Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Jimski

Jimski

• Lid sinds 25 juli 2016
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 25 juli 2016
  • 09:16

Aangezien mijn Iphone 4 zijn beste tijd toch echt wel heeft gehad, ben ik op zoek naar een nieuwe smartphone. Nu wil ik graag een niet al te grote telefoon, dus ben ik op zoek gegaan naar toestellen met een schermgrootte kleiner dan 5 inch.

Hierbij kwam ik na wat onderzoek op de volgende 4 toestellen uit die mijn interesse hebben:
- Sony Xperia Z3 Compact
- Sony Xperia Z5 Compact
- Samsung Galaxy A3
- Samsung Galaxy S5 Mini

Ik ben benieuwd of er hier wellicht mensen zijn die ervaring hebben met één of meerdere van deze toestellen en mij zouden kunnen helpen bij het maken van een weloverwogen keuze.

Qua prijs kijk ik niet direct op een paar tientjes. Ik ben iemand die in principe meerdere jaren met een telefoon doet en dus geef ik liever een paar tientjes meer uit voor een beter toestel, maar dan moet het ook wel echt beter zijn natuurlijk. Vandaar ook dat ik bijvoorbeeld zowel de Z3 als de Z5 in het lijstje heb staan. Aangezien ik niet direct een expert ben op het gebied van smartphones, vroeg ik me ook af wat nu echt het verschil is tussen deze twee toestellen en of het dus de moeite waard is om zo'n €100,- meer te betalen voor de nieuwste versie (Z5) in plaats van de Z3.

De twee toestellen van Samsung zijn qua prijs duidelijk goedkoper en daarom vroeg ik mij dus af hoe dit zo kan zijn. Zijn er (buiten de camera die op de toestellen van Sony duidelijk beter is) duidelijk aanmerkbare verschillen tussen de Samsung's en de Sony's? Want het prijsverschil is toch wel noemenswaardig groot in mijn ogen.

Alvast bedankt voor de hulp!

CLB

CLB

• Lid sinds 11 december 2009
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 25 juli 2016
  • 11:33

Beste Jimski,

Iets om rekening mee te houden is de ondersteuning van de software en updates van de fabrikant, helemaal als je een toestel nog meerdere jaren wilt gebruiken. De Z3 Compact en de aangehaalde S5 mini van Samsung zijn qua updates namelijk niet meer interessant voor beide fabrikanten. Je kunt nog wat beveiligingsupdates verwachten, maar een update naar het aankomende Android 7.0 Nougat kun je wel doorstrepen. Zodoende zou ik die twee devices beide al afvinken van je lijstje.

Dan heb je nog de genoemde Galaxy A3 van Samsung en de Z5 Compact van Sony.
Het prijsverschil tussen deze twee devices komt simpelweg door de hardware, die van de Sony is beduidend beter.
Daar zien we onder andere een snellere processor, meer intern geheugen, iets meer werkgeheugen, grotere accu.
Hoe die accu zich trouwens verhoudt tussen beide devices durf ik niet te zeggen, dat zul je zelf even moeten uitzoeken.
Dan komt ook weer het software-gedeelte om de hoek kijken, waar dat bij de Samsung toch wat onduidelijker is, aangezien het geen vlaggenschip betreft, terwijl de Z5 Compact dat wel weer is.

Ik zie een prijsverschil van om en nabij de € 150 tussen beide devices en dat is inderdaad erg veel, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken en jouw specifieke wensen ken ik ook niet. Als je alleen wat wilt WhatsAppen, bellen en internetten dan voldoet de Samsung prima en zal echt wel even meegaan (ook als je geen updates meer krijgt). Als je de laatste games wilt spelen, je het toestel 24/7 gebruikt en je een veeleisende gebruiker bent, dan zou ik de Sony willen aanraden.

Als je ook nog kunt leven met een 5 inch device (het formaat van het scherm zegt natuurlijk niet altijd alles over de grootte van het toestel zelf) kun je ook nog kijken naar de OnePlus X, een zeer interessante geprijsde smartphone

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren