Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Ippe_Ziepe

Ippe_Ziepe

• Lid sinds 31 maart 2009
  • Berichten 297
  • Reputatie 0
  • 3 december 2010
  • 16:50

Woensdag kon ik het niet laten en bestelde ik bij Mobiel Bereikbaar een Sony Ericsson LiveView. Vandaag is-ie binnengekomen, dus tijd voor een snelle review. So here goes.

Brievenbus
Ik had er geen rekening mee gehouden dat de LiveView wel eens door de brievenbus zou kunnen passen, dus had ik het dingetje op mijn werk laten bezorgen. Brievenbuspost heeft geen Track&Trace, dus nerveus liep ik gisteren ieder half uur naar de postbus, maar geen succes. Balen, want als hij vandaag niet zou worden geleverd, maar morgen, dan zou hij 2 dagen in een onbeveiligde brievenbus liggen dood te vriezen. Ik werd nog nerveuzer. Maar gelukkig zag ik ineens de postbode niet-stakend langsfietsen en jawel hoor: de envelop lag in de bus!

Verpakking
Een foto heb ik helaas niet, maar het zag eruit alsof de mensen van Mobiel Bereikbaar de inhoud van een doosje met een SE LiveView hadden overgeheveld in een kleine bubbeltjesenvelop. Maakt niet uit, die doos had ik anders zelf wel weggegooid. Het zal ermee te maken hebben dat MB geen verzendkosten rekent. Mij best.
De LiveView zelf zat in plastic in een kartonnetje. Bijgeleverd: armbandje, clip, micro-USB 220V-lader, garantiebewijs en handleiding in Engels, Spaans, Frans en Duits. En de pakbon natuurlijk.

Knopjes en zo
Op de bovenkant van de LiveView zie je 2 knoppen. Het scherm zelf lijkt een touchscreen te zijn, maar eigenlijk bestaat het uit 4 knoppen: op, rechts, neer en links. Aan de onderkant zit een rubberen beschermkapje voor de micro-USB (om te laden).

Eerste gebruik
Het lukt me de laatste tijd steeds vaker om éérst de handleiding open te slaan voordat ik nieuwe spullen aanzet en allerlei instellingen ga verpesten. Ook deze keer was dat een goede keuze, want je moet eerst 2 apps uit de Market halen: LiveWare en LiveView. Bovendien heb je Android 2.1+ nodig. En de LiveView 2 uur laden. (Uh, OK, dat heb ik niet meteen gedaan. Gewoon de laadkabel erin en aanzetten. Stroom = stroom.)
Omdat ik de LiveView niet aan mijn trui ga clippen, maar hem wil dragen als een horloge wilde ik het bandje eraan vastmaken. Er is geen beschrijving bijgeleverd hoe dat moet, dus dat was even pielen met 2 pinnetjes die de bracket aan het bandje moeten maken. Uiteindelijk lukte het wel. Maar voor een horloge is-ie best wel dik. En niet zo mooi. Maar je bent een nerd, of je bent het niet he.
Pairen via BlueTooth ging heel makkelijk. Het koppelen tenminste, het verbinden moet je via de LiveView-app doen. Maar ook dat werkte snel en op het kleine schermpje verscheen netjes de tijd en de datum.
Het scherm gaat wel snel weer uit (na 15 seconden of zo). Ik denk dat dat is om hem niet iedere 4 uur op te hoeven laden.

Bediening en mogelijkheden
Als je het schermpje aanzet, dan zie je de tijd. Net als op een echt horloge. Druk je op de rechter fysieke toets, dan kom je in het hoofdscherm. Dit is een soort menu, waarin je de volgende menu's vindt: All events, Text messages, Facebook, Twitter, Plugins, Find phone, RSS, Calendar en Missed calls. Met rechts/links kun je naar een menu toe, om het vervolgens met de rechter fysieke toets te kiezen.
Voordat je Facebook, Twitter, RSS en Plugins echt kunt gebruiken, moet je met de LiveView-app op je Android wat instellingen invoeren. Logisch ook, want SE kan niet ruiken welke gebruikersnaam/wachtwoordcombinatie je op bijvoorbeeld Facebook hebt. Gelukkig maar.
Ik vond het jammer dat je niet meteen allemaal Facebookberichten kon lezen, maar de LiveView slaat deze pas op als deze nieuw zijn binnengekomen. Net als met Twitterberichten, RSS en SMS'jes.

Plug-ins
In de Market vind je ook allerlei plug-ins voor de LiveView. Deze download je uiteraard, en dan kun je ze aan- of uitzetten via de LiveView-app. Ik probeerde de plug-ins voor GMail, Where Am I? en een paar muziekspelerplug-ins. De GMail-plug-in werkte meteen prima. Bij binnenkomst van een nieuwe mail kon ik de eerste 750 karakters (= default) van het mailtje lezen. De muziekapp-plug-ins deden het niet zo goed. Eigenlijk kon ik alleen het volume harder en zachter zetten. Bleek te komen doordat ik niet de bijpassende muziekspelers gebruikte. Na even rondneuzen bleek de LiveView standaard een muziek-plug-in te hebben! In het hoofdmenu lang op rechter fysieke toets drukken neemt je mee naar de bediening van je muziekspeler. Je kunt er niet heel veel mee: volume omhoog/omlaag, volgend/vorig nummer kiezen, play/pause en zien welk nummer je speelt. Maar voor mij is dat ook wel genoeg.
De Where Am I plug-in toont een klein Google Maps-kaartje met je locatie. Grappig, maar het schijnt veel batterij te kosten, dus heb ik dat er weer afgegooid.

De eerste problemen
De verbinding tussen mijn (gemodde) G1 en de LiveView viel nog wel eens weg. Spotify zorgde er bijvoorbeeld voor dat de verbinding totaal onvindbaar werd. Herstart hier, herstart daar, en draaien maar weer. Wel vervelend, want als je de LiveView reset en je maakt nog geen verbinding, dan weet de LiveView niet meer hoe laat het is. En dat is nou juist de verdienste van een horloge.
Terwijl ik dit tik kapt de muziek ermee. Op mijn G1 een FC voor de Muziek-app, en de LiveView is weer disconnected. Vervelend dat je alleen maar weer kunt verbinden door de LiveView-app te starten. Sony Ericsson: maak een connectie-widget s.v.p.!

En nu?
Zoals ik al schreef heb ik de LiveView nog maar een paar uur. Dat is niet genoeg voor een degelijke review, maar omdat ik al zoveel dingetjes tegenkwam leek het me toch zinvol om er een te schrijven. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Conclusie tot zover
Ik vind de LiveView een grappige gadget. En dat is ook wat de LiveView op dit moment nog is: een gadget. Het ding is niet duur, vind ik tenminste, en het is een leuke uitbreiding voor je Android-toestel. Voor dagelijks gebruik lijkt hij me nu nog te buggy, maar zodra ik tot nieuwe inzichten kom zal ik deze post updaten. Met buggy doel ik op het steeds wegvallen van de verbinding, maar dat kan aan mijn G1 liggen. Over 2 maanden kies ik een snel toestel uit, dus dat komt wel goed. Ook is het wel vaag dat je op een knopje moet drukken om de tijd te zien. Daarom zou ik het ook niet een horloge willen noemen.
Al met al denk ik dat het wel heel wat belooft voor de toekomst. Wel moeten er daarvoor wat hobbels worden genomen: de verbindingsproblemen moeten worden opgelost, de hardware moet kleiner (of slimmer verpakt) en de accu's moeten sterker worden. Of het verbruik minder. We wachten hoopvol af!

Plussen:

• Telefoon in je zak laten zitten
  • Fysieke afwerking
  • USB om te laden (al is het dan micro-USB) en niet een of andere merkgebonden stekkertje
  • Plug-ins in de Market (nu nog maar een paar, maar ik verwacht er een heleboel in de toekomst)

Minnen:
  • Verbinding valt vaak weg. Maar dit kan liggen aan het feit dat ik een G1 heb (die officieel niet geschikt is) met een custom radio.
  • Batterijduur (schijnt, heb ik gelezen, maar nog niet zelf getest)
  • Handleiding niet helemaal duidelijk op sommige punten
  • Ontbreken van een connectie-widget

Bewerkt (3 december 2010 16:50)
Ippe_Ziepe

Ippe_Ziepe

• Berichten 297
  • Reputatie 0
  • 3 december 2010
  • 17:16

Ook leuk: ik hoorde het gerucht dat AW een paar van die dingen gaat weggeven met een prijsvraag! Hou de voorpagina dus maar in de gaten.

Bewerkt (3 december 2010 17:16)
teunke99

teunke99

• Lid sinds 17 december 2009
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 5 december 2010
  • 11:23

Heb de Live View ook sinds afgelopen vrijdag in huis en moet ook concluderen dat de verbinding erg instabiel is met mijn HTC Desire (Defrost 6.0j Rom).

Hoop dat S.E. daar nog een goede oplossing voor weet te brengen.

groet,

Danny

Bewerkt (5 december 2010 11:23)
Ippe_Ziepe

Ippe_Ziepe

• Berichten 297
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 17:20

Na een paar dagen merk ik nog wel wat puntjes die me wat tegenvallen. Helaas…

- Lampje op de bovenkant zie je nooit, omdat die van je af schijnt, en omdat die echt een richting heeft. (Van opzij zie je die niet.)
- Het is onhandig dat beide knoppen bovenop zitten. Fijner was geweest 1 linksboven en 1 rechtsonder, of andersom, of beide.
- De LiveView klik je op een houdertje, dat weer op een bandje zit. Zo wordt het een vrij hoog apparaat op je pols en lijkt het net een medisch ding ergens voor.
- Je moet de LiveView uit het bandje peuteren om te kunnen laden.

En de verbinding blijft maar verbreken. Aan de reactie van teunke99 te lezen ligt het misschien niet aan mijn G1, helaas!

Bewerkt (6 december 2010 17:20)
Marc_4

Marc_4

• Lid sinds 11 december 2010
  • Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 11 december 2010
  • 19:00

Hallo,

Vorige week zaterdag bij mobielsupplies mijn SE LiveView besteld…afgelopen dinsdag is ie geleverd.
Was zeeeeer enthousiast en kon niet w88 om ermee aan de slag te gaan….en nou komt ie…
HET IS DE GROOTSTE DESILLUSIE DIE IK IN LANGE TIJD HEB MEEGEMAAKT….WAT EEN ABSOLUUT NUTTELOOS DING.
Heb na 2 uur spelen en kijken wat dat dingetje kon hem weer netjes ingepakt en zsm teruggestuurd en gevraagd om een terugstorting van mijn betaling.
Respecteer ieders mening maar ik vind het weggegooid geld….

Bewerkt (11 december 2010 19:00)

Mvg,
MP

roelvvv

roelvvv

• Lid sinds 23 december 2010
  • Berichten 36
  • Reputatie 0
  • 23 december 2010
  • 10:50

Dit leek mij wel een handig dingetje maar aan alle nadelen die ik hier zie weet ik niet of ik hem nog wel ga kopen..
En het lijkt inderdaad op een medisch ding ja..
Zijn er niet dingen die hierop lijken maar dan van een ander merk?

Bewerkt (23 december 2010 10:50)
Ippe_Ziepe

Ippe_Ziepe

• Berichten 297
  • Reputatie 0
  • 23 december 2010
  • 10:53

@roelvv

Het is een grappige gadget, maar ik zou hem nu in elk geval nog niet kopen. Dat heb ik al gedaan, maar ik wil het je niet aanraden. Maar voor de toekomst belooft het veel! En voor zover ik weet zijn er nog geen andere fabrikanten met zulke ‘horloges’.

Bewerkt (23 december 2010 10:53)
roelvvv

roelvvv

• Lid sinds 23 december 2010
  • Berichten 36
  • Reputatie 0
  • 23 december 2010
  • 12:06

Ok, Bedankt ik dacht het is wel leuk maarja ik wacht dan maar even voor iets anders.

Bewerkt (23 december 2010 12:06)
frevell

frevell

• Lid sinds 29 januari 2011
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 29 januari 2011
  • 14:19

Na een maandje gebruiken blijf ik me ergeren aan het wegvallen van de verbinding. Bij binnenkomende telefoontjes zeer vervelend en het maakt de LiveView erg onbetrouwbaar. Ik gebruikte hem eerst op een Desire, nu op Desire Z. Bij beiden verbindingsproblemen. Mijn LiveView ligt in de hoek en ik ben weer terug bij m'n MBW150 die met Openwatch wel verbinding houdt met de telefoon. Iets minder info op de MBW 150 maar wel altijd.

Bewerkt (29 januari 2011 14:19)
klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 4 augustus 2011
  • 19:03

Hoe is het nu met dit horloge?
Zijn er al updates geweest, is ie nu beter?
Mijn zoontje is over een paar weken jarig en gek van android, dus ik wil er misschien 1 voor hem kopen.
Of is er iemand die hem ongebruikt in de la heeft liggen en hem voor (heel) weinig weg wil doen, dan koop ik hem als geintje erbij + een echt horloge.

Bewerkt (4 augustus 2011 19:03)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren