Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • Huawei Mate X

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

• Huawei P30 Pro

• Google Pixel 3 XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

RobertNL

RobertNL

• Lid sinds 26 december 2010
  • Berichten 95
  • Reputatie 0
  • 22 december 2012
  • 02:39

6413China en Smartphones
Aangezien hier nog geen centraal topic is/was over Chinese toestellen leek het mij leuk om ook hier een topic te starten, als je vragen/interesse heb in een Chinees toestel is een centrale plek een leuke start. Ook als je denkt wat moet ik met zo'n toestel? is het wellicht leuk om je er een keer in te verdiepen, vaak bieden ze meer bang-for-buck dan je hier in Nederland kan krijgen!

Als je meer dan een jaar geleden had gezegd: ‘ik ga denk ik een Chinees mobieltje kopen’, dan had iedereen je hard uitgelachen. Op dat moment waren Chinese mobieltjes voornamelijk nog hoogst irritante plastic dingen met slechte touchresponse, weinig werkgeheugen (RAM), een slome processor en vooral ook bar slechte ondersteuning/updates. Dat alles dan ook nog gebaseerd op een of andere vaag JAVA-aangestuurd besturingssysteem met afschuwelijke navigatie, of als ze al Android hadden een buggy en verouderde versie zonder upgrademogelijkheden. Tegenwoordig bieden Chinese smartphones de gevestigde merken echter waardige concurrentie en zijn ze zeker de moeite waard in overweging te nemen als je op zoek bent naar een nieuw mobieltje.

Het laatste jaar is er gelukkig een hoop veranderd. Buiten de al in het westen ‘'bekende’' merken (ZTE, Huawei en HTC) zijn er de laatste jaar in China zeer veel merken in China die goede, leuke, snelle toestellen hebben gepresenteerd en uitgebracht.

Daarvan vallen er een aantal op zoals bijvoorbeeld Oppo. Maar naast dit merk zijn er nog tientallen zo niet honderden andere bedrijven die Android toestellen produceren. In dit topic zou het leuk zijn om elkaar te wijzen op deze toestellen (GEEN NAMAAK!) en er over de discussiëren.

Specificaties (waar moet ik op letten?)

• SOC (System On a Chip) / RAM / ROM
6414
SOC
De System on a chip of kortgezegd de SOC is bij de mobile telefoons vaak een combinatie van de processor, GPU (grafische kaart) en het modem (Wifi, bluetooth, 3G, GSM, GPS).

In de Chinese lokale (dualsim)markt voor smartphones zijn er twee spelers die veel SOC's leveren. Dit zijn MediaTek en Qualcomm. Vooral de chipsets van MediaTek zijn door de goede prijs/prestatie verhouding op dit moment goed vertegenwoordigd. De SOC's van MediaTek die nu veelal verkocht worden zijn gebouwd rondom een processor van de ARM Cortex A9architectuur. Deze architectuur wordt bijvoorbeeld gebruikt in de Tegra 3 en recente Samsung processoren. De processoren in Chinese smartphones gebruiken veelal één of twee van deze cores.
De GPU is het grafische gedeelte van de SOC, zie dit maar als de videokaart in je PC/laptop. De MediaTek processors op dit moment maken veelal gebruik van een redlijke GPU die de meeste games en interfaces zonder problemen draaiden (PowerVR 531).
Het Modem is het ‘'laatste’' onderdeel van de SOC. Deze zorgt er voor dat je GPS, Bluetooth, 3G, GSM en WIFI kan ontvangen onder frequenties kan je meer vinden over de 3G frequenties en GSM van de (MediaTek) SOC's.

De SOC die dit op dit moment ‘'hot’' is is de MediaTek MT6577, dit is een dualcore chip met een SGX531 GPU en een modum die GPS, 3G, WIFI en GSM ondersteund. De MT6575 is ook nog een prima singlecore processor mocht je echt een budget toestel willen maar het is aan te raden om voor MT6577 te kiezen.

RAM
Ram is het werkgeheugen van de telefoon je zou hier minimaal 512MB moeten kiezen maar met 1GB ben je zeker veel beter op de toekomst voorbereid.

ROM
De meeste Chinese toestellen komen met maar 4GB intern geheugen. Dit is gedaan om kosten te besparen. Na instalatie van Android hou je in de praktijk nog genoeg ruimte over voor apps. Wel is de ruimte voor media (foto's muziek) op het toestel beperkt. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen, de meeste Chinese toestellen hebben een micro SD slot die vaak tot 64GB micro SD kaartjes ondersteund.

• Scherm
6415
De keuze voor het scherm is per persoon verschillend. De een is een 4.5 inch scherm al te groot en de ander kan wel toe met een 5.7'' of 6'' scherm. Deze keus moet je zelf maken. De meest verkochte maat in China is op dit moment wel rond de 4.5'' voor veel mensen is dit ook zo'n beetje de grootste maat die ze (op dit moment) willen hebben.

Belangrijk punt om bij je (nieuwe) smartphone op te letten zijn de specificaties van het scherm, resolutie en schermtype zijn hierbij zeer belangrijk.

Veelvoorkomende resoluties zijn:
WVGA (Wide VGA | 800×480)
qHD (Quarter HD | 960×540)
HD (High Definition | 1280×720)
FHD (Full HD | 1920×1080)

Bij een scherm met een hoge resolutie past er meer op het scherm. Zo kunnen er op een rij meer apps worden weergegeven en krijg je bij het browsen meer van een webpagina te zien bijvoorbeeld. Des te hoger de pixeldichtheid (het aantal pixels per inch dus) is, des te scherper het scherm iets weergeeft.

Naast de resolutie zijn er ook verschillende sherm technieken zo heb je IPS, TN en TFT. IPS is hiervan de beste techniek deze zorgt er voor dat de kijkhoek van het toestel tot wel 178 graden gaat waar enkele TN pannelen bij 60 graden al moeilijker af te lezen zijn. Vaak staat bij de specs wel aangegeven wat voor scherm er in zit. Mocht dit niet zo zijn zoek dan reviews vaak staat de kijkhoek daar wel in vermeld.

Om het display extra te beschermen hebben sommige telefoons een versterkte glaslaag voor het scherm zitten. Dit betekent dat niet dat ze daardoor onverwoestbaar zijn, maar wel dat ze minder ontvankelijk zijn voor krassen en impacts. Indien een scherm hierover beschikt wordt dat aangeduid door een omschrijving als ‘gorilla glass’ of ‘tempered glass’.

• DualSim / Frequenties
6416
De meeste Chinese smartphones beschikken over dualSIM in dualstandby-configuratie, waarbij voor de ene SIM gebruikt wordt gemaakt van een 3G-netwerk, de andere van het normale GSM-netwerk. Je bent dan op beide netten tegelijkertijd bereikbaar. Uiteraard ben je niet verplicht beide SIMslots in gebruik te hebben en kan dus ook singleSIM gebruikt worden.
De frequentiebandspecificaties van de SIMkaartslot(s) luiden vaak als volgt:
G - GSM 850/900/1800/1900MHz
W - WCDMA (3G) 850/2100MHz
Dit betekent: de telefoon is quadband, wat weer inhoudt dat 'ie wereldwijd, zolang er een zendmast dichtbij genoeg is, overal zouden moeten werken. Maar je kunt ook zelf de compatibiliteit checken via sites als deze en deze mocht je twijfelen of de frequentieband van de provider in je omgeving ondersteund wordt door de telefoon. Hier alvast de Nederlandse aanbieders:
T-Mobile 3G 2100 | GSM 1800
KPN 3G 2100 | GSM 900/1800
Vodafone 3G 2100 | GSM 900/1800

• Accu
6417
Het zegt het al, het deel ‘mobiel’ in ‘mobiele telefoon’ zegt iets over de vrijheid die de telefoon je verschaft. Je bent niet gebonden aan een stopcontact, je kunt enige tijd vooruit zonder je zorgen te maken om het opladen van je telefoon. Maar hoe mobiel is een mobieltje tegenwoordig nog?
Door de komst van steeds geavanceerdere technologie (touchscreens, hogere resoluties, snelle processors, e.d.) verhogen we niet alleen de prestaties van een telefoon, maar hebben we ook meer capaciteit, vermogen, nodig om aan deze prestaties te kunnen voldoen, daar ze meer energie verslinden dan simpele drukknoptelefoons met een priegelschermpje. Je kunt met de toestellen van tegenwoordig niet meer een werkweek op één accu doen. Je mag blij zijn als je de dag doorkomt op een volle lading. Als je geluk hebt en/of niet zo'n intensieve gebruiker bent, houdt je smartphone het misschien twee of drie dagen uit. Nog nooit was de capaciteit van je accu zo cruciaal als nu dus. Rijd je naar je werk en maak je gebruik van je GPS, bel en sms je voortdurend naar anderen en e-mail en browse je er rustig op los, dan ben je gebaat bij een accu die jou bijhouden kan.
Twee voorbeelden van smartphones en hun accu-capaciteit: in een iPhone 5 vind je een accu-capaciteit van 1440mAh. De Samsung Galaxy SIII beschikt over 2100mAh. Een accu, een batterij, neemt veel plek in beslag. Hoe kleiner/smaller/dunner de telefoon des te lastiger het voor de fabrikant wordt een accu met veel capaciteit erin te stoppen. Vaak staren geïnteresseerden zich blind op andere specificaties en vergeten helemaal dat de accucapaciteit een belangrijk punt is bij het uitzoeken van een mobieltje. Als minimum is aan te raden een smartphone aan te schaffen met een accu van ten minste 1700mAh. Dit zou moeten kunnen garanderen dat je van opstaan tot slapengaan je telefoon mobiel zou moeten kunnen gebruiken zonder een stopcontact te hoeven opzoeken. Idealerwijze ligt de capaciteit van de accu ergens over de 2000mAh.
Let op! Absurde waarden zoals 4000mAh kunnen een indicatie zijn dat er met cijfertjes wordt gesjoemeld! China staat bekend om accu's te leveren waarvan de geclaimde capaciteit niet overeenkomt met de geleverde capaciteit. Zeker iets om rekening mee te houden.

• Android, taal & ondersteuning

​

Android versies
Op de meeste Chinese smartphones is Android aanwezig. De meeste recente smartphones op dit moment draaien van de fabriek uit al op Android 4.0 ICS (Ice Cream Sandwich). Daarnaast zijn er ook toestellen die al een update hebben gehad of zeer binnenkort krijgen. De wat oudere toestellen draaien nog op Android 2.3 of mogelijk zelfs op een oudere versie. Zulke toestellen mogen dan goedkoop zijn, maar het is niet echt aan te raden om nog naar deze toestellen te kijken (grote kans op verouderde specificaties, slechte gebruikerservaring).

Taal instellen
Android is een universeel besturingssysteem en komt meestal voorgeïnstalleerd met een behoorlijke database bestaande uit verschillende uit te kiezen talen. De meeste verkopers van Chinese smartphones met internationale klanten zetten de telefoon zelf al van Chinees op Engels voor je. Onder ‘Instellingen’ vind je het kopje ‘Taal en invoer’. Dit vertaalt in andere talen uiteraard anders (zoals Settings > Language & input), maar herken je aan het symbooltje erbij van een toetsje met een ‘A’ erop. Kies je vervolgens de eerste optie, kom je in een lijst met verschillende talen terecht. Kies hier voor ‘Nederlands’ indien beschikbaar.

Firmware support (Fabrikant)
Net als bij de grote merken zit er veel verschil tussen verschillende toestellen met betrekking tot updates. De meeste Chinese telefoons krijgen van de fabrikant ondersteuning door middel van firmware-updates, soms is dat in de vorm van kleine bugfixes maar soms ook een of meerdere substantiële updates. Met een beetje zoekwerk is vaak wel uit te vinden hoe de fabrikanten het met voorgaande toestellen hebben gedaan met betrekking tot kwali- en kwantiteit op firmware-gebied.

Custom ROMs, Tweaks, root etc.! (Community)
Mocht de fabrikant geen firmware updates meer maken/geven, werkt de market (Google Play Store; het platform om apps te downloaden) niet, anderszins problemen met de software van je telefoon? Vaak is er wel een oplossing voor te vinden.

Voorbeelden van toestellen:

• Jiayu G3 - $190/$220

MTK6577 Cortex-A9 1Ghz ducalcore processorPowerVR SGX 531 GPU
1GB RAM
4.5'' 1280x720px mutlitouch IPS scherm
Gorilla glass
8 Megapixel camera (met LED flash)
0.3 Megapixel front-facing camera
(A-)GPS
WIFI b/g/n
Bluetooth 2.0 (EDR & A2DP)
FM-radio
MicroUSB
MicroSD slot (tot 64GB)
2750mAh uccu
Senors: Accelerometer, magnetic sensor, proximity sensor, light sensor
Dual-sim (dual standby - 2 sims gelijktijdig actief)
WCDMA: 850/900/1900/2100MHz
GSM: 850/900/1800/1900MHz

Software: Android 4.0.x

Gewicht: 158 gram
LxBxH: 135x65x10.8mm

Bewerkt (24 april 2013 16:03)
killbot33

killbot33

• Lid sinds 22 december 2012
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 22 december 2012
  • 03:05

RobertNL

RobertNL

• Lid sinds 26 december 2010
  • Berichten 95
  • Reputatie 0
  • 22 december 2012
  • 03:07

Voorbeelden van toestellen (vervolg)

• NeoMobile N002 - $160
6422

MTK6577 Cortex-A9 1Ghz ducalcore processor
PowerVR SGX 531 GPU
1GB RAM
4.5'' 960x540px mutlitouch scherm
(A-)GPS
WIFI b/g/n
FM-radio
MicroUSB
MicroSD slot (tot 64GB)
1850mAh uccu

Gewicht: 130 gram
LxBxH: 132.5*66*10.5mm

• Huawei Honor 2 - $280

6425
Gewicht: 145 gram
LxBxH: 134 x 67.5 x 10.5 mm

4.5'' 1280x720 IPS scherm

Multitouch
microSD, up to 32 GB
ROM 8GB
RAM 2GB
Processor: Quadcore @1.4Ghz

WLAN Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot
Bluetooth v3.0, A2DP

CAMERA 8 MP, 3264x2448 pixels, autofocus, LED flash
Back camera: 1.3 MP, 720p@30fps

2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G Network HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100

• Amoi N820/N821 (Wolfgang Aldi) - $180
6423

PowerVR SGX 531 GPU
1GB RAM
4.5'' 960x540px mutlitouch scherm (821 = IPS scherm)
3 Megapixel front-facing camera
(A-)GPS
WIFI b/g/n
FM-radio
MicroUSB
MicroSD slot (tot 64GB)
2050mAh uccu

Gewicht: 158 gram

• Freelander I10 - $180
6424

PowerVR SGX 531 GPU
1GB RAM
4.5'' 960x540px mutlitouch IPS scherm
(A-)GPS
WIFI b/g/n
FM-radio
MicroUSB
MicroSD slot (tot 64GB)
1700mAh uccu

Gewicht: 130 gram

Denk achteraf dat dit topic in aankoopadvies beter op zijn plaats is.
:shy:

mathiask

mathiask

• Lid sinds 21 januari 2013
  • Berichten 53
  • Reputatie 0
  • 24 januari 2013
  • 16:24

In mijn eeuwige zoektocht naar een Galaxy note, kwam ik naar aanleiding van het Hero artikel uit op chinabuye.com. Het blijkt dat er perfecte vervangtoestellen bestaan voor deze phablet. Sterker nog, er zijn zelfs toestellen welke perfect dezelde accesoires kunnen gebruiken! Hierbij post ik drie “note vervangers”.
Alle phablets hieronder zijn goedkoper dan 170 euro!

B928A MTK6575 Android 4.0.4 5.3" inch 480*800 Screen 3G GSM GPS WiFi Smart Phone-Black
6706

Chinabuy.com - buy link en specs

THL W6 MTK6577 Cortex A9 1.0GHz Android 4.0 1GB+4GB 8MP WiFi GPS 5.3Inch 960*540 Capacitive IPS Screen Smart Phone-Black6707
Chinabuy.com - buy link en specs

Star N9770 Quad Band Dual SIM Dual Standby MTK6577 Dual Core CPU 512MB 4GB Android 4.0 5.0" Capacity Touch Screen WIFI GPS 3G Smart Phone with Protective Case - Black
6706

Chinabuye.com - buy link en specs

Spijtig genoeg kan ik voor geen enkele telefoon cyanogen of zelfs een andere ROM voor vinden. Voor de star note (5.0 inch) zijn er roms in ontwikkeling, maar dat is het dan ook weer. De beste keuze, indien je wat wilt investeren, lijkt me de THL.

Bewerkt (9 juli 2013 14:07)
kees4

kees4

• Lid sinds 02 juli 2013
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 2 juli 2013
  • 19:04

Waarom kijk je niet eens op www.taobao.com
Hier staan erg veel smartphone's in diverse uitvoeringen en tegen erg lage prijzen.
voorbeeld :
http://www.taobao.com/market/3c/guochan2.php?spm=872.401867.195115.201.Fs3lRO&ad_id=&am_id=130102899401c8b5d666&cm_id=&pm_id=

mmniet

mmniet

• Lid sinds 02 mei 2011
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 9 juli 2013
  • 13:40

De vraag die mij nu vooral is, wat zijn jullie ervaringen met de ‘clones’. Welke merken zijn aan te raden en waar moet je juist op letten dat je niet moet doen.

rollo

rollo

• Lid sinds 15 oktober 2011
  • Berichten 42
  • Reputatie 0
  • 28 juli 2013
  • 10:58

Hoi Mmniet, zoals in een ander topic al te lezen heb ik sinds twee maanden een THL w7s dual sim quad core met een 5,7 inch scherm en ben er echt waanzinnig te spreken over. Hiervoor heb ik oa een Note 1 en een Sony Xperia S gehad.

Dit topic

Het grote scherm en de vele bijgeleverde extras zoals, hoesjes, exta accus en screenprotectors voor ongeveer 180 euro is echt top!

Ook het feit dat hij op standaard android draait (4.2.1) is echt heerlijk! Ik wil niet anders meer. Ik heb een redelijk “”dure" gekocht, weet niet wat de kwaliteit van goedkopere is natuurlijk.

Succes met zoeken!

Lg g3

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 16 oktober 2013
  • 19:17

Heb vandaag een Allview V1 viper besteld. Dit is een android phone uit Roemenië maar heb deze besteld op onderstaande link.
Eens benieuwd hoe deze gaat draaien. Heb deze vooral gekozen omdat ik een dualsim toestel zocht.

http://www.dualsimshop.nl/allview-v1-viper-quadcore-dual-sim-android-4-jelly-bean-smartphone

Henkjan_O

Henkjan_O

• Lid sinds 24 oktober 2013
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 24 oktober 2013
  • 17:27

Ik heb sinds een paar weken een Lenovo A660: waterdicht en dual SIM (daar zijn er niet zo veel van)

Normaal heeft deze een chinese rom, ik heb er een cusom rom van etotalk.com op gezet (bij www.etotalk.com ook kant&klaar verkrijgbaar met deze rom, maar daar kwam ik pas achter toen ik m al had) Android 4.0.4

samengevat: prima toestel. ik had hiervoor een HTC Hero, en die was traaaaag, deze werk gewoon goed, snel zat, goed scherm. batterij doet t 2 dagen (bij matig internet gebruik; en bijna nooit op de wifi want ik heb een 1GB abo en thuis heb ik een tablet). het is degelijk gebouwd toestel, mooie alu behuizing.

phone: Lenovo A660 / Samsung Galaxy S plus / HTC Hero
tablet: Pipo M6

i_like_android

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 28 oktober 2013
  • 16:44

i_like_android
Heb vandaag een Allview V1 viper besteld. Dit is een android phone uit Roemenië maar heb deze besteld op onderstaande link.
Eens benieuwd hoe deze gaat draaien. Heb deze vooral gekozen omdat ik een dualsim toestel zocht.
http://www.dualsimshop.nl/allview-v1-viper-quadcore-dual-sim-android-4-jelly-bean-smartphone
Heb deze ondertussen meer dan een week en deze bevalt me heel goed. In het begin was die nogal sloom, maar heb deze geroot en de overtollige software eraf gekieperd en nu draait die soepel. Wat zeker goed werkt is de dual-sim. Ben nu ook aan het proberen om hiervoor een custom rom te maken.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren