Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• OnePlus Nord N100

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Gijs

Gijs

• Lid sinds 30 april 2009
  • Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 16:25

Dit is het topic over de Nexus One. Als je graag meer over deze telefoon wilt weten, lees dan vooral eerst even de Androidworld review van de Nexus One, of kijk op de Nexus One pagina van Google, met een 3D rondleiding en meer. Hieronder mijn eigen kleine review over de Nexus One, ontworpen door HTC en op de markt gebracht door Google.

Superphone…
Toen Google de Nexus One op 5 januari openbaar maakte, was er eigenlijk niet veel meer geheim over het toestel. Google deelt de Nexus One in een nieuw soort categorie Android telefoons in: de superphones. Dat zijn telefoons met de snelste processors en de mooiste schermen. En inderdaad, als je kijkt naar de specs mag je de Nexus One wel een superphone noemen:
- 3.7 inch AMOLED
- WVGA 800x480
- 1Ghz processor
- 512MB rom
- 512MB ram
- 11.5mm dik, 130 gram zwaar
- En natuurlijk alles wat je van een goede smartphone, of superphone, kan verwachten, van WiFi tot GPS.

…or just another HTC?
Hoewel de specificaties schitterend zijn, is de Nexus One voor veel mensen niet helemaal wat ze er van verwacht hadden. De prijs is hoger dan gedacht, en het toestel is niet zo ‘smooth’ als de Iphone, ondanks de 1Ghz processor. Ook het gebrek aan multitouch* is voor velen een groot gemis. Ze vinden het dus gewoon een nieuwe HTC, waar verder niks bijzonders aan is. Hier hebben ze wel gelijk in: waarin verschilt de Nexus nou met andere smartphones? Voor 5 januari deden er geruchten de ronde over VoIP. Dit leek logisch, aangezien Google al veel met VoIP bezig is geweest, in het verleden en nu. Zo kocht het laatst bijvoorbeeld Gizmo5, een VoIP bedrijf in Amerika. Maar dit bleek dus niet het geval.

In die opzichten is de Nexus dus inderdaad ‘just another HTC’.

Toekomst
Wanneer je kan VoIPen op je Nexus One of andere smartphone, weet niemand.. Zeker is het dat het ooit toegestaan gaat worden. Zeker als Neelie Kroes eurocommissaris ICT is. Ze heeft al bekend gemaakt dat ze iets aan het VoIP-verbod wat verschillende providers ingesteld hebben, wilt gaan doen.

Allereerst moet de Nexus nog in Nederland uitkomen. Nu.nl zegt van een medewerker van Google te hebben gehoord dat de Nexus One in het voorjaar in Europa uitkomt. Dit is echter nog niet zeker, net zoals er nog onzekerheid is over de prijs. 530 dollar is omgerekend 370 euro, wat een prachtige prijs zou zijn. Maar als je daar BTW en zo bijvoegt, kom je al gauw uit op getallen in de 400.

Conclusie
Al met al een mooie telefoon met prachtige specificaties, waar verder niks mis mee iets. De Nexus One is alleen niet zo revolutionair als gedacht/gehoopt, maar het is wel een grote stap voor Android. Ik denk dat het OS nu eindelijk echt volwassen is geworden.

P.S.: Als je nieuwe informatie hebt, of je ziet een fout in dit topic staan, zegt dat dan gerust. Dan verander ik het even! En vertel natuurlijk ook even wat je van de Nexus One vindt.

*dit geldt misschien alleen in de VS. Volgens webwereld.nl heeft de Europese versie wel multitouch. Een Duitse site heeft een hands-on review geplaatst, waarin ze zeggen dat multitouch gewoon prima werkt. Iemand heeft op het Google forum gevraagd of dat ook geldt in Engeland, maar een Google medewerker antwoordt dat ze dezelfde telefoon uitbrengen in het VK als in de VS. (Als iemand dit kan bevestigen zou dat fijn zijn. Zolang dat niet het geval is laat ik dit nog even staan)

Bewerkt (22 april 2013 12:15)
Dennis

Dennis

• Lid sinds 17 januari 2009
  • Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 17:32

Weer een mooie post Gijs!

Zeker rumor wat al tijden gaande is. vraag me af of je Google en Apple hij langs elkaar kan zetten in je zin waar je het volgende zegt, ik quote:

Nu zitten we al bij Android 2.0, en het lijkt erop dat Google de G-phone alsnog gaat uitbrengen. Dit heeft zo z'n voordelen: Apple heeft met de Iphone/Ipod Touch een product waarbij de software perfect samenwerkt met de hardware. Als Google de G-phone uitbrengt (met Android Flan?), hebben ze dat voordeel ook.

Waar ik op doel is het volgende Google is een software bedrijf met geen history in hardware, Apple is bekend met hun eigen OS en hardware en werkt perfect omdat ze dit al jaren doen. sorry moet toegeven dat de iphone goed werkt, de reden waarom ik geen iphone pak is omdat ze alles opdringen en closed source hebben.

Juist dat Google's Android open source is maakt het zo ontzettend sterk omdat het niet alleen voor 1 telefoon is ontwikkeld.

Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 17:58

Dankje voor je feedback, Dennis!

Ik ben het met je eens, en ik pas dan ook m'n openingspost aan.

De G-phone wordt uiteindelijk toch door HTC of zo gemaakt. Wat ik denk, is dat de G-phone al bestaat: de G1. Google heeft geen verstand van hardware, en dit heeft Andy Rubin zelf ook toegegeven. Maar samenwerken kunnen ze wel. En Google heeft zeker meegeholpen aan de HTC Dream, oftewel de G1. Je kunt het als een prototype van een goede Android telefoon kunnen zien: de vader van de Androids. Nu is het wachten op een stamhouder. Misschien is dit de Motorola Milestone, aangezien het de eerste telefoon is met 2.0, maar dat denk ik niet. Ik quote hierbij Androidplanet:

Ook zegt de bron, dat wat we tot nu toe van Android hebben gezien, niet “de ware release” van het mobiele besturingssysteem is. Google heeft nog veel meer in petto.

Google zal zelf nooit een toestel gaan maken. Wel zullen ze samenwerken met telefoonbedrijven (is dat een woord ???), zoals ze dat ook gedaan hebben bij de G1.

Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 18:18

Nog even over jouw laatste uitspraak, Dennis

Juist dat Google's Android open source is maakt het zo ontzettend sterk omdat het niet alleen voor 1 telefoon is ontwikkeld.

Google vindt dit een nadeel. Ze hebben gezegd dat ze er aan zullen werken om Android niet te veel te laten versnipperen. Ik kan mezelf hier niet echt in vinden, maar ik heb wel het liefst gewoon de versie van Android op m'n mobiel zoals Google die bedacht heeft, niet met een grafische laag of weet ik wat erover heen.

Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 18:38

Gijs;10805
Dankje voor je feedback, Dennis!

Ik ben het met je eens, en ik pas dan ook m'n openingspost aan.

De G-phone wordt uiteindelijk toch door HTC of zo gemaakt. Wat ik denk, is dat de G-phone al bestaat: de G1. Google heeft geen verstand van hardware, en dit heeft Andy Rubin zelf ook toegegeven. Maar samenwerken kunnen ze wel. En Google heeft zeker meegeholpen aan de HTC Dream, oftewel de G1. Je kunt het als een prototype van een goede Android telefoon kunnen zien: de vader van de Androids. Nu is het wachten op een stamhouder. Misschien is dit de Motorola Milestone, aangezien het de eerste telefoon is met 2.0, maar dat denk ik niet. Ik quote hierbij Androidplanet:

Google zal zelf nooit een toestel gaan maken. Wel zullen ze samenwerken met telefoonbedrijven (is dat een woord ???), zoals ze dat ook gedaan hebben bij de G1.

Mooie reactie maar zoals je zelf zegt denk ik dat Google hun hardware partner al heeft gevonden HTC, HTC is een van de eerste die met Google mee ging in de Open Handset Alliance. vanuit de OHA is ook Android uitvoort gekomen.
We zeggen wel Google's Android maar eigenlijk is Android voort gekomen uit de Open Handset Alliance omdat die een alternatief wilde voor Windows Mobile.
En ja ik geloof dat de G1 de echte Google phone is dit was de grootste mijlpaal van Android tot nu toe, wie weet bij de volgende grote mijlpaal zoals bijvoorbeeld Android 3.0 waar een totaal nieuwe feature voor telefoons wordt ingebouwd dat er dan een totaal nieuwe “Google phone” komt.

Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 2 december 2009
  • 18:42

Gijs;10807
Nog even over jouw laatste uitspraak, Dennis

Google vindt dit een nadeel. Ze hebben gezegd dat ze er aan zullen werken om Android niet te veel te laten versnipperen. Ik kan mezelf hier niet echt in vinden, maar ik heb wel het liefst gewoon de versie van Android op m'n mobiel zoals Google die bedacht heeft, niet met een grafische laag of weet ik wat erover heen.

Het mooie aan Android vind ik juist de community die er achter groeit. en zolang verschillende bedrijven de delen die ze in bouwen open source houden kun je telefoon iedere keer weer vernieuwen als je hem beu bent.

Sony Ericsson heeft bijvoorbeeld al gezegd dat de gui die ze over de X10 heen gooien open source is, dus misschien heb je dadelijk een droid met X10 skin/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />
Keuze van hard en software heb je dan

Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 3 december 2009
  • 13:07

Heb een leuk artikel gevonden en wilde dit even met jullie delen.

Ok, so we now have confirmation via some reliable sources that Google is indeed going to be manufacturing and selling their own branded handset. This is not Android on an HTC, LG, or whoever device, it will be
Android running on a Google branded device (which might be made by one of the mentioned manufacturers but will have no manufacturer’s logos and be licensed to Google as made by Google).
So before we begin, just want to refer you to a post we did back in July about How Google Could Revolutionize the Wireless Industry. Go take a look and come back, we’ll wait…
So it seems that that has been Google’s plan all along. At least to some extent.
Google seems to be creating their own phone that will take a SIM card (in all likelihood) and will have major Google Voice integration that will allow you to make all of your calls through Google Voice as Voip calls , there by only using data and no voice or text messaging rates need to be incurred.
So there are two ways to implement this, one would be to become their own MVNO and use say T-Mobile’s or AT&T’s (or a combination of the both) towers and sell their own service through it and brand it as Google the phone company etc.
The other way (and the way I would believe they would do it) would be to sell the phone by itself and allow people the option to use it on any carrier they want (might even have CDMA and GSM built in so all the carriers are options). Then you would just choose a Data only plan from that carrier and Google’s services would be free (with some ad placement at some point I’m sure). This way Google doesn’t upset the current Wireless Industry since the carriers are still making their money on their data plans, you the consumer get a $50 or less unlimited everything plan, and Google gets a huge audience for their ads, statistics mining and the like (plus revenue from the phone sales of course).
I would think they would then do as they like to do and grab some wireless spectrum (which they have been eyeing in the past) and after a while put up their own towers and have their own separate phone company and send all the others crying to the FCC. Now, that would cause a huge uproar and lawsuits galore, so they might stay away from that for a while, but with Google its still a possibility.
The only issues I have with this concept, is the fact that generally Voice over IP (your phone calls over the data connection) needs at least a 3G connection and can still occasionally be crappy quality at that speed too. So if you HAD to have 3G to make a phone call, would it be worth saving the $30 or so from having an unlimited everything plan with say T-Mobile? Now of course, who knows if Google has come up with some proprietary way of compressing packets and making the VoIP work over EDGE as well, solving this issue.
Another issue, is the fact that unlimited everything plans are getting cheaper and cheaper naturally, and data plans themselves aren’t. So again if you could get unlimited everything now using say T-Mobile for $79.99 would you get a VoIP unlimited plan to save $30 or so (since most unlimited data only plans are $50 and keep in mind that most have a 5GB data cap on them as well)?
Last issue they would have to address is customer service. Google is not one for customer service, not that they give bad customer service, they just do give customer service. They really don’t like talking to the end consumer (no phone numbers for support of any kind on 99% of their products) so that would pose a whole new cost for them, they’d have to hire a support center to handle their wireless support if they chose to go that route and have their own company.
So what do you guys think about the concept, think there’s more to it? Will you switch? Have any other info on the Google phone?

Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 3 december 2009
  • 15:51

Dankjewel, Dennis! De reden dat ik graag een G-phone wil, is omdat ik VoIP wil. Als ik dit artikel zo lees, zit dat eraan te komen! Nu nog wachten op de prijs, en of 3G het dan wel gaat redden met al die VoIP-bellers. Hoe oud is dit artikel trouwens?

So there are two ways to implement this, one would be to become their own MVNO and use say T-Mobile’s or AT&T’s (or a combination of the both) towers and sell their own service through it and brand it as Google the phone company etc.
The other way (and the way I would believe they would do it) would be to sell the phone by itself and allow people the option to use it on any carrier they want (might even have CDMA and GSM built in so all the carriers are options). Then you would just choose a Data only plan from that carrier and Google’s services would be free (with some ad placement at some point I’m sure). This way Google doesn’t upset the current Wireless Industry since the carriers are still making their money on their data plans, you the consumer get a $50 or less unlimited everything plan, and Google gets a huge audience for their ads, statistics mining and the like (plus revenue from the phone sales of course).

Het eerste lijkt me eerlijk gezegd het best. 50 Dollar vind ik erg veel, maar ja, dat is ook wel begrijpelijk als je via 3G kan bellen. Het zou kunnen dat de telefoonmaatschappijen dan niks meer verdienen. Alhoewel ze er natuurlijk een heleboel klanten bij krijgen. Maar als Google zelf een aanbieder wordt, met hun eigen masten (of gekochte), dan bepalen ze zelf de prijs en Google kenende wordt het dan een mooi prijsje. Als ze zelf een aanbieder worden, kan het natuurlijk zijn dat T-Mobile of Vodafone kwaad wordt, en dat willen ze ook niet hebben. Maar uiteindelijk zal er iemand in zee moeten gaan met Google, of Google begint zelf. Als T-Mobile, Vodafone of KPN of zo slim is, doen ze dat, zodat ze de eerste aanbieder zijn met VoIP.

The only issues I have with this concept, is the fact that generally Voice over IP (your phone calls over the data connection) needs at least a 3G connection and can still occasionally be crappy quality at that speed too. So if you HAD to have 3G to make a phone call, would it be worth saving the $30 or so from having an unlimited everything plan with say T-Mobile? Now of course, who knows if Google has come up with some proprietary way of compressing packets and making the VoIP work over EDGE as well, solving this issue.

Dit is inderdaad ook een probleem. Ik heb al wat artikelen gezocht over VoIP, en ik heb gelezen dat het huidige netwerk (3G) het niet gaat redden. Als EDGE het wel redt, dan lijkt me dat probleem inderdaad opgelost, omdat EDGE op een heleboel telefoons zit.

Another issue, is the fact that unlimited everything plans are getting cheaper and cheaper naturally, and data plans themselves aren’t. So again if you could get unlimited everything now using say T-Mobile for $79.99 would you get a VoIP unlimited plan to save $30 or so (since most unlimited data only plans are $50 and keep in mind that most have a 5GB data cap on them as well)?

Dit lijkt met het grootste probleem. Vodafone is laatst met de Zorgeloos Internet Totaal Blox gekomen, voor mensen die willen voipen, voor maar 15 euro! Natuurlijk schuilt er een addertje onder het gras. Je kan deze blox niet apart kopen, zoals wel kan bij de gewone Internet Blox, en hij kost 35 euro als je 'm in combinatie met een abonnement van 22.50 p/m (en sim-only abonnementen) neemt. Als je abonnement duurder is dan 22.50 p/m, betaal je wel 15 euro.

T-mobile zegt VoIP toe te staan, maar je betaalt bij hen toch ook nog voor de belminuten. Maar waar concurrentie, is prijsverlaging. Het is alleen even wachten wanneer die komt. Met VoIP over de huistelefoon was het lange tijd ook een gedoe.

Gijs

Gijs

• Berichten 68
  • Reputatie 0
  • 12 december 2009
  • 18:10

Leuk om weer wat van de Gphone te horen! Lees het artikel hieronder wel even voordat je m'n reactie leest/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />
Gphone op twitter

Maar het zijn nog steeds geruchten. Geruchten zijn leuk, maar ik vind dat Google het nu wel even officieel mag laten worden. Tenzij… hij echt is!

Er waren geruchten dat de Gphone de HTC Passion/Bravo zou zijn, en de specs die genoemd zijn op twitter lijken er wel een beetje op. Maar hebben de medewerkers bij Google niet gewoon de HTC Bravo meegekregen, en noemen ze het de ‘Google Phone’ omdat het een telefoon is met de nieuwste Android? Ik denk dat dit best wel eens waar kan zijn, jammer genoeg.

Ik vind dat de HTC Bravo prachtige specs heeft, dus als het waar is, laat maar komen!

edit;

Hieronder een quote van de Google Mobile Blog:

We recently came up with the concept of a mobile lab, which is a device that combines innovative hardware from a partner with software that runs on Android to experiment with new mobile features and capabilities, and we shared this device with Google employees across the globe.

Link, met dank aan Imre

Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 14 december 2009
  • 08:17

Ben benieuwd wat voor'n techniek Google ons gaat presenteren, verwachten wel dat ze met iets vernieuwens komen, daar is de mobiele wereld wel weer rijp voor.

Meer Voip, maar daar zullen de operators niet blij mee zijn.
Gesture?
nog betere ideeen?

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren