:12

Hallo, ik heb een sony tablet z3 en gebruik die ook om puzzels op te lossen. Bij het zoeken van een woord (puzzelwoordenboek.nu) krijg ik geen t9 functie, nochtans op mijn andere tablet van Samsung is dat wel zo.
Wat vreemd is, wanneer ik een woord wil toevoegen, of een mail wil versturen is die functie wel beschikbaar.
Ik vind het nergens in de gebruiksaanwijzing. Weet iemand een oplossing ?
Alvast bedankt.
Borki

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6000
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 8 september 2015
  • 15:11

Gebruik je de gemodificeerde toetsenbord met azerty indeling waar dit onderwerp over gaat? Zo niet, maak dan aub een nieuw onderwerp aan.

Borki

Borki

• Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 8 september 2015
  • 15:35

inderdaad

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6000
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 8 september 2015
  • 15:45

okedie puzzelwoordenboek.nu zoek je neem ik aan op via een internetbrowser. Krijg je binnen die browser op andere websites wel woordsuggesties?

Borki

Borki

• Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 8 september 2015
  • 17:30

Ik moet helaas nu weg, ik zal het morgen uitproberen.
Alvast bedankt voor de moeite
Borki

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren