Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

Trending smartphones
  • Huawei Mate 20 Pro

• Pocophone F1

• Samsung Galaxy Note 9

• Nokia 7 Plus

• OnePlus 6

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

Flapwaaier

Flapwaaier

• Lid sinds 27 mei 2012
  • Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 16:21

Inleiding
Ik zal in deze tutorial uit gaan leggen hoe je je telefoon weer op laat starten zonder interne SD-kaart, maar met een externe SD-kaart.
Ik zie steeds vaker dat mensen problemen hebben met hun telefoon. Dit wil zeggen dat hij niet meer opstart (bootloop), mocht hij wel in de recovery komen, veel errors.

Deze tutorial is geschikt voor mensen die al wat ervaring hebben met flashen en rooten. Ik zal alles zo duidelijk mogelijk gaan beschrijven, vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden.

Hoe weet ik wanneer mijn interne SD-kaart kapot is?
Je telefoon doet vrij weinig, vaak zit hij vast in een bootloop. Je ziet wel de witte letters met SAMSUNG GALAXY S GT-I9000, maar daar houdt het dan ook op. In de recoverymode krijg je veel errors naar je hoofd gegooid, zoals Can't mount dbdata en Can't mount /sdcard.
Er zijn nog vele andere errors die erop wijzen dat je interne geheugen naar de knoppen is, vragen mag altijd.

1. Wat heb je nodig?
Om je Galaxy S weer te kunnen maken heb je een aantal tools nodig:
- MiniTool Partition Wizard Home Edition
- Odin
- Stock firmware
- Gingerbread firmware
- CF-root
- SD-kaart (4GB of groter)
- Galaxy S
** Laat alle .ZIP’jes ingepakt tot je gezegd wordt ze uit te pakken.

2. Installatie en voorbereiding
2.1 We gaan beginnen met het installeren van MiniTool Partition Wizard. Ik neem aan dat je slim genoeg bent om programma’s te kunnen installeren, dus hier volgt geen uitleg over.

2.2 Maak een map aan op je bureaublad, genaamd “telefoon”. Dit zorgt ervoor dat we alles overzichtelijk gaan houden. In de map “telefoon” maak je 2 nieuwe mappen. 1 map genaamd “firmware” en 1 map genaamd “Odin”.

In de map “firmware” gaan we de ZIP’jes CF-ROOT, STOCK ROM en GINGERBREAD uitpakken. Hier zullen dan automatisch 3 mapjes komen te staan.
1 met STOCK ROM, 1 met GINGERBREAD en 1 met CF-ROOT.
In de map “odin” pakken we het bestand odin.zip uit.
2.3 Zorg ervoor dat je telefoon voor minstens 70% is opgeladen!!!

3. Voorbereiding SD-kaart
3.1 We gaan nu zorgen dat je SD-kaart compatible wordt gemaakt met je telefoon. Dit wil zeggen dat je telefoon je SD kaart zal herkennen en gebruiken.

3.2 Sluit je SD kaart aan op je computer. Dit kan via kaartlezer of usb reader.

3.3 Open Minitool Partition wizard. Hier staan als het goed is al je harde schijven, aangesloten opslagapparaten en ook je SD-kaart.

3.4 Selecteer je SD-kaart en klik op Move/Resize.
Als je de Partition size kiest zal de “unallocated space after” automatisch meeschuiven. Dit houdt in: de ene partitie is X groot, dus blijft er Y ruimte over voor de andere partitie.
De verhouding van deze partities moet je zelf weten. Ik raad aan de Partition size zo groot mogelijk te houden, wat je overhoudt wordt namelijk EXT2/3/4 en is voor je interne opslag (apps etc.) Als je een kaart van 16GB hebt hoef je natuurlijk geen 8GB interne opslag. Ik zou kiezen voor 2GB aan “unallocated space after”, dat is meer dan voldoende. Dan heb je de rest voor je eigen dingen (muziek, video’s, films e.d.). Klik daarna op OK.

3.5 Nu zien we dat er een partitie bij is gekomen.

Selecteer deze lege partitie en klik op Create. Je krijgt nu waarschijnlijk een melding, gewoon op Yes drukken. Deze melding houdt alleen maar in dat jij straks niet meer in je SD-kaart kan komen.

3.6 Nu krijgen we dit venster:
- Partition Label kunnen we leeg laten.
- Create as: PRIMARY!!! Deze moet op primary!
- File System: Deze mag op EXT2, EXT3 of EXT4. Ik heb zelf altijd EXT3 gebruikt, het maakt allemaal geen verschil.
- Drive letter: Kan je niet meer veranderen .
- Cluster size: Laten zoals het is.
En druk op OK.

3.7 Voilà, daar is je SD-kaart met partities. Druk nu even op “Apply” linksboven in Partition Wizard, deze zal zorgen dat je veranderingen echt doorgevoerd worden. Dit kan even duren

4. De firmware installeren
4.1 We gaan nu beginnen met het herstellen van je telefoon. Als je niet weet hoe je moet flashen, raad ik je aan eerst even een tutorial door te lezen over hoe dit werkt.

4.2 Zet je telefoon uit (voor zover hij nog niet uit stond) en plaats je SD-kaart in je telefoon. Zet je telefoon vervolgens in de downloadmodus. Ga naar het mapje “Odin” en start Odin op.

4.3 Ga naar het mapje “firmware” dat je eerder gemaakt hebt. Kies nu voor STOCK ROM. In Odin gaan we het volgende invullen:
- PIT: s1_odin_20100512.pit
- PDA: I9000XXJPU-REV03-PDA-low-CL747761.tar.md5
- PHONE: MODEM_I9000XXJPU.tar.md5
- CSC: GT-I9000-CSC-MULTI-OXAJPU.tar.md5
- Re-Partition AAN!
Sluit nu je Galaxy aan met een usb-kabel, en zorg dat deze herkent wordt in Odin. Druk nu op Start. Hij zal gaan flashen en je telefoon zal zo opstarten in de recoverymodus, waarschijnlijk met errors.

4.4 Eenmaal aangekomen in de recovery modus zullen we even een factory reset moeten uitvoeren, om alles eraf te halen. We kiezen dus voor wipe data/factory reset.

4.5 Nu moet de telefoon weer uit, dus haal de batterij eruit.

4.6 Nu gaan we Gingerbread flashen. Kies in je map “firmware” het mapje “GINGERBREAD”. Nu gaan we even terug naar Odin. Druk op reset. Zorg dat Re-Partition NIET aangevinkt is. In de PDA laden we nuJW5_JV6_JW4.tar. Zet je telefoon weer in de downloadmodus en hang hem aan je computer. Je telefoon gaat nu weer flashen en zal spoedig opstarten. Als je in de recovery komt moet je weer een factory reset doen (gewoon, voor de zekerheid) en vervolgens mag je vanuit de recovery opstarten.

4.7 En tadaa, je telefoon doet het weer. Awesome! Maar wat nu? Inderdaad, we zijn nog niet klaar. Je telefoon doet het wel weer, je kan alleen je interne geheugen nog niet benaderen en dus kan je er nog niet veel mee.

4.8 Jammer genoeg gaan we de telefoon weer uitzetten. We gaan weer naar de downloadmodus en gaan je telefoon nu rooten. Kies nu het mapje CF-root. We zien hier CF-Root-XX_OXA_JW4-v4.4-CWM3RFS.tar staan. Laad deze in Odin in het vakje PDA en zorg dat Re-Partition wederom UIT staat. Druk op start. Dit zal snel gebeurd zijn.

4.9 Vanaf hier is je telefoon geroot.

5. Het mounten van je Externe SD als Interne SD.
5.1 Zorg dat je op een WiFi verbinding zit want je moet in de Play-store zijn. In de Play-store gaan we een Script Manager downloaden. Ik heb zelf altijd “Script Manager – Smanager” van devwom gebruikt, deze raad ik dan ook erg aan.

5.2 We gaan de script manager openen. Je zal zien dat er gevraagd wordt om root acces, geef deze (“grant”). Mocht “Browse as root” nog niet aan staan, zet dit dan even aan.

5.3 Je zal terecht komen in /mtn/sdcard. Klik 2x op het groene pijltje, tot je in / uitkomt. Vanuit hier gaan we naar “etc -> /system/etc”. Scroll naar beneden en kies vold.fstab. Bij “Open As…” kiezen we voor “Script/Executable”. Vervolgens drukken we op “bewerken”, en gaan we voor “Open Directly”.

5.4 We zien nu dit scherm (pic5). We zien hier de regel die we nodig hebben, namelijk:
dev_mount sdcard /mnt/sdcard auto /devices/platform/s3c-sdhci.0/mmc_host/mmc0

Deze regel moet veranderd worden naar:

dev_mount sdcard /mnt/sdcard auto /devices/platform/s3c-sdhci.2/mmc_host/mmc2

Oftwel:
s3c-sdhci.0
naar
s3c-sdhci.2

en
mmc0
naar
mmc2

5.5 Vervolgens gaan we naar menu -> opslaan. Je krijgt nu een melding met DANGER!!!!. Druk op “Brick” en ga door. Je kan nu rechtsboven op kruisje drukken en de Script Manager afsluiten.

5.6 Nu moeten we de telefoon opnieuw gaan opstarten. Als dit eenmaal gedaan is zijn we klaar en zal je telefoon weer werken zoals ie altijd al heeft gedaan!

6. FAQ
Deze moet nog ingevuld worden.

Bewerkt (25 oktober 2013 17:57)
GirlKillu

GirlKillu

• Lid sinds 10 maart 2011
  • Berichten 581
  • Reputatie 10
  • 26 februari 2013
  • 17:56

Goed gedaan Flapwaaier! Zal velen helpen.

Bewerkt (21 mei 2013 13:49)
embryo1

embryo1

• Lid sinds 11 december 2010
  • Berichten 769
  • Reputatie 20
  • 26 februari 2013
  • 18:50

Duidelijke HowTo. Ik hoop het nooit nodig te hebben. Complimenten.

Flapwaaier

Flapwaaier

• Lid sinds 27 mei 2012
  • Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 19:25

Dank beiden. Heb zelf ook maanden gezocht naar een oplossing, beetje bij beetje ben ik tot deze oplossing gekomen. Scheelt mensen een hoop zoekwerk en een hele hoop tijd :)

Henkmans

Henkmans

• Lid sinds 02 mei 2012
  • Berichten 45
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 19:43

Super uitleg!!! Je hebt mij al een keer uit de problemen geholpen,

Mi666

Mi666

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 0
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 20:18

Goede tutorial, maar nu de vraag bij een swap.
Hoe krijg ik dan de script manager er op?

Flapwaaier

Flapwaaier

• Lid sinds 27 mei 2012
  • Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 21:13

Een swap? Wat wil je swappen?

Mi666

Mi666

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 0
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 22:21

Ik bedoel interne sd swap met de extern sd, wat je hier boven aan geeft.
Om het goed te laten werken moet je het scrip een passen, maar zo als ik
zei, wat als je nu geen script manager op je telefoon krijgt.
Zoals in mijn geval de play store niet goed functioneert.
Kan je ook de vold/fstab niet aan passen

GirlKillu

GirlKillu

• Lid sinds 10 maart 2011
  • Berichten 581
  • Reputatie 10
  • 26 februari 2013
  • 22:34

Je kan de vold ook met een root explorer bewerken. Anders lijkt het me dat je de apk manueel installeert en niet via de playstore.

Mi666

Mi666

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 0
  • Reputatie 0
  • 26 februari 2013
  • 23:35

IK heb nu een prog gevonden Andriod Commander, wat werkt door middel van telefoon aan de aan hangen.
Nu heb ik volgens mij de file gevonden in systeem, etc, vold/fstab.
Hij geeft dit aan
## Vold 2.0 Generic fstab
## - San Mehat (san@android.com)
##

#######################
## Regular device mount
##
## Format: dev_mount <label> <mount_point> <part> <sysfs_path1…>
## label - Label for the volume
## mount_point - Where the volume will be mounted
## part - Partition # (1 based), or ‘auto’ for first usable partition.
## <sysfs_path> - List of sysfs paths to source devices
######################

# internal sdcard
dev_mount sdcard /mnt/sdcard 1 /devices/platform/s3c-sdhci.0/mmc_host/mmc0

# external sdcard
dev_mount emmc /mnt/emmc auto /devices/platform/s3c-sdhci.2/mmc_host/mmc2
Kan dit kloppen, voordat ik dadelijk wat verkeerd doe haha.
Het dik gedrukte moet ik dan aanpassen, toch?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren