Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2803
  • Reputatie 60
  • 25 februari 2012
  • 13:32

Zo weer een mooie How-To om je thema nog verder zelf aan te passen . Zoals de titel al aangaf gaat het dit keer om Custom-bootanimations . Ik zal hier gaan beschrijven hoe je deze zelf kan maken . Om je custom Bootanimation te laten werken moet je toestel echter wel geroot zijn !Het bouwen van bepaalde bestanden en deze plaatsen in je rootmappen is ALTIJD op eigen risico !! Oke hier gaan we dan !
<O:p</O:p
Ik zal eerst vertellen waar een Custom Bootanimation uit bestaat :
Een Custom Bootanimation is een inpakte .zip bestand . Met daarin een mapje die de naam part0 ( kunnen ook meer mappen zijn maar dan wordt t dus part1 ,part2 enz. ) draagt met daarin verscheidene .png of .jpg plaatjes , dit getal kan in de honderden oplopen , maar hoe meer plaatjes er zijn hoe zwaarder je Custom Bootanimation ook wordt . Deze plaatjes kan je zien als een frame , en als je al deze frame&#8217;s snel achter elkaar bekijkt dan lijkt het als of de tekeningen in het plaatje beweegt , mits daar voor gekozen is natuurlijk, net als de huidige bioscoop film rollen . Dit zijn ook een heleboel frame&#8217;s die snel achter elkaar bekeken/afgespeeld word . De gemiddelde bootanimation duurt ongeveer tussen de 8 á 10 seconden . Ook in deze .zip bestand ( dus niet in het mapje part0 ! ) zit een .txt bestand met de naam desc , dus desc.txt . Deze kan worden aangemaakt met kladblok die iedere window&#8217;s installatie wel heeft . In deze .txt bestand komt informatie die de Custom Bootanimation nodig heeft om de plaatjes af te kunnen spelen . Informatie zoals , de resolutie , de snelheid waarmee de plaatjes afgespeeld word , en welke mappen er afgespeeld moet worden en hoe vaak deze mappen afgespeeld moet worden . Dus deze map met de naam part0 en de .txt bestand met de naam desc.txt zitten samen ingepakt in een .zip bestand , Deze .zip bestand heeft of de naam sanim.zip of bootanimation.zip het ligt er aan welke kernel je draait , iedere kernel heeft zijn eigen naam nodig . De 2 voornaamste zijn :de Talon-kernel heeft de sanim.zip nodig en de Semaphore-kernel ( geloof ook de Galaxian-kernel) heeft de bootanimation.zip nodig .

De Custom Bootanimation moet natuurlijk ergens komen , dat vertel ik je hier :
De Custom Bootanimations moeten geplaatst worden in je root mappen zodat je android software ( je kernel eigenlijk ) deze kan afspelen . Deze root mappen vind je niet met je gewone standaard mappen verkenner . Hier heb je toch echt een andere app voor nodig . Ik gebruik hierbij als voorbeeld : Rootexplorer . Deze werkt erg fijn . Met Root explorer navigeer je naar de map /system/media . Hier in komt de Custom Bootanimation te staan . Voor zowel de Talon-kernel als de Semaphore-kernel is deze locatie dezelfde . voor andere kernels weet ik het niet 100% zeker . In deze map zitten ook je stock/standaard Bootanimation . Dus de bewegende S van Samsung . De bestanden die hiervoor zorgen heten : bootsamsung.qmg en bootsamsungloop.qmg . Deze kun je laten zitten of je kan ze verplaatsen naar je interne of externe SD-kaartje , zonder deze 2 bestanden zal je telefoon ook opstartten , dit heb ik zelf getest ! , ik laat ze er lekker in zitten , ze zitten mij daar niet in de weg , en mocht een van de custom bootanimations niet werken , dan krijg je deze S te zien en dan weet ik in ieder geval sneller dat mijn telefoon opstart . Sommige mensen plaatsen .bak achter de naam bootsamsung.qmg , ik heb dit zelf nog niet eerder gedaan dus doe hier ook geen uitspraken over . ik vertel alleen hoe ik het doe en hoe het ook werkt ! Er zijn mensen die beweren dat als je geen enkele Bootanimation draaid je toestel sneller opstart , dit ben ik niet met hun eens omdat ik van mening bent dat je toestel sowieso enige tijd nodig hebt om op te startten en dat dit slechts vermaak is in deze periode . het zal best wel wat tijd uitmaken maar dit is zo verschikkelijk weinig in mijn optiek .
:DZo nu Ik de meeste achtergrond informatie hebt verteld van de Custom Bootanimations gaan we beginnen met bouwen .:D

1)Eerst hebben we het volgende gereedschap nodig :
Om je Custom Bootanimation het meest makkelijk te instaleren/plaatsen is het handig om te beschikken over een app waarmee je in je root-mappen( dat zijn mappen met bestanden die er o.a. voor zorgen dat je android systeem draait , deze mappen vind je niet in / met je standaard mappen verkenner) kan kijken . Ik gebruik zelf Rootexplorer . Deze kan je vinden in de market . Nu hebben we een aantal programma&#8217;s nodig die werken op je computer/laptop . voor het inpakken van je 2 bestanden ( .txt en part0 map ) gebruik je winrar , deze kan je hier gratis downloaden :http://www.filehippo.com/download_winrar_32/. Om later te controleren of je bestanden correct zijn ingepakt gebruiken we 7-zip , deze kun je hier downloaden :http://www.filehippo.com/download_7zip_32/.

Het volgende kan voor heel veel mensen anders zijn , want om de plaatjes te creëren zijn verschillende mogelijkheden . de een de gebruikt paint om steeds dezelfde plaatje te bewerken , de ander gebruikt PSP . De mogelijkheden zijn legio ! Ik zelf gebruik hier als voorbeeld , de Custom Bootanimations die ik zelf gemaakt heb , de Custom Bootanimation&#8217;s die een scene zijn uit een film . Om een .avi om te zetten naar .png of .jpg gebruik ik : AOAO video to picture converter . Hiermee ga ik jullie heel erg veel mee matsen , want ik heb me een breuk gezocht om deze programma te vinden . hier is de link :http://eclack.com/review-giveaway-aoao-video-gif-converter-serial-ke/

Zo nu hebben we wel al het gereedschap om zelf een Custom Bootanimation te bouwen .

En dan gaan we nu beginnen met bouwen :D nu komt het leuke werk ! :D

2)we bouwen nu de map met de plaatjes :
Oke , we startten het programma AOAO op , en bij input ( staat boven in ) kies je je .avi bestand . Houd hiermee rekening dat je bootanimation dus maar maximaal 10 Seconden zal mogen duren , want de rest krijg je toch niet te zien . Eenmaal de .avi bestand gekozen navigeer je in het menu van AOAO naar de rechter kant en haal je het vinkje weg bij de optie : constrain proportion . Op het moment dat je deze aanpassing doet moet je dus daarboven zien staan bij Output Size : User-defined .En vervolgens kies je de juiste formaat . Dat is over het algemeen : Width : 480 en Height : 800 . Dit is de formaat van de SGS . Vervolgens navigeer je in het menu naar beneden naar de Outpute rate en kies je de gewenste aantal Images Per Second zodat je aantal frame&#8217;s rond de 100 ligt , dit heb ik gemerkt is toch wel het meest ideaal ! Daaronder kan je kiezen of je er een .gif van wilt maken of Serial Pictures . Wij laten deze staan op Serial Pictures . Een .gif kan je maken als je een voorbeeld wilt maken van je kunstwerk en deze online wilt plaatsen . Maar kies dan wel voor een lagere resolutie want anders wordt het plaatje wel erg groot online , dit omzetten naar .gif kan even duren dus ga gerust wat anders doen als je hier voor kiest . Wanneer deze optie op Serial Pictures staat kunnen we door naar het volgende . Wij doen ook niets met Effects , deze moet op none blijven staan . En dan kunnen we nu op Run drukken . Nu komt er een nieuwe menu : Bij Destination folder zet je het vinkje aan bij To folder en dan kies je een locatie die je zelf hebt aangemaakt door : op dat mapje te drukken , map te kiezen en dan op create te drukken , want je krijgt uiteindelijk 100 plaatjes en dat is natuurlijk vervelend als je nog meer andere bestanden in dat zelfde mapje hebt staan . Een maal een nieuw mapje aangemaakt , deze de naam part0 gegeven en dan op Ok gedrukt te hebben , gaan we naar Output format Daar kies je de gewenste formaat , of op .png of .jpg , bij mij kan het afwisselen de ene keer is .jpg lichter , de andere keer is .png lichter . over het algemeen is .jpg lichter . eenmaal de formaat gekozen klik je op de grote blauwe knop met Run . Nu worden de plaatjes gecreëerd. J AOAO vraagt nu wanneer hij klaar is of je naar de map navigeren wilt . Dit doen we natuurlijk . Nu kan je al je frames bekijken . als je de eerste opent met window&#8217;s viewer en dan met je pijltje naar rechts gaat om de volgende te openen zul je zien dat wanneer je dit heel snel doet je plaatje &#8220;beweegt&#8221; Dit effect doet de custom Bootanimation ook . gewoon alle frame&#8217;s heel erg snel laten zien . Je navigeert nu 1 map naar boven en dan zie je de map met de naam part0 ( de 0 is dus een nul geen o !! ) Je kan meerdere mappen hebben maar wij kiezen nu voor 1 map ! Oke de map met plaatjes is nu klaar !

3)nu maken we de .txt bestand
nu open je een nieuwe kladblok ( de txt bestand ) en voer je het volgende in :
<O:p480 800 45</SPAN>
p 0 0 part0
</SPAN></SPAN></SPAN>
: dit kan je gewoon kopiëren en plakken van deze scherm . De 480 en 800 staan voor de resolutie , noem het maar het formaat , de 45 staat voor het afgespeelde aantal frame&#8217;s per seconden ( deze bepalen dus de snelheid waarmee je Custom Bootanimation wordt afgespeeld ) p 1 0 staat voor of je je Custom Bootanimation 1x laat afspelen of in een loop laat vallen zodat de Custom Bootanimation &#8220;oneindig&#8221; laat afspelen , in dit geval kiezen we voor oneindig afspelen , als je kiest voor p 1 0 dan speelt de Custom Bootanimation 1 x af . ( sommige mensen hebben daarom 2 mappen namelijk part0 en part1 , de animatie in part1 blijft dan &#8220;oneindig&#8221; doorlopen heb je 2 mappen aangemaakt dan kies je voor de volgende info in je .txt bestand : 480 800 45</SPAN>
p 1 0 part0
</SPAN></SPAN>
p 0 0 part1
</SPAN></SPAN>

</SPAN>In kladblok kan het zijn dat de info als 1 regel staat met een klein blokje tussen de gespatieerde tekens , dit is correct ! met de snelheid zal men moeten spelen aangezien dit voor iedere animatie anders is ! Eenmaal de juiste info ingevoerd sla je deze .txt bestand op en geef je het de naam desc , dus dan komt er te staan desc.txt. Deze desc.txt bestand zet je in dezelfde map als je part0 ( eventueel ook je part1 map ) map .Oke de .txt bestand is nu klaar !

4)Nu gaan we deze 2 samen voegen en je Custom Bootanimation afmaken !:D :
Nu navigeer je met je muis( linkermuisknop ingedrukt houden ) en highlite je alle twee bestanden , dus je part0 map en je desc.txt bestand , zodat ze alle twee blauw oplichtten . Dan klik je op je rechter muisknop en kies je voor de optie : add to archive . nu krijg je een menu van Winrar te zien . in de tekst veld geef je de naam die je voor je kernel nodig hebt , dus of : sanim.zip of bootanimation.zip . Eenmaal de juiste naam gekozen , ga je naar Archive Format en kies je ZIP , als je dit goed gedaan heb zie je dus boven in bij het tekstveld .zip achter de sanim of bootanimation staan . Je moet echt dus alleen sanim.zip of bootanimation.zip hebben staan ! Dan ga je naar Compression method en kies je store !!
Hier ben ik echt dagen met bezig geweest om hier achter te komen !!!!!!!!
Nu kies ik dan ook vaak voor de optie delete files after archiving omdat je anders na een aantal testjes te hebben gedaan zo verschrikkelijk veel bestanden heb staan waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet . Maar dat zul je zelf moeten leren ondervinden .
Vervolgens druk je op Ok en dan bouwt Winrar de Custom Bootanimation voor je !

Bewerkt (24 april 2013 14:18)
DaveDH

DaveDH

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 2803
  • Reputatie 60
  • 25 februari 2012
  • 13:33

hahahah deel 2

5)Nu gaan we nog controleren of het goed gegaan is .
Wanneer je Custom Bootanimation klaar is klik je erop met je rechter muis knop en navigeer je naar 7-zip en dan naar open archief . Dan zie je de 7-zip menu en kijk je naar de tabblad : Methode , daaronder moet alles Store zijn , zie je Deflate dan zal de Custom Bootanimation niet gaan werken en zul je de stap met winrar opnieuw moeten doen ! Dan dubbel klik je op je map part0 en daarin controleer je ook of alles op Store staat ! (om dit te ontdekken ben ik ook daaaagen mee bezig geweest
. ) . waneer je dit heb gecontroleerd kan je 7-zip weg klikken door op het kruisje te drukken dat rechtsboven in staat .

6)Nu is je Custom bootanimation klaar om getest te worden !
Je zet deze Custom Bootanimation op je telefoon . en met RootExplorer zet je hem in de juiste map . Dit doe je als volgt . je navigeert met RootExplorer ( kijk hiermee uit dat je hier geen andere wijzigingen in aanbrengt want met rootexplorer kan je als je de verkeerde bestanden verwijderd je software naar de knoppen helpen !!! )naar de sanim.zip / bootanimation.zip en je drukt er op en je houdt m ingedrukt zodat je een menu krijgt en vervolgens kies je copy ( je kan ook move kiezen maar ik kies altijd voor copy zodat ik zeker weet dat ik m niet kwijt raak ) vervolgens navigeer je naar de map system en dan weer naar de map media , nu klik je op de knop Mount R/W ( dit omdat je anders geen bewerkingen kan doen ! ) En dan vervolgens druk je op paste . Nu is je sanim.zip/bootanimation.zip in de juiste map geplaatst en kan je uit RootExplorer gaan .

7)Geef je toestel een reboot en aanschouw je creatie
<O:p</O:pSpoedig zal ik deze How-To voorzien van plaatjes om het NOG makkelijker te maken !

Have Fun !!

Bewerkt (24 april 2013 14:18)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren