Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

frapple

frapple

• Lid sinds 27 januari 2011
  • Berichten 145
  • Reputatie 0
  • 30 augustus 2011
  • 09:51

Ik las gisteren dat T-mobile de update nog niet aangeboden heeft aan haar klanten. Op hun forum heb ik geschreven dat mensen niet hoeven te wachten op T-mobile………………etc.
Daarop kwam een reactie van iemand die terecht zegt dat je de smartphone dan moet rooten. Tevens las ik dat de garantie vervalt als je je telefoon root. Ik vroeg me af of dat wel zo is. In dat geval zou mijn garantie vervallen zijn?

Bewerkt (30 augustus 2011 09:51)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 30 augustus 2011
  • 11:13

Ten aanzien van de garantierechten en het rooten en het installeren van nieuwe ROMs doen nogal uiteenlopende verhalen de ronde. De telecomproviders en zeker de verkopers van telefoons (in sommige gevallen dus de zelfde partij) zijn logischerwijze van mening dat rooten en custom ROMs de garantie doen vervallen; immers, iedere garantieclaim die niet gehonoreerd hoeft te worden levert centen op.

Echter, in de praktijk ligt een en ander toch wat genuanceerder. Garantie wordt geleverd op het apparaat. Als je daar iets aan wijzigt (apps op installeert of, inderdaad, root en/of custom ROMs op installeert) dan kan er uiteraard geen garantie meer gegeven worden op het correct functioneren van het apparaat. Als er echter hardware kapot gaat dat aantoonbaar niets te maken heeft met de installatie van software, dan blijft dat gewoon onder garantie vallen. Een knop die na een maand los laat of een scherm dat strepen gaat vertonen als gevolg van hardware storingen kunnen gewoon geclaimd worden.

Natuurlijk is er een fijne lijn tussen wat wel en wat niet het gevolg zou kunnen zijn van firmware modificatie. Een custom kernel waarmee de snelheid van de processor omhooggekrikt wordt boven de design-spec kan oorzaak zijn van oververhitting bijvoorbeeld. Een batterij die het begeeft omdat de lader niet meer op de juiste tijd gestopt wordt idem dito.

Sommige fabrikanten (niet de leveranciers!) zijn zich echter terdege bewust van wat hun klanten allemaal voor ogen hebben met het modificeren van de firmware en acteren dienovereenkomstig. Bijvoorbeeld: de advent vega (een relatief goedkoop tablet) is voorzien van wat ielige speakertjes. De versterker die die speakertjes aanstuurt heeft zo veel vermogen dat die de speakers makkelijk kan opblazen. In de originele firmware zijn er dus voorzieningen getroffen dat te voorkomen. Nu wordt er echter een custom ROM gemaakt waar die beveiliging (tijdelijk) niet in zit met als gevolg dat nogal wat gebruikers de rook uit het tablet zien komen. De fabrikant (niet de verkoper dus!) heeft zich hier heel soepel opgesteld en vervangt onder coulance die speakers indien die kapot zijn gegaan als gevolg van de installatie van de custom ROM.

Die fabrikant is zich natuurlijk wel bewust van het feit dat het verkoopsucces mede het gevolg is van het feit dat er goede custom ROMs voor zijn gemaakt dus hij heeft er wat bij te winnen. Bij Sony kan je dat waarschijnlijk wel vergeten.

Bewerkt (30 augustus 2011 11:13)
ozzybulldog

ozzybulldog

• Lid sinds 04 december 2010
  • Berichten 240
  • Reputatie 0
  • 1 september 2011
  • 10:24

Als het goed is heeft T-Mobile de Gingerbread update gisteren vrij gegeven. Zie dit topic Xperia X10 2.3 Roll-out Map - Rollout started - xda-developers en dan onder het kopje Regions for X10i Branded Devices, X10i TMOB-NL GENERIC 1233-7031 - Released (2011-08-31)

Oz

Bewerkt (1 september 2011 10:24)
AlexPranee

AlexPranee

• Lid sinds 12 september 2010
  • Berichten 113
  • Reputatie 0
  • 3 september 2011
  • 17:32

Hallo
Vandaag mijn X10 terug ontvangen van reparatie T-mobile. moederbord vervangen en de 2.3 update erop gezet dus T-mobile heeft update goedgekeurd.
Groet,

AlexPranee

Bewerkt (3 september 2011 17:32)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren