Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

L10F3

L10F3

• Lid sinds 19 oktober 2014
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 19 oktober 2014
  • 11:35

Beste,

Ik studeer momenteel elektriciteit en moet binnenkort gaan kiezen wat ik wil gaan verder studeren.
Ik denk al een lange tijd om applicatie ontwikkeling te gaan doen.
Enkel heb ik nog een hele hoop vragen waar ik hier een antwoord op hoop te krijgen.

Kan je zomaar meerdere programmeertalen leren?

Ga je deze dan niet helemaal door elkaar slaan en de verkeerde functies bij de verkeerde taal gebruiken?

Hoe lang duurt het voor dat je echt een mooie app kan maken?

Ik weet dat dit afhangt van hoeveel je programmeert en dat dit van persoon tot persoon verschilt maar is programmeren iets dat je binnen enkele maanden stilaan onder de knie krijgt of eerder iets waar je jaren op moet oefenen.
(uiteraard moet je altijd blijven oefenenen en bijleren.)

Gaat het programmeren na een tijd van zelf?

Is het zo dat als je enkele jaren ervaring hebt je zeer vlot & efficiënt kan werken zonder dat je alles moet opzoeken/.. of blijft programmeren altijd iets dat traag en moeizaam verloopt?

Kan je op de basis van school zelf verder bouwen?

Kan je naast de les thuis zelf nieuwe dingen leren en toepassen met de basis die je op school hebt geleerd of is het iets dat je best uitgelegd krijgt?

Kan je goed overleven als zelfstandige in deze sector?

Misschien allemaal een beetje vreemde vragen maar het zijn toch dingen waar ik een beetje vast mee zit.

Hartelijk bedankt voor jullie tijd!
L10F3

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 19 oktober 2014
  • 21:52

L10F3
Kan je zomaar meerdere programmeertalen leren?
Ja natuurlijk, waarom niet? Ik programmeer dagelijks in C, Java, C#, Perl en nog wat talen. Gaat prima.

Hoe lang duurt het voor dat je echt een mooie app kan maken?
Daar kan niemand je een antwoord op geven. Ten eerste hangt het er maar van af wat je een “mooie app” noemt en ten tweede hangt het helemaal af van de persoon. Er zijn er die binnen een paar dagen iets eenvoudigs maar wel leuks in elkaar kunnen knutselen en er zijn er die het na 2 jaar nog steeds niet kunnen of die dan wel iets technisch voor elkaar krijgen maar totaal geen idee hebben hoe iets er “smakelijk” uit te laten zien.

Gaat het programmeren na een tijd van zelf?
Ja. Het is maar zeer zelden dat ik iets op moet zoeken (en dan gaat het vaak meer om side-effects van rare library-functies die iets doen wat je niet 100% verwacht dan om taalconstructies). Op den duur stap je zonder nadenken over van de ene taal of ontwikkelomgeving naar de andere. Het is in feite niet anders dan met een levende taal, zo spreek je het ene moment Nederlands met je collega, dan gaat de telefoon en schakel je net zo makkelijk over op Engels of Duits bijvoorbeeld. Gesprek voorbij? Dan ben je in no-time weer bezig met Nederlands. Met programmeren is dat niet anders. Maar ook hier geldt natuurlijk wel dat niet iedereen dat zo makkelijk kan, sommigen gaan helemaal los op een bepaalde taal maar krijgen (door andere constructies) nooit grip op een andere taal.

Kan je op de basis van school zelf verder bouwen?
Op school leer je niet programmeren, maar je leert (hopelijk) een denktrant die je in staat stelt iets nuttigs te leren. Je zegt dat je “electriciteit leert” op het moment (op wat voor niveau?) - denk je dat je daar straks, als je net je diploma hebt, ook daadwerkelijk iets nieuws mee kan maken? Kan je, als je klaar bent met je opleiding, alle elektra van een modern nieuw energieneutraal ziekenhuis met revolutionaire energietechnieken en allerlei backupsystemen op tijd en binnen budget ontwerpen, goedgekeurd krijgen, implementeren, testen en geaccepteerd krijgen? Ik durf te wedden van niet. Je zal eerst moeten leren om projectplannen te maken, om materialen in te kopen, je moet normeringen kennen, producten, gereedschappen, van alles en nog wat. Kortom: wat je op school leert is slechts de start van je “opleiding” tot complete technicus. Daarna leer je pas het vak. Dat is met programmeren niet anders (al is de drempel om daar thuis tegelijk met je opleiding mee aan de slag te gaan aanzienlijk lager dan bij een vak als elektriciteitsleer). Moet je dan een vervolgopleiding gaan doen om dat te leren? Dat zou kunnen, maar je leert dat soort dingen beter in de praktijk. Terwijl je bij iemand in dienst bent bijvoorbeeld.

Kan je goed overleven als zelfstandige in deze sector?
Ja, het kan. Is het voor iedereen weggelegd? Nee, dat niet. Apps bouwen voor mobiele platforms is niet het meest lucratieve werk dat je kan verzinnen in deze business (tenzij je een enorm goed idee hebt en dat perfect weet uit te voeren en vooral op het juiste tijdstip weet te marketen). Daarbij moet je je m.i. niet focussen op wat er nu mogelijk is, maar je vizier richten op de toekomst. Mobiele platformen zijn op hun hoogtepunt, maar je ziet nu al dat gebruikers minder apps downloaden dan een jaar of twee terug. Er gaat meer en meer effort naar automotive, medical en persoonlijke defensieve taken. Dat zijn stuk voor stuk geen gebieden waar je als individu veel kan aanrichten maar waar wel veel kansen liggen in het bedrijfsleven.

Anyway, de giste van bovenstaand verhaal: programmeren is maar een klein onderdeel van “overleven”. De skills die je nodig hebt als ZZP'er zijn vooral anders - een gevulde portefeuille opbouwen is niet makkelijk in deze tak van sport. De vraag is of je er goed aan doet om een toekomst als ZZP'er in deze business te ambiëren. Persoonlijk denk ik dat je er beter aan doet om eerst het vak te leren in loondienst en dan pas te kijken naar mogelijke zelfstandigheid.

L10F3

L10F3

• Lid sinds 19 oktober 2014
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 24 oktober 2014
  • 19:42

Beste Marvin,

Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide antwoorden op mijn vragen.
L10F3

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren