Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

• Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

• Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

booyb

booyb

• Lid sinds 05 maart 2012
  • Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 2 januari 2016
  • 19:18

Na een tijdje in spanning gezeten te hebben was het op 9 november 2015 eindelijk dan zover: de HuaweiClub op Androidworld werd gelanceerd! Ik wist dit ietsjes eerder dan de meesten, dit omdat ik van te voren wist dat ik zou gaan meehelpen met het bouwen van een fantastische HuaweiClub. Ook wist ik van te voren dat hier ook een hoop support bij komt kijken en dit sprak mij erg aan. Mijn interesse in de technische kant van Android is altijd heel erg groot geweest en ik vind het leuk om technische handleidingen voor Android te schrijven. Anderen helpen voelt natuurlijk altijd erg goed en sharing is knowledge. Maar het is natuurlijk lastig om support voor een merk te verlenen terwijl je helemaal geen toestel van desbetreffende fabrikant hebt. Dat begrepen ze bij Huawei ook en daarom mocht ik op 12 november de schitterende Huawei P8 in ontvangst nemen. Na deze geruime tijd gebruikt te hebben vond ik het nu tijd voor een review van dit toestel.

Eerste indrukken

Je eerste indruk van een nieuwe smartphone wordt natuurlijk ook door het doosje bepaald: je vindt het een mooi doosje of niet. Persoonlijk vind ik het doosje van de Huawei P8 erg mooi. In het doosje is het volgende te vinden: handleiding, garantiebewijs, koptelefoon, oplader, data/oplaad kabel, een pinnetje voor het simkaart en geheugenkaartslot en natuurlijk de telefoon zelf.

Persoonlijk vind ik de telefoon zelf ook erg mooi. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik weet bijna zeker dat er maar weinig mensen zijn die dit toestel lelijk vinden. Meer over het uiterlijk valt verderop te lezen.

Huawei plaatst overigens standaard een screenprotector op de P8. Deze heb ik er vrij snel afgehaald aangezien deze van slechte kwaliteit is en hierdoor zijn er snel krassen zichtbaar. Gelukkig is het scherm nog niet beschadigd en er moet echt wat ernstigs gebeuren voordat dit gebeurd: ik heb een tempered glass screenprotector aangebracht. Ook heb ik er mooie metalen bumper omheen zitten, ik verwacht niet dat ik deze schitterende smartphone ga  beschadigen.

Software

De Huawei P8 wordt geleverd met Android 5.1.1 maar de beta update voor Android 6 Marshmallow staat klaar. Zoals meer fabrikanten doen levert ook Huawei een eigen schil over Android: Emotion User Interface, kortweg EMUI.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze schil moet je liggen. Persoonlijk vind ik het een erg prettige schil met handige toevoegingen, maar er zitten ook wel wat nadelen aan. Zo ontbreekt er een appdrawer, en dit is toch wel een kenmerkende eigenschap van Android. Ook vind ik de icoontjes niet al te mooi, maar dit is natuurlijk ook weer een kwestie van smaak. Gelukkig is dit erg makkelijk op te lossen door een andere launcher te installeren en dit heb ik dan ook gedaan: ik maak gebruik van L Launcher. Hierdoor is de software helemaal naar mijn zin.

Zoals eerder benoemd heeft Huawei ook wat handige toevoegingen gedaan aan EMUI, zo is het onder andere mogelijk om deze smartphone met handschoenen aan te bedienen. Verder is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de navigatie toetsen opnieuw in te delen en een 1 hands modus mag ook niet ontbreken.

Mijn hoofdrichting is beveiliging en ethisch hacken maar daar komt natuurlijk ook privacy bij kijken. Ik was dan ook erg positief verrast toen ik zag wat voor extra toevoegingen Huawei heeft gedaan op dit gebied. Zo kan je per app de internetpermissie intrekken, hierbij is Wi-Fi en mobiele data apart in te stellen. Ook heb je zelf in de hand welke apps meldingen mogen geven en waar ze meldingen mogen geven. Om het plaatje compleet te maken heb je ook zelf in de hand welke apps actief mogen blijven wanneer het scherm uitstaat. Ik vind dit erg prettige en handige toevoegingen en het is gewoon heerlijk om zoveel controle over je smartphone te hebben. Ik kan dan ook niet wachten op de Marshmallow update aangezien ik hierdoor nog meer controle over het toestel krijg.

Uiterlijk

Zoals eerder benoemd vind ik de Huawei P8 erg mooi. Er is op heel veel punten te zien dat Huawei erg veel aandacht heeft gegeven aan de P8. Dit is op het gebied van uiterlijk niet anders. Het oog voor detail is goed zichtbaar en het toestel ligt ook nog eens prettig in de hand. Ik bezit vrij veel smartphones(10) en heb vele smartphones gehad en hierdoor ben ik er achter gekomen dat ik toch wel een metalen smartphone prefereer. Naast dat ik dit gewoon mooi vind valt mij op dat het prettiger is met vasthouden, al is dit natuurlijk weer persoonlijk. De P8 is (gelukkig) ook voorzien van een metalen behuizing.

Hierboven een foto die veel details van het uiterlijk prijsgeeft.

Aan de onderkant zit de micro USB poort met daarnaast aan beide kanten Torxschroefjes. Ik heb deze nog niet los durven te halen. Tevens zitten er ook aan beide kanten speakergrilletjes, de Huawei P8 is voorzien van stereo multimedia speakers.

Aan de linkerzijkant bevindt zich helemaal niks, erg clean dus. Er bevinden overigens wel 2 zwarte streepjes, dit is voor de antennes aangezien metaal niet goed is in signalen door laten. Aan de bovenkant is de headphonejack te vinden.

De rechterzijkant zit behoorlijk vol met knoppen en aansluitingen maar tegen verwachting in is dit niet hinderlijk ofzo. Onderin bevinden zich de slotjes voor de simkaart en geheugenkaart en boven zitten de powerknop en volumeknop die uit 1 geheel bestaat. Deze knoppen zitten vrij dicht bij elkaar maar toch levert dit geen problemen op en het maken van een screenshot is hierdoor makkelijker.

De achterkant mag natuurlijk ook niet ontbreken en deze valt erg op; ook de achterkant vind ik mooi. Onderaan is er een zwarte streep te vinden die voor de antennes bedoeld is. Daarboven is wat informatie over het toestel te vinden. De bovenkant is voorzien van een opvallende zwarte balk; hier bevinden zich de camera en dubbele flitser maar er zitten ook weer antennes achter verstopt.

Ondanks het vrij grote schermformaat(5,2 inch) is het toestel vrij compact omdat de bezels vrij klein zijn. De P8 is bijvoorbeeld kleiner dan mijn Sony Xperia Z1 met een 5 inch scherm.

Hardware

Sommigen zullen dit wel weten en sommigen niet: Huawei is echt een gigantisch grote hardware fabrikant. Zo zijn ze bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor ontzettend veel routers, modems maar ook 4G netwerken. Daarnaast maken ze ook eigen chipsets en in de P8 is dan ook een eigen chipset te vinden.

De Huawei P8 is voorzien van de Huawei HiSilicon Kirin 930, een hele mond vol dus. Dit is een octacore chipset geklokt op 2GHz. Deze chipset wordt bijgestaan door 3GB RAM geheugen. Wat overigens ook het vermelden waard is: dit is een 64bits chipset, hierdoor is het toestel een stuk meer future proof.

Natuurlijk is een chipset en geheugen niet het enige aan hardware wat in een smartphone te vinden is.

De hoofdcamera is een 13MP exemplaar met een apertuur van F2.0. Tevens is er een dubbele flitser te vinden. Toch had ik meer van deze camera verwacht maar dat vind ik dan ook 1 van de weinige nadelen aan dit toestel. Ik heb overigens de camera nog niet handmatig proberen in te stellen, dit kan de kwaliteit natuurlijk wel verhogen.

Hieronder een foto met slechte lichtomstandigheden

En hieronder een foto met betere lichtomstandigheden

Natuurlijk mag een filmpje ook niet ontbreken

Maar natuurlijk is er ook een 2e camera aanwezig, deze zit zoals verwacht aan de voorkant. Dit betreft een 8MP exemplaar en de kwaliteit is verrassend goed. Hieronder een foto met redelijk slechte lichtomstandigheden.

De camera's hebben beide veel opties en instelmogelijkheden maar hier maak ik persoonlijk bijna nooit gebruik van.

Maar dit was natuurlijk nog steeds niet alle hardware die ik hier ga behandelen. Zo vind ik het zeker waard om te vermelden dat de geluidsopnamekwaliteit van deze smartphone erg goed is. Ook ben ik erg te spreken over de audiochip: zowel uit mijn koptelefoontjes(KZ Ate) als uit de speaker komt erg goed geluid. Het wordt natuurlijk nog beter als ik hem op mijn Denon stereosetje uit 1978 aansluit. Momenteel is de P8 de smartphone met de beste geluidskwaliteit bij mij thuis. Maar toch blijft HTC het winnen op dit gebied met hun One serie.

Tevens ben ik ook erg te spreken over de 2680mAh accu, deze houd het erg lang vol in de P8. Toen ik de specificaties voor het eerst zag had ik nog mijn twijfels over de accu maar de Huawei P8 heeft mij positief verrast. Je hoeft je niet snel zorgen te maken dat je het einde van de dag niet haalt. Zo is een screen on time van 7u realistisch. Hieronder foto's van het bewijs.

Ik vind dit toch wel erg nette resultaten.

Zoals eerder vermeld is de Huawei P8 voorzien van een 5,2 inch groot scherm. De resolutie is Full HD, 1920 bij 1080 pixels dus. Dit resulteert in 424 pixels per inch. Voor virtual reality ben ik fan van hogere resoluties maar voor normaal gebruik is deze resolutie meer dan prima.

Nu ik het toch over virtual reality heb; de P8 draait deze apps zonder problemen. Het is een erg snel toestel en ik kom nooit haperingen tegen, ook niet bij het draaien van vrij belastende virtual reality apps. Hoe dit toestel presteert met spelletjes durf ik echter niet te zeggen, ik speel namelijk geen spelletjes.

Ik heb dus niks te klagen over de prestaties van dit toestel maar heb voor de geïnteresseerden toch nog even Geekbench gedraaid met de volgende resultaten(let op, er staan inmiddels al behoorlijk wat apps enzo op wat de resultaten kan beïnvloeden, ik heb de benchmark vandaag gedraaid)

Zoals verwacht zit het qua hardware wel goed bij de P8, zo is er 4g ondersteuning maar natuurlijk ook Wi-Fi(BGN, helaas geen 5GHz),  Bluetooth 4.1, en natuurlijk GPS(A-GPS en GLONASS).

Tevens is het 16GB interne geheugen uit te breiden met een geheugenkaartje. Ik heb er momenteel een 64GB kaartje in zitten, ik houd nou eenmaal van muziek en maak zo min mogelijk gebruik van cloudopslag. Met de Marshmallow update wordt dit kaartje nog veel bruikbaarder aangezien je dan een extern geheugenkaartje als intern geheugen kan gebruiken.

Conclusie

Ik vind de Huawei P8 echt een fantastisch toestel. Dit terwijl ik genoeg keus heb aan smartphones(van de week komt er ook nog een LG Flex 2 binnen waardoor mijn collectie op 11 komt) denk ik toch dat dit mijn favoriete toestel is van alle toestellen die ik bezit. Natuurlijk zijn er ook nadelen maar die neem ik maar voor lief. De positieve eigenschappen hebben namelijk de overhand bij de Huawei P8.

Plus en minpunten
Pluspunten

• Mooi
  • Presteert goed
  • Handige software toevoegingen

Minpunten
  • Ontbreken van 5GHz Wi-Fi ondersteuning
  • Camera had ik beter verwacht
  • Het ontbreken van een appdrawer

Elke maandag support leveren op het forum van androidworld. Heb ik geholpen? Een +1 wordt gewaardeerd

Andre_de_Raad

Andre_de_Raad

• Lid sinds 11 september 2011
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 2 januari 2016
  • 19:34

Aanrader dus….  Goede review. 

dtknepper

dtknepper

• Lid sinds 17 december 2012
  • Berichten 37
  • Reputatie 0
  • 2 januari 2016
  • 20:28

Zo @booy jij hebt goed je best gedaan op deze review!

Gr. Thom Knepper

OPPO Nederland | Junior Software Tester & Website Mananger

booyb

booyb

• Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 2 januari 2016
  • 21:24

Zeker een aanrader! Het is echt een fantastisch  die veel mensen nog weet te verbazen. Wat mij betreft terecht het toestel van het jaar, alhoewel ik natuurlijk niet alle smartphones die momenteel op de markt zijn heb geprobeerd

Elke maandag support leveren op het forum van androidworld. Heb ik geholpen? Een +1 wordt gewaardeerd

booyb

booyb

• Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 2 januari 2016
  • 21:26

dtknepper schreef:  zeker Thom, maar dat is dit toestel ook wel waard. Met een writersblock tussendoor heeft het toch een aantal uur geduurd voordat hij af was. Maar de meeste tijd ging natuurlijk zitten in het toestel gebruiken, ik doe dat echt met plezier

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren