Naar content
Trending apps
  • Google Meet

• Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Huawei P30 Pro New Edition

• OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Manutjee

Manutjee

• Lid sinds 23 september 2011
  • Berichten 87
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2013
  • 19:59

Ik heb geen idee of ik dit goed plaats, en ik had al geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie naar een soortgelijke topic, zonder resultaat…

Ik vroeg me af; wat is beter? Android of IOS (iPhone)?
Wat zijn de voor -en nadelen?

Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6236
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 12 juni 2013
  • 20:08

Dat is een vraag waar je op een Android- of iOS-specifiek forum moeilijk objectieve antwoorden zult krijgen.
Androidgebruikers zullen over het algemeen zeggen dat Android beter is en iOSgebruikers dat iOS beter is.
Dergelijke discussies verzanden doorgaans in het over en weer bashen van de beide OS'en.

Hiermee wil ik gelijk aangeven dat zodra dit de zoveelste vete wordt tussen voor- en tegenstanders er zal worden ingegrepen door de moderators.
Leden die objectief voors en tegens willen geven en met degelijke argumenten komen zijn natuurlijk welkom om hier te reageren.
Maar laat het simpelweg bashen aub achterwege.

Pindasmeer

Pindasmeer

• Lid sinds 08 november 2011
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 12 juni 2013
  • 21:58

pklijzing
Dat is een vraag waar je op een Android- of iOS-specifiek forum moeilijk objectieve antwoorden zult krijgen.
Androidgebruikers zullen over het algemeen zeggen dat Android beter is en iOSgebruikers dat iOS beter is.

Ik gebruik toevallig dagelijks zowel iOS als Android, en denk deze twee besturingssystemen redelijk objectief te kunnen vergelijken.

iOS heeft de nodige voordelen boven Android: het is snel, soepel, betrouwbaar, zeer eenvoudig in gebruik en wordt bovendien voorgeïnstalleerd op de mooie apparaten van Apple. Nadeel is dat het vrij duur is.

Android aan de andere kant is gemakkelijk aan te passen aan de eigen wensen (zowel qua UI als UX). Het is bijvoorbeeld erg prettig om standaardprogramma's te kunnen selecteren, of bestanden gemakkelijk te delen met andere programma's (of programma's te backuppen, wanneer je geroot bent). Verder heb je bij Android meer keuze in toestellen. Nadeel is dat Android vrij stevige hardware nodig heeft om compleet lag-vrij te zijn. Ook vervelend: veel fabrikanten leveren hun eigen schil over Android, en leveren (mede daardoor) updates naar nieuwere versies van Android pas vele maanden later.

Ik vind de aanpasbaarheid van Android erg belangrijk, en is voor mij doorslaggevend geweest bij het uitzoeken van mijn nieuwe telefoon. Echter, voor een tablet is voor mij het scherm het meest belangrijk, en is aanpasbaarheid minder belangrijk. Daarom heb ik gekozen voor de iPad.

Opmerking: Vergeet bij het kiezen van een nieuwe telefoon ook Windows Phone 8 niet. Het is een erg modern besturingssysteem, dat veel soepeler werkt op minder krachtige hardware dan Android. Enkele zaken, zoals een notificatiebalk, ontbreken, maar die zal d.m.v. een update snel worden toegevoegd. Ook bij WP8 heb je keuze uit meerdere merken en toestellen.

Manutjee

Manutjee

• Lid sinds 23 september 2011
  • Berichten 87
  • Reputatie 0
  • 13 juni 2013
  • 22:45

Het is voor mij ook absoluut niet de bedoeling om te bashen…
Ik vroeg me dit af, omdat ik zoveel verschillende dingen hoor, en eigenlijk alleen bekend ben met Android, maar iOS lijkt me ook wel interessant.

Ik heb zelf dan de Samsung s3, maar heb hier ook een iPod liggen, dus geheel onbekend met Apple ben ik niet. Wel hoor ik veel negativiteit over het betalen van de apps zoals Whatsapp in iOS. Klopt het dat je hiervoor meteen al moet betalen i.p.v zoals bij Android na 12 maand 0,89 cent is?

Met een Windows Phone ben ik niet bekend, met Windows natuurlijk wel, draai zelf op Windows 8. Nokia draait daar op, toch?

Kortom, ben gewoon nieuwsgierig naar de verschillen, that's all.

Sander_M

Sander_M

• Lid sinds 22 september 2010
  • Berichten 5147
  • Reputatie 100
  • 13 juni 2013
  • 23:44

De systemen zijn inderdaad verschillend en dat maakt het zo mooi en tevens moeilijk voor nieuwe gebruikers om een keus te maken.

iOS heb ik zelf nooit gehad maar genoeg in handen gehad om een oordeel(tje) over te geven. Het is helemaal gemaakt op gemak voor de gebruiker. Alles klopt en werkt. Instellingen zitten op een logische plaats.
Ook dingen als een app verwijderen is eenvoudiger, al je homescreens zijn eigenlijk een app-drawer. Maar het is heel gesloten, weinig ruimte tot verandering. Dat is zowel de kracht als zwakte van iOS. Je kan simpelweg niks kapot maken.

Android daar in tegen word vaak door fabrikanten compleet op de schop genomen en dat vertraagt dus de updates zoals hierboven al aangegeven. Dat is inderdaad minder ja. Echter is er wel voor elke portemonnee een toestel verkrijgbaar. Je kan het zelf zo gek maken als je wilt. Android is ook veel makkelijker aan te passen aan jou wensen. Ander achtergrond hier en daar, compleet andere launcher(manier waarop je iconen en menu's eruit zien) is allemaal binnen handbereik. Op een toestel met Android kun je veel meer een eigen draai eraan geven dan op een iPhone. Voorheen was voor een hoop dingen nog root toegang nodig om b.v. een screenshotje te maken of je 3G verbinding te tetheren maar er is gelukkig naar de gebruiker geluisterd en dit is allemaal beschikbaar gemaakt zonder ook maar iets te veranderen aan je toestel, waardoor je dus geen risico loopt de boel kapot te maken.

Ik kan je alleen maar adviseren eens bij de Mediamarkt of Saturn beide een goed te testen en kijken wat jou meer aanspreekt. Je zal uiteindelijk zelf de knoop moeten doorhakken

Zie je iets op AW forum wat niet door de beugel kan? Laat het de moderators weten middels de rapporteer knop.
Inhoudelijke vragen over Android graag op het forum bespreken, deze worden per email/PM niet beantwoord.

Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6236
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 13 juni 2013
  • 23:48

Over updates gesproken:
De iPhone 3GS uit 2009 heeft vorig jaar nog een update gekregen naar iOS 6. Welk toestel kan nog meer zeggen dat het na 3 jaar nog steeds officiële updates ontvangt?

Tucker

Tucker

• Lid sinds 15 februari 2012
  • Berichten 1440
  • Reputatie 70
  • 14 juni 2013
  • 10:24

pklijzing
Over updates gesproken:
De iPhone 3GS uit 2009 heeft vorig jaar nog een update gekregen naar iOS 6. Welk toestel kan nog meer zeggen dat het na 3 jaar nog steeds officiële updates ontvangt?

Met mijn Samsung S2 mag ik ook niet klagen wat updates betreft, en als de geruchten waar zijn dat hij misschien ook nog in aanmerking komt voor de upgrade naar 4.2.2 dan haalt hij de 3 jaar dus ook… ;-)

Maar van mij niets slechts over iOS, er zijn zeker ook voordelen. Zo hebben ze mijn buurman van 72 een SGS3 aangesmeerd waar hij niets van snapt en waar hij voortdurend mee geholpen moet worden, die was veel beter uitgeweest met een iPhone voor bijna hetzelfde geld.

Bewerkt (14 juni 2013 10:26)

Galaxy S5 stock v4.4.2
Galaxy S5 mini stock v4.4.2
Galaxy Tab 3 10.1 wifi stock v4.2.2

redbulletnl

redbulletnl

• Lid sinds 02 september 2011
  • Berichten 2982
  • Reputatie 60
  • 14 juni 2013
  • 10:26

en over updates .. android is open source oftwel je moet het vooral hebben van de community
Zit op 4.2.2 met mijn s2

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren