Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Froony

Froony

• Lid sinds 09 oktober 2011
  • Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 21 september 2012
  • 20:24

Hallo mensen,

Ik weet dat er al een topic is waar je ervaringen over CM9 kunt delen, maar dit gaat over de releases van een andere ontwikkelaar en ik dacht dat het ook wel handig zou zijn als er een algemeen topic zou komen waar informatie te vinden is over de verschillende releases. Als dat niet gewenst is hoor ik het wel.

Cyanogenmod 9.
CM9 staat voor Cyanogenmod 9. Cyanogenmod is een custom ROM, die erg veel lijkt op het kale Android, maar meer te ‘customizen’ is, wat betekend dat je er meer aan kan veranderen. Cyanogenmod is beschikbaar voor veel verschillende toestellen. Wat Cyanogenmod zo populair maakt, is dat er veel ontwikkelaars zijn die inofficiële versies van hogere Androidversies maken voor toestellen die nooit een update zullen krijgen. Zo ook voor de Gio, welke geen update van Samsung krijgt naar ICS. Maclaw was een bekende developer voor een aantal Galaxy-toestellen en heeft interessante releases uitgebracht, maar hij is er mee gestopt. Nu komt Jellaxy, die eerst alleen Jelly Bean releases uitbracht, ook met CM9 voor ons toestel.

Waarom CM9?
​Hier heeft MrGlenneke al een heel mooie thread over gemaakt, hieronder een ingekorte quote. Houd er rekening mee dat dit gebaseerd is op een andere release.

MrGlenneke;311504
1. Rooten en flashen
Dit is nog steeds een punt dat vele mensen tegenhoud, maar eigenlijk is daar weinig reden toe.
Als je mooi de tutorial volgt, niet zomaar je eigen zinnetje gaat doen en ervoor zorgt dat je batterij voldoende opgeladen is, kan er niets misgaan. Bij het flashen is het net hetzelfde.
Het internet staat natuurlijk vol met mensen waarbij het fout is gegaan, daardoor vergeten mensen dat het bij het grootste deel van de mensen WEL juist gaat. Ik heb zonder problemen CM9 op mijn telefoon staan en ik heb op mijn vorige smartphone (Nokia met Symbian) tientalle firmwares geflashed, nooit is er iets fout gegaan!

2. Snelheid
CyanogenMod 9 is sneller dan de standaard ROM. Als ik vele apps na elkaar gebruikte moest ik vaak ‘Clear RAM’ gebruiken. Bij CM9 is deze functie er niet (ik heb ze alleszins nog niet kunnen vinden), maar dat is ook gewoon niet nodig. Al heb je tientalle apps geopend, CM9 blijft even snel en vlot. Het is natuurlijk wel aangeraden om af en toe apps te sluiten die je niet gebruikt in de task manager (Home-knop lang induwen).

3. Uiterlijk
Samen met snelheid is dit (voor mij) de belangrijkste reden.
Ice Cream Sandwich ziet er fantastisch mooi uit! En niets kan dit beter tonen dan enkele screenshots.
Omdat het niet zo makkelijk is om er te vinden ben ik zelf aan de slag gegaan.
*knip*

3. Prestaties
De beste manier om de prestatie van CM9 te testen is Angry Birds.
Bijna elke Gio eigenaar weet dat Angry Birds niet zo vloeiend speelt, op CM9 is hier een verrassend verschil. Angry Birds hapert duidelijk minder en is veel vlotter, maar verwacht niet dat het hetzelfde zal zijn als op een high-end toestel. Angry Birds hapert namelijk nog steeds een beetje.

4. Fabrieksinstellingen
Als je CM9 flasht moet je al je data wissen en dat is natuurlijk nooit leuk, maar hier zijn enkele tips om het makkelijker te maken.
- Contacten en agenda op je google-account kan je gewoon synchroniseren na de reset
- Titanium Backup backupt al je apps inclusief data, na de reset installeer je Titanium Backup en kan je heel gemakkelijk al je apps terugzetten!

5. Voordelen op een rijtje
+ Sneller en mooier!!!
+ Prachtige launcher en lockscreen die bovendien nog eens personaliseerbaar zijn.
+ Notificatiescherm volledig aanpasbaar
+ Aanpasbareapp drawer
+ CPU control system
+ Nieuwe ringtones

6. Nadelen
Helaas zijn er ook enkele nadelen, gelukkig zullen de grootste nadelen waarschijnlijk opgelost worden in toekomstige updates.
- Sommige functies werken niet (volledig).

—Bedankt MrGlenneke!

Zie hier de volledige thread: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-gio/35031-waarom-cyanogenmod-9-a.html.
Als je meer gebruikerservaringen wilt hebben over CM9 in het algemeen (ook hiervoor geldt, andere release), zie dit topic: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-gio/30933-cyanogen-9-0-ervaringen.html

Wat werkt er niet?
Bij de eerste builds zijn er vrijwel altijd onderdelen die niet werken. In deze ROM zijn dat:
  • Camcorder
  • Panorama foto's
  • USB tethering
  • WiFi tethering
  • HQ video playback

Verder zou alles moeten werken!

Changelog.

• Re-sized CM and stock wallpapers
  • Fixed issue when google location service prevented deep sleep
  • Some other minor changes in the kernel

Screenshots.
Ook deze gebruik ik van MrGlenneke (als hij het niet erg vindt), totdat ik zelf voldoende screenshots heb.

Het team.
De mensen die ervoor hebben gezorgd dat wij van deze ROM kunnen genieten zijn:

• TheWhisp
  • rohan007
  • michie
  • hrk
  • erikcas
  • tilal6991
  • KonstaT
  • marcin1147
  • lagloose
  • Cyanogenmod Team
Downloads.
Je kunt de laatste downloads ook vinden op de site van Jellaxy:Gio | Welcome to Jellaxy
De bovenste is de meest recente versie, maar dat is natuurlijk ook aan de datum te zien.

Flash-instructies.Voor degenen die nog niet thuis zijn in de wereld van het flashen, zal ik uitleggen hoe je CM9 op je Samsung Galaxy Gio krijgt. Als dit de eerste keer is dat je een custom ROM installeert, heb je misschien je toestel nog niet geroot. Dit is noodzakelijk voor het flashen van welke custom ROM dan ook. Barremans legt uit hoe dit moet in de quote hieronder. Hierin wordt eveneens uitgelegd hoe je ClockworkMod installeert, waarmee je uiteindelijk de CM9 (of een andere ROM) kunt flashen. Ik heb de quote aangepast aan deze ROM.
Mocht er iets fout gaan tijdens deze stappen zijn wij niet verantwoordelijk, het is dus op eigen risico!

barremans;309866
Hoe te rooten?
Root je Gio met Gingerbread 2.3.3:

1. Download: Update.zip
  2. Kopieer de .ZIP file naar je SD-kaart.
  3. Zet je telefoon uit.
  4. Nu moet je je telefoon opstarten in recovery modus, dit kan je door de volgende combinatie te doen; midden knop en power knop tegelijkertijd indrukken en blijven induwen tot hij in recovery modus opstart.
  5. In recovery modus, zal je de optie zien: “update from SD Card”, selecteer deze, daarna zie jeeen lijst met daarin een file met de naam Update.zip, selecteer deze.
  6. Wacht enkele seconden (MAX 5 seconden!)
  7. Je telefoon is nu geroot

Je ziet wanneer je telefoon is opgestart dat Superuser bij je apps staat. Als dit niet het geval is, is het rooten mislukt.

Hoe Clockwork mod installeren?

1. Download: px-CWM-v2.zip
  2. Plaats het op de root van je SD-kaart (gewoon op de sd kaart plaatsen en niet onder een sub map)
  3. Start je telefoon op in Recovery Mode (zie hierboven voor instructies)
  4. Installeer deze CWM vanuit recovery modus (zelfde handeling als rooten maar dan de px-cwm file selecteren)

Back-up maken via CWM.
Terug in recovery modus opstarten. Selecteer backup mode en backup je complete ROM. Deze kan je nodig hebben om terug te keren naar je originele rom.

Backup via de Titanium Backup app.
Dit is optioneel dus niet direct nodig maar een aanrader want hiermee kun je een back-up maken van al je gegevens.
Deze kan je na het flashen of een factory reset terug zetten met alle opgeslagen gegevens:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keramidas.TitaniumBackup&hl=nl

Flashen naar CM9 met CWM.

1. Download de laatste versie van CM9 van de Jellaxy Site en de Google Apps (http://goo.im/gapps/gapps-ics-20120429-signed.zip).
  2. Zet deze allebei op de root van je SD-kaart.
  3. Start je toestel op in Recovery Mode.
  4. Selecteer “Install zip from SD card”
  5. Selecteer “Choose zip from SD card”
  6. Selecteer de zip die je zojuist gedownload hebt.
  7. Selecteer “Yes - Install update”
  8. Wacht tot de installatie is uitgevoerd (niet panikeren op een zwart scherm, gewoon geduld hebben!)
  9. Kies meteen weer voor “Choose zip from SD card”
  10. Selecteer de gapps die je hebt gedownload.
  11. Selecteer “Yes - Install update”
  12. Ga terug naar het hoofdmenu van CWM en selecteer “Wipe data/factory reset”
  13. Bevestig je keuze.
  14. Selecteer “Reboot now”
  15. Laat de telefoon rustig opstarten.
  16. En geniet van ICS - CM9 van Jellaxy op jouw Samsung Galaxy Gio!
—Bedankt barremans!

Bewerkt (24 april 2013 15:35)
Justindelta

Justindelta

• Lid sinds 22 december 2011
  • Berichten 180
  • Reputatie 0
  • 21 september 2012
  • 20:30

Hmm, WiFi thethering zou ik nodig moeten hebben, en dat werkt in deze rom niet

Froony

Froony

• Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 21 september 2012
  • 22:28

Hmm, er staat wel in het changelog: native WiFi tethering, betekent dat dan niet dat het met alternatieve apps wel kan alleen niet via de gewone manier?

Froony

Froony

• Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 24 september 2012
  • 17:27

Nieuwe build beschikbaar!Gio | Welcome to Jellaxy

• Deep Sleep werkt nu ook als de Locatieservices aan staan!
  • Waarschijnlijk nog geen GPS, maar dat kan verschillen per toestel.

Bewerkt (24 april 2013 15:36)
B@Zzz...

B@Zzz...

• Lid sinds 07 juli 2010
  • Berichten 440
  • Reputatie 0
  • 24 september 2012
  • 22:01

Froony, super duidelijke openingspost! Bedankt daarvoor!
Ik neig nu ook meer richting cm9, aangezien het aantal bugs daar veel minder is. Echter wacht ik ook nog ff totdat gps werkt. Dat wil ik er echt op hebben.
Werkt google now ook op ics?

Telefoon: Moto 4GPlus
Tablet: Asus TF300T (maar die is volgens mij al een tijdje dood…)

Froony

Froony

• Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 25 september 2012
  • 16:35

Volgensmij werkt Google Now als je de Gapps van JB flasht, maar ik kreeg toen de Play Store niet werkend (kan ook andere oorzaak hebben gehad, verder niet getest), dus heb ik die van ICS weer geflasht. Zonder locatieservices heb je toch niet al te veel aan Google Now, helaas.

MrGlenneke

MrGlenneke

• Lid sinds 28 april 2012
  • Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 25 september 2012
  • 17:25

“Ook deze gebruik ik van MrGlenneke (als hij het niet erg vindt)”

Nee dat vind ik niet erg, maar je had het op zijn minst wel even kunnen vragen
:p

Froony

Froony

• Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 25 september 2012
  • 17:44

Sorry, je hebt gelijk, mijn excuses daarvoor!
Klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik wilde het je net gaan vragen, aangezien ik twijfelde of het wel juist was wat ik deed.

MrGlenneke

MrGlenneke

• Lid sinds 28 april 2012
  • Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 27 september 2012
  • 16:15

Excuses aanvaard

B@Zzz...

B@Zzz...

• Lid sinds 07 juli 2010
  • Berichten 440
  • Reputatie 0
  • 27 september 2012
  • 17:03

Froony, ben jij nu de enigste op dit forum die deze rom getest heeft?

T blijft akelig stil hier.

Telefoon: Moto 4GPlus
Tablet: Asus TF300T (maar die is volgens mij al een tijdje dood…)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren