Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Julian

Julian

• Lid sinds 02 januari 2011
  • Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 13 januari 2011
  • 22:23

Motorola Milestone
Custom rom op je milestone

Omdat ik heel goed geholpen ben wil ik anderen hier ook mee helpen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is als iemand die meer ervaren is dan ik opmerkingen heeft hoor ik het graag!

Helemaal onderaan nog een download link voor cm7 gingerbread!

Er is al een tutorial ( waarvoor heel veel respect!) hier : http://www.androidworld.nl/forum/motorola-milestone/8322-froyo-beschikbaar-voor-milestone.html. ( hier kloppen de stappen niet (meer) )
En ook respect voor de mensen van tweekers :Rooten & Custom ROM's - Android - GoT
Maar er waren ook andere topics geopend met weer andere vragen en antwoorden, waardoor het me een tijd heeft geduurd voordat ik alles gelezen had en begreep.
Dus hier een samenvatting!

Let op! Je bent hierna wel al je apps, instellingen etc kwijt.
Dus maak een backup met bijv. titanium backup.

Benodigdheden:

• Geinstalleerde USB drivers
USB and PC Charging Drivers - Motorola Mobility, Inc. USA
• RSD lite geinstalleerd
tools:rsd_lite
• Geflashte Vulnerable Recovery op de telefoon. ( deze heb ik gebruikt op aanraden van Rolanderen en die werkt perfect)
Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!
• OpenRecovery op SD kaart dus rechtstreeks erop ( de map open recovery en de update.zip): Androidiani OpenRecovery werkte bij mij beter :
androidiani-openrecovery - Project Hosting on Google Code
• Volledig opgeladen Milestone

1.Zet de telefoon uit en haal de USB-kabel uit de telefoon
2.Laat de telefoon in de bootloader starten, dit doe je doormiddel van omhoog drukken op
de D-pad (omhoog richting het scherm) en tegelijkertijd het indrukken van de powerbutton.
3.Je krijgt een scherm te zien met de volgende tekst:
code:
1Bootloader
2<version number>
3
4Battery OK
5OK to Program
6Connect USB
7Data Cable
Onthoud welke versie van de bootloader je hebt, dit voor stap 8 van het rooten

4.Steek de USB-kabel weer in de telefoon en je zal twee extra regeltjes te zien krijgen:
code:
1Transfer Mode:
2USB

5.Start het in gedownloadde RDS Lite op je computer en volg deze stappen (bij 2 kies je voor het vulnerable recovery sbf-bestand wat je gedownload hebt. )

6.Wacht totdat RSD Lite klaar is, dit is te zien aan de statuskolom waar ‘finished’ komt te staan en / of aan de resultkolom waar ‘pass’ komt te staan. Er kan ‘please manually power up this phone’ staan of de telefoon reboot vanzelf. Schrik hier niet van en zet je Motorola Milestone weer volledig uit en herhaal stappen 3 en 4 van deze guide! Ook wanneer de telefoon reboot moet je ervoor zorgen dat je stappen 3 en 4 herhaalt. (Milestone opstarten in de bootloader met de D-pad en de powerbutton)

7.Wacht totdat RSD Lite klaar is, dit is te zien aan de statuskolom waar ‘finished’ komt te staan en / of aan de resultkolom waar ‘pass’ komt te staan.

8.Zet de telefoon uit door middel van de powerbutton en laat hem opstarten in de bootloadermodus.
Dit doe je door het indrukken van de powerbutton tegelijkertijd met de:
X-knop op het toetsenbord: alleen voor bootloader 90.78
cameraknop aan de zijkant, voor bootloaders lager dan 90.78
Druk deze twee knoppen tegelijkertijd in todat je het volgende icoon ziet:

9.Houd nu eerst de volume omhoog knop ingedrukt en druk dan tegelijkertijd op de camera knop om het commandmenu te laten zien

10.Kies met de D-pad voor de optie ‘apply sdcard:update.zip’ en druk op de centerbutton.
Je hebt nu android 2.2 draaien.

11.En je zit in de Open Recovery. Hier kun je de telefoon Rooten, overclocken etc.

12. Maak altijd eerst een nandroid backup. Dit staat in je openrecovery menu.

Wat je dan nog kan doen ( wat ik wel heb gedaan) is een andere custom rom erop zetten.
wat te doen:

Alvorens het installeren van een ROM altijd voor en na het installeren beide caches wipen (dus niet alleen na). Bij het installeren van een nieuwe ROM is het ook altijd verstandig om toch ook een data wipe te doen om conflicten tussen de ROMs te voorkomen.
1. Download een rom deze heb ik gebruikt :CyanogenMod 6.1.2 for Milestone (2.2.1+) - xda-developers of kies een ander hier: Motorola Milestone Android Development - xda-developers

2. Zet deze op je sdcard in de map: openrecovery/updates

3. Start je telefoon op zoals in stap 8 en 9.
in de openrecovery Dalvik cache en gewone Cache wipen ook data / factory reset
dan kies je apply update

4. Als dat klaar is de Dalvik cache en gewone Cache wipen ( niet data / factory reset)
En dan ben je klaar je custom rom staat erop.
Maak voor de zekerheid nog een nandroid back up.

* Als je gaat overclocken kan je tot 1100/1200 mhz gaan (dat is stabiel) ik heb zelf 900 gekozen, download de app setcpu zodat je de processor kan beheren.
(vergeet niet om root phone aan te klikken dan kan je pas overclocken en setcpu gebruiken)
* Je kan nog veel meer doen in de open recovery kijk er rustig naar maar zorg dat je een goede back up hebt

Batterij tip!
Charge bug:
De charge bug houdt in dat de software op je telefoon denkt dat je batterij vol is bij iets van 60%. Als hij zegt dat ie volledig opgeladen is moet je de telefoon even loskoppelen, uitzetten, batterij er uit halen en weer (zonder batterij, zonder aan te zetten) aan de lader hangen. Je krijgt dan uiteindelijk een schermpje met een batterij met een vraagteken er in. Als je dan je batterij er weer insteekt zal hij iets van 60% aangeven en daarna in die stand wel volledig opladen. Scheelt aanzienlijk in battery life.

cm7 gingerbread 16-3-11:http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=941346
Special thanks voor Rolanderen! Die heeft me ontzettend geholpen.

Bewerkt (13 januari 2011 22:23)
Rolanderen

Rolanderen

• Lid sinds 29 maart 2010
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 14 januari 2011
  • 13:24

Mooie samenvatting en bedankt voor de lovende woorden/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> Het is ook wel een goed idee om even credit te geven aan de mensen van Tweakers die het leeuwendeel van de bovenstaande methode (het flash gedeelte) hebben geschreven/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />

Ik had nog wel wat kleine op/aanmerkingen die meer ter verduidelijking dienen:

-Allereerst voor de duidelijkheid: Een “vunerable recovery” file is een bestand wat als het ware een gat in de bestaande recovery maakt (het eerste menutje met de blauwe tekste waar je in terecht komt als je in recovery opstart) waardoor men hun eigen OpenRecoveries kunnen installeren (GOT, Androidiani etc.). Deze vunerable recovery files zijn los beschikbaar maar bij de laatste release van GOT 2.2.1 direct ingebakken in de nieuwe firmware.

Er is een losse vunerable recovery beschikbaar voor 2.1. Als je die flashed kan je de openrecovery ook al op 2.1 beschikbaar maken en dan al direct (vanaf 2.1) bvb de CM6 ROM kan flashen omdat daar sinds kort 2.2 zit ingebouwd (in de update.zip, ik weet niet of het voor alle ROMs zo is). Belangrijker is misschien nog wel dat je voor het flashen van de GOT firmware (wat dus overbodig is als je direct naar CM6 gaat) of ROM een nandroid backup kunt maken. Mocht er iets fout gaan dan kan je altijd nog terug/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> De vunerable recovery flashen zonder nandroid is een stuk minder gevaarlijk dan de firmware+vunerable recovery van GOT zonder nandroid.

- Alvorens het installeren van een ROM altijd voor en na het installeren beide caches wipen (dus niet alleen na). Bij het installeren van een nieuwe ROM is het ook altijd verstandig om toch ook een data wipe te doen om conflicten tussen de ROMs te voorkomen.

Zoals je ziet wat kleine dingetjes. Voor de rest uitstekende samenvatting/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> Sorry dat ik wat lang van stof ben altijd maar het is prettig als mensen zo veel mogelijk kennis en details ter beschikking hebben/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />

Bewerkt (14 januari 2011 13:24)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 14 januari 2011
  • 13:34

Thx man! ik heb wat aanpassingen gedaan.

Maar is het dan zoizo niet slimmer dat ik mijn telefoon terug breng naar stock, en dan die vunerable recovery voor 2.1 flash en dan cm6 update.zip gebruik?

En nog 1 ding wat er wel bij kan misschien: Als straks 2.3 komt moet dan je telefoon ook weer naar stock?
En hoe kan je dat het beste doen?
je data/ cache en dalvik wipen, en gewoon een andere vunerable recovery flashen? of is dat niet genoeg?

Bewerkt (14 januari 2011 13:34)
Rolanderen

Rolanderen

• Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 14 januari 2011
  • 15:23

Hehe ja dan wordt het een heel ingwikkeld verhaal. Ik heb dit deel zelf ook niet helemaal helder maar ik kan het uitleggen voor zover ik het begrijp.

De bootloader van Motorola is gelocked. De bootloader is eigenlijk net als de BIOS van je computer. Wat dat wil zeggen is dat je telefoon altijd alleen maar de software van Motorola kan opstarten. De manier waarop ROMs op andere telefoons opereren is dat ze de software van de fabrikant volledig kunnen vervangen wat de developer heel veel ruimte geeft. Omdat bij ons de bootloader is gelocked kan dat dus eigenlijk niet. Wat wij hebben, of wat de developers hebben gevonden, is dat ze het opstart proces van de telefoon op een vroeg stadium kunnen hijacken en zo hun eigen software er in kunnen frommelen. Ze zijn dus alleen wel afhankelijk van de onderliggende “kernels” oftewel software van Motorola (android draait op Linux, vandaar de kernels etc…misschien kan iemand met wat meer verstand van Linux dit toelichten, dit is een beetje een koetjes en kalfjes versie). Daarom blijven er zo veel bugs bestaan want developers hebben geen toegang tot deze kernels en kunnen hier dus niks in aanpassen.

Om even je vraag te beantwoordenWat ik denk dat ze doen is dat ze bij elke ROM steeds de benodigde kernels meeleveren (die zitten in de firmware van GOT, die hebben ze er denk ik uitgevist) en alle benodigde system files en dat soort dingen om de ROM te laten draaien (je moet maar eens zo'n update.zip openen, dan zie je wat ik bedoel) Ik heb dus het idee dat je de hele mikmak dus eigenlijk bij elke update/ROM opnieuw installeert. Het is dus niet nodig om terug te gaan naar stock omdat alles wat je nodig heb in die update.zip files zit. Dat zal voor elke ROM nu wel zo zijn.

En om Gingerbread nog even toe te lichten…Wat wij krijgen wordt geen echte Gingerbread in eerste instantie voor zover ik het begrijp. Wat wij krijgen is een versie met de elementen van Gingerbread die kunnen draaien op de “kernels” van 2.2 omdat de kernels van 2.3 waarschijnlijk nooit gaat uitkomen. Zo is CM6 voor 2.2 ook begonnen (elementen van 2.2 draaiende op de 2.1 kernels).

Bewerkt (14 januari 2011 15:23)
Rolanderen

Rolanderen

• Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 14 januari 2011
  • 15:28

Zie hier nog een aantal antwoorden op vragen over CM6 (en 7!) En om even een voorbeeld te geven van hoe de maker van CM6 praat en waarom mijn vorige post misschien wel verhelderend iskabladan op de XDA forums:

Just to answer some questions:

There certainly will be further updates to CM6 for Milestone (2.2/froyo).
At least one such update is obvious: an update that will incorporate the kernel, the bpsw and the proprietary closed source binaries extracted from the final build of the 2.2.1 Motorola firmware (when it will be released). All the hard work has been done already on the 0.03 release, so the updating of the proprietary files extracted from new moto builds is relatively easy (unless there will be some bigger last moment changes to the official firmware, which I don't expect).

In the mean time I'm working on CM7 for Milestone (2.3/gingerbread), though not much progress in regard to the stalled gki system has been achieved yet. Anyway, the CM7 itself is far from finished even in the case of the officially CM supported phones - a lot of work is still to be done. So don't ask when it will be released… (one possibility is also never - that will be the case if a way to get the Milestone's gki system fully running on 2.3 will not be found… but I hope for the better).

About the not sleeping phone: it's caused by the kernel and the bug is present on every ROM that has to use the beta moto 2.6.32 kernel - CM6, MIUI, FroyoMod, ShadowMod, Cronos etc. (and that also includes the beta 2.2.1 firmware leaked by G.O.T. …) Let's hope that it will be fixed in the final 2.6.32 kernel build.

Bewerkt (14 januari 2011 15:28)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 14 januari 2011
  • 23:39

Ja ik heb echt al uren besteed aan het lezen op allerlei formums, maar het is zoveel joh.
Maar inderdaad dat mortorola als enige z'n bootloader heeft gelocked was me bekend, maar de developers komen wel steeds verder als ik de verhalen moet geloven. en wel echt gaaf als we Gingerbread kunnen draaien ( of elementen daarvan.) dit alles maakt het hebben van een android telefoon die eigenlijk gelocked is toch een stuk leuker!
En vet wat je allemaal met je telefoon kan doen nu, er lijkt geen einde aan de mogelijkheden te komen.
Heb jij nog nieuwe/aparte dingen op je telefoon gedaan wat een aanrader is?

Bewerkt (14 januari 2011 23:39)
latino

latino

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 585
  • Reputatie 0
  • 16 januari 2011
  • 14:09

Hoi Julian, allereerst: top die handleiding!
Wat zijn je bevindingen tot nu toe met CM6 6.1.2? Nog vastlopers, reboots, vertragingen, opgehangen gesprekken etc?

Bewerkt (16 januari 2011 14:09)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 16 januari 2011
  • 14:18

Mooi zo! Nee nergens last van alleen als je terug gaat naar home als je ergens mee bezig bent geweest dan laden de widgets wel eens wat langzamer.
Maar dan heb ik het over een seconde ofzo. Ligt eraan wat je hebt gedaan iets zwaars of niet.
Nu dat ik op 900 mhz zit draait het allemaal zo soepeltjes ook adw launcher waar je veel aanpassingen mee kunt doen ben ik zeer over te spreken.
Probeer het zou ik zeggen als je gewoon een backup maakt is er niks aan de hand. Dan kan je altijd nog terug gaan als je het niks vind.
Ik hoor het wel..

Bewerkt (16 januari 2011 14:18)
latino

latino

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 585
  • Reputatie 0
  • 16 januari 2011
  • 14:46

hmmm, net erop gezet. Ik heb geen google account meer en kan deze ook niet toevoegen, dus ook geen contacts, geen calender en geen market
moet je nog de google apps apart installeren?

Bewerkt (16 januari 2011 14:46)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 16 januari 2011
  • 14:55

Ja kan alleen werkte dat voor mij niet, daarom staat dat ook niet in de handleiding, want als ik de market opende dan sloot die hem gelijk weer af. Ik heb gewoon een market.apk gedownload (zoek op google) en als die erop staat dan kan je gmail etc downloaden.
er is ook weer een nieuwe rom :CyanogenMod 6.1.2 for Milestone (2.2.1+) - xda-developers.
Ik kwam hem net tegen die ga ik zo ff proberen..

Bewerkt (16 januari 2011 14:55)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren