Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

PearlesCENT

PearlesCENT

• Lid sinds 20 oktober 2012
  • Berichten 135
  • Reputatie 0
  • 29 december 2012
  • 10:42

Ten eerste, ik weet niet of dit topic mag, maar het heeft grotendeels niet met Android te maken… dus ja…

Hallo, op de 26ste heb ik een SSD gekregen. Het is geloof ik een samsung 830 (weet niet zeker) en heeft 128gb geheugen. Die ga ik vandaag in m'n pc zetten. Mijn plan is dan ook om een 2de partitie aan te maken (de ssd door midden spiltsen, ene partitie 64gb en de andere ook). Waarom ik dit wil doen? Dan kan ik straks 2 besturingssystemen naast elkaar draaien. De bestanen (muziek, videos, documenten, enz. komen op de harde schijf die erin zit van 1tb). Wat zouden jullie hebben gedaan? Opsplitsen of niet?

Okee, nu even een vraag wat wat meer over android te maken is. SSDs staan er om bekend dat ze sneller kapot gaan dan harde schijfen. Hoe meer je dingen schijft op de SSD, hoe sneller hij stuk gaat. Is dit ook zo bij een android toestel? Want die heeft ook geen hardeschijf natuurlijk. Weet iemand dit?

Thanks

Bewerkt (24 april 2013 16:05)
Peter-036

Peter-036

• Lid sinds 12 november 2011
  • Berichten 2431
  • Reputatie 10
  • 29 december 2012
  • 20:11

Voor wat betreft die 2 partities, dat moet kunnen, windows en linux naast elkaar. Zet dan wel voor beide systemen de swap/of het wisselbestand op de ‘normale’ HDD, evenals een eventueel ‘hibernation’ bestand.
Het geheugen in onze telefoons/tablets is inderdaad volledig vergelijkbaar met een SSD, maar het aantal schrijfbewegingen dat ze gegarandeerd aankunnen is wel zo groot dat zelfs de grootste ‘flash a holic’ er niet door in de problemen zal komen.
Defragmenteer een SSD of ander flash geheugen echter NOOIT.Dat zijn een (groot) aantal (kleine) schrijfacties achter elkaar, die voor een SSD ook geen nut hebben.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het paard niet dwingen te drinken……..

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 29 december 2012
  • 21:24

Ik heb atm een Samsung 830 128GB in mn laptop zitten(en een 500GB HDD ernaast). Bij mij staan er 2 partities op, een voor windows en een voor linux. Die voor linux is ongeveer 45GB en die voor windows 70GB.
Op linux staan ongeveer alle programma's op die 45GB, wat extra zooi die ik nietvaak nodig heb(android source code, hier en daar een backup) staan op mn HDD. De meeste dagen draai ik op linux dus alles vanaf mn SSD.
Op Windows staat op die 70GB alleen de zooi die ik gebruik bij het opstarten, dus windows zelf, drivers, wat basis-applicaties en office volgens mij ook.

Op beide partities is nog minimaal 20GB over, dus er zouden wat extra spullen op mn SSD kunnen komen te staan. Maar 2 partities gaat dus goed.

En over dat ‘sneller kapot gaan’, dat valt wel mee. Ik geloof dat ze langer mee gaan dan HDD's(athans, een HDD is na een paar jaar in feite ‘op’, maar niet ‘kapot’). En een Android toestel heeft ook flash opslag, en gaat dus ook een keer kapot. Maar dat gaat (als het goed is) zo langzaam dat je al lang een aantal nieuwe toestellen hebt voordat dat kapot gaat.
Over levensduur zou ik me geen zorgen maken(tenzij je hem in een server mikt die 24/7 aan het schrijven is).

Wat betreft swap/hibernation: Hibernation heb je gewoon niet nodig met een SSD. Dat booten is toch maar secondenwerk, dus hibernation is niet zo spannend.
Documenten zou ik overigens ook gewoon op je SSD mikken(tenzij je meerdere GB's hebt?), als je ze dan een keer nodig hebt kan je ze snel doorzoeken/openen en hoef je niet op die trage HDD te wachten.

Oh, en veel plezier met je SSD trouwens. Die snelheidsverhoging merk je echt

PearlesCENT

PearlesCENT

• Berichten 135
  • Reputatie 0
  • 30 december 2012
  • 11:32

Wow, wat een tekst! Haha :p.

Ik heb nog even gelezen toenstraks over SSDs en ze zeggen dat hij nooit minder dan 9gb opslag vrij mag hebben. Dus wat ik nu heb gedaan? Een niet-toegewezen partitie aangemaakt van 9.nogwat gb. Die partitie ga ik ook helemaal niets mee doen, is speciaal voor dat.

Voor de rest heb ik niet een extra werkende paritie aangemaakt, vond ik toch niet nodig. Wat betreft de hardeschijf, ik zet daar al mijn data en games op. Ik ben namelijk wel een gamer, heb ik de pc ook voor. Ik maak dus ook videos voor youtube, en gebruik fraps om mee te filmen dus er staan behoorlijk al wat sh!t op mn hdd xd. Meer dan 500gb al gebruikt. De partitie van de windows die ik op de hdd draaide staat er ook gewoon nog op, dus die kan ik (denk ik?) nog opstarten.

De opstarttijd is pffff… echt… sorry maar 'tis teringsnel!!! Bij het opstarten is hij ook gewoon stil, eigenlijk geen gerammel van de hdd ook, echt mooi. Ook grappig is is gewoon 1klik, nog geen halfe seconde klaar, google staat voor je beeld. Zo snel!

Ik ben tevreden jongens, thanks!

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 30 december 2012
  • 12:10

Eventjes over die 9GB partitie: Leuk idee, maar dat gaat helaas niet werken. De reden dat er minimaal wat ruimte vrij moet zijn, is om de performance van die SSD te behouden. En die 9GB partitie wordt nergens gebruikt(aangezien je er niets op kan zetten), dus je SSD kan daar ook niets mee. Dus die 9GB zal toch echt op die andere partitie moeten komen.

Maar goed, veel plezier met je SSD, maar dat gaat wel goedkomen. Er zit wel 1 nadeel aan: De volgende keer dat je een pc/laptop aanraakt zonder SSD is die pc/laptop wel heel traag…

barremans

barremans

• Lid sinds 07 juli 2011
  • Berichten 2237
  • Reputatie 0
  • 30 december 2012
  • 12:13

TIP:
Zet enkel OS op je ssd en je meeste gebruikte proggie bv GIMP Office en al de rest op je HD.

Je kan je downloads, documenten, afbeelding en etc in je OS naar je HD verwijzen.
Windows 7 - Moving My Documents

Persoonlijk zou ik mijn ssd niet opsplitsen, maar dat is persoonlijk.

Welke OS wil je in dual boot draaien?

Je kan natuurlijk ook een OS in virtual drive draaien, als je enkel wil testen van software en andere.

Grtz Barre

PearlesCENT

PearlesCENT

• Berichten 135
  • Reputatie 0
  • 31 december 2012
  • 19:36

Ik was nog niet van plan om meteen te dualbooten. Het is voor later, als ik ooit windows 8 er op wil zetten

War betreft de documenten, dat heb ik al lang gedaan. Ik heb een stiefvader die al ervaring met computers heeft al vanaf de eeerste computer ooit, die net zo groot was als een gymzaal. Dat komt wel goed, toch bedankt.

En die 2de parritie van 9 gb, je zou vast wel iets anders bedoelen. Op internet zijden ze zeker dat dat zo werkt, dus dat komt wel goed.

Happy new year trouwens iedereen!

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 31 december 2012
  • 20:28

Ohja, die SSD zijn natuurlijk weer veel te slim en gebruiken die ruimte dus daarvoor, omdat het voor SSDs niet uit maakt waar wat staat. Ik zat te veel te denken in HDD's en daar maakt het wel uit. Die vinden het niet zo leuk als alles door elkaar staat xD

PearlesCENT

PearlesCENT

• Berichten 135
  • Reputatie 0
  • 1 januari 2013
  • 13:01

Haha, maakt niet uit :p. We zijn allemaal mensen, maken fouten, deal with it xD.

Het is nu 1 januari, gelukkig nieuwjaarsdag!

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren