Naar content
Trending apps
  • Google Meet

• Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Huawei P30 Pro New Edition

• OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Lorelei_7

Lorelei_7

• Lid sinds 02 april 2018
  • Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 15 juli 2019
  • 09:04

Hoi mensen,

Ik heb gisteren mijn nieuwe telefoon ingesteld en nou merk ik dat ik op mijn nieuwe telefoon al ingelogd ben, zowel op mijn AW app als mijn Nu.nl app. Ik weet absoluut zeker dat ik Google nooit gevraagd heb om daar wachtwoorden van te onthouden in mijn account en ik vind het creepy. Weet iemand hoe ik dit uit kan zetten?

Sander

Sander

• Lid sinds 23 september 2009
  • Berichten 424
  • Reputatie 30
  • AdminAdmin
  • 15 juli 2019
  • 10:56

Hoi, dat is de standaard ingebouwde back-up-functionaliteit van Android/Google. Wanneer die ingesteld is, worden er automatisch back-ups gemaakt van apps die dat niet expliciet uitgeschakeld hebben. De back-ups worden versleuteld opgeslagen in je Google-account (Google Drive). Hier kun je zien welke back-ups er in je Google-account staan.

Uitschakelen kan op de meeste toestellen via ‘Instellingen’—> ‘Systeem’—> ‘Back-up’.

Lorelei_7

Lorelei_7

• Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 15 juli 2019
  • 13:46

Bedankt voor je uitleg. Ik zie geen manier om specifiek mijn wachtwoorden uit die back-up te halen. Jammer. Dit is niet wat ik verwacht van een back-up van je gegevens. Die wachtwoorden heb ik ingevoerd op mijn Nokia, zodat ik ingelogd kan blijven in die specifieke apps op mijn Nokia en alleen met dat doel. Wachtwoorden zijn zeer privacy gevoelig. Er wordt overal op gehamerd dat je er zorgvuldig mee om moet gaan. Dan vind ik het op z'n zachtst gezegd niet netjes dat Google ze ook even ergens anders voor je opslaat. Versleuteld of niet versleuteld. Daar hoort Google echt apart toestemming voor te vragen. Maar het lijkt erop dat ik Google helemaal geen back-up kan laten maken, als ik niet wil dat er op die manier wachtwoorden in de back-up worden meegenomen. Dit is toch weer een teleurstelling. Waar ze aan de ene kant je privacy verbeteren, lopen ze aan de andere kant over je heen. Ze zijn er dus echt nog lang niet.

Maar ik zou dus ook aan Nu.nl en Androidworld kunnen vragen om mijn wachtwoord niet klakkeloos met Google te delen?

Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6236
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 15 juli 2019
  • 14:33

Via passwords.google.com kun je de bewaarde wachtwoorden beheren.

Lorelei_7

Lorelei_7

• Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 15 juli 2019
  • 19:13

Thanks. Ik heb erop ingelogd. Hij zegt dat ik geen wachtwoorden heb opgeslagen…

Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6236
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 15 juli 2019
  • 19:17

Ah nee, mijn fout. Dat zijn alleen de wachtwoorden die worden opgeslagen in de Chrome browser.

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6033
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 15 juli 2019
  • 21:02

Maar ik zou dus ook aan Nu.nl en Androidworld kunnen vragen om mijn wachtwoord niet klakkeloos met Google te delen?

Er wordt niet klakkeloos gedeeld met Google. Zodra je je Google account gebruikt om in te loggen is het Google die bepaalt of je toegang hebt tot zekere apps. Dan slaan zij dat ook op bij een backup van een account.

Lorelei_7

Lorelei_7

• Berichten 69
  • Reputatie 0
  • 16 juli 2019
  • 00:51

Ik heb niet mijn Google account gebruikt om in te loggen bij die apps. Ik heb gewoon een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt. En ik hergebruik geen wachtwoorden. Ik was op mijn vorige telefoon ingelogd op de Nu.nl app en de AW app met desbetreffende gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is toch de manier om die apps te gebruiken. Ik zag daar geen issue.

Die apps werden automatisch geïnstalleerd op mijn nieuwe telefoon. Dat snap ik. Dat had ik ook verwacht. Maar toen ik die apps voor het eerst opende op mijn nieuwe telefoon, werd er niet om mijn gebruikersnaam en wachtwoordgevraagd. Die apps die zojuist waren geïnstalleerd, daar was ik ook al gelijk ingelogd! Ze hebben eventjes automagisch mijn inloggegevens gekregen. En ik maar denken dat ik daar zelf de controle over had. Maar ik heb dat dus weggegeven toen ik die back-up maakte. Goed dat ik het tenminste nu weet.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren