Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

marcodehaas1987

marcodehaas1987

• Lid sinds 09 maart 2011
  • Berichten 613
  • Reputatie 10
  • 7 juni 2012
  • 09:36

Hallo,

Ik had hiervoor een Samsung Galaxy S2. Ik ben dit toestel gaan rooten op den duur, zodat ik er custom ROMS op kon zetten voor het pure Android ervaring. Echter is het nadeel van een custom weer dat het vaak ge-updated word omdat er vrij veel bugs in zitten, en volgens mij ook blijven zitten helaas.

Ben daarom op den duur ook gewoon terug gegaan naar de 4.0.3 XEN die er ook op hoorde. Deze had ik nog wel ge-root om de Samsung hubs en dergelijke eraf te halen, en de Gingerbread look eraf te halen door er een andere notificatiebalk op te zetten.

Aangezien ik via internet mijn Galaxy S2 kon omruilen voor een Galaxy Nexus heb ik deze stap gezet. Juist omdat ik gewoonweg hou van snelle updates, en juist het origineel Android zoals het bedoelt is beter ervaar.

Mijn vraag nu is aan mensen die hun toestel al ge-root hebben
“Wat zijn nou de voordelen om het toestel als nog te rooten”

Deze vraag juist, omdat ik graag ervaringen wil horen wat de voordelen/nadelen zijn momenteel om jet Galaxy Nexus te rooten. Zo kan ik voor mezelf beter afwegen of dit op een Google toestel relevant is voor ik me er helemaal in verdiep en er later spijt van krijg, waardoor ik de boel weer ongedaan zou moeten maken.

Alvast bedankt!
Marco

Bewerkt (24 april 2013 14:58)
Tucker

Tucker

• Lid sinds 15 februari 2012
  • Berichten 1426
  • Reputatie 70
  • 7 juni 2012
  • 11:15

Ik zie alleen de vele nadelen voorbijkomen op dit forum. De lijst met vragen van wanhopige gebruikers die na rooten allerlei problemen tegen komen van licht tot zeer ernstig wordt dagelijks langer. Reden voor mij om er helemaal niet aan te beginnen. Mijn toestel doet alles waarvoor ik hem heb aangeschaft meer dan uitstekend en ik kan het uiterlijk en gebruik voldoende naar mijn smaak aanpassen d.m.v. wallpapers, apps en widgets. Misschien zal het ooit nog simpeler worden om te rooten, maar op dit moment zitten er naar mijn smaak veel te veel risico's en problemen aan. Bovendien heb ik geen zin om uren te gaan zitten prutsen om ontstane problemen weer op te lossen. Maar ieder zijn meug, sommige kunnen niet wachten om hun nieuwe toestel te rooten. Ik pas….

Galaxy S5 stock v4.4.2
Galaxy S5 mini stock v4.4.2
Galaxy Tab 3 10.1 wifi stock v4.2.2

marcodehaas1987

marcodehaas1987

• Lid sinds 09 maart 2011
  • Berichten 613
  • Reputatie 10
  • 7 juni 2012
  • 20:56

Ik heb juist dit topic geopend, omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen van mensen die het toestel geroot hebben. Op deze manier kan ik voor mezelf afwegen als het relevant is of niet met een Google toestel.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet kan wachten om mijn nieuw toestel te rooten.. Ik wil juist goed geinformeerd zijn voor ik een beslissing erover neem. Zoveel topics over rooten zijn er namelijk niet.. Laat staan met ervaringen, voordelen en nadelen.

poyu

poyu

• Lid sinds 17 december 2011
  • Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 7 juni 2012
  • 21:50

Dank je wel Google: root toegang krijgen op Android - apk download en uitleg

Tucker

Tucker

• Lid sinds 15 februari 2012
  • Berichten 1426
  • Reputatie 70
  • 7 juni 2012
  • 21:50

Daarom zei ik ook “sommige”, dus jij hoeft je niet aangesproken te voelen….

Galaxy S5 stock v4.4.2
Galaxy S5 mini stock v4.4.2
Galaxy Tab 3 10.1 wifi stock v4.2.2

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 8 juni 2012
  • 08:44

Rooten heeft voor mij een aantal meerwaardes waarom ik niet zonder kan. Ik ga deze voordelen opsommen alsof ik op de standaard software van HTC zou draaien, maar dan met root.
- Titanium Backup kunnen gebruiken om bloatware te verwijderen (bijvoorbeeld een app om aandelen te zien interesseert me niet, dus het hoeft niet op m'n telefoon te staan)
- Nogmaals: Titanium Backup en nandroid backup kunnen gebruiken om een volledige backup van het systeem te maken. Je weet nooit wat er gebeurt…
- AdBlock kan gebruikt worden om advertenties te blokkeren in verschillende games/apps.
- Het lettertype van de telefoon kunnen aanpassen, dat klinkt misschien dom, maar ik theme nogal graag
- Printscreens kunnen maken
- CPU aanpassingen kunnen doen met bijvoorbeeld SysTune of SetCPU, die een langere batterijduur geven indien goed geconfigureerd

Je toestel wordt wel minder veilig door rooten, mits je nu ook toegang hebt tot alle systeembestanden enzo. Tegenwoordig zitten in de market ook een hoop rommel-apps, maar tot nu toe geen enkele tegengekomen die het ding om zeep geholpen heeft.
Natuurlijk als je apps gaat downloaden via andere wegen dan de Play Store, dan heb je niet veel controle over wie ze gemaakt heeft en wat ze doen…
Een beetje gezond verstand en een wekelijkse backup, meer heb je niet nodig om nooit in de problemen te geraken :thumbs:

Eén groot nadeel aan rooten: je krijgt geen OTA updates meer. Je moet dus zelf in het oog houden of er updates uit zijn, en die dan flashen.

Tucker;308375
Ik zie alleen de vele nadelen voorbijkomen op dit forum. De lijst met vragen van wanhopige gebruikers die na rooten allerlei problemen tegen komen van licht tot zeer ernstig wordt dagelijks langer.
Er zijn evenveel problemen met niet geroote toestellen, en de mensen waar het wel werkt hoor je niet klagen…
Trouwens, de meeste problemen worden veroorzaakt door het half (of zelfs niet) lezen van de gegeven instructies. Ik heb overlaatst nog iemand tegen me horen zeggen: ‘Ja ik snapte die stap niet, dus ik heb die overgeslagen, dat kon toch geen kwaad hè?’ o_O

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 8 juni 2012
  • 09:36

De meeste problemen met rooten worden niet veroorzaakt door root access maar door andere ROMs - en dat is heel wat anders.

Voordelen wat mij betreft: titanium backup, adblock (tsja, sorry hoor, ik betaal voor apps zonder reclame maar sommige apps -nu.nl bijvoorbeeld- zijn niet zonder te krijgen), droidwall (ik bepaal zelf wel wat toegang krijgt tot internet), samba fileshare, android assistant (voor het weghalen van boot intent permissions), shootHR (voor het maken van screencasts & screendumps) en een handvol scripts die root nodig hebben.

Nadelen: ik heb er nog geen meegemaakt, maar je systeem is natuurlijk kwetsbaarder. Verder zijn er een aantal apps die niet op rooted phones willen draaien (google videos bijvoorbeeld) maar ook daar ben ik nog niet tegenaan gelopen.

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 8 juni 2012
  • 09:54

Marvin;308647
(tsja, sorry hoor, ik betaal voor apps zonder reclame maar sommige apps -nu.nl bijvoorbeeld- zijn niet zonder te krijgen)

Je hoeft geen sorry te zeggenVoel je je ook schuldig als je de reclame doorspoelt van een opgenomen tv programma?
100% begrip voor app-makers dat ze hun app gratis in de market aanbieden, maar een andere vorm van inkomsten zoeken. Hun inkomsten krijgen ze hoe dan ook, of ik het nu blokkeer of niet… Iedereen gelukkig

HarryM

HarryM

• Lid sinds 16 juni 2010
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2012
  • 21:48

Eigenlijk móet je een Nexus rooten en er dan nieuwe ROMs en kernels op uitproberen. Totdat je een mooie balans hebt tussen bijv. functionaliteit en batterijgebruik, snelheid en stabiliteit enz. Vervolgens je ervaringen delen op XDA en kijken of er nog iemand betere instellingen gevonden heeft. Sommigen vinden dat net als ik leuk en leerzaam.

Waarom zou je anders zo'n kaal en saai toestel kopen?

Bewerkt (24 april 2013 15:00)
makaaaa

makaaaa

• Lid sinds 15 juni 2012
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 15 juni 2012
  • 11:22

Rooten is naar mijn mening zeker niet moeilijk en word steeds makkelijker zelfs.

1 van de vele voordelen van rooten is dat de roms en de bijbehorende kernels, veeeeeel zuiniger zijn qua batterij verbruik. Hierin is een groot voordeel te halen ten opzichte van stock roms/kernels.

Ook heb je een steeds grote keuze aan roms en hierin kan je dus kiezen (en misschien zelf 1 maken) om zo tot je “eigen” android ervaring te komen.

Al met al moet je wel interesse hebben in rooten, het moet een soort hobby van je zijn.

Toch zie ik om mij heen weinig mensen in mijn vrienden groep die een telefoon root (of een jailbreak)

ik zeg ROOTEN die hap

Bewerkt (24 april 2013 15:01)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren