Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Patrick

Patrick

• Lid sinds 14 januari 2009
  • Berichten 6182
  • Reputatie 180
  • AdminAdmin
  • 2 augustus 2012
  • 12:00

Een korte video over de de “oorlog” tussen de fanboys.

https://www.youtube.com/watch?v=y8SrnXBSo6c&feature=g-all-u

Ik kan mij helemaal vinden in Jon Rettinger, ook ik begrijp het niet waarom er zo'n strijd is tussen de gebruikers van de diverse OS'en.
Hier op Androidworld zie je dat ook regelmatig en dit topic zal ook wel weer zo'n felle discussie oproepen.
Zelf gebruik ik diverse toestellen, ik krijg ook wel eens een iPhone en Windows Phone in mijn handen geduwd en ik moet zeggen dat ze allemaal hun voor- en nadelen hebben. Android heeft mijn huidige voorkeur maar dat kan veranderen zodra Windows Phone 8 uitkomt.
Ooit begonnen met PalmOS, daarna overgestapt naar PocketPC / Windows Mobile waardoor ik ook actief werd op de diverse fora voor deze systemen. En ook toen had je al die strijd tussen de gebruikers en ook toen begreep ik dit niet.

Toen Android uitkwam gebruikte ik het voornamelijk om mee te spelen, het voldeed voor mij nog niet om als daily driver te gebruiken. Echter werd Android snel volwassen met als gevolg dat ik 2 toestellen bij mij droeg: Windows Mobile (HTC Touch Pro2) en Android (HTC Dream oftewel T-Mobile G1). De G1 werd ingeruild voor een HTC Desire en die dag was ik overgestapt van Windows Mobile naar Android als daily driver.
Het Windows Mobile toestel gebruikte ik echter ook nog omdat met name de e-mail en office functionaliteiten net iets beter waren dan met Android.

In mijn omgeving werd er echter nogal neergekeken op Android en men kon maar niet begrijpen waarom ik was overgestapt. Het was alsof ik een ander geloof was gaan belijden zo fel werd er gereageerd.
En dan waren er nog de iPhonegebruikers. Die begrepen al niet waarom ik Windows Mobile gebruikte maar nu ik overgestapt was op Android verklaarden ze mij helemaal voor gek.
Tijdens vergaderingen op het werk of andere bijeenkomsten kwamen de diverse toestellen op tafel en gelijk begonnen de bekende verhitte discussies tussen de fanboys.
Ik ging dan maar achterover zitten want mij maakt het niet uit welk OS een ander gebruikt. Ik ben van mening dat iedereen het OS moet gebruiken dat het beste bij hem of haar past. En voor de een is dat Android en voor de ander iOS, Windows Phone, Symbian, Blackberry, etc.

Als iemand naar mij komt voor advies dan kijk ik waarvoor het toestel gebruikt gaat worden en wat de gebruiker er verder nog mee wil doen. En soms adviseer ik een iPhone of Windows Phone omdat Android niet geschikt is voor die persoon en zijn gebruik.
Echter moet ik uitkijken wie er in de buurt is als ik advies geef want voordat je het weet zit je weer in de guerilla-oorlog tussen de Os'en. De fanboy geeft dan het advies van wat hij het beste OS vind voor zijn gebruik en vergeet dat er moet worden gekeken naar het gebruik van de adviesvrager.

Terugkomend op de video, wat is dat toch dat de gebruikers van de verschillende Os'en zo fel tegen elkaar tekeer gaan?
De reacties op reviews zijn best wel vergaand te noemen, scheldpartijen zijn heel normaal. Als de reviewer positief is over een bepaald toestel of feature dan wordt hij gelijk fanboy genoemd terwijl juist de reviewers over het algemeen objectief zijn.
Hier op Androidworld zie je dat ook, zodra iemand meld dat hij een iPhone heeft komen de bekende reacties weer. Gelukkig blijft het hier binnen de perken en houden we het nog netjes in vergelijking met andere fora.
Ik vergelijk het met de strijd tussen de diverse geloven: Er is maar één echt OS, dat is het mijne. En ik zal het bij jou erin hameren zodat ook jij het enige echte OS zult erkennen.
Waarom is het niet geaccepteerd dat er andersdenkenden zijn?

Bewerkt (24 april 2013 15:21)
Tucker

Tucker

• Lid sinds 15 februari 2012
  • Berichten 1428
  • Reputatie 70
  • 2 augustus 2012
  • 13:27

Ik snap het ook niet, van mij mag iedereen datgene kiezen waar hij gelukkig van wordt (en niet alleen op het gebied van telefoons) zolang anderen er geen last van hebben. De een houdt van de moeder en de ander van de dochter, moet kunnen. Ik heb voor de SGS2 gekozen omdat ik het een mooi toestel vond en ben er totaal tevreden mee, en ik kan me voorstellen dat mensen met een iphone of welk ander toestel dan ook dat ook zo voelen. Het is een persoonlijke keuze en die moet je gewoon respecteren zonder er een kaartje “beter” of “slechter” aan te willen hangen. Laten we blij zijn dat er zoveel keus is…

Galaxy S5 stock v4.4.2
Galaxy S5 mini stock v4.4.2
Galaxy Tab 3 10.1 wifi stock v4.2.2

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 2 augustus 2012
  • 13:58

De keuze tussen Android en iOS (of windows phone, maar die tel ik op het moment even niet als volwaardige contender) wordt vrijwel niet bepaald op basis van rationele gronden. Dat komt deels doordat men te weinig weet van beide systemen maar vooral door de marketing machines van de producenten.

Apple is een bedrijf met een hele duidelijk visie en daarmee een heel specifieke doelgroep. De prijs/prestatie verhouding van Apple spullen is niet afgestemd op de werkelijke kosten, maar op het imago van het spul. Het moeten hippe gadgets zijn, makkelijk te gebruiken en je moet er mee gezien willen worden. Apple spreekt mensen aan die gevoelig zijn voor wat anderen van ze vinden.

Dat imago van Apple staat haaks op google's visie: technology for everyone. Lage prijzen, hoge penetratiegraad. Het “hippe” is vervangen door technocratie, zeg maar de nerdy aanpak van het produkt. En dat is precies waar de Apple-doelgroep zich van wenst te onderscheiden (en vice versa natuurlijk!). Maar “onderscheiden van het gepeupel” wekt weerstand op, zeker in Nederland waar alles boven het maaiveld gesneld wordt.

Vroeger was de strijd niet op technologisch vlak, maar bijvoorbeeld de kakkers tegen de punkers, de hippies en brommernozems tegen de gegoede burgerij. De witte boorden tegen de blauwe.

MrGlenneke

MrGlenneke

• Lid sinds 28 april 2012
  • Berichten 233
  • Reputatie 0
  • 2 augustus 2012
  • 14:31

Ik ben blij dat er nog mensen zijn die zo'n ‘oorlogen’ niet snappen. Mijn tante en nicht hebben beide een iPhone en iPad en dat apparaat is perfect voor hun, Android is dan weer beter voor mij. Wat maakt het nu uit?! Het zou nogal saai zijn als iedereen rondliep met hetzelfde toestel!

Mrjraider

Mrjraider

• Lid sinds 23 april 2012
  • Berichten 1329
  • Reputatie 10
  • 3 augustus 2012
  • 00:06

Marvin;327766
De keuze tussen Android en iOS (of windows phone, maar die tel ik op het moment even niet als volwaardige contender) wordt vrijwel niet bepaald op basis van rationele gronden. Dat komt deels doordat men te weinig weet van beide systemen maar vooral door de marketing machines van de producenten.

Apple is een bedrijf met een hele duidelijk visie en daarmee een heel specifieke doelgroep. De prijs/prestatie verhouding van Apple spullen is niet afgestemd op de werkelijke kosten, maar op het imago van het spul. Het moeten hippe gadgets zijn, makkelijk te gebruiken en je moet er mee gezien willen worden. Apple spreekt mensen aan die gevoelig zijn voor wat anderen van ze vinden.

Dat imago van Apple staat haaks op google's visie: technology for everyone. Lage prijzen, hoge penetratiegraad. Het “hippe” is vervangen door technocratie, zeg maar de nerdy aanpak van het produkt. En dat is precies waar de Apple-doelgroep zich van wenst te onderscheiden (en vice versa natuurlijk!). Maar “onderscheiden van het gepeupel” wekt weerstand op, zeker in Nederland waar alles boven het maaiveld gesneld wordt.

Vroeger was de strijd niet op technologisch vlak, maar bijvoorbeeld de kakkers tegen de punkers, de hippies en brommernozems tegen de gegoede burgerij. De witte boorden tegen de blauwe.

Hier ben ik het compleet mee eens, ik zelf heb even getwijfeld tussen een Iphone en een Android toestel. Uiteindelijk gaf de prijs de doorslag want Apple is gewoon vele malen duurder en dat vind ik best jammer.

Zelf snap ik de hele oorlog tussen Android en Apple niet, het is me wel opgevallen dat Apple graag in de aanval gaat, denk maar aan de aanklachten tegen Samsung :p.
Apple levert volwaardige producten maar ik heb nog geen custom iOS gezien op de iphone van iemand wel een custom Rom op een Android toestel (HTC/Samsung/LG). Ik zelf denk ook dat de reden van stijgende populariteit bij Android is, het opensource gedeelte, dit trekt “nerds” aan die hier mee willen spelen.

Maar alle gekheid op een stokje, de ruzie/competitie tussen Android en Apple is alleen maar leuk om te volgen want welke van de twee is populairder bij de gebruiker? En wat is de achtergrond..

fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 3 augustus 2012
  • 11:01

Ik snap het ergens wel hoor: Apple/Microsoft gaan helemaal los met rechtzaken tegen Android, waardoor Android duurder wordt, en in sommige gevallen ook met minder functionaliteit. Daardoor krijgen mensen een hekel aan Apple/MS en willen ze die “blokkeren” door anderen over te halen om geen spullen meer van hun te kopen.

bassie1995

bassie1995

• Lid sinds 04 januari 2011
  • Berichten 2028
  • Reputatie 0
  • 3 augustus 2012
  • 14:56

Bij mij is het hetzelfde idee, maar soms ook weer net wat anders. Ik respecteer het feit dat mensen Apple kopen, omdat het goede producten zijn. Ik zou het zelf niet kopen, maar ieder zijn ding.
Laat me wel even zeggen dat ik fel tegen Apple zelf ben op het moment, gezien de acties rond rechtszaken (automatisch winnen? Dit is groep 3 niet meer…).

Maar als ik zeg dat iedereen zelf mag kiezen, is de reactie vaak: “Maar jij bent toch een Android-fanboy?” Dan moet ik weer uitleggen dat dat niet zo is (niet in de traditionele betekenis), zeker niet alleen maar omdat ik er veel mee bezig ben.

Volgens mij zit het daarom ook nogal ingebakken bij mensen, we zoeken gewoon een partij om tegen te schreeuwen, en de mobiele telefoon betekent tegenwoordig zoveel dat dat een goede manier is om je te onderscheiden…

djangogroen

djangogroen

• Lid sinds 07 januari 2012
  • Berichten 62
  • Reputatie 0
  • 23 augustus 2012
  • 21:31

zelf vind ik android de beste.
ik ben ook echt android fanboy.
maar kan ook begrijpen dat mensen IOS fijner vinden.
en ik vind apple ook fijn.
maar android vind ik fijner.
en iedereen maakt eigen keuzes

Bewerkt (24 april 2013 15:27)
klwinkel

klwinkel

• Lid sinds 23 oktober 2010
  • Berichten 951
  • Reputatie 0
  • 23 augustus 2012
  • 21:56

Bij iOS heb je keuze uit wel één toestel, bij Android uit tientallen, groot, klein, duur, goedkoop, enz.
Dat komt omdat het open-source is, fabrikanten kunnen het vrij eenvoudig geschikt maken voor hun eigen hardware.
Open source gaat het uiteindelijk toch winnen, Apples zullen weer een niche product worden, zoals ze hiervoor ook waren.
Enkel mijn persoonlijke mening.

Het_ratje

Het_ratje

• Lid sinds 02 december 2010
  • Berichten 3102
  • Reputatie 10
  • 23 augustus 2012
  • 22:15

Altijd het standaard geneuzel bij de zinloze discussies tussen Apple- en Android haters.

Heb het wel vaker gezegd, en ook hier; om het goed te kunnen beoordelen moet je dus
beide OS'en hebben en/of gedraaid hebben.

Ik gebruik beide(n) en ben er erg content over. De iPhone is op bepaalde punten beter
en zo ook mijn Android telefoon (en OS) ook.

“Best of both worlds”

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren