Naar content
Trending apps
  • Google Meet

• Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Huawei P30 Pro New Edition

• OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Youg

Youg

• Lid sinds 11 november 2012
  • Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 26 augustus 2016
  • 11:35

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een Samsung Galaxy S7. Eerst was alles koek en ei, maar de laatste tijd heb ik veel problemen met een zogenaamde ´Schermoverlay´. Met Whatsapp bijvoorbeeld kan ik niet meer bellen en zijn al mijn contacten ineens telefoonnummers geworden. Bij de applicatie info van Whatsapp staat dat de app geen machtigingen heeft. Als ik deze vervolgens aan wil zetten staat er:

Schermoverlay gedetecteerd
Als u deze instelling voor rechten wilt wijzigen, moet u eerst de schermoverlay uitschakelen via ‘Instellingen’ > ‘Apps’.

Ik krijg een linkje met de instellingen van apps.

Het kopje heet ‘Apps die bovenop kunnen worden weergegeven’
De tekst daaronder ‘Selecteer apps en sta toe dat knoppen, pop-ups of andere elementen daarvan worden weergegeven over andere apps die u gebruikt’.

Daaronder een selectie (systeem)apps die ik kan aan- of uitzetten. Whatsapp staat hier overigens niet bij. Maar of ik nou alles aan- of uitzet, het maakt niets uit voor de machtigingen in apps. Ik kan nog steeds geen machtigingen aan apps geven omdat er steeds een Schermoverlay wordt gedetecteerd.

Afgelopen weekend lukte het me trouwens ineens om whatsapp machtigingen te geven. Ik kreeg geen blokkade i.v.m. ‘schermoverlay’. Waarom weet ik niet. Afgelopen maandag stonden echter al mijn machtigingen in whatsapp weer uit en kon ik niets meer doen omdat er weer eens een schermoverlay was gedetecteerd. Zucht…

Ik word dus steeds van het kastje naar de muur gestuurd door Android. Ik geef Whatsapp als voorbeeld omdat iedereen wel die app heeft en zich er dus een voorstelling van kan maken, maar eigenlijk heb ik het met behoorlijk veel apps. Zo kan ik geen virus scan meer uitvoeren omdat ik mijn virusscanner geen rechten kan geven om in mijn bestanden te kijken. Ook staat ‘mobile protect’ uit omdat ik geen machtigingen kan geven.

Wie kan mij helpen? Ik snap echt niet wat er aan de hand is. Ik vond Android altijd wel gebruiksvriendelijk voor leken, maar dit slaat werkelijk alles.

Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb ontwikkelaarsopties uitgeschakeld. Ik heb geen Twilight of vergelijkbare apps (voor zover ik weet). In Clean Master staat Iswipe uit. Ik heb NUL ideeën wat ik verder nog kan doen.

Weet iemand hier wat ik moet doen? Of is er een Android hulplijn of andere “Android helpdesk”? Ik ben een beetje radeloos.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Lid sinds 18 april 2012
  • Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 26 augustus 2016
  • 18:01

Ik weet niet of die optie ook op een Galaxy s7 zit maar kijk even Hier daar hebben ze een probleem met een Note 4 iets met Side key panel.

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 26 augustus 2016
  • 18:03

Verder kunnen custom lockscreens, accu appjes deze problemen veroorzaken.

Kijk ook even naar de onderstaande link als je nog niet geprobeerd hebt.

https://androidworld.nl/forum/lg-nexus-5x/66507-schermoverlay.html?page=1

Bewerkt (26 augustus 2016 18:06)
Youg

Youg

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 26 augustus 2016
  • 19:06

Dank voor het reageren. Ik heb een gewone S7 en niet een edge. Ik heb ook geen side key panel.

Youg

Youg

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 26 augustus 2016
  • 19:08

Poeh, ik heb behoorlijk veel apps. Ook wel batterij sparende apps en custom lock screens e.d. Is er een lijst met apps die schermoverlay problemen veroorzaken? Ik heb het gevoel dat ik heel veel moet weggooien om er achter te komen wat het is.

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 26 augustus 2016
  • 19:14

Dat is het hem nu juist dat soort apps maken gebruik van de schermoverlay, meestal als de app maker het in de gaten krijgt dat zijn app niet goed werkt zal hij het wel aanpassen met een update.

De  enigste oplossing is de appjes een voor een verwijderen en checken wie het probleem veroorzaakt.

Heb je ook geprobeerd van de link hieronder post #4

https://androidworld.nl/forum/lg-nexus-5x/66507-schermoverlay.html?page=2

Bewerkt (26 augustus 2016 19:18) | link toegevoegd
steve_lemey

steve_lemey

• Lid sinds 27 augustus 2016
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 27 augustus 2016
  • 18:40

Ik heb sinds een paar dagen een update gekregen voor mijn Sony Xperia Z3 en ik ondervind sindsdien ook de hinder van schermoverlay gedetecteerd en de onmogelijkheid om die uit de schakelen of rechten van apps te wijzigen. 
Momenteel het enigste dat ik kan doen in in veilige modus gaan en daar de applicatie rechten wijzigen. 
Android veilige modus: op de power toets duwen zodat popup 'uitschakelen-opnieuw opstarten' verschijnt, dan blijven duwen op 'uitschakelen' en er zal een venster over veilige modus verschijnen

Bewerkt (27 augustus 2016 18:42)
Youg

Youg

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 27 augustus 2016
  • 20:26

Hee bedankt! Het was inderdaad een custom lock screen: CM locker. Ik heb die app verwijderd en sindsdien doet alles het weer.

Youg

Youg

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 27 augustus 2016
  • 20:28

Dank voor het reageren! Bij mij bleek het de app cm locker te zijn. Heb die app verwijderd en sinds dien geen last meer.

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 27 augustus 2016
  • 20:30

Mooi dat het opgelost is :-)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren