Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • OPPO Reno 10x Zoom

• Huawei Mate X

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

• Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 27 juli 2016
  • 16:12

Intro

Huawei P9
Huawei wordt steeds bekender en doet hier ook veel moeite voor in Europa/ Benelux. Er zijn hier mensen voor aangenomen, maar ook vrijwilligers. Er zijn momenteel 27 toestellen te verkrijgen in Nederland. Dit aantal wil Huawei zo laag houden om het overzicht te behouden en kwaliteit aan te bieden voor een goede prijs. De verkopen zijn dan ook niet mis, want in de eerste helft van dit jaar zijn er 60,5 miljoen smartphones verkocht over de hele wereld.
Van de Huawei P9 zijn 3 versies; lite, ‘normaal ’en plus. Ik heb de normale [EVA-L09] versie mogen testen met 32GB opslag in het zilver met wit. Deze heb ik ingesteld op de Nederlandse taal. Vergeleken met de ‘normale’ versie heeft de plus voornamelijk een groter scherm (5,5 inch) en meer opslag. De lite is de goedkopere versie met een lichtere processor en mist de dubbele camera.
Ben je helemaal niet bekend met het toestel en wil je er alles over weten, lees dan mijn hele review. De specificaties heb ik niet apart vernoemd maar in de verschillende kopjes verwerkt. Ben jij wel bekend met het toestel en wil je weten wat ik van de camera’s vind, ga dan direct naar het kopje “Camera (voor en achter)”.
Door zo’n review word je wel snel kritisch op alles en kan het bij het dagelijks gebruik meevallen of leer je er goed mee om te gaan. Dus niet alles wat ik bekritiseer hoeft negatief te zijn. Of misschien heb ik het wel anders gedaan tijdens mijn testtijd dan jij zou doen en daarom nodig ik jou dan ook uit om hieronder een reactie achter te laten.

Unboxing

De verpakking is lastig open te krijgen (seal), maar dit wordt doorgegeven aan Huawei intern. Wel bouwt dit de spanning (extra) op. Tip: Met een nagel, pen of mes tussen de deksel en doos prikken en swipe ‘m open. Nu zie je direct het toestel liggen, netjes beschermt met folie. Ernaast en eronder zitten nog wat doosjes met accessoires. Je vindt de EU oplader met een losse USB-A naar USB-C kabel. Dan nog een klein pinnetje met handvat (eject tool) om de simkaarthouder uit het toestel te kunnen halen. Er bevindt zich een handleiding in, namelijk een Quick start gids en als laatste de oordoppen met 2 luidsprekers per oortje voor betere geluidsweergave (niet getest).

Design
Ideaal formaat
Een mooi afgewerkt toestel van premium materialen. Hierover later meer. Een ideaal formaat voor mij qua broekzak, maar ook voor een maximaal leesbaarheid/ overzicht en nog bedienbaar met één hand. Hier is trouwens ook een modus voor: indien je kleinere handen hebt, kan je het scherm verkleinen zodat deze links- of rechts onderin kleiner verschijnt. Met strakke uitsparingen, design roosters, gladde knoppen en dunne bezels (schermranden) ziet het er erg goed uit.

De afmetingen van dit toestel zijn 145mm x 70,9mm x 6,95mmen het gewicht komt uit op ca. 144 gram.

Behuizing
Topkwaliteit uit de ruimtevaartindustrie
De aluminium gegoten behuizing is van topkwaliteit uit de ruimtevaartindustrie. Afgewerkt en beschermt met versterkt glas voor bijvoorbeeld de dubbele camera op de achterkant. Het toestel is hierdoor extra stevig en je krijgt 3 maanden volle garantie. Dus wanneer het scherm breekt wordt deze gratis gerepareerd (eenmalig). Of wanneer je hardware problemen hebt gedurende deze periode, wordt je toestel kosteloos vervangen.
Achterop zit de verzonken vingerafdruksensor verwerkt, al vind ik de randjes iets te scherp om erover heen te vegen. Dit ondervind je niet bij het ontgrendelen van het toestel, maar voor de handige functie om het notificatiesscherm tevoorschijn te toveren (moet wel in de instellingen aangevinkt worden, staat niet standaard aan). Je moet heel je vingertop scannen, stukje bij stukje, wat zeer goed wordt aangegeven. Dit zodat je vinger te allen tijde wordt herkend, zelfs wanneer je vinger nat en/ of week is.

Scherm
Sommige editen hun foto’s expres met een kader eromheen
5,2 Inch (full HD), 1920 bij 1080 pixels, IPS scherm. Een voor mij voldoende kwaliteit scherm, aangezien ik geen VR gebruik en de camera niet als primaire bron (al hoewel ik hier wel steeds meer toe geneigd ben door de huidige kwaliteit en gemakzucht). Maar ook goed vanwege scherm/ batterij/ grootte en gewicht verhouding.

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om wel een hogere resolutie scherm te gebruiken en de nieuwe ROG-energiebesparing uit te breiden. Nu werkt deze maar één kant op, namelijk als het nodig is wordt de resolutie van het scherm terug naar 1280 bij 720 pixels gedraaid, wat er ook voor zorgt dat het toestel langer op een batterijlading meegaat. Als ze slim waren hadden ze ook een functie gemaakt welke in bepaalde omstandigheden de resolutie omhoog draait (en handmatig de mogelijkheid geven). Dan waren er waarschijnlijk nog meer mensen voor warmgelopen i.c.m. de camera, maar hierover later meer. Misschien iets voor de toekomst. Maar hierdoor gaan natuurlijk de kosten van het toestel wel omhoog. En het is natuurlijk de vraag of je op zo’n “klein” scherm wel het verschil ziet. Natuurlijk als je het naast elkaar houdt, maar dit komt in de praktijk bij de gemiddelde gebruiker niet voor.
Om het scherm zit wel een zwarte rand, welke opvalt bij onze zilveren testversie. Maar mij stoort dit helemaal niet. Sommige editen hun foto’s ook expres met zo’n kader eromheen. Maar het is vooral handig voor mensen die kleurenblind zijn. Door deze contrast wisseling kunnen ze beter de (kleur)vlakken onderscheiden. Dit hebben ze bijvoorbeeld ook bij de nieuwe verkeersborden toegepast, een extra witte lijn eromheen of het bord op een zwart vlak geplaatst.

Hardware
(virtuele) driedubbele antenne
De buitenkant hebben we gehad, dus wat zit er in het toestel? De testversie heeft 3GB aan intern geheugen en 32GB aan opslag waarvan ongeveer 18GB over is. De batterij heeft een capaciteit van 3000 mAh. De processor is van HiSilicon uiteraard, wat door Huawei zelf wordt ontworpen (gebaseerd op andere aangekochte licenties) en gemaakt. Hierin bevindt zich de nieuwste versie: Kirin 955. Deze processor met 8 kernen met het wel bekende groot-klein (big-LITTLE) principe, heeft er vier draaien op een snelheid van 2,5 Ghz en 4 op 1,8 GHz. Dit is respectievelijk met ARM cortex A72 en A53 CPU. Voor de beelden is de hulpprocessor (GPU) Mali-T880 MP4.
Verder is een speerpunt de (virtuele) driedubbele antenne. Dit zou jouw voordeel moeten geven bij slecht/ beperkt bereik of drukke punten waar het verkeer extra wordt belast. Je maakt gebruik van 3G (UMTS: 800 (B6, Japan)/ 800 (B19, Japan)/ 850/ 900/ 1800/ 1900/ 2100MHz (Band 1/ 2/ 4/ 5/ 6/ 8/ 19)) of 4G (LTE: Band 1/ 2/ 3/ 4/ 5/ 6/ 7/ 8/ 12/ 17/ 18/ 19/ 20/ 26/ 28/ 38/ 39/ 40) voor een enkele simkaart. Dubbel is niet voorzien in dit toestel. Voor de Wifi 2,4G/ 5G (a/ b/ g/ n/ ac) zijn alle versies beschikbaar. Wifi 2.0 kiest automatisch het sterkste signaal. Voor Bluetooth is versie 4.2 gebruikt, welke het lage energieverbruik (BLE) ondersteund.
Aan sensoren (G-Sensor, Gyroscoopsensor, Kompas, Lichtsensor, Omgevingssensor, Hall-effectsensor, GPS (GPS/ A-GPS/ Glonass/ BDS)) ontbreekt het ook niet in dit toestel. Daarbij komt nog eens die vingerprintscanner welke eerder genoemd is en NFC voor bijvoorbeeld contactloos betalen.
Ik kom later terug op de camera, aangezien dit het belangrijkste onderdeel van de review is (en het beste getest).

Software
Apple Iphone doelgroep
Het doel van Huawei is om met hun toestellen ook de Apple Iphone doelgroep naar hun Android toestellen te halen, daarom is er gekozen om niet standaard een appdrawer (een soort menu/ collectie voor je apps) te installeren, maar het principe zoals ook standaard is bij IOS (Apple) toestellen te gebruiken. Hierdoor staat alles op je “bureaublad” (hoofdschermen). De mensen welke van andere Android toestellen komen en niet van dit principe houden weten over het algemeen wel dat je dit kan verhelpen door een andere Launcher te installeren. Wel moet iedereen het met software knoppen doen i.p.v. een hardware knop. Maar ik vind dit een fijne bediening en goede keuze. De volgorde kan je wel zelf instellen. Het is maar net welke knop(pen) je het meest gebruikt; terug, home en/ of multitasking.
Bij opstart van het toestel horen we een typisch chinees melodietje, wat voor andere markten niet erg aantrekkelijk is. De iconen van apps worden allemaal gelijk getrokken, wat soms minder fraai overkomt (zie Play Store icoon als voorbeeld). Alles wordt vierkant met sterk afgeronde hoeken. Mij doe je hier geen plezier mee, maar ieder zijn eigen smaak. Ook dit kan je in Android aanpassen naar eigen smaak d.m.v. een icoonpack. 

Verder liep de software vlot zonder haperingen. Er was direct een software update beschikbaar, welke ik niet heb geïnstalleerd, voor diverse verbeteringen en optimalisaties (zoals ik mij heb laten vertellen). Helaas konden we dit niet zelf lezen zoals in de schermafbeelding te zien is, want dit gedeelte is niet vertaald.

De software is voorzien van de laatste Android (6.0) versie met hun eigen Huawei EMUI 4.1 schil. Of Huawei ook de maandelijkse beveiligingsupdate gaat verzorgen is nog onbekend. Wel zal deze waarschijnlijk worden voorzien van de Nougat (Android 7.0) update.
Bij ontgrendelen van de telefoon d.m.v. een pincode kreeg ik niet de Android bediening te zien, waardoor ik niet terug kon. Ik wou de camera opstarten vanuit het vergrendelscherm, maar kwam per ongeluk hier terecht. Nu moest ik het scherm uit- en aanzetten (mijn vinger verplaatsen naar de uitknop) en toen kon ik naar links vegen op het scherm om de camera te openen. En één keer wou ik de camera opstarten, maar toen kreeg ik een melding dat dit niet ging omdat deze al in gebruik was, wat niet zo was. Maar even alle achtergrond apps afgesloten en toen werkte het weer. Ik denk dat het te maken had met de camera stand zelf (tijdsverloop) en door de app uit de achtergrondtaak te halen
en weer opnieuw te laden ging het goed.

Verder zijn er diverse handige functies toegevoegd, zoals bij een bepaalde veeg een actie uitvoeren. Bijvoorbeeld: Schrijf de letter W over het scherm en dan opent Whatsapp. Of door 2x op het scherm te kloppen een schermafbeelding te maken. En wat ik persoonlijk ook erg handig vond is dat je met de vingerafdrukscanner het notificatiescherm kan laten verschijnen door van boven naar beneden te swipen. Dit kan je ook gebruiken om door iets heen te scrollen.

De software van de camera staat verderop in deze review.

Prestaties
De software reageert vlot, al moet je tussen het maken van de foto en het vastleggen even wachten.

Accuduur
Dit heb ik niet kunnen testen in deze korte tijd. Wat ik wel kan zeggen dat de batterij volgens de specificaties groot genoeg is om de dag door te komen. Er zit namelijk een 3000 mAh Li-ION batterij in. Dit, in verhouding tot het scherm en resolutie en andere toestellen, zit wel snor.

Foto/ test condities
Bewolkt
Het weer was merendeel bewolkt en 21 graden. Ik had 4 uur speeltijd met voornamelijk de camera. Er is geen simkaart in het toestel gegaan en er zijn geen extra apps op geïnstalleerd (behalve Instagram). Zie dan ook onze resultaten met de zoekopdracht #DiscoverP9 op Intragram. De taal is ingesteld op Nederlands.

Camera (voor en achter)
Contrastrijkere foto’s
Laten we met de achterkant beginnen, want deze valt meteen op. Het zijn er namelijk twee van 12MP. Dit moet voor contrastrijkere foto’s zorgen door een kleurenfoto en een zwart/wit foto te combineren. De lenzen zijn in samenwerking met Leica gemaakt en voldoet aan de kwaliteitseisen van Leica, maar zijn dus niet van Leica. Ook is de led flitser dubbel uitgevoerd, een gele en een witte. Dit om een natuurlijkere kleur weer te geven. De software bepaald van welke kleur gebruik gemaakt wordt. Aan de voorkant is een 8 megapixel camera. Dit is zeer goed voor een selfie.

Qua software is er veel mogelijk. Er zijn vele (pro)instellingen en modi. In de pro modus kan je geavanceerde instellingen regelen, zoals de sluitertijd en de ISO waarde. En belangrijk is dat je ook foto’s kan maken in RAW formaat, wat achteraf bewerken van de foto vergemakkelijkt. Maar ik ben van het gebruiksgemak en automatiseren, dus wil niet (te)veel instellen en heb dus alleen gebruik gemaakt van de auto modus (dus ook niet in de pro modus).

Wel heb ik even gespeeld met de Aperture functie. Hiermee kan je een foto maken en achteraf nog bepalen waarop je scherp wilt stellen en wat wazig (In de fotografie hebben ze het dan over het bokeh-effect) mag worden. Dit is mogelijk door de 2 camera’s waardoor de foto vanuit twee verschillende hoeken wordt genomen en hiermee diepte kan worden bepaald. Deze functie moet je wel apart aan- of uitzetten en werkt dus alleen met de camera aan de achterkant. In het onderstaande voorbeeld heb ik scherp gesteld op de beker, maar dit heb ik dus achteraf naar het koffiemelkpak verplaatst. Normaal stel je altijd scherp in het midden (tenzij je dit anders instelt in de instellingen), of je moet met je vinger op het scherm/ object/ punt drukken waar jij wilt dat deze scherp stelt. Helaas is de wazigheid niet goed qua grootte te regelen, waardoor deze foto niet heel mooi/ spannend is geworden.

Voor de camera aan de voorkant heb je dan wel weer de speciale “perfecte selfie” functie. Hierdoor kan je het gezicht gladder maken met extra opties zoals ogen groter en dikke aangelijnde wimpers. Maar het verbergt niet je wallen. Pas op dat je dit niet te sterk doet want dat is echt iets chinees (ideaalbeeld) en zie je eruit zoals de Japanse gelukskat (Maneki Neko).

De boost functie werkt ook fantastisch. Hiermee maak je snel veel foto’s achter elkaar, handig bij actie foto’s. Dit doe je door de camera knop langer in te houden.

Wat ik dan nog wel op te merken heb is dat het toestel wel warm wordt tijdens het gebruik van de camera(app). Dit had ik toch niet verwacht van Huawei waarbij de focus zo ligt op de dubbele Leica camera’s. Of dit nou ligt aan dat de processor zo hard moet werken om elke keer die twee foto’s samen te voegen voor 1 perfecte foto of dat het softwarematig op te lossen is weet ik niet. Vele zullen het toestel hier toch (mede) om kopen en wanneer de hardware lange tijd warm/ heet blijft doet dit niet goed aan de componenten.
Daarnaast is niet elke foto scherp die je maakt, je moet het toestel redelijk stil houden. Vanuit de auto of fiets o.i.d. wordt lastig zonder fel licht, of je moet de boost functie gebruiken. Helaas is er dan ook geen optische stabilisatie (OIS) toegevoegd. Daarbij moet nog vermeld worden dat er een kleine vertraging zit tussen het maken van de foto en het daadwerkelijk vastleggen. Hopelijk is dit d.m.v. een software update nog wat te finetunen. Wel maakt het toestel goede foto’s in het donker, wat ook niet geheel onbelangrijk is. Wanneer je van de zwart-wit foto’s bent, kan je gebruik maken van de ene camera en hoeft er niks worden bewerkt.

Prijs
Op dit moment kost de testversie (32GB zilver) los tussen de €500 en €600. Ik vind dit nog wat aan de hoge kant voor een smartphone.

Conclusie
Je weet pas wat je mist als je het hebt (gehad)
Ik vind het een mooi degelijk afgewerkt toestel van fijn formaat. Voor de verpakking hoef je het niet te doen, maar dat vind ik ook niet belangrijk. Het gaat erom hoe je het toestel beleeft en ik vond dit erg prettig tijdens de korte testtijd op wat kleine puntjes na.
Het testen ging vooral om de camera’s en dit is inderdaad erg goed, ook voorop. Met weinig licht maakt de 12MP camera scherpe foto’s waarbij andere toestellen toch al snel korrelig worden. Of het contrast nou veel beter is dan de rest (door de 2 foto’s te combineren) kan ik niet in deze korte tijd oordelen en ik had te weinig vergelijkingsmateriaal. Wel staat vast dat je hier echt goede foto’s mee kan maken. En dat je achteraf nog je focus kan verleggen is mooi meegenomen.
Zoals gezegd ben ik van de automodus en niet teveel instellen, maar als je dit prefereert ben je ook aan het goede adres. Wel zal je de overweging moeten maken hoeveel je de camera gebruikt, aangezien het toestel nogal warm wordt. De boost functie is voor mij ook top.
Al met al zou ik het toestel wel aanraden als je af en toe snel een mooie foto wilt schieten met een toestel dat goed in de hand ligt. Je weet pas wat je mist als je het hebt (gehad).

Pluspunten
+         Formaat
+         Stevige metalen behuizing
+         Extra vernuftigheden zoals boost functie of scrollen via de vingerprintscanner
+         Goede foto’s (bij weinig licht)

Minpunten
-           Niet stof- en/ of (spat)waterdicht
-           Werd redelijk warm door alleen maar foto’s nemen
-           Had twee software issues in de korte tijd (maar kan verholpen worden door een software update)
-           Scherp randje rondom de vingerprintscanner

Bonus: Fototips
De foto’s maak je in eerste instantie voor jezelf/ eigen gebruik, dus jij moet er tevreden
mee zijn
Er kwamen 2 ervaren Intragrammers ons een andere invalshoek geven. Dit waren Patrick en Linda, bedankt hiervoor. Ook al kende ik wel veel tips, deze wil ik jou als lezer (ook bedankt hiervoor) niet onthouden. Maar denk eraan, de foto’s maak je in eerste instantie voor jezelf/ eigen gebruik, dus jij moet er tevreden mee zijn.

·        Heb jij wel eens van de term “Puddleling” gehoord, nou ik ook niet. Het houdt in dat je gebruik maakt van de weerkaatsing van een object in water (plas of meer bijvoorbeeld). Het werkt het beste als deze spiegelglad is, maar met een lichte golf kan ook mooi zijn.

·        Een ander standpunt (hoog/ laag/ schuin) kan ook net het verschil maken en niet dertien in een dozijn zijn. Of maak een net wat grotere foto door je camera in de panoramastand te zetten en deze kort te gebruiken. Zo lijkt het net of je een groothoeklens hebt.
·        Maak een foto bij zonsopkomst of –ondergang. Dit geeft het mooiste licht effect. Het licht is dan net wat zachter. Moet je een foto met tegenlicht (licht komt rechtstreeks in je lens) maken? Bewerk de foto dan achteraf door deze lichter te maken om het zo te compenseren. Je hebt niet altijd de mogelijkheid om je standpunt te veranderen.
·        Probeer eens een (vreemd) object op de foto zetten. Vooral een persoon is interessant, want dan vraag je je af wat deze daar doet.

Bewerkt (1 augustus 2016 12:16) | Plakfouten vanuit word naar html hersteld

Ronald

eugene_mathijssen

eugene_mathijssen

• Lid sinds 15 januari 2014
  • Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 27 juli 2016
  • 16:40

Professionele review! 

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 27 juli 2016
  • 16:56

Bedankt, beetje bij andere gekeken en er zelf wat van gemaakt.

Ronald

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 28 juli 2016
  • 11:42

Het is nu bijna zeker dat Android N ook op Huawei P9 uitkomt, want er is nu al een beta versie beschikbaar.

Ronald

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 1 augustus 2016
  • 12:45

Staat jou de icoon aanpassing tegen, dan heb ik goed nieuws voor jou! AndroidCentral meldt dat in de laatste update van de P9 (build 166) dit is aangepast. De icoons zullen getoond worden zoals degene ze heeft ontworpen. Dit wordt toegepast op alle Huawei (voor)geïnstalleerde thema's binnen de EMUI schil.

Bewerkt (1 augustus 2016 12:51) | spatie na link

Ronald

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 1 augustus 2016
  • 14:09

En zie hier het artikel hierover op Androidworld.

Ronald

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 3 augustus 2016
  • 21:06

Voor de specificaties op een rijtje kan je hier terecht.

Ronald

eugene_mathijssen

eugene_mathijssen

• Lid sinds 15 januari 2014
  • Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 13 augustus 2016
  • 18:23

Gefeliciteerd met je Fotophone!

RnldBrwr

RnldBrwr

• Lid sinds 16 mei 2014
  • Berichten 63
  • Reputatie 0
  • 13 augustus 2016
  • 18:44

Bedankt, ben benieuwd.

Ronald

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren