Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Paulo

Paulo

• Lid sinds 05 juni 2010
  • Berichten 276
  • Reputatie 20
  • 7 september 2015
  • 00:56

De Huawei Ascend Mate 7 heeft geen eigen topic/hoofdstuk in het AW-forum, terwijl de reviews zeer lovend zijn. Natuurlijk, het is een toestel uit 2014, maar het is nog steeds een zeer interessante telefoon. Sterker nog, ik ga de Mate 7 binnenkort aanschaffen als vervanger van mijn Galaxy S4. Mijn belangrijkste redenen:

- Groot én goed 6-inch scherm.
- Scherm is geen QHD, maar gewoon full HD (1080 x 1920) wat de batterijduur ten goede komt.
- Zeer grote 4100 mAh batterij.
- Perfect werkende vingerafdruk-scanner.
- FM-radio.
- Betaalbaar: 375 euro op dit moment.

Er zijn ook nadelen. Huawei staat niet bekend om zijn updatebeleid, dus de Mate 7 draait nog op Kitkat (hoewel Lollipop er wel aan lijkt te komen). Verder spreekt de Emotion UI (zonder app-drawer) niet iedereen aan, maar is een andere launcher (met app-drawer) redelijk eenvoudig te installeren. Bovendien bevat de software al elementen van Lollipop en valt het nauwelijks op dat het toestel nog op Kitkat draait.

Kortom, ik begrijp niet goed waarom dit toestel niet zijn eigen topic/hoofdstuk op het AW-forum heeft. Maar mijn vraag is vooral: wie heeft dit toestel en wat zijn de ervaringen ermee?

Eén dringende vraag heb ik alvast (omdat diverse sites niet heel duidelijk zijn over de specs): heeft de Europese/Nederlandse versie van de Mate 7 inderdaad een FM-radio aan boord?

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 5989
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 7 september 2015
  • 14:31

Er worden aparte subfora gemaakt voor toestellen wanneer hier veel vragen/discussies over zijn of verwacht worden. Topics over overige toestellen, waaronder de Huawei Mate 7, worden samengevoegd in het Algemeen forum van het betreffende merk. Dit is om een veelvoud aan fora met maar enkele berichten te voorkomen en heeft niet zo veel met goede/slechte reviews te maken. In dit geval zit je dus goed in het Huawei Smartphones Algemeen forum

Bewerkt (7 september 2015 15:43)
Paulo

Paulo

• Lid sinds 05 juni 2010
  • Berichten 276
  • Reputatie 20
  • 10 oktober 2015
  • 05:14

Ik heb inmiddels mijn gloednieuwe Huawei Ascend Mate 7 binnen. Hoewel dit toestel geen eigen topic heeft (zie opmerking nanders hierboven) kan ik de Mate 7 iedereen aanraden. Tenminste als je een groot scherm wilt, en dat wilde ik. De specs van het toestel zijn allemaal wat ik wenste: groot scherm, gewoon full HD ipv QHD (ivm batterijverbruik), zéér grote 4100 mAh batterij, goede vingerafdruk-scanner, FM-radio en betaalbaar: http://tweakers.net/pricewatch/412334/huawei-ascend-mate-7-zwart.html

Ik twijfelde alleen nog over dit toestel omdat de Lollipop-update maar niet leek te komen. Ongeveer een week geleden werd die officiële update wél door Huawei op hun website beschikbaar gesteld (binnenkort ook OTA). Op XDA worden wel wat problemen met die update gemeld, maar dit geldt vooral voor mensen die de telefoon al langer hebben en er al allerlei trucs mee hebben uitgehaald, zoals custom roms, rooten etcetera. Ikzelf heb Lollipop onmiddellijk na ontvangst van het toestel geïnstalleerd (vanuit Huawei's stock-rom, maar eerst met een factory reset en ook een factory reset ná de Lollipop-udate) en heb geen enkel probleem gehad. Het toestel werkt perfect zonder lag, zonder missende menu-items of functies. Helemaal top.

Maar nu mijn ervaringen na twee dagen gebruik.

Formaat en bouw
Ja, de Mate 7 is groot. Maar als je groot wilt, dan krijg je héél veel scherm in een toch vrij compacte behuizing. De telefoon past nog goed in mijn broekzak en ik kan er nog mee zitten ook. Verder lijkt mijn vorige telefoon (Galaxy S4) al na twee dagen werkelijk ancient ten opzichte van de Mate 7. Het voelt als het verschil tussen de S4 en mijn oude HTC Magic, die ik nog steeds heb. En dan bedoel ik niet eens de grootte van het toestel, maar vooral de manier waarop je tegenwoordig met mobiele devices content consumeert. De Mate 7 biedt zóveel content in handformaat, dat je bij je vorige toestel denkt: hoe heb ik het daar de vorige jaren mee gered? En dit al na twee dagen! Terwijl het formaat van mijn S4 helemaal niet verkeerd was. Maar toch, een wereld van verschil. Daarnaast is de bouw van de Mate 7 fenomenaal. Het lijkt wel een blok metaal. Zo stevig, zo zonder opsmuk. Bijna alleen maar scherm. En heerlijk koel. Kortom: wil je een grote telefoon, laat je dan niet afschrikken door het 6-inch-formaat van de Mate 7. Het went razendsnel.

Scherm
Ik was heel benieuwd naar het niet-QHD-scherm en niet-Amoled-scherm van de Mate 7. Eerder had ik het scherm al in een winkel bekeken en vond het erg scherp en contrastrijk. Maar misschien was ik te positief omdat ik het toestel zo graag wilde? Nu ik de telefoon echt in huis heb snap ik er eigenlijk niets van. Mijn oude S4 heeft net zoals de Mate 7 een full-HD-scherm van 1080 x 1920 pixels. Maar het scherm van de Mate 7 lijkt vele malen scherper en heeft minimaal het contrast zoals de S4. Hoe kan dit, terwijl het super-Amoled-scherm van de S4 kleiner is (dus scherper zou moeten zijn) en Amoled-schermen normaal gesproken een hoger contrast en betere zwartwaarden zouden moeten hebben dan het LCD-display van de Mate 7? Ik weet het niet. Het zou kunnen dat mijn oude S4 na twee jaar wat contrast verloren heeft. Maar minder scherpte? Dat kan ik niet verklaren. En toch is het zo. Het scherm van de Mate 7 is haarscherp. Misschien zijn de QHD-schermen van de nieuwste smartphones van Samsung, Sony, OnePlus, Nexus etcetera nóg beter, maar het scherm van de Mate 7 is ronduit fantastisch.

Batterij, FM-radio en vingerafdrukscanner
Ja, de 4100 mAh-batterij delivers. Zeker als je een nieuwe telefoon compleet nieuw gebruikt merk je dat de Mate 7 blijft gaan. Bij mijn S4 maakte ik me al zorgen als de batterij onder de 30% kwam. Bij de Mate 7 is dit totaal geen probleem. Bij normaal gebruik daalt de accu niet met tien procent tegelijk, maar gaat er af en toe een procentje af. Het is niet zo dat je urenlang twee dagen intensieve games kunt spelen, maar de batterij gaat bij intensief gebruik beduidend langer mee dan één dag. Verder ben ik heel blij dat de Mate 7 inderdaad een goed werkende FM-radio aan boord heeft (ja, ik ben voetbalfan) en dat de veel geroemde vingerafdrukscanner inderdaad erg goed werkt. Je moet even leren hoe je je vinger(s) het best op de scanner moet leggen. Maar als je dit eenmaal door hebt werkt de scanner perfect. Toch ook een groot pluspunt van de Mate 7, en misschien het eerste toestel dat deze scanner zo goed heeft geïmplementeerd.

EMUI-software en Lollipop
Ik keek eerst niet naar die Chinese telefoons. Vooral Huawei stootte me af omdat ze niet eens een app-drawer hadden. Een app-drawer, maar waarom dan? Nu merk ik dat je apps prima kunt organiseren in folders. Bovendien kun je andere launchers installeren die de app-drawer wel hebben. Ik zie het nu, zelfs zonder alternatieve launcher. Ik draai gewoon Huawei's EMUI-rom zonder app-drawer en zie geen enkel probleem. Ook is sinds kort Lollipop beschikbaar voor de Mate 7 met Huawei's nieuwste EMUI. Het werkt allemaal als een zonnetje. Natuurlijk is het zo dat je van Chinese smartphone-fabrikanten geen snel upgradebeleid hoeft te verwachten, maar de Mate 7 heeft in elk geval de belangrijke upgrade naar Lollipop gehad. Of Marshmallow ook naar de Mate 7 komt is nog maar de vraag. Maar Marshmallow is naar mijn mening niet zo'n grote verbetering ten opzichte van Lollipop.

Conclusie
Natuurlijk ben je als eigenaar van een nieuw toestel altijd bevooroordeeld. Het ziet er allemaal cool en nieuw uit. Maar ik kan iedereen die een groot toestel wil de Mate 7 van harte aanraden. Het is een fantastische phablet met prestaties die niet onderdoen voor de allernieuwste grote telefoons. Ik zou mijn nieuwe Mate 7 niet willen inruilen voor de nieuwe S6, Note, OP2, Motorola Style, Nexus of iPhone. De Mate 7 is simpelweg te lekker.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren