Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

MrGlenneke

MrGlenneke

• Lid sinds 28 april 2012
  • Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 11:34

Er is al een topic waar ervaringen over CyanogenMod 9 (kortweg CM9) in gepost worden, maar ik dacht dat het misschien handiger is om alles in 1 post samen te vaten i.p.v. vele pagina's.
En het zou dan misschien leuk zijn als dit topic een sticky wordt.

OPMERKING: Ik heb mijn gsm zoals je wel kan zien in het Engels staan, maar Nederlands is aanwezig!

1. Rooten en flashen
Dit is nog steeds een punt dat vele mensen tegenhoud, maar eigenlijk is daar weinig reden toe.
Als je mooi de tutorial volgt, niet zomaar je eigen zinnetje gaat doen en ervoor zorgt dat je batterij voldoende opgeladen is, kan er niets misgaan. Bij het flashen is het net hetzelfde.
Het internet staat natuurlijk vol met mensen waarbij het fout is gegaan, daardoor vergeten mensen dat het bij het grootste deel van de mensen WEL juist gaat. Ik heb zonder problemen CM9 op mijn telefoon staan en ik heb op mijn vorige smartphone (Nokia met Symbian) tientalle firmwares geflashed, nooit is er iets fout gegaan!

2. Snelheid
CyanogenMod 9 is sneller dan de standaard ROM. Als ik vele apps na elkaar gebruikte moest ik vaak ‘Clear RAM’ gebruiken. Bij CM9 is deze functie er niet (ik heb ze alleszins nog niet kunnen vinden), maar dat is ook gewoon niet nodig. Al heb je tientalle apps geopend, CM9 blijft even snel en vlot. Het is natuurlijk wel aangeraden om af en toe apps te sluiten die je niet gebruikt in de task manager (Home-knop lang induwen).

3. Uiterlijk
Samen met snelheid is dit (voor mij) de belangrijkste reden.
IceCream Sandwich ziet er fantastisch mooi uit! En niets kan dit beter tonen dan enkele screenshots.
Omdat het niet zo makkelijk is om er te vinden ben ik zelf aan de slag gegaan.

Lockscreen: mooi en simpel. Je kan zoals je kan zien je agenda laten zien en er is ook een mogelijkheid om het weer te tonen.

Je kan zelf de snelkoppelingen instellen
Zo heb ik de snelkoppeling naar de camera, zoals standaard ingesteld staat, veranderd naar de berichten app.

Mijn homescreen

Mappen zien er mooi uit

Links van mijn beginscherm: agenda widget en nog enkele apps

Rechts van mijn beginscherm: weer widget en nog enkele apps

Notificatiebar: notificaties kan je gewoon naar links of rechts wegschuiven
Je kan ook zelf de power control widgets instellen (dat zijn de WiFi, bluetooth, … aan/uit knoppen)

De taskmanager ziet er prachtig uit en apps kan je gewoon sluiten door ze naar links of rechts weg te schuiven.

Al je apps op alfabetische volgorde

Mooie overgang tussen pagina's

Je kan onmiddelijk WiFi en Bluetooth aanzetten

Android 4.0.4!

Telefoon app

Contacten app met bovenaan jezelf

Favoriete contacten worden heel mooi weergegeven

Berichten app

Conversaties zien er heel mooi uit
TIP: Voor de profielfoto's gebruik ik SyncMyPix. SyncMyPix synchroniseert profielfoto's van Facebook met je contacten.

Het toetsenbord werkt heel goed, op 2.3.3 had ik GO Keyboard, maar nu hou ik het bij het standaard toetsenbord

De browser werkt zeer goed en je google bookmarks worden automatisch gesynchroniseerd

Meerder vensters in de browser werkt zeer goed.
Ook hier kan je weer eenvoudig een venster sluiten door het naar links of rechts weg te schuiven

De galerij is ook helemaal verandert en laad veel sneller

Door foto's blader is gewoon prachtig

De kalender app ziet er ook prachtig uit (Ik val in herhaling :p)

3. Prestaties
De beste manier om de prestatie van CM9 te testen is Angry Birds.
Bijna elke Gio eigenaar weet dat Angry Birds niet zo vloeiend speelt, op CM9 is hier een verrassend verschil. Angry Birds hapert duidelijk minder en is veel vlotter, maar verwacht niet dat het hetzelfde zal zijn als op een high-end toestel. Angry Birds hapert namelijk nog steeds een beetje.

4. Fabrieksinstellingen
Als je CM9 flasht moet je al je data wissen en dat is natuurlijk nooit leuk, maar hier zijn enkele tips om het makkelijker te maken.
- Contacten en agenda op je google-account kan je gewoon synchroniseren na de reset
- Titanium Backup backupt al je apps inclusief data, na de reset installeer je Titanium Backup en kan je heel gemakkelijk al je apps terugzetten!

5. Voordelen op een rijtje
+ Sneller en mooier!!!
+ Prachtige launcher en lockscreen die bovendien nog eens personaliseerbaar zijn.
+ Notificatiescherm volledig aanpasbaar
+ Aanpasbareapp drawer
+ CPU control system
+ Nieuwe ringtones

6. Nadelen
Helaas zijn er ook enkele nadelen, gelukkig zullen de grootste nadelen waarschijnlijk opgelost worden in toekomstige updates.
- Notificatiebar kan geopend worden in lockscreen
- Bij het instellen van je telefoon als je hem de eerste keer opstart gebruikt je telefoon automatisch mobiele data bij het inloggen op je Google-account. Log dus niet in als je geen mobiel data-abonnement hebt! Je kan dit later nog doen in je instellingen via WiFi

Als je nog voordelen/nadelen hebt of van bepaalde apps graag een screenshot wilt mag je dit altijd posten.
Gelieve vragen over hoe CM9 te flashen niet hier te stellen.

Bewerkt (24 april 2013 15:02)
Jwz-Swa

Jwz-Swa

• Lid sinds 20 mei 2012
  • Berichten 212
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 11:52

+1

Bedankt voor deze geweldige “review” van CM9. Lekker overzichtelijk en heerlijk met al die screenshots. Niets aan toe te voegen.
Top!

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 13:22

Bedankt, ik heb nog een nieuw puntje ‘Prestaties’ toegevoegd en binnenkort komt er een video review.

xJustinn

xJustinn

• Lid sinds 15 juni 2012
  • Berichten 15
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 15:49

Geweldig! ookal ben ik niet zo technis met CM9 Het ziet er heel mooi uit

barremans

barremans

• Lid sinds 07 juli 2011
  • Berichten 2237
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 18:52

nice giong +1

goeie voorstelling ! :thumbs:

Grtz Barre

B@Zzz...

B@Zzz...

• Lid sinds 07 juli 2010
  • Berichten 441
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 18:55

Mooie duidelijke review!
En met de screenshots wordt het erg duidelijk!
Voor mij is het wachten op de release waarbij de camera preview ook werkt. Dan ga ik ook over.
Werkt apps2sd ook goed?

Telefoon: Moto G6
Watch: Fossil Carlyle
Car: Isudar Android Car audio
Tablet: Asus TF300T (maar die is volgens mij al een tijdje dood…)

Froony

Froony

• Lid sinds 09 oktober 2011
  • Berichten 895
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 20:38

Perfect man! Ook ik heb er nog wat aan gehad, want dankzij jou ga ik nu SyncMyPics gebruiken.
Bedankt, dit zal veel mensen over de streep krijgen om deze ROM te flashen, ik heb namelijk ook lang getwijfeld.

Alleen misschien nog handig om eraan toe te voegen dat de camera preview op het moment niet werkt, maar dat dat niet lang meer gaat duren?

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 20:53

Oke, ik zal dat van die camera erin zetten. Apps2sd werkt goed, je kan er heel wat plaats mee uitsparen.
Ook leuk dat mijn tip over SyncMyPix gebruikt wordt

B@Zzz...

B@Zzz...

• Lid sinds 07 juli 2010
  • Berichten 441
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 22:06

Hoe zit het eigenlijk met de “voorkeuze letters” aan de rechterkant bij je contacten lijst? Die zie ik niet bij je screen shot. Is die er wel?

Telefoon: Moto G6
Watch: Fossil Carlyle
Car: Isudar Android Car audio
Tablet: Asus TF300T (maar die is volgens mij al een tijdje dood…)

MrGlenneke

MrGlenneke

• Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 16 juni 2012
  • 22:22

Ja hoor, als je scrollt verschijnen deze letters. Dat is veel beter zo, want ze worden groter weergegeven en niet onder je vinger.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren