Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

FrisianCase

FrisianCase

• Lid sinds 28 september 2011
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 21 november 2014
  • 10:57

Hallo,

Ik heb al wat uurtjes lopen googelen maar kom er niet helemaal uit. Ik heb een S4 waarvan de Home knop niet werkt, kan dit een software probleem zijn of is het toch een hardware probleem?

Het lukt wel om in de ‘download modus’ en ‘recovery’ te komen, met alleen volume + power, klopt dit?
Ik heb al de originele firmware teruggezet via Odin, maar lijkt niet geholpen te hebben (I9505XXUGNG8_I9505PHNGNF1_PHN).

S4
GT-I9505
4.4.2
I9505XXUGNG8_I9505PHNGNF1_PHN
niet geroot

The best kept secrets, are still secret.

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2170
  • Reputatie 250
  • 21 november 2014
  • 11:13

FrisianCase
Hallo,

Ik heb al wat uurtjes lopen googelen maar kom er niet helemaal uit. Ik heb een S4 waarvan de Home knop niet werkt, kan dit een software probleem zijn of is het toch een hardware probleem?

Het lukt wel om in de ‘download modus’ en ‘recovery’ te komen, met alleen volume + power, klopt dit?
Ik heb al de originele firmware teruggezet via Odin, maar lijkt niet geholpen te hebben (I9505XXUGNG8_I9505PHNGNF1_PHN).

S4
GT-I9505
4.4.2
I9505XXUGNG8_I9505PHNGNF1_PHN
niet geroot
Ik zal even voor je zoeken. Ik heb al eens eerder (1 jaar of langer geleden) iemand geholpen, waarvan de home knop het ook niet deed.
Ik laat het weten.
Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

Makker

Makker

• Berichten 2170
  • Reputatie 250
  • 21 november 2014
  • 11:17

Voor alle duidelijkheid. Je bent zelf verantwoordelijk voor alles wat je aan je toestel doet/verandert. Het verhaal was oorspronkelijk voor de S en S2, maar om de S4 te kunnen rooten heb ik de download ervoor in gezet

Allereerst backup je Efs-folder, want daar zit versleuteld je IMEI en enkele uitvoeringscommando's in. HowTo backup Efs-folder hier: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/12517-backup-altijd-je-efs-folder-voor-je-gaat-spelen-met-custom-roms.html (met dank aan Peter86 en DaveDH).
Had je vroeger al eens (voor je huidige probleem) een back up van je Efs-folder gemaakt, dan moet je deze terug zetten naar je telefoon en je problemen met IMEI en knoppen zijn waarschijnlijk gelijk opgelost.
Heb je dat niet gedaan dan:

1) Backup je Efs-folder en zet die (ook) op je PC en noem hen Efs-z.

In de efs folder zaten bij de Galaxy S slechts zeven bestanden, bij de Galaxy S2 is dit opgelopen tot boven de twintig. De efs folder is het DNA ofwel vingerafdruk (IMEI) van je telefoon. Wat er ook aan ROM's of kernels geflashed wordt, de efs folder is een ‘fabrieksfolder’ die onveranderd moet blijven. IMEI is specifiek voor je toestel en uniek. De efs-folder bevat ook versleutelde hardwarecommando's(software), waaronder de knopbediening van je toestel.

Bij het flashen van een ROM of kernel gebeurt er niets met je efs-folder. Met Odin gebeurt het soms dat je daarbij een pit-file met repartition moet flashen. Bij repartition wordt je geheugen schoongemaakt en opnieuw ingedeeld in partjes voor elk van de onderdelen van het besturingssysteem (o.a. je ROM en kernel en je fabrieksinstellingen). Eén van die partjes is bestemd voor de efs-folder, en die moet ongewijzigd gekopieerd worden, precies zoals die op je toestel staat en uit de fabriek is gekomen.

Met Odin gaat het bijna altijd goed al moet je soms twee keer flashen om het juiste resultaat te krijgen. Een fout in het kopiëren van de efs-folder (bij repartition) komt zelden voor. Een kopieerfout uit zich bijvoorbeeld door het ontbreken van de IMEI (sim-kaart wordt niet herkend) of het niet meer functioneren van een of twee knoppen.

Om dit te herstellen heb je de originele efs-folder nodig, die je (als het goed is) ergens op je computer hebt staan. Hoe je die terug kan zetten staat ook in de HowTo van de Efs-folder.

Heb je nog nooit een backup van je efs-folder gemaakt dan heb je een probleem met je IMEI, maar het niet-functioneren van je knoppen kan hersteld worden.

Het is wel nodig dat je toestel geroot is. Is je toestel niet-geroot dan zul je dit eerst moeten doen. Er staan diverse HowTo's bij het onderwerp “Belangrijke topics” bij de Galaxy S2/S of hier: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s2/17232-howto-rooten-sgs-ii.html (met dank aan AVS).

2) Om met Odin je toestel te rooten, moet je in downloadmode zijn. Dat kan met de drie knoppen methode of met een JIG. Het kan zelfs als je home knop het niet doet en je hebt geen JIG.

Zet je toestel helemaal uit, desnoods door de batterij er eventjes uit te halen. De Batterij er ook weer in natuurlijk. Je sluit het USB kabeltje aan op je toestel. Nu houd je de volumeknop down ingedrukt en sluit daarna ook het USB kabeltje aan op je PC. Je krijgt nu de keuze (+ waarschuwing) om te stoppen (vol down) of door te gaan (vol up). Wij gaan door met volume up en komen in downloadmode.

Het kabeltje mag los van de PC (hoeft niet) en we starten Odin op. Bij PSA zetten we de root(kernel) die bij onze ROM past. De root voor de Galaxy S4 kun je hier downloaden. USB weer verbinden en wachten totdat Odin ‘added’ zegt. GEEN partition of wat dan ook aanklikken! Alleen nu op start drukken. Toestel start vanzelf op.
Als het goed is gegaan heb je nu een geroot toestel (kijk even in je applicatielijst of daar nu superuser/su bij staat).

3) knoppenherstel
Download uit de Market de app ‘Terminal Emulator’ (gratis). Die heb je namelijk nodig om de commando's van je knoppen in de efs-folder te herstellen.
Eerst maken we een backup van de huidige efs-folder als we dat bij 1) nog niet hebben gedaan. Zet die op je PC en noem hem Efs-z.

Nu gaan we met Terminal Emulator je knoppencommando herstellen.
Open terminal emulator en een groen (schrijf)veld verschijnt.
In dit veld gaan we de volgende html regels schrijven zoals het exact hieronder staat met kleine- en hoofdletters en spaties!

su

echo -n ON > /efs/imei/keystr

sync

reboot

in de tweede zin staat:

echo(spatie)-n(spatie)ON(spatie)>(spatie)/efs/imei/keystr

Sluit terminal emulator met ‘exit’ of de returnknop op je toestel en vervolgens reboot je je toestel.

Nu zouden je knoppen moeten werken.
Klopt dit dan gaan we opnieuw een back up van de efs-folder maken en deze zetten we ook weer op de PC. We noemen hem nu Efs-g

4) De Efs-z gooien we nu in de prullenmand, zowel op de telefoon als op de PC. Dit om te voorkomen dat bij geheugenverlies de verkeerde Efs-folder zouden terug zetten. Een steuntje daarbij zijn natuurlijk de verschillende namen; Efs-z staat voor ziek en Efs-g staat voor gezond
Makker

Bewerkt (21 november 2014 21:33) | Download voor het rooten van de S4 erbij gezet

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

FrisianCase

FrisianCase

• Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 23 november 2014
  • 13:37

Hi Makker,

Heb het allemaal exact uitgevoerd, maar de home knop komt niet tot leven

Ik vraag me trouwens wel af of ik de terminal emulator instructie goed heb uitgevoerd, het staat er enigszins onduidelijk: er staan eerst 4 commando's gevolgd door een enter en lege regel, daarna staat er: in de tweede zin staat:.. Ik vermoed dat je de eerste 4 commando's ook als 1 zin bedoeld met spaties?

Makker

Makker

• Berichten 2170
  • Reputatie 250
  • 23 november 2014
  • 15:36

FrisianCase
Hi Makker,

Heb het allemaal exact uitgevoerd, maar de home knop komt niet tot leven

Ik vraag me trouwens wel af of ik de terminal emulator instructie goed heb uitgevoerd, het staat er enigszins onduidelijk: er staan eerst 4 commando's gevolgd door een enter en lege regel, daarna staat er: in de tweede zin staat:.. Ik vermoed dat je de eerste 4 commando's ook als 1 zin bedoeld met spaties?

Er staan vier regels. Aan het eind van elke regel doe je een ‘carriage return’
Omdat in regel twee ook spaties staan en dat wellicht niet zo duidelijk is voor de lezer, heb ik die regel (onder de vier regels die je moet intypen) herhaald voor alle duidelijkheid. Dus eerste regel (carriage return), tweede regel (carriage return) derde regel (carriage return) en als laatste vierde regel (carriage return).
Daarna ga je met ‘exit’ (carriage return) uit de Terminal Emulator en kom je weer op je telefoon screen terecht. Is het zo duidelijk? Anders gewoon vragen hoor.

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

FrisianCase

FrisianCase

• Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 23 november 2014
  • 20:44

Hm, heeft ook niet geholpen. Dan lijkt het toch op een hardware matig defect.. Wellicht kan ik dat nog op de garantie verhalen.

Nog even voor de zekerheid, kun je met elke S4 in de downloadmodus (of recovery) komen met alleen de volume knop en de aan/uit knop?
Dat lukt namelijk wel, dan komt de home knop er niet aan te pas.

Makker

Makker

• Berichten 2170
  • Reputatie 250
  • 23 november 2014
  • 21:11

FrisianCase
Hm, heeft ook niet geholpen. Dan lijkt het toch op een hardware matig defect.. Wellicht kan ik dat nog op de garantie verhalen.

Nog even voor de zekerheid, kun je met elke S4 in de downloadmodus (of recovery) komen met alleen de volume knop en de aan/uit knop?
Dat lukt namelijk wel, dan komt de home knop er niet aan te pas.
Voor zover ik weet, kun je met de volume down knop plus kabeltje alleen in de download mode komen. Je hebt dan zelfs de power knop niet nodig. Voor de recovery mode kan dit niet, volgens mij.

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

FrisianCase

FrisianCase

• Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 23 november 2014
  • 21:18

Ik kan met dit toestel gewoon naar de recovery via: VOLUME UP + AAN KNOP
En de downloadmodus kan ik bereiken via: VOLUME DOWN + AAN KNOP

Ben benieuwd of dit standaard hoort bij de S4, kun je het ook eens testen?

Makker

Makker

• Berichten 2170
  • Reputatie 250
  • 23 november 2014
  • 21:26

FrisianCase
Ik kan met dit toestel gewoon naar de recovery via: VOLUME UP + AAN KNOP
En de downloadmodus kan ik bereiken via: VOLUME DOWN + AAN KNOP

Ben benieuwd of dit standaard hoort bij de S4, kun je het ook eens testen?
Ja, dit lukt uiteraard, maar dan gebruik je wel de powerknop. Ik denk dat het verstandig is bij een Samsung Service centrum bij jou in de buurt langs te gaan (adressen staan op de Samsung site).
In noodgevallen kun je zelf het toestel open maken en kijken of het ‘druk’punt binnen van de menuknop niet'vast' zit. Ik heb eventueel wel een website waar je de ‘Manual S4’ kunt downloaden hoe je het toestel moet openmaken enzovoorts.
Succes met wat je doet.

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

FrisianCase

FrisianCase

• Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 23 november 2014
  • 21:31

Dank, zal ik doen.

De luidspreker van het toestel was ook defect, die heb ik reeds vervangen. De home knop is een stuk lastiger.

Het scherm springt ook continue spontaan aan, alle instellingen die daar iets mee te maken kunnen hebben staan uit. Er hangt dan ook niemand boven. Hij ligt ver bij bewegende dingen uit de buurt en toch springt hij meerdere malen per minuut aan.
Ook een beetje raar vind je niet?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren