Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

kuik

kuik

• Lid sinds 22 mei 2011
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2011
  • 21:00

Het ging mis toen ik een nieuwe simkaart in mijn telefoon had gedaan.
Ik moest sommige apps opnieuw installeren en van die apps worden de instellingen niet onthouden, terwijl dat hiervoor wel goed ging.

Nu heb ik al even gegoogled en het schijnt vaker voor te komen maar ik kan de oplossing alleen in het engels vinden, en ik snap dus niet wat ik nou precies moet doen..
Ik heb even gekopieerd wat ik had gevonden.

A factory reset did fix it… for a while. But then other apps started suffering from the problem.

So I've been researching this a bit more today. Here's what I've discovered:

The problem is unique to Samsung Galaxy S phones, and appears to be only ones running 2.2.1 (but maybe 2.2. too?).

Samsung have renamed /data/data to /dbdata/databases, and shared preferences for applications are persisting in this folder even if the application is uninstalled. If you install the app again, the app becomes a different user from the one that owns the shared preferences.

For example - If you install some random application and you look at its process running with the ps command, it will show as “app_XX”, where XX is some number. For our example here let's say it shows as “app_55”. When it then saves its settings in /dbdata/databases the folder the settings are saved in will have owner (shown by ls -l) as “app_55” too. That's fine, and normal.

The seed of the problem is sewn when you uninstall the app. Those shared preferences are not removed. Even using the “Clear data” option before uninstalling doesn't seem to help. If you then install the app again and look at the output of ps you'll see the new app is “app_56”. The shared preferences are still there from last time with owner “app_55”, hence the permissions error when it tries to save its settings, as user app_56 cannot modify user app_55's files.

A factory reset obviously cures it as this, at least temporarily, as it wipes the data in /dbdata/databases.

If you're rooted, you can go into /dbdata/databases and delete the relevent folder for the application that's having the problem. It will be recreated with the correct owner next time the app saves its settings.

Bewerkt (22 mei 2011 21:00)
Djembebi

Djembebi

• Lid sinds 14 oktober 2010
  • Berichten 2778
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2011
  • 21:23

Hier wordt (even kort door de bocht) gezegd, dat een factory reset het probleem (in ieder geval tijdelijk) kan oplossen. Als je foon geroot zou zijn, zou je de betreffende map van de app die het niet meer goed doet, uit het systeem kunnen halen.

Maar wat ik me nog even afvraag … toen je je simkaart wisselde, heb je toen wel gewacht totdat je telefoon helemaal uitstond? Een zwart scherm is nl. geen indicatie dat je telefoon echt uit staat. Dat kan dan nog wel een seconde of 15 of meer duren. Pas na de laatste trilling is ie echt uit.

Bewerkt (22 mei 2011 21:23)
kuik

kuik

• Lid sinds 22 mei 2011
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2011
  • 21:58

De telefoon was helemaal uit ja, maakt dat nog uit dan?

De factory reset is tijdelijk, heb liever dat het helemaal opgelost is..

Bewerkt (22 mei 2011 21:58)
Djembebi

Djembebi

• Lid sinds 14 oktober 2010
  • Berichten 2778
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2011
  • 22:11

kuik;165727
De telefoon was helemaal uit ja, maakt dat nog uit dan?

De factory reset is tijdelijk, heb liever dat het helemaal opgelost is..

Ja, dat maakt zeker uit, zie dit topic: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/14375-info-batterij-verwijderen-van-sgs.html
En hoewel er gezegd wordt, dat een factory reset in het ergste geval tijdelijk is, dan nog is ‘t het proberen waard lijkt me.
Maar mocht je daartoe over willen gaan, lees eerst even de paarse link in m’n handtekening over factory reset i.v.m. backups maken van belangrijke zaken.

Bewerkt (22 mei 2011 22:11)
kuik

kuik

• Lid sinds 22 mei 2011
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 22 mei 2011
  • 23:02

Ah bedankt, ik heb het gelezen, maar eerst een factory reset dan.

Bewerkt (22 mei 2011 23:02)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren