Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

• Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Paulo

Paulo

• Lid sinds 05 juni 2010
  • Berichten 276
  • Reputatie 20
  • 10 november 2015
  • 00:29

Ik heb de Mate 7 sinds begin oktober 2015. Het verbaasde me dat er op het Androidworld-forum nog geen eigen topic voor dit toptoestel was. Daarom postte ik op 10-10-2015 onderstaande review:

Ik heb inmiddels mijn gloednieuwe Huawei Ascend Mate 7 binnen en kan het toestel iedereen aanraden. Tenminste als je een groot scherm wilt, en dat wilde ik. De specs van het toestel zijn allemaal wat ik wenste: groot scherm, gewoon full HD ipv QHD (ivm batterijverbruik), zéér grote 4100 mAh batterij, goede vingerafdruk-scanner, FM-radio en betaalbaar: http://tweakers.net/pricewatch/412334/huawei-ascend-mate-7-zwart.html

Ik twijfelde alleen nog over dit toestel omdat de Lollipop-update maar niet leek te komen. Ongeveer een week geleden werd die officiële update wél door Huawei op hun website beschikbaar gesteld (binnenkort ook OTA). Op XDA worden wel wat problemen met die update gemeld, maar dit geldt vooral voor mensen die de telefoon al langer hebben en er al allerlei trucs mee hebben uitgehaald, zoals custom roms, rooten etcetera. Ikzelf heb Lollipop onmiddellijk na ontvangst van het toestel geïnstalleerd (vanuit Huawei's stock-rom, maar eerst met een factory reset en ook een factory reset ná de Lollipop-udate) en heb geen enkel probleem gehad. Het toestel werkt perfect zonder lag, zonder missende menu-items of functies. Helemaal top.

Maar nu mijn ervaringen na twee dagen gebruik. (helemaal onderaan deze post mijn ervaring na 1 maand gebruik)

Formaat en bouw
Ja, de Mate 7 is groot. Maar als je groot wilt, dan krijg je héél veel scherm in een toch vrij compacte behuizing. De telefoon past nog goed in mijn broekzak en ik kan er nog mee zitten ook. Verder lijkt mijn vorige telefoon (Galaxy S4) al na twee dagen werkelijk ancient ten opzichte van de Mate 7. Het voelt als het verschil tussen de S4 en mijn oude HTC Magic, die ik nog steeds heb. En dan bedoel ik niet eens de grootte van het toestel, maar vooral de manier waarop je tegenwoordig met mobiele devices content consumeert. De Mate 7 biedt zóveel content in handformaat, dat je bij je vorige toestel denkt: hoe heb ik het daar de vorige jaren mee gered? En dit al na twee dagen! Terwijl het formaat van mijn S4 helemaal niet verkeerd was. Maar toch, een wereld van verschil. Daarnaast is de bouw van de Mate 7 fenomenaal. Het lijkt wel een blok metaal. Zo stevig, zo zonder opsmuk. Bijna alleen maar scherm. En heerlijk koel. Kortom: wil je een grote telefoon, laat je dan niet afschrikken door het 6-inch-formaat van de Mate 7. Het went razendsnel.

Scherm
Ik was heel benieuwd naar het niet-QHD-scherm en niet-Amoled-scherm van de Mate 7. Eerder had ik het scherm al in een winkel bekeken en vond het erg scherp en contrastrijk. Maar misschien was ik te positief omdat ik het toestel zo graag wilde? Nu ik de telefoon echt in huis heb snap ik er eigenlijk niets van. Mijn oude S4 heeft net zoals de Mate 7 een full-HD-scherm van 1080 x 1920 pixels. Maar het scherm van de Mate 7 lijkt vele malen scherper en heeft minimaal het contrast zoals de S4. Hoe kan dit, terwijl het super-Amoled-scherm van de S4 kleiner is (dus scherper zou moeten zijn) en Amoled-schermen normaal gesproken een hoger contrast en betere zwartwaarden zouden moeten hebben dan het LCD-display van de Mate 7? Ik weet het niet. Het zou kunnen dat mijn oude S4 na twee jaar wat contrast verloren heeft. Maar minder scherpte? Dat kan ik niet verklaren. En toch is het zo. Het scherm van de Mate 7 is haarscherp. Misschien zijn de QHD-schermen van de nieuwste smartphones van Samsung, Sony, OnePlus, Nexus etcetera nóg beter, maar het scherm van de Mate 7 is ronduit fantastisch.

Batterij, FM-radio en vingerafdrukscanner
Ja, de 4100 mAh-batterij delivers. Zeker als je een nieuwe telefoon compleet nieuw gebruikt merk je dat de Mate 7 blijft gaan. Bij mijn S4 maakte ik me al zorgen als de batterij onder de 30% kwam. Bij de Mate 7 is dit totaal geen probleem. Bij normaal gebruik daalt de accu niet met tien procent tegelijk, maar gaat er af en toe een procentje af. Het is niet zo dat je urenlang twee dagen intensieve games kunt spelen, maar de batterij gaat bij intensief gebruik beduidend langer mee dan één dag. Verder ben ik heel blij dat de Mate 7 inderdaad een goed werkende FM-radio aan boord heeft (ja, ik ben voetbalfan) en dat de veel geroemde vingerafdrukscanner inderdaad erg goed werkt. Je moet even leren hoe je je vinger(s) het best op de scanner moet leggen. Maar als je dit eenmaal door hebt werkt de scanner perfect. Toch ook een groot pluspunt van de Mate 7, en misschien het eerste toestel dat deze scanner zo goed heeft geïmplementeerd.

EMUI-software en Lollipop
Ik keek eerst niet naar die Chinese telefoons. Vooral Huawei stootte me af omdat ze niet eens een app-drawer hadden. Een app-drawer, maar waarom dan? Nu merk ik dat je apps prima kunt organiseren in folders. Bovendien kun je andere launchers installeren die de app-drawer wel hebben. Ik draai gewoon Huawei's EMUI-rom zonder app-drawer en zie geen enkel probleem. Ook is sinds kort Lollipop beschikbaar voor de Mate 7 met Huawei's nieuwste EMUI. Het werkt allemaal als een zonnetje. Natuurlijk is het zo dat je van Chinese smartphone-fabrikanten geen snel upgradebeleid hoeft te verwachten, maar de Mate 7 heeft in elk geval de belangrijke upgrade naar Lollipop gehad. Of Marshmallow ook naar de Mate 7 komt is nog maar de vraag. Maar Marshmallow is naar mijn mening niet zo'n grote verbetering ten opzichte van Lollipop.

Conclusie
Natuurlijk ben je als eigenaar van een nieuw toestel altijd bevooroordeeld. Het ziet er allemaal cool en nieuw uit. Maar ik kan iedereen die een groot toestel wil de Mate 7 van harte aanraden. Het is een fantastische phablet met prestaties die niet onderdoen voor de allernieuwste grote telefoons. Ik zou mijn nieuwe Mate 7 niet willen inruilen voor de nieuwe S6, Note, OP2, Motorola Style, Nexus of iPhone. De Mate 7 is simpelweg te lekker.

AANVULLING NA 1 MAAND GEBRUIK
Ik sta nog steeds achter mijn bovenstaande review. Sterker nog, ik ben nu nóg positiever over de Mate 7. Het batterijgebruik is inderdaad fenomenaal. Ik heb Wifi en GPS altijd aan staan. Na een nacht op standby gaan er nauwelijks procenten van de batterijduur af, maximaal 3 tot 5 procent. Ook onscreen-tijd put de accu niet snel uit. Met gemak kan ik een uur video kijken zonder dat ik me daarna zorgen moet maken of ik de dag of avond nog wel door kom. Misschien komt dit omdat mijn toestel/accu nog helemaal nieuw is en de capaciteit na een jaar wellicht afneemt. Maar vooralsnog heb ik nog niet één keer de batterij 'noodgedwongen' moeten opladen. Met redelijk intensief gebruik is een batterijduur van twee dagen makkelijk te halen.

Ook de EMUI-schil (met Lollipop) heeft me nog geen moment in de weg gezeten. Ik mis de app-drawer totaal niet. Ook is er nauwelijks bloatware. Eigenlijk heeft Huawei bijna alleen maar software toegevoegd die simpelweg handig is. Bijvoorbeeld de 'Niet storen' functie in de Sneltoetsen die al vóór Lollipop in EMUI zat, de functies voor recorder-calculator-zaklamp-camera op het lockscreen, de notificatiebalk in timeline-vorm en zelfs de zeer handige app 'Vergrootglas'. Zó ver (en scherp!) inzoomen kun je in geen enkele reguliere camera-app. Ook ben ik erg te spreken over de Huawei-app 'Telefoonbeheer'. Met die app kun je als een soort CCleaner met slechts enkele clicks het hele geheugen- en batterijgebruik van het toestel optimaliseren. Hier zijn genoeg alternatieve apps voor te vinden, maar in de Mate 7 zit het er al in één allround app in. Kortom, EMUI stelt mij op geen enkele manier teleur. Ik vind het zelfs een verbetering ten opzichte van stock Android.

Over het scherm blijf ik me verbazen. Ik schreef het al in mijn bovenstaande eerste review: ongelofelijk dat het gewone full-HD-scherm (dus níet QHD) in 6-inch-formaat zó scherp en helder is. QHD is wat mij betreft echt overkill. Liever een goede batterijduur dan QHD.

Dan toch één minpuntje? De vingerafdrukscanner zit aan de achterkant. De scanner werkt perfect, maar soms zou je willen dat je het toestel, als het op tafel ligt, zonder oppakken kunt unlocken. Tja. Aan de andere kant moet je een telefoon vrijwel altijd oppakken om er iets mee te kunnen doen. Maar ik heb een paar keer meegemaakt dat ik dacht: fijn als het ook zónder oppakken zou kunnen. Bijvoorbeeld om even snel iets via voice te kunnen googelen. Uiteindelijk komt het er echter meestal op neer dat je de telefoon toch oppakt om er iets verder mee te doen. Dus een klein minpuntje, maar totaal niet storend.

Ik besef dat mijn review(s) over de Mate 7 zeer lovend zijn en daardoor misschien ongeloofwaardig. Maar ik heb geen Huawei-aandelen, heb op geen enkele manier een belang bij het schrijven van deze reviews en heb gewoon 375 euro neergeteld om dit toestel aan te schaffen. Ik ben gewoon ontzettend verbaasd en positief verrast dat er een betaalbaar toestel is dat eigenlijk (want uit 2014) verouderd is, maar nog makkelijk met alle veel te hoog geprijsde high-end smartphones mee kan. Dus mijn reviews zijn vooral bedoeld om iedereen, die een groot toestel wil, op de hoogte te brengen dat er een super-phablet is die nu nog voor een betaalbare prijs te koop is. Want de nieuwste Huawei-telefoons zijn alweer een stuk duurder. Te duur, en dat is de Mate 7 zeker niet.

RichardClaassen

RichardClaassen

• Lid sinds 10 november 2015
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 10 november 2015
  • 10:17

Ik heb ook de mate7 en idd het is super

booyb

booyb

• Lid sinds 05 maart 2012
  • Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 10 november 2015
  • 11:26

Dankjewel voor je review Paulo. Beide welkom bij de HuaweiClub!

Zoals jullie misschien wel gezien hebben heb ik vrij veel content gemaakt voor de HuaweiClub maar het is natuurlijk nog niet volledig ingevuld.

Ik wil Paulo dan ook becdanken voor deze review, dit helpt mij weer om de verdere content voor de Huawei Mate 7 aan te maken.

Laten we er een leuke, informatieve en hulpvolle HuaweiClub van maken !

Elke maandag support leveren op het forum van androidworld. Heb ik geholpen? Een +1 wordt gewaardeerd

lazibo61

lazibo61

• Lid sinds 04 november 2015
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 10 november 2015
  • 22:50

Heb mate 7 al een half jaar in bezit en is een top toestel. Wist eerst niet wat ik van huawei moest verwachten na veel reviews te hebben gezien en de prijs natuurlijk nam ik de gok en is de beste smartphone wat ik heb gehad.next smartphone word zeker weer een huawei!

booyb

booyb

• Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 10 november 2015
  • 23:52

Leuk om deze positieve berichten te lezenmochten er toch ooit vragen, suggesties of problemen zijn dan weten jullie waar jullie terecht kunnen (y)

Elke maandag support leveren op het forum van androidworld. Heb ik geholpen? Een +1 wordt gewaardeerd

Martinnitram

Martinnitram

• Lid sinds 11 november 2015
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 11 november 2015
  • 08:23

Is het eigenlijk bekemd waarom de Mate 7 met saffierglas hier bijna niet verkrijgbaar is..? Zeker voor een kluns als ik zou dit type glas zeer welkom zijn…

"rare jongens die romeinen…"

booyb

booyb

• Berichten 330
  • Reputatie 60
  • 11 november 2015
  • 10:45

@martinnitram: ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Maar als je verwacht dat dit betere bescherming tegen vallen bied moet ik je teleurstellen. Saffier is krasbestendiger maar breekt sneller, vooral op grote oppervlakken zoals een groot scherm. Persoonlijk vind ik het verstandig om saffier te gebruiken voor camera's, buttons etc. Maar ik zou het niet op mijn volledige touchscreen willen, nu in iedergeval nog niet. Mocht je je zorgen maken over de bescherming dan wil ik je adviseren om een goede case en een tempered glass screenprotector te bestellen

Martinnitram

Martinnitram

• Lid sinds 11 november 2015
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 11 november 2015
  • 11:27

Dank je voor je snelle reactie. Mij ging het echt om het krassen.. Vallen kan geen enkwle telwfoon tegen op de Nokia 3310 na… Een twmperglas gebruik ik sowieso… Maar dat het een Mate 7 gaat worden is duidelijk…

"rare jongens die romeinen…"

biancahey

biancahey

• Lid sinds 30 april 2014
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 11 november 2015
  • 16:19

Ik heb mijn Huawei Ascend Mate 7 nu vanaf maart 2015 en ik moet zeggen dat hij me eigenlijk nu pas echt bevalt. Ik heb hem toen bij mijn nieuwe contract gekregen. Ik had veel reviews gelezen en filmpjes bekeken en het leek mij een heel mooi en fijn toestel. Ik had op dat moment een Samsung Galaxy S5 en die beviel me heel goed maar had steeds kuren. Iedere keer laten repareren maar toen ie terug kwam mankeerde hij steeds wat anders. Toen mocht ik een nieuw contract dus heb ik voor deze Huawei gekozen. Wat was ie groot. Ik was natuurlijk die S5 gewend en die was met z'n 5.1 ook niet bepaald klein te noemen.
Maar ik kon er niet aan wennen. Ik vond de UI erg lelijk en tja, geen appdrawer, daar kon ik toch niet aan wennen. Een launcher erop, een andere launcher erop, maar ik kon het er niet mee worden. Dus hij verdween de kast in. Mijn S5 was inmiddels voor de zoveelste keer gerepareerd dus ik zou die wel gaan gebruiken.
En zo lag ie een tijd in de kast.

Tot ik op een gegeven moment door omstandigheden langere tijd geen gebruik kon maken van mijn S5 moest ik 'm weer uit de kast trekken.
Volledig ingesteld zodat ik mijn Mate 7 weer volledig kon gaan gebruiken. Ik had geen alternatief meer achter de hand dus ik was volledig op 'm aangewezen. GoogleNow launcher erop en gaan.
Nu gebruik ik 'm alweer een tijdje en eerlijk is eerlijk, als ik straks mijn S5 weer terug heb ga ik die dus niet meer gebruiken. Ik blijf bij mijn Mate 7. De grootte van het scherm is nooit een issue geweest, dat was eigenlijk de grote reden dat ik voor de Mate 7 had gekozen. Ook mijn S5 kan ik niet met 1 hand bedienen dus dat maakte voor mij geen enkel verschil.
Ook de batterij was voor mij een punt. De S5 is halverwege de dag alweer toe aan een nieuwe batterijlading terwijl mijn Mate 7 nog niet eens halverwege is. Sterker nog, aan het eind van de dag staat mijn Mate 7 vaak nog gewoon op 65% of zo. Dus kan ie met alle gemak nog een dag aan.

De vingerafdrukscanner vind ik top. Die zit voor mij precies op de juiste plaats. Daar waar ik met de S5 moeilijk moest doen om 3-4 of soms wel 5x mijn duim erover te halen doet de Mate 7 niet moeilijk. Als ik te snel ben moet ik nog een keer mijn vinger erop leggen maar meestal pakt ie 'm gewoon in 1x. Voor mij dus liever op de achterkant dan op de voorkant zoals bij de S5.

Het geluid vind ik iets minder. Voor mijn S5 heb ik een HTC gehad. Daar kunnen alle fabrikanten nog iets van leren. Het geluid van de HTC kan geen enkele telefoon tegenop. Ik ben dus een beetje verwend wat dat betreft. Zegt overigens niet dat het geluid op de Mate 7 slecht is. Het is prima maar kan gewoon niet tippen aan de HTC.

Helaas heb ik nog geen Android 5 op mijn Mate 7 draaien. Ik heb van alles gedaan maar niet OTA en niet via HiSuite. Steeds zegt ie dat er geen updates zijn, wat ik ook probeer. Misschien wordt het menu er iets mooier van maar dat weet ik dus niet. Ik vind het menu dus nog steeds niet mooi. Niet lekker overzichtelijk, ik ben nog steeds regelmatig de weg kwijt. Zou dat liggen aan het feit dat ik weer wat meer Samsung gewend ben? Ik weet het niet dus ik wacht gewoon Lollipop af. Ik had overigens gelezen dat de Mate 7 toch ook Android 6 gaat krijgen maar ja, als Android 5 net pas hierop komt dan zal 6 nog wel even op zich laten wachten. Eerst maar even op Lollipop wachten.

Kortom een toptoestel waar ik even aan moest wennen maar nu dus niet anders meer wil. Ik hoop dat Huawei nog meer van dit soort toestellen gaat maken maar dan ook voor deze schappelijke prijs. Dan zal ik zeker overwegen om als mijn volgende toestel ook een Huawei te nemen.

elroy

elroy

• Lid sinds 07 juni 2010
  • Berichten 25
  • Reputatie 0
  • 11 november 2015
  • 20:19

Ik heb hem ook nogsteeds maar twijfel om weer een huawei te nemen. Het update beleid is erg traag. Had mn zinnen gezet op de Huawei Nexus 6p omdat die snel updates krijgen, jammer dat die geen sd kaart heeft omdat ik mijn 128gb microsd evo+ wel wil blijven gebruiken. Ik ben nog niet uit wat mn volgende toestel gaat worden, Mischien als huawei belooft snellere updates dat ik dan de mate 8 haal…

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren