Naar content
Trending apps
  • Google Meet

• Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Samsung Galaxy A51

• Poco F2 Pro

• Xiaomi Mi Note 10 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

KlienvV

KlienvV

• Lid sinds 25 februari 2014
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2014
  • 14:46

Hallo,

Ik heb sinds 1,5 week een Nexus 5, overgestapt van een S2. Afgelopen zondag kreeg ik van mijn telefoon en van mijn provider berichtjes dat mijn datalimiet bijna op was. Ik was niet thuis op dat moment, dus zat op het 3g netwerk. Ik had niks raars gedaan, misschien een appje verstuurd. Twee uur later was ik thuis, en ik ging op onderzoek uit.

Het bleek dat de google+ app maar liefst 3,2 Gb had opgeslurpt en dat ik een rekening had van bijna 300 euro!!! Ik viel bijna van mijn stoel, hoe kan dat nu weer? Ik gebruik die app niet (wel G+ ooit geactiveerd), heb niet aan de instellingen gezeten bij het overzetten en de automatische backup stond uit. Er stond wel een vinkje aan bij: auto data verzameling (met een soort van disclaimer erbij: als je deze uitzet, kunnen sommige apps niet goed meer werken, oid). Ik heb dat vinkje nooit aangezet, en dan nog: hoe haat hij in in zijn hoofd om maar liefst 3,2 Gb weg te slurpen! Wat voor data is dat dan? Ik heb G+ app meteen verwijderd.
Ik heb nog op mijn google+account gekeken: laatste post is van 1 aug 2013. Hij heeft er dus geen foto's of andere zooi automatisch opgezet.
Maandag meteen naar Vodafone gebeld, en zij zagen dat zondagochtend in precies 2 uur (op de seconde af) in één datasessie, 3,2 Gb is gedownload. Ze maken het wel vaker mee (wat excact heb ik niet nagevraagd, met de Nexus, of met google+?), en verlagen mijn rekening naar 100 euro. Ok, dus geen zware bezuinigingen deze maand. Maar ik voel me toch flink genaaid.

Ik heb een paar vragen:

- Hebben jullie hier vaker van gehoord?
- Mag google dit zomaar doen?
- Wiens ‘schuld’ is dit?
- Wat voor data hebben ze van me?
- Kan ik hier nog onderuit op een of andere manier?
- Kan hier iemand voor aansprakelijk stellen?

Pfff, ik word weer boos als ik er aan denk! Ik was zo blij met de telefoon: heerlijk soepel. Had ook nog meerdere dagen op internet rondgekeken voor tips and trics (deze ‘truc’ stond er niet bij :-()

Of is dit gewoon de consequentie van een google telefoon kopen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Klien

Verwijderd_Account_44451

Verwijderd_Account_44451

• Lid sinds 05 februari 2012
  • Berichten 4099
  • Reputatie 140
  • 25 februari 2014
  • 14:53

nog nooit iets van gemerkt, ik zit iedere dag wel op g+ met mijn n5. auto backup en foto Upload staat wel uit en synchronisatie ook. en zit nooit boven mijn data van 1gb per maand.

EricNL

EricNL

• Lid sinds 15 januari 2010
  • Berichten 334
  • Reputatie 0
  • 1 maart 2014
  • 21:48

Dit ligt niet aan de Nexus 5, ik heb het in het verleden op mijn S4 gehad en recentelijk ook op mijn Nexus 5. Het is een bug in Google+, om dit in de toekomst te voorkomen ga je naar datagebruik onder instellingen. Als het goed is zie je Google+ bovenaan staan in het rijtje apps dat data gebruikt. Klik op Google+ en scroll naar beneden. Zet daar het vinkje aan bij “Achtergrondgegevens beperken”. Google+ wordt nu alleen nog maar bijgewerkt via Wifi en kan geen gebruik meer maken van het mobiele netwerk.

Het is verstandig om met enige regelmaat te checken welke apps veel data gebruiken, als er apps tussen zitten waar je weinig gebruik van maakt kun je hetzelfde doen als hierboven.

Huawei Nexus 6P 64GB Graphite
Huawei Watch

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren