Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Gijs

Gijs

• Lid sinds 30 april 2009
  • Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 19:38

De Nexus S, geproduceerd door Samsung, is de tweede in de Nexus-lijn van Google. Op 6 december werd de Nexus S, samen met Android 2.3 (Gingerbread), officieel aangekondigd. In tegenstelling tot de Nexus One is de Nexus S wel gebaseerd op een bestaande telefoon: de Galaxy S, ook van Samsung. Laten we eerst even kijken naar de technische specificaties.

Specificaties
- 4.0 WVGA Super AMOLED (480x800)
- Capacitive touch-screen
- 1GHz Cortex A8 (Hummingbird) processor
- 16GB flash memory
- Talk time up to 6.7 hours on 3G
- Standby time up to 17.8 days on 3G
- 63mm x 123.9mm x 10.88mm
- 129g
Klik hier voor een complete lijst.

Wat is nieuw?
Nieuwe interface
Het belangrijkste wat met de update zou komen was een nieuwe interface. Echte grote veranderingen blijven uit, maar alles is net iets fijner afgewerkt. De scherpe randjes zijn er af gehaald, zoals een verbeterd toetsenbord en een verbeterde notificatie-bar die ook echt stroom bespaart. Een totaal nieuwe interface was ook niet te verwachten, zeker niet omdat dit pas 2.3 is, en niet 3.0 zoals we eerst dachten.

VoIP
Ook nieuw in Gingerbread is geïntegreerd internet bellen. Via de contact-applicatie heb je de mogelijkheid om met een Skype, Google Voice of een ander SIP account direct naar een ander SIP account of gewoon telefoonnummer te bellen, via het 3G-netwerk. Dit was eerst een probleem, omdat Skype het vroeger niet toestond, en de providers al helemaal niet. Bovendien moest je ook een aparte Skype-applicatie hebben. Nu Skype het is gaan toestaan, zijn sommige providers schoorvoetend meegegaan, al dan niet met bepaalde restricties. Echt duidelijkheid is er dus niet, maar we komen steeds meer de richting op dat je alleen betaald voor internet, en de kosten van het bellen naar Skype of een andere VoIP cliënt gaan.

Near Field Communication
Met Gingerbread introduceert Google ook NFC (Near Field Communication). De Nexus S heeft zo'n NFC-chip ingebouwd zitten. Hiermee kan je andere objecten, die ook een NFC-chip hebben, “lezen” en informatie ophalen. Een mogelijkheid ervan zou het afrekenen met je telefoon zijn, of informatie opzoeken over een film door de poster te scannen.

Je Nexus S als Wi-Fi hotspot
Net zoals VoIP via 3G is het gebruik maken van je mobiele internet voor je laptop of tablet bij veel providers verboden. De Nexus S, en Gingerbread in het algemeen, komt met een optie om je telefoon te gebruiken als Wi-Fi hotspot. Je kan tot wel 6 apparaten tegelijk koppelen aan je Nexus S (draadloos!), en zo overal kunnen internet zonder extra kosten te betalen. Je moet hierbij wel met een aantal dingen rekening houden, zoals met het feit dat het vaak nog verboden is bij providers, en dat veel mensen vastzitten aan een datalimiet. Op je laptop zit je veel meer op internet, en overschrijd je al snel het limiet.

Hoe ver de laatste drie opties (VoIP, NFC en Portable Wi-FI Hotspot) geïntegreerd zijn is nog niet duidelijk, maar het ziet er allemaal veelbelovend uit! Fijn ook is de UI make-over. Een pro van de Iphone was altijd dat het iOS net iets soepeler en mooier afgewerkt is dan Android. Grote veranderingen zijn niet nodig, want het Android OS ziet er prima uit, maar het meest belangrijkst zijn de details.

Voice Actions
Toen Voice Search werd geïntroduceerd, kon je er eerst alleen nog maar mee zoeken. Goed werkte het niet echt, en het kende eigenlijk alleen maar Engels (zonder accent). Google zag er toekomst in, verbeterde de spraakherkenning en voegde een aantal nieuwe opties toe zoals met je stem bellen, navigeren en plaatsen zoeken op Google Maps. Met Voice Actions komen er nog meer acties. Je kan nu SMS'jes versturen, muziek luisteren, navigeren, bellen, wekker instellen, plaatsen zoeken, notities maken, de weg vragen en op internet zoeken, en dat allemaal met je stem! Nu maar hopen dat het ook in het Nederlands werkt.

Hardware
Samsung produceert zijn hardware altijd zelf, zoals de Hummingbird processor, die ook al in de Galaxy S zat. Ook het Super AMOLED scherm komt van Samsung. Echt baanbrekend is het allemaal niet, maar dat geldt eigenlijk voor alles van de Nexus S. De Nexus S legt de lat net iets hoger, en dat is ook de bedoeling van de Nexus-lijn.

Een ding is wel nieuw: de Nexus S komt met een hol scherm, het zogenaamde Contour Display. Dit is ontwikkeld door Samsung zelf, en de Nexus S is de eerste die met dit display komt. Het moet de gebruikersvriendelijkheid tegemoetkomen. Of dit echt zo is, weet je pas als je het toestel een weekje gebruikt hebt, maar het idee klinkt goed.

Overig
Een heel groot, maar dan ook heel groot pluspunt aan de Nexus S is dat het komt met het standaard Android OS. Niet alleen werkt dat vaak beter, ook heb je nooit gezeik met updates. Zo is Sony Ericsson pas net begonnen met de uitrol van Android 2.1, terwijl 2.3 er al weer is. Dit komt omdat elke update aangepast moet worden naar de grafische schil die de meeste fabrikanten maken. Ik moet zeggen dat dit alleen al een reden is om de Nexus S te kopen.

Wat ook kan meerekenen bij je keuze, naast de hardware en software, is het feit dat de Nexus S niet gebonden is aan een provider. Hoeveel het toestel dan los kost is nog niet bekend, maar reken maar op rond de 450 euro. Hij zal waarschijnlijk wel (gratis) worden aangeboden in combinatie met een abonnement.

Conclusie
De Nexus S doet eigenlijk hetzelfde als de Nexus One deed, alleen dan allemaal iets beter. Met de hardware is niks mis, maar verwacht niks bijzonders. Het lijkt erop dat er over een jaar weer een nieuwe Nexus wordt aangekondigd. Dan zal de Nexus S dus al weer verouderd zijn, maar daar ontkom je niet aan. Veel mensen vinden het tegenwoordig al normaal om binnen een jaar een nieuwe telefoon te kopen. Al met al zou ik zeggen: kopen!

Super Clear LCD?
Samsung heeft laten weten dat de Nexus S in verschillende landen met een Super Clear LCD scherm wordt geleverd, in plaats van met een Super AMOLED scherm. Voor veel mensen is dit een grote teleurstelling. Ik heb een topic gemaakt over het verschil tussen LCD en AMOLED. Is AMOLED nou wel zo veel beter als LCD? Moeten we niet blij zijn dat de Nexus S met Super Clear LCD naar Nederland komt? Ga gauw naar: http://www.androidworld.nl/forum/offtopic-forum/10453-lcd-vs-amoled.html.

Links
- Officiële website
- Eerste review van TechCrunch
- http://www.engadget.com/2010/12/10/nexus-s-review/

Bewerkt (6 december 2010 19:38)
i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 6 december 2010
  • 20:02

Wanneer deze uit is en meerdere mensen hier deze hebben , zullen we hiervoor een apart forum aanmaken.

Bewerkt (6 december 2010 20:02)
Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:04

Oke, fijn! Tot dan kan in dit topic gediscussieerd worden over de Nexus S. Wat vinden jullie, kopen of niet?

Bewerkt (6 december 2010 20:04)
i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 6 december 2010
  • 20:05

Gijs;66036
Oke, fijn! Tot dan kan in dit topic gediscussieerd worden over de Nexus S. Wat vinden jullie, kopen of niet?
Ik ga em in elk geval kopen en zal niet wachten tot wanneer die hier uit is. Zal die dan wel in de us bestellen.

Bewerkt (6 december 2010 20:05)
harmenst

harmenst

• Lid sinds 31 oktober 2010
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:08

Wanneer de Nexus S in januari/begin februari uitkomt ga ik hem kopen. Dus dat wordt duimen!

Bewerkt (6 december 2010 20:08)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:10

De specs zijn goed…alhoewel ik mijn vraagtekens zet bij 17,8 dagen op standby
Maar met Gingerbread hebben ze wel een heleboel gedaan om het batterijverbruik beter te maken, dus dat zal z'n weerslag heus wel vinden in een lange standby tijd.
Maar 17,8 dagen…?? Wat hangt er voor stroomvoorziening aan ? een 70Ah loodaccu ? :p

Bewerkt (6 december 2010 20:10)

Samsung Galaxy S8+

satshow

satshow

• Lid sinds 10 september 2010
  • Berichten 1709
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:12

Met zulke tijden met de accu hebben we geen speedmods meer nodig

Bewerkt (6 december 2010 20:12)

Asus memopad 10
Galaxy S4
LG G4

Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:13

i_like_android;66038
Ik ga em in elk geval kopen en zal niet wachten tot wanneer die hier uit is. Zal die dan wel in de us bestellen.

Dat hangt er bij mij een beetje van af. Het wordt mijn eerste Android telefoon, en sowieso mijn eerste smartphone. Als snel bekend wordt wanneer de Nexus S in NL uitkomt, wacht ik nog even, en anders koop ik 'm misschien ook in Amerika. Hoe makkelijk gaat dat allemaal?

Wat ik graag wil hebben is dat ik alleen maandelijks betaal voor het internet, niet voor het bellen en sms-en. Of dit een los internetabonnement is, en dat ik dan met Skype bel, of dat ik Prepaid bel met een internetabonnement, dat maakt me niet zoveel uit. Bellen doe ik namelijk niet zoveel, maar internetten wel!

Bewerkt (6 december 2010 20:13)
Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 6 december 2010
  • 20:14

AVS;66046
De specs zijn goed…alhoewel ik mijn vraagtekens zet bij 17,8 dagen op standby/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />
Maar met Gingerbread hebben ze wel een heleboel gedaan om het batterijverbruik beter te maken, dus dat zal z'n weerslag heus wel vinden in een lange standby tijd.
Maar 17,8 dagen…?? Wat hangt er voor stroomvoorziening aan ? een 70Ah loodaccu ? :p

Je moet die specificaties altijd met een korreltje zout nemen, al hoewel de hardware van Samsung erg goed (dus ook energiebesparend?) is en ook het Super AMOLED scherm veel energie bespaart.

Ik zie nu dat de reageerders een Nexus One, Galaxy S of Galaxy Spica hebben/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />

Bewerkt (6 december 2010 20:14)
i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 7 december 2010
  • 16:32

Gijs;66048
Dat hangt er bij mij een beetje van af. Het wordt mijn eerste Android telefoon, en sowieso mijn eerste smartphone. Als snel bekend wordt wanneer de Nexus S in NL uitkomt, wacht ik nog even, en anders koop ik 'm misschien ook in Amerika. Hoe makkelijk gaat dat allemaal?
Kopen in de us gaat vrij gemakkelijk. Doe het meestal via ebay en na enkele dagen is deze hier. Wanneer er een simlock opzit dan laat ik deze eraf halen via het net voor een 20$.

Bewerkt (7 december 2010 16:32)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren