Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 11 juli 2011
  • 17:36

HowTo: Flashen op de Mac met Heimdall

Deze how to is bestemd voor Mac gebruikers. Net als Odin bij Window pc's gebruiken we hier voor het flashen een van de goddelijke figuren uit de Edda's van de Noordse/Germaanse mythologie, namelijk Heimdall. Heimdall zou het kind zijn van negen maagdelijke zusters, en waarvan vermoed wordt dat hun vader Odin (= Wodan) ook zijn vader is. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen is mij een raadsel.

Terwijl Odin veel Windows pc's in de flash-greep heeft, zal Heimdall dit wellicht voor de Mac kunnen doen.
Om vingergeroffel tijdens het wachten te verlichten, zal ik hier en daar, in blauw, stukjes over die Noordse Edda sage schrijven. Die zijn ook allemaal op Wikipedia te lezen en kunnen dus rustig overgeslagen worden, wat niet weg neemt dat wij bijna elke dag van de week met die goden uit de Edda's worden geconfronteerd, maar daar over later.

Is Heimdall veilig?

Ja en nee. Heimdall is net zo (on)veilig als Odin. Flashen van de Galaxy S houdt in principe altijd in dat er iets mis kan gaan. Dat zal bijna nooit een gebrickte telefoon op leveren. Hoewel, als je extreem ongelukkig bent en je hebt toevallig net een storing (netstroom valt weg, usb-kabel schiet los) tijdens die korte flash periode van een van de twee bootloaders of de params.lfs dan bestaat er een kans op een gebrickte telefoon (die bestandjes zijn gelukkig erg klein en de flashtijd hiervan is kort).

Installeer Heimdall:

Voor het installeren van Heimdall moet je het bestand heimdall-frontend op je computer installeren (Heimdall Suite 1.1.1 Released). Dit bestand bevat tevens het onderdeel OS X package Qt 4.7.1., maar het is verstandig om dit onderdeel alsnog even apart te downloaden en te installeren Qt 4.7.1. Daarnaast is in juni 2011 een update verschenen de Heimdall 1.2.0 Command Line Released (Heimdall 1.2.0 Command Line Released). Heb je eenmaal heimdall-frontend, qt 4.7.1 en de update 1.2.0 comment op je Mac staan, dan kun je de heimdall-frontend uit je applicatie folder halen en in je dock zetten. Is handig als je vaak met Heimdall wilt flashen.

Download Speedmod kernel:
Als extraatje flashen we na afloop nog even een laatste(?) Speedmod-kernel-k15h-23t-300 hz.tar (Speedmod kernel)

Verantwoording:

Delen van de onderstaande tekst heb ik ontleend aan bestaande teksten van AVS en anderen of kunnen stukjes vertaalde teksten van het XDA forum zijn. Alle handelingen die je pleegt met je telefoon zijn voor eigen risico. Ik ben daar op geen enkele wijze verantwoordelijk voor.

Voorbereiding:

1. Test eerst of je drie button combo werkt, zo niet ga dan NIET verder!!!
2. Zorg altijd dat je telefoon minimaal 50 tot 75% volgeladen is…het liefst 100% vol.
3. Backup je data, Gebruik een app zoals: Titanium Backup, My Backup, App Saver, SMS Back-up (om SMSjes op te slaan), enz.
4. Schakel Lagfix uit! (indien dit geactiveerd is).

Download mode

Voordat je begint is het noodzakelijk om te testen of jouw Galaxy S via de 3 knoppen combo in download mode gezet kan worden.
Je hebt het sowieso nodig om deze procedure uit te voeren.
* Zet hiervoor je toestel helemaal uit,
* druk de toetsen volume down + home + power in.
* Zodra je beeld krijgt laat je de powerknop los, de andere knoppen houd je vast.
* Krijg je een gele driehoek in beeld met de tekst “Downloading” en een android-poppetje met een schep dan zit je in download mode en werkt het prima.
* Start je toestel na deze actie gewoon op dan werkt de 3button combo niet op jouw toestel. Kijk dan eventueel hier: 3 Button Combo voor wie deze niet heeft (http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/8812-howto-3-button-combo-voor-wie-deze-niet-heeft.html) voor een oplossing.

Bestanden downloaden

Om een rom en/of kernel op je toestel te zetten, gebruik je exact dezelfde bestanden, die je ook voor Odin zou gebruiken. Dat zijn de bestanden die op .tar of .rar eindigen. Ga je van Froyo naar Gingerbread of van Gingerbread naar Froyo, let er dan op dat je andere bestand ook de bootloaders bevatten. Blijf je op Froyo of op Gingerbread dan is dit niet nodig. Bij verandering tussen 2.2.x en 2.3.x dus altijd bootloaders erbij!.
Deze rom (en vele anderen) zijn te vinden op Samfirmware.com en op het XDA forum bij Ramad Ramad heeft een excellente lijst gemaakt van ROM's die bij verschillende firmwares horen. Voor de Mac gebruiker hebben ze helaas één nadeel. Je hebt weer Windows nodig om de .exe files uit te pakken. Daar is (voor zover ik weet) geen alternatief voor op de Mac.

Als voorbeeld zal ik van Samfirmware de laatste officiële Nederlandse release van de Samsung Gingerbread rom 2.3.3. nemen: Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000XWJVH_-_I9000XENJV4.rar.

Bij Samfirmware heb je voor het uitpakken van het bestand hun code nodig. Meestal is die code: samfirmware.com

Download dus zelf de rom die je graag op je toestel wilt hebben en zet die op een plek op je computer waar je ze weer makkelijk kunt vinden. Ik maak meestal een nieuw mapje op mijn desktop (noem ik ROM/+'datum'), zodat ik die makkelijk kan vinden straks.

Tijdens het downloaden even tijd voor de Edda's

Heimdall of Heimdallr is in de Noordse mythologie de wachter der goden. Hij is de zoon van negen maagdelijke zusters met mogelijk Odin als zijn vader. Heimdall ontstaat uit het schuim van de branding. Uit de neveldamp schept hij een verbindingsboog de Bifröst genaamd, bestaande uit damp en licht. Heimdal heeft het absolute horen, hij hoort zelfs het gras en de wol groeien, en hij blaast op de Gjallarhoorn. Als wachter der goden heeft Heimdall minder slaap nodig dan een vogel. Hij is in staat om zowel 's nachts als overdag honderd mijl ver te zien.

Mogelijk bestaat er een speciale band tussen Heimdall en Freya. Als haar halssnoer door Loki wordt gestolen, is het volgens één versie van de mythe Heimdall die Loki achterna gaat; beide goden bekampen elkaar in de gedaante van zeehonden.

Odin is de alvader, de ‘oppergod’, van de Noordse mythologie aan wie veel van de andere goden hun bestaan te danken hebben. Hij is onder andere de vader van Thor. In de Germaanse mythologie staat hij bekend als Wodan. Odin gaf de dichtkunst en de magie van de runen aan de wereld, hij had een enorme dorst naar kennis en wijsheid.

Zet de .RAR file in die map en pak hem uit, bijvoorbeeld met het programma Stuffit Expander (gratis te downloaden), en je krijgt dan een map met een serie .tar bestandjes.

Nu open je heimdall-frontend en je ziet dezelfde namen in het schema staan met daarachter een mapje ‘browse’. Nu gebruik je die ‘browser’ om in dat vakje het bestand met dezelfde naam uit het uitgepakte .tar bestand te zetten. Dit uitgepakte .tar bestand staat in het mapje wat je zelf op je desktop hebt gezet (ROM/ ‘datum’?) Kom je een naam niet tegen in het uitgepakte tar bestand, dan sla je die gewoon over. Let wel op dat er in het uitgepakte .tar bestand ook weer mapjes tussen staan waar ook bestanden in zitten en die moet je wel hebben.

De stappen
1 - Zet je toestel via de 3 knoppen in download mode. Zorg dat er geen kabel verbonden is naar je pc toe.
2 - Start Heimdall Frontend op.
3 – Begin met het invullen van de bestanden. Browse hiervoor naar het mapje op je desktop (ROM/'datum'?)
4 – Het eerste vakje is de PIT. Er is een hele discussie op het XDA forum of PIT nu wel of niet moet. Ik sla hem over. Wil je hem toch mee laten doen pak dan: s1_odin_20100512.pit

Vervolgens komt de PDA/Code
Open het PDA/Code mapje (met Expander)
FactoryFS → browse naar → factory.rfs
Kernel (zimage) → browse naar → zimage
Param.lfs → browse naar → param.lfs

Primary Bootloader → browse naar → boot.bin
Secondary Bootloader → browse naar → Sbl.bin

Nu de CSC
Open het mapje CSC
Cache → browse naar → Cache
Database Data → browse naar → dbdata.rfs

Als laatste de Modem
Open het modem bestand met Expander
Modem → browse naar → modem.bin

4 – Wat je niet hebt, kun je ook niet invullen en dat geeft niets. Daar komen we bij de kernel straks nog even op terug.
Je bent nu klaar om de software daadwerkelijk op je toestel te gaan zetten. Je toestel staat al in de downloadmode en die kun je nu met een usb kabeltje aansluiten op de Mac. Klik vervolgens in Heimdall op de knop Start en het flashen begint.

Even tijd voor de Edda's

Thor, (ook wel Donar) zoon van Odin, is eveneens zeer bekend en, vooral door de Vikingen, geliefder. Hij is de vernietiger van het kwaad.
Freya is de godin van de liefde, vruchtbaarheid en de schoonheid. Ze had naast haar goede karakter ook een meer vurige kant. Van tijd tot tijd werpt ze zich met evenveel vuur in een veldslag als een Walkure. Dat is ook de reden waarom Freya soms wordt aangezien als de vrouwelijke aanvoerster van de Walkuren. Odin is en blijft echter hun échte aanvoerder.

Loki is oorspronkelijk een reuzenzoon, maar koos er voor zich bij de goden te vervoegen, al beweegt hij zich vrij in alle werelden. Hij is de grappenmaker van de goden, maar zijn grappen balanceren vaak op het randje. Toen hij Baldr doodde, waren de goden vertoornd en zetten hem gevangen. Later zal Loki ontsnappen en meevechten aan de kant van de reuzen. Op het schip Nagelfar (een schip gebouwd van de nagels van mensen) zal hij uitvaren met reuzen aan boord. Hij zal uiteindelijk sneuvelen door toedoen van Heimdall, de god met de hoorn en de poortwachter van de godenwereld.

Het flashen gaat vrij snel en rechtsonder zie je de voorgang aan het volopen van de blauwe balk.
Als alles klaar is dan zal je toestel automatisch gaan rebooten en opnieuw opstarten.
Dit opnieuw opstarten duurt even!

Speedmod kernel.

Als laatste gaan we nu de speedmod kernel installeren. Het bestand hebben we al gedownload. Als we dit uitpakken krijgen we één bestand te zien, namelijk een zimage file. Met de browser halen we dit op en zetten het in het Heimdall schema bij kernel in het vakje zimage. Dat is alles. Telefoon weer in download mode, met usb aansluiten op de Mac en flashen. Alle andere vakjes blijven gewoon leeg.

Slot

Met Heimdall kunnen onderdelen van het Android systeem los van elkaar geflashed worden. Een waarschuwing is wel op zijn plaats. Probeer niet onderdelen uit verschillende firmwares met elkaar te flashen. Soms gaat het goed, maar het kan ook fout gaan.

Zoals beloofd, de naweeën van de Noordse Sage.

Wij worden in ons deel van Europa (en de VS) nog dagelijks of liever bijna dagelijks geconfronteerd met de erfenis van de Noords/Germaanse goden. Bijna al onze dagen zijn afgeleid van hun namen, de Engelse en Duitse namen mogen jullie er zelf bij verzinnen:

Mani- maandag (naar de maangod Máni)
Tīwaz - dinsdag (in het Zweeds is dinsdag “tisdag”, in het Deens en Noors “tirsdag”)
Wodan/Odin - woensdag (in het Deens, Zweeds en Noors is woensdag “onsdag”)
Donar - donderdag
Freya - vrijdag (in het Deens, Zweeds en Noors is vrijdag “fredag”)
Saturnus - zaterdag (naar de landbouwgod Saturnus, de enige dag die is ontleend aan de Grieks-Romeinse mythologie)
Sunna - zondag (naar de zonnegodin Sunna, in het Deens en Noors is zondag “søndag”, in het Zweeds “söndag”)

Makker

I love you Makker, wil je een baby van mij?
Nee, netzo min als de maker van Heimdall. Maar in tegenstelling tot hem wil ik ook geen bier of whiskey hebben. Mocht je als SGS gebruiker toch tevreden zijn met de mogelijkheid om Heimdall te gebruiken, dan is een sterretje meer dan voldoende om je waardering uit te drukken.

Bewerkt (11 juli 2011 17:36)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

Peter86

Peter86

• Lid sinds 06 november 2010
  • Berichten 4291
  • Reputatie 0
  • 11 juli 2011
  • 17:41

ik zeg goed bezig die hadden we nog niet + rep voor jou

Bewerkt (11 juli 2011 17:41)
Makker

Makker

• Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 13 juli 2011
  • 02:18

Peter86;191124
ik zeg goed bezig die hadden we nog niet + rep voor jou

Het valt wel mee, want het was voornamelijk eigenbelang. Ik ben zelf maanden bezig geweest om een mogelijkheid te vinden om ook op mijn Apple te kunnen flashen en gelukkig bleek die te bestaan. Helaas zonder een gebruiksaanwijzing. Vandaar.

Makker

Bewerkt (13 juli 2011 02:18)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

dikkiedirk

dikkiedirk

• Lid sinds 06 april 2011
  • Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 11:34

Ik kom in een devblog als ik die links hierboven volg maar zie geen download links. Waar is dit alles te downloaden?

Sorry, al gevonden. Was weer eens te snel met roepen zonder zelf eens te kijken.

Bewerkt (13 juli 2011 11:34)
android-sgs

android-sgs

• Lid sinds 18 juni 2011
  • Berichten 528
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 17:11

download gewoon virtual box en zet daar xp in zorg dat je usb inschakeld en klaar

Bewerkt (13 juli 2011 17:11)
dikkiedirk

dikkiedirk

• Lid sinds 06 april 2011
  • Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 17:12

Als ik die file hierboven van samfirmware download en uitpak krijg ik o.a. een code csc en modem bestand met tar.md5 extensie. Kunnen die ook rechtstreeks door Heimdall verwerkt worden? Het lijkt er niet op, maar misschien doe ik iets fout. Odin kant dit dacht ik wel.

Bewerkt (13 juli 2011 17:12)
Sputnik

Sputnik

• Lid sinds 12 juni 2011
  • Berichten 56
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 17:29

@dikkiedirk
Je moet die *.tar.md5 bestanden even uitpakken met WinRAR of 7-Zip.

Bewerkt (13 juli 2011 17:29)
Bartito

Bartito

• Lid sinds 11 april 2011
  • Berichten 2644
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 17:56

android-sgs;192009
download gewoon virtual box en zet daar xp in zorg dat je usb inschakeld en klaar

Grapjas … ook eens aan gedacht dat niet de hele wereld rond Windhoos draait
Ik ga echt niet mijn mac verknoeien door virtual machines te draaien die niet de kracht hebben van een echte XP installatie.
Als er een kans is dat je het verknoeit, is het wel door een eventuele onstabiliteit van zo een VM.

Heimdall is een ideale oplossing en werkt perfect.
Maar zoals met alles … je moet weten wat je doet hé

EDIT: ik zou het nog vergeten: Makker mooi werk hoor.
Ik heb destijds ook mogen uitzoeken hoe dat het allemaal precies werkt. Een ideale howto voor alle mac users
Ook +Rep van mijn kant uit

Bewerkt (13 juli 2011 17:56)
Makker

Makker

• Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 13 juli 2011
  • 19:36

Dank voor je rep Bartito. Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om een discussie te starten tussen Windows en Mac. Ik kan mijn Mac ook via Boot Camp in Windows (Windows 7, ultimate) opstarten, alleen het gedoe van steeds weer terug naar de Mac als ik weer wat gegevens nodig had vond ik vervelend.

Android-sgs heeft wel een beetje gelijk, alleen heeft hij een wat ongelukkig voorbeeld gekozen. Ik heb vorig jaar ook een tijdje Virtual Box gedraaid (gratis) op de Mac, maar de handicap van dit programma is, dat het wel ziet dat de sgs via de usb aan de computer hangt, maar dat deze niet toegankelijk is voor het Windows gedeelte (XP, Vista en 7 uitgeprobeerd).

Een veel betere oplossing is Parallels Desktop ( ~ 70 euro), wat wel als volledige systeem op een Mac OS draait en waarmee je bestanden van de Mac naar Windows sleept en daar bijvoorbeeld met Odin kan flashen. Dat werkt perfect. Maar voor de Mac gebruiker die geen 200 (home premium) tot 320 (ultimate) euro voor een officiële Windows 7 wil uitgeven is Heimdall een mooi alternatief. En voor die mensen is bovenstaande how to bedoeld of zoals eerder geschreven, eigenlijk voor mijzelf, maar dat wilde ik met anderen delen.

Makker

Bewerkt (13 juli 2011 19:36)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

android-sgs

android-sgs

• Lid sinds 18 juni 2011
  • Berichten 528
  • Reputatie 0
  • 13 juli 2011
  • 21:20

tja bootcamp werkt wel beter maar ja alsje voor een mac al zo veel uitgeeft kan dat beetje voor goede software er wel bij en anders pak je toch een andere windows machine

Bewerkt (13 juli 2011 21:20)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren