Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 8 oktober 2012
  • 17:57

Voor alle duidelijkheid. Je bent zelf verantwoordelijk voor alles wat je aan je toestel doet/verandert

Allereerst backup je Efs-folder, want daar zit versleuteld je IMEI en enkele uitvoeringscommando's in. HowTo backup Efs-folder hier: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/12517-backup-altijd-je-efs-folder-voor-je-gaat-spelen-met-custom-roms.html (met dank aan Peter86 en DaveDH).
Had je vroeger al eens (voor je huidige probleem) een back up van je Efs-folder gemaakt, dan moet je deze terug zetten naar je telefoon en je problemen met IMEI en knoppen zijn waarschijnlijk gelijk opgelost.
Heb je dat niet gedaan dan:

1) Backup je Efs-folder en zet die (ook) op je PC en noem hen Efs-z.

In de efs folder zaten bij de Galaxy S slechts zeven bestanden, bij de Galaxy S2 is dit opgelopen tot boven de twintig. De efs folder is het DNA ofwel vingerafdruk (IMEI) van je telefoon. Wat er ook aan ROM's of kernels geflashed wordt, de efs folder is een ‘fabrieksfolder’ die onveranderd moet blijven. IMEI is specifiek voor je toestel en uniek. De efs-folder bevat ook versleutelde hardwarecommando's(software), waaronder de knopbediening van je toestel.

Bij het flashen van een ROM of kernel gebeurt er niets met je efs-folder. Met Odin gebeurt het soms dat je daarbij een pit-file met repartition moet flashen. Bij repartition wordt je geheugen schoongemaakt en opnieuw ingedeeld in partjes voor elk van de onderdelen van het besturingssysteem (o.a. je ROM en kernel en je fabrieksinstellingen). Eén van die partjes is bestemd voor de efs-folder, en die moet ongewijzigd gekopieerd worden, precies zoals die op je toestel staat en uit de fabriek is gekomen.

Met Odin gaat het bijna altijd goed al moet je soms twee keer flashen om het juiste resultaat te krijgen. Een fout in het kopiëren van de efs-folder (bij repartition) komt zelden voor. Een kopieerfout uit zich bijvoorbeeld door het ontbreken van de IMEI (sim-kaart wordt niet herkend) of het niet meer functioneren van een of twee knoppen.

Om dit te herstellen heb je de originele efs-folder nodig, die je (als het goed is) ergens op je computer hebt staan. Hoe je die terug kan zetten staat ook in de HowTo van de Efs-folder.

Heb je nog nooit een backup van je efs-folder gemaakt dan heb je een probleem met je IMEI, maar het niet-functioneren van je knoppen kan hersteld worden.

Het is wel nodig dat je toestel geroot is. Is je toestel niet-geroot dan zul je dit eerst moeten doen. Er staan diverse HowTo's bij het onderwerp “Belangrijke topics” bij de Galaxy S2/S of hier: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s2/17232-howto-rooten-sgs-ii.html (met dank aan AVS).

2) Om met Odin je toestel te rooten, moet je in downloadmode zijn. Dat kan met de drie knoppen methode of met een JIG. Het kan zelfs als je home knop het niet doet en je hebt geen JIG.

Zet je toestel helemaal uit, desnoods door de batterij er eventjes uit te halen. De Batterij er ook weer in natuurlijk. Je sluit het USB kabeltje aan op je toestel. Nu houd je de volumeknop down ingedrukt en sluit daarna ook het USB kabeltje aan op je PC. Je krijgt nu de keuze (+ waarschuwing) om te stoppen (vol down) of door te gaan (vol up). Wij gaan door met volume up en komen in downloadmode.

Het kabeltje mag los van de PC (hoeft niet) en we starten Odin op. Bij PSA zetten we de root(kernel) die bij onze ROM past (de letters van de ROM XX…… XW……) zie ook HowTo “rooten” hierboven. USB weer verbinden en wachten totdat Odin ‘added’ zegt. GEEN partition of wat dan ook aanklikken! Alleen nu op start drukken. Toestel start vanzelf op.
Als het goed is gegaan heb je nu een geroot toestel (kijk even in je applicatielijst of daar nu superuser/su bij staat).

3) knoppenherstel
Download uit de Market de app ‘Terminal Emulator’ (gratis). Die heb je namelijk nodig om de commando's van je knoppen in de efs-folder te herstellen.
Eerst maken we een backup van de huidige efs-folder als we dat bij 1) nog niet hebben gedaan. Zet die op je PC en noem hem Efs-z.

Nu gaan we met Terminal Emulator je knoppencommando herstellen.
Open terminal emulator en een groen (schrijf)veld verschijnt.
In dit veld gaan we de volgende html regels schrijven zoals het exact hieronder staat met kleine- en hoofdletters en spaties!

Sluit terminal emulator met ‘exit’ of de returnknop op je toestel en vervolgens reboot je je toestel.

Nu zouden je knoppen moeten werken.
Klopt dit dan gaan we opnieuw een back up van de efs-folder maken en deze zetten we ook weer op de PC. We noemen hem nu Efs-g

4) De Efs-z gooien we nu in de prullenmand, zowel op de telefoon als op de PC. Dit om te voorkomen dat bij geheugenverlies de verkeerde Efs-folder zouden terug zetten. Een steuntje daarbij zijn natuurlijk de verschillende namen; Efs-z staat voor ziek en Efs-g staat voor gezond

Makker

Bewerkt (2 juni 2013 15:20)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

Peter-036

Peter-036

• Lid sinds 12 november 2011
  • Berichten 2431
  • Reputatie 10
  • 8 oktober 2012
  • 20:25

Ik denk dat deze howto wel een plaatsje in de ‘belangrijke topics’ verdient…………

Bewerkt (24 april 2013 15:40)

Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het paard niet dwingen te drinken……..

Makker

Makker

• Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 8 oktober 2012
  • 20:29

Peter-036;345845
Ik denk dat deze howto wel een plaatsje in de ‘belangrijke topics’ verdient…………
Dat zou ik prima vinden. Ik heb deze geschreven, omdat ik nu al drie keer (een per mail) probeer te helpen bij het niet functioneren van hun home knop.

Makker

Bewerkt (24 april 2013 15:40)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Makker

Makker

• Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 1 juni 2013
  • 23:18

Even kijken of in Android3 mijn berichten nu wel op het S2 forum staan (waren verdwenen). Ik heb de truck gevonden!!!

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

richh

richh

• Lid sinds 28 maart 2012
  • Berichten 39
  • Reputatie 0
  • 28 december 2014
  • 01:02

Is mijn home knop stuk als dit niet werkt? Of kan ik nog iets anders proberen?
Overigens klopt de tekst niet: sluit terminator af en reboot. Met de laatste code ‘reboot’ doet hij het al automatisch en heb je geen tijd om het programma af te sluiten.

Bewerkt (28 december 2014 01:04)
Makker

Makker

• Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 28 december 2014
  • 01:17

richh
Is mijn home knop stuk als dit niet werkt? Of kan ik nog iets anders proberen?
Overigens klopt de tekst niet: sluit terminator af en reboot. Met de laatste code ‘reboot’ doet hij het al automatisch en heb je geen tijd om het programma af te sluiten.
Nee, je kunt hem herstellen en dat staat precies in de ‘How To’ hoe je dat moet doen. Is echt niet ingewikkeld. Maar je moet het wel doen zoals het er staat en niet ondertussen iets anders invullen of uitspoken. Gewoon letterlijk uitvoeren.
Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

richh

richh

• Berichten 39
  • Reputatie 0
  • 28 december 2014
  • 10:20

Hi Makker

Ik heb het precies zo gedaan. Paar kleine onduidelijkheden: er was geen groen maar wit schrijfveld. En ik heb na elke regel een enter gezet zodat het onder elkaar kwam, of moet het achter elkaar?

Bv:
Su
Enter
Su verzoek geaccepteerd
Enter
De rest
Enter
…..
Enter
…..
Reboot
Enter
Telefoon herstart

Maakt het trouwens iets uit welke rom erop staat? Ik heb nu een geflashde stockrom.

Bewerkt (28 december 2014 10:22)
Makker

Makker

• Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 28 december 2014
  • 11:00

richh
….

Maakt het trouwens iets uit welke rom erop staat? Ik heb nu een geflashde stockrom.
Klopt, na elke regel doe je een ‘enter’.Alle regels staan dan onder elkaar.
Je sluit terminal af met ‘exit’, maar als je telefoon ‘reboot’ (na reboot) is dat ook goed.
Het maakt niet uit welke ROM erop staat, behalve dat ik niet weet of dat bij de cyanogenmod ROM ook zo werkt. Alle android ‘rommen’ zijn prima.
Vraag: doet je homeknop het nu wel????
Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

richh

richh

• Berichten 39
  • Reputatie 0
  • 28 december 2014
  • 11:14

Nee…dat is heg probleem….en ja ik heb het precies zoals boven staat gedaan…….

Makker

Makker

• Berichten 2169
  • Reputatie 250
  • 28 december 2014
  • 11:51

richh
Nee…dat is heg probleem….en ja ik heb het precies zoals boven staat gedaan…….
In dat geval vermoed ik dat het geen software probleem is, maar een mechanisch probleem. Je kunt hem eventueel naar een reparatie centrum brengen. Je kunt ook zelf controleren of er een slecht contact is tussen je homeknop en het moederboard. Dan moet je de telefoon wel openmaken. Op internet kun je wel een service manual voor de S 2 vinden, waar precies staat welke schroefjes in welke volgorde je moet open schroeven.
Succes

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren