Naar content
Trending apps
  • Google Meet

• Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

• Xiaomi Mi Note 10 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

omer

omer

• Lid sinds 31 oktober 2009
  • Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 6 juli 2012
  • 00:17

Wie weet welk bluetooth protocol gebruikt wordt? Met mijn nieuwe auto kan ik mijn contacten in mijn (google) adresboek niet zien? Iemand een idee hoe dit op te lossen (zonder een andere wagen of telefoon aan te schaffen ;-))

Galaxy Nexus 4.04 IMM76I

Bewerkt (24 april 2013 15:09)
Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 6 juli 2012
  • 11:35

Welke auto en vooral: welke radio?

Bewerkt (24 april 2013 15:09)
omer

omer

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 6 juli 2012
  • 12:49

Het is een nieuwe auto, Audi A4 met MMI waar radio, navigatie ed in zit.

Bewerkt (24 april 2013 15:10)
alex_h

alex_h

• Lid sinds 12 december 2009
  • Berichten 103
  • Reputatie 0
  • 6 juli 2012
  • 21:59

Je telefoon gebruikt het UHF-protocol. Dikke kans dat je carkit op rsap staat, maar ka ook uhf “praten”. Dus even door de menu's van de carkit struinen. Of alsnog rsap op je telefoon zetten.

Gegroet,

omer

omer

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 6 juli 2012
  • 22:46

Bedankt Alex maar kun je me een beetje op weg helpen met de termen. Ik ken eigenlijk alleen phone book acces en sim card acces oid. Hoe kan ik bv. rsap op mijn telefoon krijgen? Alvast thanks voor de tips!

Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 7 juli 2012
  • 12:41

“UHF protocol”? Nu ben ik al een paar jaar op technisch vlak bezig met bluetooth maar een “UHF bluetooth protocol”, daar heb ik nog nooit van gehoord. De VAG heeft het wel eens over UHV, maar dat slaat alleen op de interface in de wagen.

Voor de transfer van telefoonboek naar de auto zijn in theorie 3 verschillende profiles mogelijk: SAP (ook bekend als “rSAP”), PBAP en OBEX objectpush (OPP). rSAP (“Remote SIM Access Profile”) gebruikt in principe de data van de SIMkaart en handelt het telefoonverkeer verder af op de auto-apparatuur. In geval van PBA profiel wordt het telefoonboek overgehaald naar de auto maar vindt het eigenlijke telefoonverkeer plaats vanaf de telefoon, de auto-apparatuur functioneert dan alleen als besturingsmechanisme. OPP is eigenlijk een vreemde eend in de bijt; dat profiel is gebouwd om visitekaartjes, kalender-afspraken en dergelijke dingen te pushen van PDA naar een andere PDA. Het gebruik van OPP voor de transfer van data naar een carkit toe wordt maar zelden toegepast.

VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, etc.) heeft jarenlang uitsluitend rSAP ondersteund, hetgeen direct de oorzaak was van de vele bluetooth problemen met Android (Android heeft jarenlang geen rSAP geboden). Langzamerhand wordt er binnen de VAG-lijn steeds meer ook ondersteuning geboden voor PBAP, maar juist Audi maakt er een potje van. Sommige modellen worden (werden?) geleverd met de MMI G2 lijn en die biedt alleen ondersteuning voor rSAP. Latere modellen (MY'11 en later meen ik) waren bijna allemaal voorzien van MMI G3. Maar ook hier zijn verschillen in de software. Sommige MMI G3's bieden ondersteuning voor PBAP, sommige niet. Je zou mogen verwachten dat een A4 MY'13 van de nieuwste software voorzien is en dan gebruik kan maken van PBAP, maar het schijnt een hit-and-mis verhaal te zijn. Even laten checken bij de dealer lijkt me.

Naast het telefoonboek-verhaal is er nog de audio. Dat kan via een headset profiel (HSP) zoals de PSA die bijvoorbeeld gebruikt, maar er is ook een officieel hands-free profile (HFP) en soms wordt er ook voor telefoonverkeer gebruik gemaakt van A2DP (stereo audio). Wat de VAG voor audio gebruikt naast PBAP weet ik niet.

Edit: op de Galaxy Nexus zou in ieder geval rSAP geïnstalleerd kunnen worden volgens de lijst op http://www.android-rsap.com/compatibility.html . Je hebt wel root access nodig, zonder root kan het schijnbaar alleen op de SII en de Note geinstalleerd worden.

omer

omer

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 8 juli 2012
  • 23:28

Marvin;319110
“UHF protocol”? Nu ben ik al een paar jaar op technisch vlak bezig met bluetooth maar een “UHF bluetooth protocol”, daar heb ik nog nooit van gehoord. De VAG heeft het wel eens over UHV, maar dat slaat alleen op de interface in de wagen.

Voor de transfer van telefoonboek naar de auto zijn in theorie 3 verschillende profiles mogelijk: SAP (ook bekend als “rSAP”), PBAP en OBEX objectpush (OPP). rSAP (“Remote SIM Access Profile”) gebruikt in principe de data van de SIMkaart en handelt het telefoonverkeer verder af op de auto-apparatuur. In geval van PBA profiel wordt het telefoonboek overgehaald naar de auto maar vindt het eigenlijke telefoonverkeer plaats vanaf de telefoon, de auto-apparatuur functioneert dan alleen als besturingsmechanisme. OPP is eigenlijk een vreemde eend in de bijt; dat profiel is gebouwd om visitekaartjes, kalender-afspraken en dergelijke dingen te pushen van PDA naar een andere PDA. Het gebruik van OPP voor de transfer van data naar een carkit toe wordt maar zelden toegepast.

VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, etc.) heeft jarenlang uitsluitend rSAP ondersteund, hetgeen direct de oorzaak was van de vele bluetooth problemen met Android (Android heeft jarenlang geen rSAP geboden). Langzamerhand wordt er binnen de VAG-lijn steeds meer ook ondersteuning geboden voor PBAP, maar juist Audi maakt er een potje van. Sommige modellen worden (werden?) geleverd met de MMI G2 lijn en die biedt alleen ondersteuning voor rSAP. Latere modellen (MY'11 en later meen ik) waren bijna allemaal voorzien van MMI G3. Maar ook hier zijn verschillen in de software. Sommige MMI G3's bieden ondersteuning voor PBAP, sommige niet. Je zou mogen verwachten dat een A4 MY'13 van de nieuwste software voorzien is en dan gebruik kan maken van PBAP, maar het schijnt een hit-and-mis verhaal te zijn. Even laten checken bij de dealer lijkt me.

Naast het telefoonboek-verhaal is er nog de audio. Dat kan via een headset profiel (HSP) zoals de PSA die bijvoorbeeld gebruikt, maar er is ook een officieel hands-free profile (HFP) en soms wordt er ook voor telefoonverkeer gebruik gemaakt van A2DP (stereo audio). Wat de VAG voor audio gebruikt naast PBAP weet ik niet.

Edit: op de Galaxy Nexus zou in ieder geval rSAP geïnstalleerd kunnen worden volgens de lijst op Compatibility . Je hebt wel root access nodig, zonder root kan het schijnbaar alleen op de SII en de Note geinstalleerd worden.

Allereerst bedankt voor je uitvoerige reactie! Ik ga idd sowieso naar de dealer want ik vind dit wel een serieus probleem. Om rSAP te kunnen krijgen moet ik root access hebben en ook daar kleven weer genoeg nadelen aan en eigenlijk weet ik niet eens hoe dat moet! Ik zit voorzichtig al aan een andere telefoon te denken maar dan moet ik dus van Android af en eigenlijk wil ik dat niet. Het schijnt met een iphone wel allemaal te werken en op een windows phone zit ik al helemaal niet te wachten. Als er nog tips zijn hoor ik het graag en mocht mijn bezoek aan de dealer vruchten afwerpen laat ik het zeker weten!

Bewerkt (24 april 2013 15:11)
Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 9 juli 2012
  • 10:19

Ook met de iPhone zijn veel problemen rond bluetooth. Op het auto-forum waar ik regelmatig vertoef wemelt het van de vragen rond het niet willen werken van de iPhone met allerlei bluetooth gedrochten. Als alleen BT connectivity het probleem is zou ik niet zo maar overstappen naar een aaifoon eigenlijk.

De Galaxy SIII schijnt met ICS out of the box weer beschikking te hebben over rSAP. Wellicht is er iemand die zo'n ding heeft en je even zou willen helpen? Eigenlijk is dat de taak van de dealer - de Samsung Galaxy lijn is niet bepaald weinig verkocht en eigenlijk mag je toch wel ondersteuning van het merk mogen verwachten. Zeker als de wagen verkocht wordt met “bluetooth support” in de specificaties. Maar ja, de VAG en support… o_O

omer

omer

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 9 juli 2012
  • 12:23

Marvin;319696
Ook met de iPhone zijn veel problemen rond bluetooth. Op het auto-forum waar ik regelmatig vertoef wemelt het van de vragen rond het niet willen werken van de iPhone met allerlei bluetooth gedrochten. Als alleen BT connectivity het probleem is zou ik niet zo maar overstappen naar een aaifoon eigenlijk.

De Galaxy SIII schijnt met ICS out of the box weer beschikking te hebben over rSAP. Wellicht is er iemand die zo'n ding heeft en je even zou willen helpen? Eigenlijk is dat de taak van de dealer - de Samsung Galaxy lijn is niet bepaald weinig verkocht en eigenlijk mag je toch wel ondersteuning van het merk mogen verwachten. Zeker als de wagen verkocht wordt met “bluetooth support” in de specificaties. Maar ja, de VAG en support… o_O

Ben net bij de dealer geweest maar daar wisten ze alleen te melden dat auto helemaal geen Samsung Android telefoons ondersteund (hoezo marktleider??) en de iphone wordt wel ondersteund en werkt ook! Ze zeggen dat ze e.e.a. voor me gaan uitzoeken. Ik heb op het audi forum een soortgelijke thread gestart maar ben daar ook nog niet veel wijzer!

omer

omer

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 12 juli 2012
  • 12:52

Sjonguh sjonguh… de oplossing was vrij simpel…
Ik moest alle ingekomen, gemiste en aangenomen gesprekken wissen. Ik kreeg deze tip op het Audi forum. Nu importeert ie het complete adresboek perfect! Eigenlijk nu teveel want ook alle e-mail adressen waar ik ooit 1x heen gemaild heb importeerd ie… dat had nu weer niet gehoeven haha….

Bewerkt (24 april 2013 15:12)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren