Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 17:45

Vooraf
Door deze procedure uit te voeren doe je de garantie op je toestel vervallen. Noch AndroidWorld, noch ikzelf, kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele schade toegebracht aan uw toestel, of een brick. Je doet dit volledig op eigen risico!

Inleiding
Eerst en vooral, voordat we beginnen, neem een backup en zorg dat je batterij minstens 50% opgeladen is!
Exporteer je contacten, of zet ze in je google account. Gebruik een tool zoals SMS backup & restore uit de Google Play Store om je smsjes te backuppen en later ook terug te zetten.
Gebruik een app zoals Titanium Backup of MyBackup Pro om je apps te backuppen.
Kopieer dan de hele inhoudvan je SD kaart naar je computer, zo heb je zeker de juiste bestanden om later terug te zetten.

Deze procedure is een gedeeltelijke vertaling van ->deze<- thread. Indien er veranderingen in de tool of thread worden doorgevoerd, waardoor deze procedure niet meer correct is, laat het me dan weten via PM en dan pas ik het zo snel mogelijk aan.
Alle credits voor deze tool en procedure gaan naar mskip, een held op XDA

Benodigdheden

• Een Note2 dus, spreekt voor zichGebruik ook altijd de originele Samsung USBkabel om problemen te vermijden.
  • Een backup naar PC!!! Ik kan niet hard genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is!! Kom achteraf niet klagen als je je dierbare SMSjes kwijt bent enzo, neem de tijd voor een deftige backup!
  • Best ook een MicroSD kaartje erin. Het is niet per sé nodig, maar sommige wipescripts gaan de interne SD kaart leeg maken, waardoor je best je ROM op de externe SDkaart kan zetten. Daarom ook dat ik zo stress op die backup, omdat sommige scripts de interne SD gaan formatteren.

Procedure root en recovery

• Indien je Kies geïnstalleerd hebt op je computer, verwijder dit dan.
  • Ontkoppel je Note 2, en verbind hem niet zolang er niet om gevraagd word!
  • USB-foutopsporing moet aangevinkt zijn (Menu -> Instellingen -> Ontwikkelaarsopties -> Vinkje naast USB-foutopsporing zetten)
  • Download de Note2 Toolkit via volgende link: ->klik<- of ->mirror<-. Indien de links niet werken, dan kan je ze altijd downloaden via de originele thread op XDA
  • Installeer de tool, gewoon altijd next next finish.
  • Start dan de tool op door op je bureaublad te dubbelklikken op de snelkoppeling naar Galaxy Note2 Toolkit
  • De tool zal vragen of je wil controleren op een nieuwe versie. Typ no en duw op Enter
  • Dan komt de tool vragen welk model en build je hebt. Dit kan je vinden door op je Note2 te gaan naar Menu -> Instellingen -> Toestelinfo. Helemaal onderaan zie je nu het buildnummer. Vergelijk deze met de keuzes die je krijg in de tool, en duw 1 of 2 naargelang je build, en confirmeer met Enter
  • Je komt nu in het hoofdmenu van de tool. De eerste stap is om de drivers te installeren zodat je computer je Note2 herkent om de nodige commando's te kunnen sturen. Kies daarom de eerste optie Install Note2 Drivers on your PC door 1 te typen, gevolg door Enter
  • Kies in het volgend menu nogmaals 1 en Enter
  • Duw nogmaal Enter om te bevestigen
  • Kies dan de taal en klik Next Next Finish tot het geïnstalleerd is
  • De tool vraagt dan om de Note2 aan te sluiten, verbind hem via USB, hij gaat een paar controles uitvoeren en dan zie je uiteindelijk staan Press any key to Return to the Main Menu. Duw op Enter

Je computer en Note2 zijn nu klaar om te rooten en een recovery te installeren. Al deze stappen kunnen uitgevoerd worden via 1 functie in de tool. Laat de Note2 gewoon via USB aan je computer hangen, en zorg dat je Note2 ook ingeschakeld is. Hij moet opgestart zijn in Android.

• Je zou nog in het hoofdmenu van de tool moeten zitten, indien niet, start deze dan terug op
  • Kies de tweede optie: Rooting Options (2 en Enter)
  • Kies dan de derde optie: ALLINONE (3 en Enter)
  • Kies je welke recovery je wil: 1 voor clockworkmodrecoveryof 2 voorTWRP Touchrecovery (ik zou persoonlijk voor 1 gaan, maar de keuze is vrij)
  • Bevestig door yes te typen, gevolgd door Enter
  • Odin zal nu opstarten naast de tool
  • In Odin, onder de Options moet je nakijken dat Auto Reboot en F. Reset Time aangevinkt zijn. De rest moet uitgevinkt zijn.
  • Aan de rechterkant in Odin, zet dan een vinkje naast PDA en klik op de PDA-knop
  • Standaard heeft de toolkit de benodigde bestanden gekopieerd naar C:\Samsung Galaxy Note2 Toolkit\root. Browse naar deze map en kies dan het bestand boot-insecure-xxalj1-cwm-n7100.tar.
    Opgelet! Dit bestand is afhankelijk van de keuze die je helemaal in het begin gemaakt hebt toen de toolkit opende, en kan dus verschillen van wat ik hier zeg. Kijk in de toolkit bij punt 2 welk bestand jij moet nemen!!!
  • Controleer dat het pad naar dit tar bestand is ingevuld rechts naast de PDA knop
  • Klik op Start om te beginnen.
  • Je telefoon zal een aantal keer herstarten, en je zal vanalles op je computerscherm zien gebeuren. Laat alles gewoon lopen, en raak niets meer aan!! Haal ook zeker nooit de USB kabel uit je telefoon of computer voordat de volledige procedure gelopen heeft!!!
  • Wanneer helemaal links bovenaan in Odin Pass staat in een groen blokje, dan is het klaar en mag je Odin afsluiten door rechts onderaan op de Exitknop te duwen. Zolang je de Exit knop niet ziet is Odin niet klaar!
  • De tool gaat nu zelf nog een paar dingetjes doen, laat hem gewoon doen tot er gevraagd wordt Press any key to continue. Je kan de tool dan afsluiten en je Note2 ontkoppelen van de computer.

Deze procedure hoef je maar 1 keer uit te voeren. Eens je root toegang hebt en een recovery geïnstalleerd, is dit voor altijd zo, tenzij je zelf een rollback gaat doen ofzo, maar dat is een procedure op zich, dus dat gebeurt niet zomaar ‘per toeval’

Procedure Custom ROM flashen
Er bestaan verschillende manieren om een ROM te flashen. Ik leg mijn manier uit, maar ik zal nooit beweren dat deze de enige of de beste is. Ik sta open voor tips of aanwijzingen om het voor iedereen nog gemakkelijker te maken, en ik kan dit onderdeel altijd aanvullen met alternatieven.

Een ROM zoeken
Smaken en kleuren verschillen, zo ook met ROMs. De juiste ROM vinden is voor iedereen een zoektocht van flashen, wipen, flashen, wipen, flashen en vergelijken.
->Hier<- kan je een lijst vinden van alle beschikbare ROMs, mods, tools, themes enzovoort. Lees altijd de eerste post in de thread van de ROMs, je vindt daar print screens en verdere instructies, maar belangrijker: daar worden soms bugs vermeld met eventuele bugfixen. Op XDA zijn ze allergisch aan mensen die komen klagen dat bepaalde dingen niet werken, terwijl het duidelijk in die eerst post vermeld staat. Lezen en weten waar je aan begint is echt belangrijk!

Telkens je een nieuwe ROM gaat flashen is het heel belangrijk dat je een wipe doet, dit zal je ook overal tegenkomen in de eerste posts van ROMs. We komen er seffens op terug hoe je die wipe doet, maar ik wil benadrukken dat het overslaan van een wipe voor problemen kan zorgen binnen een ROM. Bepaalde dingen zullen vreemd reageren, of zelfs helemaal niet meer werken, waardoor de installatie van vooraf aan moet beginnen. Een wipe is het leeg maken van bepaalde caches en partities. Android gaat verschillende delen van het besturingssysteem op verschillende plaatsen opslaan. Al deze locaties moeten leeg gemaakt worden voor je een ROM gaat flashen, zodat Android al die caches opnieuw kan opbouwen. Doe je dit niet, en gebruik je de cache van een andere ROM, dan gaan er conflicterende dingen worden opgeroepen/weggeschreven met alle gevolgen vandien…

De procedure:
  • Download een ROM en zet deze op de externe SDkaart. Ik maak altijd op mijn SDkaart een mapje #ROM. Dankzij het # staat deze altijd bovenaan in de recovery, waardoor je minder moet scrollen, en het houdt het lekker overzichtelijk.
  • Zet je Note2 helemaal UIT, dus niet kort op de Power duwen, maar er lang op duwen en Uitschakelen kiezen. Wacht tot je scherm helemaal zwart is en er nergens geen LEDs meer branden.
  • Duw de volgende knoppen tegelijkertijd in: Volume + en Home, duw dan een kleine 5 seconden op de Powertoets terwijl je de twee andere ingedrukt blijft houden tot je in de recovery bent. Als je blauwe regeltjes ziet, en helemaal bovenaan CWM-Based Recovery, dan zit je goedIndien het mislukt, haal dan je batterij er uit en begin opnieuw.
  • Eerst gaan we een backup nemen zodat je altijd terugkan naar een werkende omgeving. Ga met Volume - naar backup and restore en bevestig met de Powertoets
  • Als je een externe SDkaart hebt, kies dan backup to external storage, heb je dit niet, kies dan de gewone backup
  • Als de backup gelopen heeft, ga dan terug naar het hoofdmenu (met pijltje terug)
  • Kies nu wipe data/factory reset. Je ziet hem nu een paar caches en partities leegmaken, wacht tot hij klaar is.
  • Ga nu naar install zip from sdcard
  • Als je je ROM op je externe SD gezet hebt, kies dan choose zip from external sdcard, indien je geen externe SDkaart hebt kies je de eerste optie choose zip from sdcard. Ga nu naar waar je de zip gezet hebt, selecteer hem en bevestig de installatie. Volg eventueel de stappen op je scherm (bijvoorbeeld een Aroma wizard), en laat hem doen.
  • Als de installatie voltooid is ga je terug naar het hoofdmenu, en daar kies je reboot system now. Je nieuwe ROM zal nu opstarten. Deze eerste boot kan tot 10 minuten duren! Wees geduldig! Als hij na 15 minuten nog altijd aan het opstarten is, haal dan je batterij er uit en begin deze procedure opnieuw (vanaf ROM flashen).

Voila, dat was het. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Indien er vragen/opmerkingen/suggesties zijn, aarzel dan niet ze stellen!

Bewerkt (13 augustus 2014 09:49)
ximon1975

ximon1975

• Lid sinds 03 oktober 2012
  • Berichten 281
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 18:03

Mooie en duidelijke tut!! Goed werk z0rk

Een vraag over het flashen van een Mod, is het ook mogelijk om iets te unflashen als je het al zo kunt noemen?
ik heb het niet over een hele rom maar over een mod van bv 5x5 rows.
Stel ik flash die en het bevalt me niet of het werkt niet is het dan mogelijk om alleen dat deel te verwijderen of moet dan de “schone”
rom er weer over geflashed worden?

Gr. Ximon

Bewerkt (24 april 2013 15:46)
z0rk

z0rk

• Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 18:19

Unflashen is niet mogelijk, je kan wel je cache wipen en dan je ROM terug flashen, al ben ik niet 100% zeker dat alles dan wel terug is zoals het was.

Wat je beter kan doen is een nadroid backup nemen, de mod flashen en als hij je niet bevalt gewoon je nandroid restoren. Zo blijf je een schoon systeem behouden.

———- Update van bericht ———-

Thanx aan de mods voor de sticky :thumbs:

ximon1975

ximon1975

• Berichten 281
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 18:33

Zo doe ik het nu ook idd maar is wat omslachtig op deze mannier maar het werkt wel.
Zeker sticky waardig wat je gedaan hebt Zork!!

ruudd

ruudd

• Lid sinds 23 augustus 2010
  • Berichten 30
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 21:14

kan je rooten ook weer ongedaan maken?
ruud

theden

theden

• Lid sinds 03 januari 2012
  • Berichten 86
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 22:15

Mooie handleiding, ik heb al tijdje de Galaxy SII en daar ben ik ook altijd bezig met rom,s…. En uiteraard kan ik niet wachten on de Note II naar mijn hand te zetten…

GT-I9505 Stock

Tab 2 10.1 Root

GT-i9100 Custom

GT-I9195 Stock

oldskool_vw

oldskool_vw

• Lid sinds 25 mei 2011
  • Berichten 467
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 22:23

theden;352593
Mooie handleiding, ik heb al tijdje de Galaxy SII en daar ben ik ook altijd bezig met rom,s…. En uiteraard kan ik niet wachten on de Note II naar mijn hand te zetten…

Dat heb ik ook, weet alleen niet of dat een handige keuze is.
Juist omdat stock al zo goed werkt en werken de custom roms net zoals stock of niet werkt alles wat er op de tel mogelijk is ook met een custom rom of zitten er bugs? in daarom wacht ik denk nog maar ff met een customrom flashen. heb hem nu wel geroot om te kijken waar de wakelock vandaan komen

oldskool_vw

oldskool_vw

• Lid sinds 25 mei 2011
  • Berichten 467
  • Reputatie 0
  • 29 oktober 2012
  • 22:24

@z0rk verder een mooie en nette uitleg.:thumbup:

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 30 oktober 2012
  • 10:04

De stock ROM is inderdaad al geweldig, maar het kan altijd beter

Een paar beperkingen van de stock ROM:
- je kan maximum 5 koppelingen maken met je contacten. Als je skype, whatsapp, facebook, twitter en linkedin al gelinkt hebt, is er geen plaats meer voor een link met google+. In Omega ROM is deze beperking weggehaald.
- je toggles bovenaan in je notification balk zijn er ook maar een stuk of tien en je kan ze niet aanpassen, in Omega ROM zijn er dat 15 die je zelf kan kiezen en ordenen.
- de ROMs zijn getweaked om toch nog net dat iets sneller te draaien, en vaak ligt het batterijverbruik ook iets lager
- je hebt een 4way reboot menu (snel naar recovery enzo)
- root en busybox zitten er standaard in
- …

Ik kan het dus alleen maar aanraden. En wil je toch alle voordelen, maar een compleet standaard uitzicht, neem dan Android Revolution HD. Dat is een custom ROM met enkel en alleen de bovenstaande voordelen erin (al ben ik niet zeker van de contacten fix en de 15 toggles).

EDIT: kleine toevoeging, Omega ROM heeft echt een kick ass bootloader. Daarvoor alleen al moet je deze eens flashen

Bewerkt (24 april 2013 15:47)
ximon1975

ximon1975

• Berichten 281
  • Reputatie 0
  • 30 oktober 2012
  • 10:12

HAHA die bootloader is idd wel vet :thumbs:
Zork zou je bij jou eens kunnen kijken of je een screen shot kan maken met de Spen in de Omega rom
bij mij werkt het niet:cry: of is het een instelling die ik misschien over het hoofd zie?
ik kan wel instellen of er iets geopend moet worden als ik de pen eruit haal maar ik kan niks vinden
over de screenshot.

bvd ximon

Bewerkt (24 april 2013 15:47)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren