Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Realme X2 Pro

• Samsung Galaxy S20 Ultra

• Moto G8 Plus

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 8 mei 2011
  • 16:35

Als je de laatste paar weken op het SGS-gedeelte hebt gekeken is het je vast opgevallen. Steeds meer mensen maken hun eigen Custom ROM. Persoonlijk erger ik mij daar aan, en ik heb al gezien dat ik niet de enige ben. Met dit topic wil ik dus “ons” punt duidelijk maken.

Iedereen heeft namelijk tegenwoordig zijn “eigen” ROM. Nou ja, eigen….
De gemiddelde ROM maker in het SGS-forum heeft namelijk zelf niet al te veel gedaan. Er zijn wat standaard tweaks overheen gegooid die eigenlijk iedereen zelf kan doen, namelijk deodex, zipalign, een andere kernel erin zetten, het toevoegen van stock apps, het verwijderen van stock appshet zelf maken van een custom bootanimation, en nog een paar simpele tweaks waar op xda een tutorial van staat.

Nou, dat is dus wat de meesten hebben gedaan. Bovendien zijn er nog een paar met een eigen theme. Volgens mij heb ik het zo wel gehad.

Kom op, bovenstaande dingen uitvoeren en samenvoegen is geen custom ROM. Natuurlijk heb je wel zelf een paar dingen aangepast, maar het is niet dat je zelf iets hebt gedaan. Het stelt allemaal niets voor. Ik heb zelf geen SGS, maar met die handleidingen die ik binnen enkele minuten heb gevonden, maak ik in no-time een werkende ROM voor SGS waarvan ik zeker ben dat die werkt.

Het maken van echte custom ROMs is iets totaal anders en heeft er compleet niets mee te maken. Wat deze echte makers doen is zelf die tweaks maken, extra functies toevoegen, en échte bugs reparen. Want stel dat een of andere instelling niet werkt, dan hebben die “modders” geen flauw idee hoe je dat op moet lossen. Ze gaan wat googelen en hopen dat iemand al een oplossing heeft. Échte modders gaan dan in de code zoeken, waar precies die error zich voordoet(mbv logcat), en zorgen dat die opgelost wordt.

Ik wil hiermee duidelijk maken dat het maken van een custom ROM niet iets is wat iedereen kan. Het is indirect ook een vak. Je moet toch een bepaalde voorkennis van C(++) hebben om zelf een ROM te maken, en als je dat niet hebt, dan blijf je bij het kopiëren en plakken van dingen. Voor dat soort makers heb ik niet echt veel respect. Ik snap dat het leuk is om te tweaken, maar feitelijk stelt het niets voor. Pas als je in staat bent om de broncode van Android erbij te pakken, en te zorgen dat die 100% draait op jou toestel vind ik persoonlijk dat je mag spreken van een ROM-modder. Dán ben je iemand die ook in staat is om bugs te fixen, je ROM van extra snelheid te voorzien, overbodige dingen weg te halen(en dan niet de apps), en te zorgen dat jou ROM sneller draait dan alle andere.

Op dit moment zijn er van de eerste negen topics maar liefst 6 over een ROM. Dat is dus 2/3, oftewel 66,6%. Bovendien komen er steeds meer ROMs bij. Over een tijdje krijg je dus dat het hele SGS-forum vol staat met ROMs, en dat er geen plek meer is voor echte vragen. Vragen van mensen die geen geroote telefoon hebben, maar die gewoon willen weten hoe je via wifi iets kan printen.

Note: Ik snap dat iedereen moet beginnen als beginneling en veel moet oefenen om zelf iets te kunnen. En ik snap ook dat het leuk is om zelf te tweaken. Maar echt, het is niet iets wat je op een blauwe maandag eventjes doet. Je moet er een bepaalde feeling voor hebben, je moet niet willen dat het werkt, maar ook weten waarom het werkt. Als je geen interesse hebt om diep in de source te gaan graven om te kijken hoe iets beter(of gefixt, verwijderd) kan worden, blijft dan alsjeblieft weg van ROM-development. Maak lekker een ROM voor jezelf, maar val niet iedereen er mee lastig.

Overigens sta ik open voor commentaar, je mag mijn hele post afkraken inclusief mijn naam, maar zeg er wel bij waarom je dat vind en waarom je ervan overtuigd bent dat het echte custom ROMs zijn.

Bewerkt (8 mei 2011 16:35)
Raffie

Raffie

• Lid sinds 01 november 2010
  • Berichten 816
  • Reputatie 0
  • 8 mei 2011
  • 17:45

Duidelijk stuk lijkt me, heb er nooit bij stil gestaan dat dit geen “echte” custom ROMs zijn maar uit het verhaal van jou kan je dat heel goed opmaken en lijkt me ook wel logisch.
Ik zelf gebruik MIUI en merk elke keer na de updates op vrijdag dat er wel iets aan de hand is met een app of een bepaalde instelling (tis gelukkig niet heel veel en het wordt snel verholpen) maar dat is idd niet zo makkelijk als het lijkt.
In MIUI gebruiken ze smali codes en misschien ook wel voor alle ander ROMs (moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wat dat is).
Maar ik geloof dat je hier wel het één en ander over moet weten om een echte custom ROM te maken, gezien het op XDA nog wel eens over smali gaat (is er weer een code of zo verkeerd geschreven).

Heb het even opgezocht en het wordt me nog niet echt duidelijker:

smali/baksmali is an assembler/disassembler for the dex format used by dalvik, Android's Java VM implementation. The syntax is loosely based on Jasmin's/dedexer's syntax, and supports the full functionality of the dex format (annotations, debug info, line info, etc.)

The names “smali” and “baksmali” are the Icelandic equivalents of “assembler” and “disassembler” respectively. Why Icelandic you ask? Because dalvik was named for an Icelandic fishing village.

Maar goed, ik stoor me er niet zo heel erg aan, maar het valt idd wel op dat er heel veel van deze ROMs de grond uit geknald worden en dat ook vaak de eerste x-aantal topics zijn die bovenaan staan.
Het “lastig vallen” vind ik niet helemaal terecht, degenen die de ROMs maken steken er toch wel een heleboel tijd in (denk ik) dus een beetje waardering kan geen kwaad lijkt me en ik denk dat ze graag hun ROM willen delen, wat mij logisch lijkt.
Ik denk dat je er een beetje doorheen/omheen moet kijken, je bent immers niet verplicht deze topics te lezen of te beantwoorden.

Misschien een aparte ROM topic…? (maar ja dan komen ze nog steeds bovenaan de topiclijst :p)

Bewerkt (8 mei 2011 17:45)
Peter86

Peter86

• Lid sinds 06 november 2010
  • Berichten 4291
  • Reputatie 0
  • 8 mei 2011
  • 22:41

Hellemaal meee eeens!!!! ik wordt er niet goed van pfff..
ik heb ook al een paar keer lopen zeuren maar dat wordt me niet in dank afgenomen..
zat er toevalig vandaag nog aan te denken naar weer een nieuwe rom mischien moeten we is een poll maken..
zijn er nu genoeg knip en plak rom's ja/nee ! ik zeg een dikke jah!

Bewerkt (8 mei 2011 22:41)
Flozzo

Flozzo

• Lid sinds 19 december 2009
  • Berichten 603
  • Reputatie 0
  • 8 mei 2011
  • 23:33

Dankje dat je doet wat ik wilde doen, ware het niet dat ik zowat van het AW forum ge “ragequit” ben vanwege ditzelfde (en het feit dat men opkijkt naar deze figuren, daar stoor ik me nog meer aan). Ik ben het ook helemaal met je eens. Helaas is het zo dat, vooral in het SGS gedeelte, dit nogal vaak voorkomt ook op XDA.
Oh wat worden we toch gehaat straks
PS: Backhead sent me here

Bewerkt (8 mei 2011 23:33)
Dutch

Dutch

• Lid sinds 27 januari 2011
  • Berichten 224
  • Reputatie 0
  • 8 mei 2011
  • 23:49

Ik vind het wel grappig. Ik kan zo kiezen welke knutselaar de leukste in elkaar plakt. Hoef ik het zelf niet te doen. Knippen en plakken is trouwens ook niet altijd zo simpel.

Ze worden ook nog een beetje getest, dus we kunnen lezen wat de ervaringen zijn.

Mocht je geen zijn in die info hebben, dan lees je die topics, dan les je ze toch gewoon niet

Anybody know a good internet forum addiction therapist? Preferably online?

Bewerkt (8 mei 2011 23:49)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 9 mei 2011
  • 00:06

Mannen,

Ik snap jullie beredenering en ik kan het deels ook wel eens zijn ermee.
echter heb ik er nog wel een paar kanttekeningen bij.

- Een custom rom is een rom die NIET gemaakt is door de officiele leverancier van het toestel. Wat een afzonderlijke rom-bouwer er ook van maakt het is en blijft wel degelijk een custom rom hoor.
- Je kunt niemand verbieden om een rom samen te stellen en deze te publiceren…althans vanuit ons oogpunt. Er zijn altijd mensen die bv het gebruikte thema net even leuker vinden dan alle andere beschikbare roms.
Wat een rom-bouwer wel van tevoren moet bedenken is dat door de overvloed aan custom roms zijn of haar rom wellicht niet zo heel veel gedownload zal worden…omdat er wel meer gebruikers zijn die een nieuwe rom als de “zoveelste custom rom” zullen zien.
Dus vraag jezelf eerst af…kan ik echt iets toevoegen aan het oerwoud van custom roms.

Topics zoals deze hebben we wel verwacht, en een ieder is vrij om zijn/haar mening te geven mits dat op een nette niet denigrerende manier gebeurd.
Dat is in deze topic ook niet het geval en daarom heb ik ook geen moeite ermee dat jullie het custom rom gebeuren eens aan de kaak stellen.

Zeg wat je zeggen wil, maar hou het netjes.

btw…even mijn visie op “echte” rom-bouwers…
…in mijn optiek is er maar 1 club die “echt” voor 100% hun eigen rom gebouwd hebben en dat zijn de devs van CM7 (even los van de fabrikanten want die bouwen uiteraard ook zelf hun eigen rom)
Alle andere roms zijn toch samenstellingen op bestaande roms met her en der verbeteringen op de werking van zo'n bestaande rom….

Bewerkt (9 mei 2011 00:06)

Samsung Galaxy S8+

redmaner

redmaner

• Lid sinds 24 januari 2011
  • Berichten 2787
  • Reputatie 10
  • 9 mei 2011
  • 00:10

AVS;155120
…in mijn optiek is er maar 1 club die “echt” voor 100% hun eigen rom gebouwd hebben en dat zijn de devs van CM7 (even los van de fabrikanten want die bouwen uiteraard ook zelf hun eigen rom)
Alle andere roms zijn toch samenstellingen op bestaande roms met her en der verbeteringen op de werking van zo'n bestaande rom….

Ik ben het met jullie eens zeker weten en zeker met dit citaat
Soms vraag ik me dan ook wel eens af waarom ik er niet mee zou stoppen
Want breng ik werkelijk iets anders dan de rest?

Bewerkt (9 mei 2011 00:10)

Android hacker / MIUI vertaler:
Xiaomi Mi2 / Motorola Xoom

Flozzo

Flozzo

• Lid sinds 19 december 2009
  • Berichten 603
  • Reputatie 0
  • 9 mei 2011
  • 00:13

AVS;155120
Mannen,

Ik snap jullie beredenering en ik kan het deels ook wel eens zijn ermee.
echter heb ik er nog wel een paar kanttekeningen bij.

- Een custom rom is een rom die NIET gemaakt is door de officiele leverancier van het toestel. Wat een afzonderlijke rom-bouwer er ook van maakt het is en blijft wel degelijk een custom rom hoor.
- Je kunt niemand verbieden om een rom samen te stellen en deze te publiceren…althans vanuit ons oogpunt. Er zijn altijd mensen die bv het gebruikte thema net even leuker vinden dan alle andere beschikbare roms.
Wat een rom-bouwer wel van tevoren moet bedenken is dat door de overvloed aan custom roms zijn of haar rom wellicht niet zo heel veel gedownload zal worden…omdat er wel meer gebruikers zijn die een nieuwe rom als de “zoveelste custom rom” zullen zien.
Dus vraag jezelf eerst af…kan ik echt iets toevoegen aan het oerwoud van custom roms.

Topics zoals deze hebben we wel verwacht, en een ieder is vrij om zijn/haar mening te geven mits dat op een nette niet denigrerende manier gebeurd.
Dat is in deze topic ook niet het geval en daarom heb ik ook geen moeite ermee dat jullie het custom rom gebeuren eens aan de kaak stellen.

Zeg wat je zeggen wil, maar hou het netjes.

Ik snap precies wat je zegt hoor, en ik vind ook niet dat het verboden kan worden, echter is dit wel uberhaupt een goede inlichting voor mensen die naar al die ROM “copy pasters” opkijken. Ook is dat idd de definitie van een custom rom… helaas….
Awh well, hoop gewoon dat mensen hier wijzer van worden en dat rom “copy pasters” het ook zelf in kunnen zien.

Bewerkt (9 mei 2011 00:13)
Backhead

Backhead

• Lid sinds 18 november 2010
  • Berichten 3803
  • Reputatie 0
  • 9 mei 2011
  • 00:23

Ten eerste ben ik het eignelijk met al het bovenstaande wel eens. Het kan inderdaad niet verboden worden, ik heb alleen wel een verzoek. Stel dat het kernmerk van jou rom nou het thema is, waarom dan niet het losse thema posten? Zo klrijg je wrs ook nog eens meer gebruikers
Heb jij nou juist 1 mod die iedereen graag wilt, als je die los geeft kan die door iedereen gebruikt worden zonder dat ze moeilijk hoeven te doen opm nou juist die ene mod te gebruiken in hun favoriete rom.

Qua echt rommakers heb ik respect in volgorde: CM7, MIUI, docrambone
Docrambone staat er bij mij tussen omdat hij echt met iets nieuws is gekomen, namelijk het zelf samenstellen van je rom. Daarna zijn er allemaal varianten van gekomen mbv apps etc.

redmaner;155121
Ik ben het met jullie eens zeker weten en zeker met dit citaat
Soms vraag ik me dan ook wel eens af waarom ik er niet mee zou stoppen
Want breng ik werkelijk iets anders dan de rest?

Nou jij hebt iig nog die JUPA-tweak, al zal die mss minder nodig zijn naarmate de kernelmakers (wat volgens mij het echte werkt is) dit weer in hun kernel verwerken. Verder moet je het zelf weten, al lijkt het me frustrerend om niet lekker naar CM7 te kunnen overschakelen

Bewerkt (9 mei 2011 00:23)
rich2311

rich2311

• Lid sinds 20 januari 2011
  • Berichten 800
  • Reputatie 0
  • 9 mei 2011
  • 00:38

Mijn mening is dat iedereen lekker moet doen waar ie zelf zin in heeft, de ROM bouwer moet zichzelf onderscheiden door zijn rom zo te maken dat deze boven de andere uitsteken.
zo heb je bv de JUPA tweak van remanner, zoiets zou mij doen overhalen de rom te flashen.
iedereen kan lezen waaruit een rom is opgebouwd, en aan de hand daarvan beslissen of hij/zij flashed of niet

Bewerkt (9 mei 2011 00:38)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren