Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

tjilitjap

tjilitjap

• Lid sinds 07 februari 2011
  • Berichten 4703
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 18:28

Hey Jongens en Meisjes.

Het is tijd voor iets nieuws.

Ik ga jullie uitleggen hoe jullie je eigen Rom kunnen customizen in een tutorial.

Om het niet meteen te ingewikkeld te maken zal ik een Stock Rom voor jullie Deodexen, Zipalignen, Optimizen en Superuser+Busybox toevoegen.
Ik laat ALLES stock, dus alle stock apps, kernel, modem, enz, laat ik erin zitten.. Deze gaan jullie zelf vervangen/deleten.
In een later stadium zal ik hier ook uitleggen hoe je van een odexed Odin stock Rom, een flashable en deodexed Rom maakt.

Voor nu wil ik het jullie zo simpel mogelijk uitleggen.
Ik zal uitleggen:
-Hoe je de stock apps die je niet wilt, kunt verwijderen/vervangen.
-Hoe je de apps zelf themed.
-Hoe je zelf de kernel en het modem vervangt.
-Hoe je tweaks toevoegt.

We gebruiken 1 tool voor nu, deze zul je ff moeten downloaden. Download 7-zip: 7-Zip

We beginnen:

-Download onderstaande Stock, deodexed en CWM flashable JVS Rom.zip.
-Zet deze voor het gemak even op je bureau blad.
-Dubbelklik op de Rom.zip. Je ziet nu 4 mapjes verschijnen: data, meta-inf, system en updates.

1) Open het mapje /system, daarna open je het mapje /app.
Hierin zitten, zoals de naam al zegt, je /system apps hihi.

-Wis daar alle apps die je niet wilt gebruiken.
LET OP: verwijder geen apps waarvan je niet weet wat ze doen. De kans bestaat, dat na het verwijderen van system apps, bepaalde functies niet meer werken in je creatie- Rom.

-Voeg in het mapje /system/apps, system apps toe die je WEL wilt gebruiken, maar niet standaard in een Stock Rom zitten.

2) Open het mapje /updates.
Hierin zitten je modem en je kernel.

-Voeg hier je kernel en modem toe naar eigen keuze.

*zImage is je kernel (Open de zip waar je favo kernel in zit en trek daar de zImage uit en plaats deze in het mapje updates)

*Modem.bin is je… modem:-)

3) Open het mapje /data en daarin het mapje /app.
Hier stop je je userapps. Dit zijn geen system apps en nemen dus geen /system ruimte in maar ruimte op de interne Sd van je telefoon. Zet hier geen /system apps in!! Want dan doen ze het niet meer.
Ben voorzichtig met welke apps je zet in /data/app; Veel apps werken niet indien je via dat mapje laat meekomen met je Rom.
Dit is gewoon veel testen. Flash je custom Rom en kijk of de apps die je in /data/app zette, het doen.
Doen ze het niet? Laat ze dan niet meekomen met je Rom, maar installeer ze later handmatig via de Market. Of probeer ze in /system/app. Maar dat neemt dus overbodige /system ruimte in.

Hoe theme je je stock /system apps op de gemakkelijke manier(Werkt voor de meeste apps)
Haal een app uit je Rom, uit /system/app en zet hem op je bureaublad.
Als voorbeeld nemen we de systemUI.apk; deze app laat je rolgordijn zien, en de icoontjes voor telefoon ontvangt, 3G data/wifi ontvangst, icoontjes voor bluetooth, geluid uit/aan, enz.

1)Haal dus de app systemUI.apk uit het mapje /system/app en trek dat naar je bureaublad.

2) klik op je rechtermuisknop op de .apk en selecteer bovenaan: 7-zip en dan de bovenste optie: open archief.

3) Klik op het mapje res, dan drawable-hpdi. Hierin zitten ALLE plaatjes die je rolgordijn, wifi signaal, 3G, enz, bepalen. Om dat eens goed te bekijken trek HEEL het mapje drawable-hpdi naar je bureaublad. Nu zul je duidelijk een hoop plaatjes herkennen.

4) -De plaatjes kun je bewerken met paintshop-pro, paint, enz. Vervang de plaatjes in de .apk met je eigen gemaakte plaatjes in de .apk, maar let op dat de namen hetzelfde blijven!

-
Of je pakt plaatjes uit een systemUI dat je mooi vindt,en vervangt de plaatjes gewoon. Beter goed gejat dan slecht gemaakt haha, zeker als je nog niet zo goed bent met het bewerken van png’s.
Open de Rom/Theme van je favo Rom bakker/themer en haal daar op dezelfde manier als je nu je eigen apk’s aan het bewerken bent, daar de plaatjes uit die je mooi vindt. Je kunt zelfs hele complete .apk’s pakken, en in je eigen creatie-Rom stoppen. Houd deze creatief gejatte png’s/apk’s in je creatie-Rom wel voor jezelf, en distribueer hem niet als je eigen.
Op deze manier kun je bijna al je apps een look geven die je zelf mooi vindt.
Een zeer belangrijke .apk om te themen is framework-res.apk, deze vind je in /system/framework.
Deze .apk zorgt eigenlijk voor alle looks door hele de Rom heen. En open/bewerk je op dezelfde manier als het net gegeven voorbeeld van systemUI.apk. Deze .apk bevat een paar duizend plaatjes.
Op de bovenstaan manier en met gebruik van een simpel progje als 7-zip kun je dus al de looks van je creatie-Rom veranderen. Voor echt geavanceerde veranderingen(aanpassen xml’s, smali veranderingen, functies veranderen) kun je uiteraard 7-zip niet gebruiken, maar heb je developers tools nodig.

Hoe voeg je tweaks en mods toe aan je Rom?

Bij ingewikkelde mods, zoals lockscreens, overglow, extended power menu is enige java-kennis nodig en een redelijke kennis van android. Je programmeert namelijk apk’s om iets anders te doen. Deze code zit diep in smali-files verstopt en is onbereikbaar met tools zoals 7-zip.
De developers van deze mods plaatsen naast de flashable zip, vaak de source. Zodat je met die source bij de hand, de smali’s kunt vervangen/herschrijven.
Daar gaan we nu niet aan beginnen, misschien dat we dit later kunnen behandelen.

Hoe krijg ik dan lockscreens/overglow, enz in mijn creatie-Rom?

-Download de flashable .zip die de developer plaatst. In het topic staat er meestal al bij wat
wat er inzit aan lockscreens, extended powermenu, enz.
-Open de flashable zip en je zult dezelfde structuur in de flashable .zip zien, als in je creatie-Rom.
een mapje /system, met daarin een mapje /apps en framework, enz…
- Copieer de inhoud van de flashable .zip naar de corresponderende plaatsten in je creatie-Rom. Dus copieer bijv de bestanden in /system/framework in de flashable zip naar /system/framework in je creatie-Rom.
Doe dat zo met al de bestanden die je vindt in de flashable .zip.
Vervolgens flash je je creatie-Rom en kijk je of alles werkt, zoals aangegeven in het topic van de dev.
-Daarna, nadat je gechecked hebt of de mod werkt, kun je de apk’s evt nog een eigen kleurtje geven.
Val de dev NIET lastig met vragen zoals:” Je mod doet het niet in mijn creatie-Rom”. De beste man heeft zeer waarschijnlijk betere dingen te doen dan wannabe rom-bakkertjes uit de nesten te helpen hihi. Bedank de dev voor zijn mod.

Dit was de handleiding voor nu. Ga er maar eens mee aan de slag als je dat leuk vindt.
Let op: Dit topic is bedoeld voor het bouwen van een eigen creatie-Rom voor JEZELF.
Niet dat er morgen opeens 25 custom creatie-Roms hier op ADW staan haha; daar zit niemand op te wachten.

Tip: Begin simpel. Doe elke keer kleine stapjes en flash je creatie-Rom opnieuw om te testen of hij het nog doet en nog opstart. Op deze manier is het gemakkelijker om te achterhalen welke Mod je die bootloop bezorgt:-) Indien je in een bootloop terechtkomt, draai de laatste mod terug en flash dan je creatie-Rom opnieuw of hij daarna wel opstart. Zo stel je vast wat bij jou de bootloop veroorzaakt.

-Hoe kan ik in godsnaam mijn creatie-Rom opnieuw flashen als ik in bootloop zit, dus niets op mijn interne SD kan zetten?

Antwoord:
*Ga via de 3 knoppen naar recovery mode.(Vervang hiervoor wel eerst de stock kernel voor een custom kernel)
*Selecteer mounts&storage
*Koppel je telefoon aan je PC
*Kies mount usb storage
*Nu zal de interne SD van je telefoontje op je pc verschijnen.(Terwijl je telefoon nog in recovery-mode staat)

Downloadlink Stock deodexed, zipaligned en optimized JVS Rom(NO WIPE), vers een paar uurtjes geleden gecreerd door mij: Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!

-Lagfixen UIT voor het flashen van bovenstaande Rom; Er zit een Stock kernel in; Deze ondersteunt uiteraard geen lagfix:-)

-Superuser+Busybox(+su binairies) reeds door mij toegevoegd, maar voor volledige roottoegang dien je een custom kernel toe te voegen.(In het mapje updates in je creatie-Rom)

SPELEN MET DE INFO/DOWNLOADS IN DIT TOPIC IS UITERAARD OP EIGEN RISICO, EN VOOR EEN BEETJE GEVORDERDE GEBRUIKERS.

Have Fun!!
Groetjes Tjap:-)

Bewerkt (3 oktober 2011 18:28)
tjilitjap

tjilitjap

• Berichten 4703
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 18:28

Hoe verander ik de naam van mijn creatie-Rom?

-Open de Rom.zip en dan het mapje /system.
-Scroll naar onder en daar zie je het tekst document build.prop.
-Open deze met word, notepad of kladblok.
-Bovenaan zie je het regeltje: ro.build.display.id=
-Zet daar achter whatever hoe je de Rom wilt noemen.

Na het flashen zal de naam die je daar hebt ingevuld, terug te vinden zijn in: instellingen-over de telefoon-buildnr :-)

Welke apps kan ik verwijderen uit /system/app?

Hieronder een lijstje met apps die je kunt verwijderen. Daarna zal je telefoontje het nog gewoon doen. Maar je verandert in meer of mindere mate wel iets aan de functionaliteit van je telefoon. Eigen keuze dus. Hieronder dus een lijstje met apps die je kunt verdwijderen als je dat wilt, en wat ze doen:

aldiko-standard-1.2.6.1-samsung-s1.apk - Aldiko eBook
AxT9IME.apk - Samsung Keyboard
CameraFirmware.apk - Camera werkt prima zonder
ChocoEUKor.apk - font
CoolEUKor.apk - font
Email.apk - Standaard email app
FactoryTest.apk - Veilig, zonder bij effecten te verwijderen
Gallery3D.apk - Gallerij(Indien je quickpic gebruikt niet nodig)
Gmail.apk - Gmail (ook als user app te downloaden via de market)
GoogleBackupTransport.apk - Backup Mechanisme voor apps en settings?
GoogleFeedback.apk - Melding die je krijft bij een FC
GoogleQuickSearchBox.apk - Google search box
HTMLViewer.apk - Niet echt nodig
LiveWallpapers.apk - Android LiveWallpapers pack
MagicSmokeWallpapers.apk - LiveWallpaper
Maps.apk - Google Maps (ook als user app te downloaden via de market)
Memo.apk - Samsung Memo App
Microbesgl.apk - LiveWallpaper
MobileTrackerEngineTwo.apk - Mobile Tracker
MobileTrackerUI.apk - Mobile Tracker
MusicPlayer.apk - Muziek speler
MyFiles.apk - Samsung file manager (Ik gebruik root explorer)
PhoneSetupWizard.apk - De wizard die de bij de eerste opstart loopt
PressReader.apk - Press Reader
RoseEUKor.apk - Font
SamsungApps.apk - Samsung Apps
SamsungAppsUNAService.apk - Samsung Apps
SamsungWidget_ProgramMonitor.apk - Program Monitor
signin.apk - Samsung Account
SoundPlayer.apk - Geluid/ Music player
Stk.apk - Sim Tool Kit
Street.apk - Google Street view(ook als user app te downloaden via de market)
Talk2.apk - Google Talk
TouchWiz30Launcher.apk - TouchWiz Launcher
TouchWizCalculator.apk - Samsung Calculator
TwWallpaperChooser.apk - TouchWiz default Wallpapers
VisualizationWallpapers.apk - LiveWallpaper
VoiceDialer.apk - Voice Dialer
VoiceRecorder.apk - Voice Recorder
VoiceSearch.apk - Voice Search
wipereceiver.apk - Remote wipe tool van Samsung
WlanTest.apk - Updates naar je telefoon pushen via OTA
wssyncmlnps.apk - Updates naar je telefoon pushen via OTA

Bewerkt (3 oktober 2011 18:28)
tjilitjap

tjilitjap

• Berichten 4703
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 18:29

Ook gereserveerd, waarschijnlijk niet nodig, maar je weet het maar nooit:-)

Bewerkt (3 oktober 2011 18:29)
minibrekkers

minibrekkers

• Lid sinds 16 juni 2011
  • Berichten 2271
  • Reputatie 10
  • 3 oktober 2011
  • 18:31

Waar haal je toch elke keer weer de energie weg kerel… haha..
Super dit hoor, ben erg benieuwd.. Lijkt me erg leuk om te doen.
En goed beschreven allemaal!!

Tjap BEDANKT!

Bewerkt (3 oktober 2011 18:31)
bassie1995

bassie1995

• Lid sinds 04 januari 2011
  • Berichten 2028
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 18:31

Leuk dat je dit doet, misschien ga ik er ook wel even mee aan de slag (persoonlijke voorkeuren bevredigen)!

Bewerkt (3 oktober 2011 18:31)
Fcck

Fcck

• Lid sinds 23 september 2010
  • Berichten 1732
  • Reputatie 20
  • 3 oktober 2011
  • 19:07

Respect hoor!
Maak je niet zo 1 2 3 ff zon Rommetje en super goed uitgelegd!

Bewerkt (3 oktober 2011 19:07)
reinierkramer

reinierkramer

• Lid sinds 05 maart 2011
  • Berichten 1220
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 19:09

Hey ziet er leuk en duidelijk uit ga ik eens proberen

Bewerkt (3 oktober 2011 19:09)
reinierkramer

reinierkramer

• Lid sinds 05 maart 2011
  • Berichten 1220
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 21:20

Ben druk aan het proberen haha heb net een andere stasbar in mijn favoriete rom geplaast echt vet jonge werkt ook nog perfecht

Bewerkt (3 oktober 2011 21:20)
satshow

satshow

• Lid sinds 10 september 2010
  • Berichten 1709
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 21:30

Keurige uitleg. Als ik tijd heb ga ik me hier in verdiepen.

Bewerkt (3 oktober 2011 21:30)

Asus memopad 10
Galaxy S4
LG G4

SGSnoob

SGSnoob

• Lid sinds 27 juni 2011
  • Berichten 105
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2011
  • 21:36

Ik ga het ook eens proberen.
Ik heb toch zo mijn twijfels over het verwijderen van Talk. Ik heb eens problemen gehad met Market, hoewel ik geen gebruik maak van Talk heb ik hier wel moeten af/aanmelden om mijn market weer werkend te krijgen :confused:.

Verder superbedankt voor de uitleg

Bewerkt (3 oktober 2011 21:36)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren