Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Lord_Zedd

Lord_Zedd

• Lid sinds 14 december 2010
  • Berichten 43
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 14:39

Hallo iedereen,

Ik vind dit zo'n super community. Heb enkele dagen geleden voor het eerst geleerd hoe je moet flashen en rooten. En eigenlijk is het veel simpeler dan wat je denkt dat het is. We wachten al een tijdje op Gingerbread 2.3.3 en nu is hij beschikbaar. Helaas is hij op moment van schrijven nog niet beschikbaar via KIES (Ondertussen dus wel beschikbaar via Kies). Maar heb nu ook geleerd hoe je dat moet doen via Odin. Vandaar dat ik ook mee wil helpen en heb besloten om een tutorial te schrijven. Ik heb me gebaseerd op enkele How-to's onderwerpen en informatie zoals die van AVS, De Bewoner en HaTe. Bepaalde tekst heb ik gekopieerd om het zo duidelijk mogelijk te houden en indien nodig wat aangepast. Dus dank je wel aan al die mensen die al eerder een tutorial hadden geschreven. De credits gaan ook naar hun voor hun bijdrage!

Zorg dat altijd je batterij voldoende is opgeladen en dat je een backup hebt van je EFS map, je apps en je berichten … Je kan met Titanium Backup een backup maken, maar ook met SMS backup, …Klik op de volgende link voor meer informatie : http://www.androidworld.nl/forum/tips-trucs-howtos/14669-tip-factory-reset-uitvoeren-wat-komt-er-bij-kijken.html

Disclaimer : Ik ben zelf niet verantwoordelijk voor iets dat er bij jou mis gaat. Dus try at your own risk.
Heeft de tutorial geholpen, een bedankje is altijd welkom.

Bestanden downloaden
Voorbereiding :
Stap 1 : Download op je computer Gingerbread. Als je op de volgende link klikt, dan kan je Gingerbread downloaden. Link werkt op 18-06-2012.
http://hotfile.com/dl/145761318/468739b/I9000XWJVH_-_I9000XENJV4.zip.html

Onthoud waar op de computer je de zipfile hebt geplaats. Mogelijk op je bureaublad of in de map Downloads.

Stap 2 : Pak de zipfile uit en je krijgt een aantal bestanden in je map te zien :
- CODE_I9000XWJVH_CL184813_REV03_user_low_ship.tar.m d5
- MODEM_I9000XXJVO_REV_00_CL1003066.tar.md5
- CSC: GT-I9000-CSC-XENJV4.tar.md5
- Odin3 v1.3.exe
- Odin3.ini
- s1_odin_20100512.pit

Die bestanden heb je allemaal nodig voor Gingerbread te kunnen installeren.

Aan de slag
Tijd voor Gingerbread op je Samsung Galaxy S te zetten. Dit doe je met behulp van het Odin programma (Odin3 v1.3.exe).

Download mode
Voordat je begint is het noodzakelijk om te testen of jouw Galaxy S via de 3 knoppen combo in download mode gezet kan worden.
Je hebt het sowieso nodig om deze procedure uit te voeren.
* Zet hiervoor je toestel helemaal uit! Het toestel mag niet verbonden zijn met de computer of stroomkabel!
* Druk de toetsen volume down + home + power in en hou dit enkele seconden vast.
* Zodra je beeld krijgt laat je de powerknop los! De andere knoppen houdt je vast.
* Krijg je een gele driehoek in beeld met de tekst “Downloading” en een android-poppetje met een schep dan zit je in download mode en werkt het prima. Zie deze afbeelding :
2309
* Start je toestel na deze actie gewoon op dan werkt de 3button combo niet op jouw toestel. Kijk dan eventueel hier: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/8812-howto-3-button-combo-voor-wie-deze-niet-heeft.html voor een oplossing.

De stappen
1 - Zet je toestel via de 3 knoppen in download mode. Zorg dat er geen kabel verbonden is naar je pc toe.

2 - Start Odin3 v1.3.exe op.

3 - Koppel je toestel aan de usbkabel. Odin moet nu je toestel gaan herkennen
1073
Links onderin moet Added!! komen te staan en links bovenin moet een balkje geel worden.

4 - Druk nu in Odin op de PDA knop. Er komt nu een klein verkennertje waarmee je moet navigeren naar je computer waar je je zip-bestand hebt uitgepakt. Heb je de map gevonden, selecteer voor PDA het volgende bestand :
CODE_I9000XWJVH_CL184813_REV03_user_low_ship.tar.m d5

Druk nu in Odin op de Phone knop. Er komt nu opnieuw een klein verkennertje waarmee je moet navigeren naar je computer waar je je zip-bestand hebt uitgepakt. Heb je de map gevonden, selecteer dan voor PHONE het volgende bestand :
MODEM_I9000XXJVO_REV_00_CL1003066.tar.md5

Druk nu in Odin op de CSC knop. Er komt nu opnieuw een klein verkennertje waarmee je moet navigeren naar je computer waar je je zip-bestand hebt uitgepakt. Heb je de map gevonden, selecteer dan voor CSC het volgende bestand :
GT-I9000-CSC-XENJV4.tar.md5

Druk nu in Odin op de PIT knop. Er komt nu opnieuw een klein verkennertje waarmee je moet navigeren naar je computer waar je je zip-bestand hebt uitgepakt. Heb je de map gevonden, selecteer dan voor PIT het volgende bestand :
s1_odin_20100512.pit

Uiteindelijk krijg je een situatie zoals onderstaand voorbeeld.

Uploaded with ImageShack.us
klik op de afbeelding om deze te vergroten.

5 - Verder kom je nergens aan. Alle vinkjes blijven staan zoals ze stonden wanneer je Odin opstart. Met name re-partition moet WEL aangevinkt zijn.

6 - Je bent nu klaar om de software daadwerkelijk op je toestel te gaan zetten. Klik hiervoor in Odin op de knop Start en de boel wordt in werking gezet.

Geduld is een schone zaak
Het flashen van de rom zal wat tijd in beslag nemen. Boven de gele balk in Odin kun je zien hoever het proces al is gevorderd. Op je toestel loopt een een blauwe balk van links naar rechts en die geeft ook de voortgang aan.

Laat dit proces zich volledig afronden. Als alles klaar is dan zal je toestel automatisch gaan rebooten en opnieuw opstarten.
Dit opnieuw opstarten duurt even! Schrik niet als je na 2 minuten nog steeds naar een bewegende S zit te kijken op je toestel. Die nieuwe rom moet als het ware in je toestel nog even af-geinstalleerd worden.
Wacht in elk geval minstens 15 minuten …maar vaak zal je toestel al wel eerder weer helemaal zijn opgestart.

Nu heb je via Odin Gingerbread erop staan.

Factory Reset
Je bent echter nog niet klaar!
Het wordt vaak aangeraden om een factory reset te doen om conflicten te voorkomen. Dat doe je als volgt : Ga op je Samsung Galaxy S naar : Instellingen > Privacy > Standaardgegevens herstellen. Bevestig dit en de gsm herstart en zet alle gegevens terug.

Speedmod kernel
1 - Als je toegang wil en je gsm wil rooten zul je gebruik moeten maken van de kernel. Je moet de laatste versie van de kernel downloaden. Op moment van schrijven (12/07/2011) is dat K15h- T23 300 hz
Die kan je downloaden door hierop te klikken:
SpeedMod Gingerbread - xda-developers
Dat is een tar-bestand. Dit moet je NIET uitpakken.
Zorg dat je batterij is opgeladen, je backups hebt en dat je gsm niet verbonden is met je computer.

2 - Zorg dat er geen kabel verbonden is naar je pc toe.
* Druk de toetsen volume down + home + power in en hou dit enkele seconden vast.
* Zodra je beeld krijgt laat je de powerknop los! De andere knoppen houdt je vast.
* Krijg je een gele driehoek in beeld met de tekst “Downloading” en een android-poppetje met een schep dan zit je in download mode en werkt het prima. Zie deze afbeelding :
2309

3 - Start Odin3 v1.3.exe op.

Het gele laat zien dat je device verbonden is met Odin.

4 - Laad vervolgens bij de optie PDA de TAR file die je in stap 2 uitgepakt hebt in, en kijk dat bij re-partition (links) het vinkje UIT staat!!

5 - Klik nu op start en laat het programma zijn werk doen en onderbreek de bewerking NIET! wanneer deze klaar is zie je dat doordat het gele (dat liet zien dat hij verbonden is) de groene kleur heeft en dat er reset in staat. Koppel dan je mobiel los van de pc en sluit Odin af.
6 - Laat je device helemaal opstarten en je kernel is geïnstalleerd. En je kan de kernel controleren of deze juist is geinstalleerd door naar "instellingen“ te gaan, ”over de telefoon“ en dan naar onder scrollen en te kijken bij ”kernel versie".

How to Root
Nu wil je een super account aanmaken. Dus je krijgt eigenlijk de volledige toegang van je gsm. Nu je de kernel hebt geïnstalleerd, kan je gaan rooten. Dit doe je als volgt :
- Om je toestel in recovery mode te zetten:
zet je toestel uit.
druk de knoppen volume up + home + power tegelijkertijd in en laat alleen de powerknop los zodra je beeld ziet komen. Wanneer je een groen menu ziet komen laat je ook de home en volume toets los.
- door de menu-items kun je heenlopen via de volume up en volume down toetsen. Kiezen van een item doe je met de home toets of de back toets op je toestel. In sommige gevallen doet je Home toets niets maar moet je met je Power knop bevestigen.
* Zet je toestel in recovery modus
* kies menu-item advanced speedmod ULK features
* kies root / install superuser
* kies Simple: Install busybox+su
* kies die ene yes tussen al die no's
De root wordt nu uitgevoerd en duurt maar een paar tellen.
* kies +++go back+++
* kies reboot system now

Nu zal je Samsung Galaxy S heropstarten. Je zal zien dat er een app is bijgekomen genaamd Superuser. Nu ben je helemaal klaar.

Disclaimer : Ik doe mijn best om dit topic zo goed mogelijk te updaten maar geef mij dan maar eens een seintje! Stuur mij een privé bericht wat veranderd moet worden.

Bewerkt (12 juni 2011 14:39)
Satfreak1969

Satfreak1969

• Lid sinds 28 mei 2011
  • Berichten 386
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 14:56

Ziet er erg netjes uit…goed uitgelegd stap voor stap.
Alleen de foto in de bijlage is erg klein !

Bewerkt (12 juni 2011 14:56)

Grtz Satfreak

Lord_Zedd

Lord_Zedd

• Berichten 43
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 14:59

Heb net via Imageshack een grotere foto toegevoegd in het topic. Ja de bijlage hier verkleint het blijkbaar.

Bewerkt (12 juni 2011 14:59)
Sputnik

Sputnik

• Lid sinds 12 juni 2011
  • Berichten 56
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 15:02

Volgens mij moet re-partition juist wel aanstaan als je de PIT selecteert. Ik dat in ieder geval wel gedaan dan dat leverde geen enkel probleem op.

Bewerkt (12 juni 2011 15:02)
embryo1

embryo1

• Lid sinds 11 december 2010
  • Berichten 769
  • Reputatie 20
  • 12 juni 2011
  • 15:09

Ja, daar lopen de meningen over uiteen. Samfirmware zegt, bij 3 files repartition aan en pit 512. 1 file geen pit en geen repartition.
Ramad, geeft in een beschrijving aan, dat repartition aan vinken helemaal geen functie heeft. De firmware zou dit zelf allemaal regelen.
Ik volg altijd Samfirmware, dus 3 files=met pit + repartition. 1 file=zonder pit en zonder repartition.

Bewerkt (12 juni 2011 15:09)
Bartito

Bartito

• Lid sinds 11 april 2011
  • Berichten 2644
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 15:09

Als je pitfile gebruikt, dan gaat repartition automatisch aangevinkt worden.

Ik doe altijd repartition om met een schone lei te starten.

De regel is dat als je 3 losse bestanden flasht je de pitfile gebruikt en repartition aan.
Heb je 1 tar bestand via pda te flashen. Dan is het zonder pitfile en zonder repartition.

Zo staat het ook op samfirmware.com.

BTW: duidelijke howto

Bewerkt (12 juni 2011 15:09)
Sputnik

Sputnik

• Lid sinds 12 juni 2011
  • Berichten 56
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 15:14

@Bartito
Precies, zo heb ik het ook altijd begrepen.

Bewerkt (12 juni 2011 15:14)
satshow

satshow

• Lid sinds 10 september 2010
  • Berichten 1709
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 15:35

Bewerkt (12 juni 2011 15:35)

Asus memopad 10
Galaxy S4
LG G4

HaTe

HaTe

• Lid sinds 11 augustus 2010
  • Berichten 973
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 16:26

Ik stem voor een andere titel:
Officiele Gingerbread Samsung update buiten Kies om (XWJVH)

Om het een beetje binnen de zelfde stijl te houden als die van Froyo

//edit
Er zit alleen een foutje in.
In de screenshot heb je repartition niet aangevinkt en wel een pit ingevoerd. Volgens mij kan je dan net zo goed geen pit gebruiken, omdat die alleen wat doet als je repartition doet?

Bewerkt (12 juni 2011 16:26)
Lord_Zedd

Lord_Zedd

• Berichten 43
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2011
  • 16:32

Goed idee HaTe. Heb het bovenaan veranderd. Maar om het op die andere plaats te veranderen moet een moderator dat doen en ook bij Belangrijke topics moet die link dan veranderd worden.

Bewerkt (12 juni 2011 16:32)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren