Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Samsung Galaxy Note 20 Ultra

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

jeroen_van_weert

jeroen_van_weert

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 27 mei 2013
  • 13:04

Hallo,
Momenteel heb ik een HTC WildfireS. Dit is mijn eerste smartphone en heeft voor mij maar 1 nadeel: ik kan er bijna geen apps op kwijt. Het probleem zit volgens mij in het feit dat er erg weinig ROM geheugen vrij is. Volgens all-in-one toolbox nog ongeveer 30mb.
Ik ben op zoek naar een nieuw toestel, maar nergens zie je de hoeveelheid ROM geheugen staan, alleen over RAM. Hoe weet ik nu hoeveel geheugen je vrij hebt om apps op te zetten bij een nieuwe telefoon?

Jeroen

Pindasmeer

Pindasmeer

• Lid sinds 08 november 2011
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 27 mei 2013
  • 13:33

Hallo Jeroen,

Wanneer het gaat over het opslaggeheugen, dan gaat het inderdaad over ROM (RAM wordt ook wel het werkgeheugen genoemd). Dit interne geheugen wordt meestal wel vermeld in winkels en op sites. Veelvoorkomende groottes zijn 8GB, 16GB, 32GB en 64GB. Kijk om je te oriënteren eens op deze site. Als je op de toestellen klikt, en de specificaties bekijkt, zul je daar ook het opslaggeheugen tussen zien staan.

jeroen_van_weert

jeroen_van_weert

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 27 mei 2013
  • 13:38

Hallo,
Dankjewel voor het snelle antwoord, maar als ik een nieuwe app installeer wordt volgens all-in-one toolbox toch echt mijn ROM geheugen kleiner. Ook kan ik geen apps verplaatsen naar de SD kaart. Is dit nog een probleem van Android 2.3 of zo en speelt dat niet meer bij versie 4 of hoger?
RAM is nog ongeveer 350mb vrij

Jeroen

Bewerkt (27 mei 2013 13:43)
nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6039
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 28 mei 2013
  • 08:57

ROM (read-only memory) is ook eigenlijk een verkeerde benaming maar is een beetje overgebleven uit de oude dagen dat men nog pda's had.

Elke telefoon heeft een intern geheugen, dat soms gedeeld wordt door systeemgeheugen (voor firmware + apps) en opslaggeheugen (voor muziek + foto's etc.). Zoals pindasmeer hierboven zegt varieert dit interne geheugen en wordt vaak vermeld onder de specificaties van telefoons. Echter hoe dit intern geheugen is verdeeld tussen systeemgeheugen en opslaggeheugen wordt veel minder vaak vermeld.

Mijn S3 heeft bijvoorbeeld 16GB intern geheugen waar ongeveer 4GB is gereserveerd voor systeemgeheugen en 12GB voor opslag. Hoeveel ruimte beschikbaar is voor apps hangt dan weer af hoeveel ruimte de firmware inneemt. Dit hangt per toestel en Androidversie af, en denk dat daar niet echt een overzicht van bestaat (misschien op andere fora). Ik denk dat je daar zelf een overzicht over moet samenstellen door vragen op fora te stellen.

Pindasmeer

Pindasmeer

• Lid sinds 08 november 2011
  • Berichten 214
  • Reputatie 0
  • 28 mei 2013
  • 11:44

jeroen_van_weert
Hallo,
maar als ik een nieuwe app installeer wordt volgens all-in-one toolbox toch echt mijn ROM geheugen kleiner.

Ja, apps worden inderdaad op je ROM geheugen geïnstalleerd (maar zoals Nanders ook aangeeft, wisselt het per toestel hoeveel van het opslaggeheugen daadwerkelijk bruikbaar is).

Als het goed is kan je sommige apps wel naar de sd-kaart verplaatsen (m.u.v. apps die op de achtergrond draaien, bijv. widgets, en systeemapps). Waarom lukt dat je niet?

jeroen_van_weert

jeroen_van_weert

• Lid sinds 27 mei 2013
  • Berichten 3
  • Reputatie 0
  • 28 mei 2013
  • 13:57

Pindasmeer:
“Als het goed is kan je sommige apps wel naar de sd-kaart verplaatsen (m.u.v. apps die op de achtergrond draaien, bijv. widgets, en systeemapps). Waarom lukt dat je niet?”

Ik was niet helemaal accuraat wat dat betreft, er zijn wel een paar apps die verplaatst kunnen worden, maar dat zijn er maar weinig. Juist de grote zoals whatsapp en facebook lukken niet.

Nanders:
Bedankt voor je uitleg, ik zal dus zelf op zoek moeten gaan, jammer dat er geen overzicht is.

Petra72

Petra72

• Lid sinds 07 december 2011
  • Berichten 33
  • Reputatie 0
  • 28 mei 2013
  • 17:37

Ik heb ook de Wildfire S hier nog ergens liggen. Een onding als het geheugen gaat.
Er is ook weinig verplaatsbaar naar je SD kaart.

Bewerkt (28 mei 2013 17:56)
meule

meule

• Lid sinds 16 november 2011
  • Berichten 1379
  • Reputatie 220
  • 28 mei 2013
  • 18:31

moderator

verplaatst naar http://www.androidworld.nl/forum/htc-wildfire-s/

Zie je iets op het AW forum dat niet door de beugel kan? Laat het een van de moderators weten middels de rapporteerknop.

outlaw

outlaw

• Lid sinds 16 maart 2012
  • Berichten 935
  • Reputatie 0
  • 31 mei 2013
  • 07:18

Hallo Jeroen, ik kom vandaag met een kleine uitleg terug op jouw vraag. Ik heb dus ook een WFS, maar wel met een geheugen van 2GB in plaats van de door jouw vermelde 30MB.

Als je de WFS root, m.a.w. de administrators rechten van het slot af haalt, dan kan je “onnodige” apps verwijderen. dan krijg je al automaitsch meer ruimte.

Daarnaast kan je dan ook de app Link2SD installeren en die verplaats wel de apps, die eigenlijk niet verplaatsbaar zijn.

Daarnaast kan je ook een stukje van je SD-kaart formatteren als EXT2, EXT3 of EXT4 en door middel van DATA2SD of INT2EXT4 kan je die ruimte gebruiken als opslag met een max van 2GB.

Bij deze optie moet je wel eerst een rom flashen die DATA2SD of INT2EXT4 ondersteunt.

Door dit allemaal te doen draai mijn WFS op Android 4.0.4 met 2GB Intern Geheugen op Max 806MHz in plaats van 600MHz en kan ik met dit toestel voorlopig nog goed meekomen.

Heb je nog vragen, schroom niet om ze te vragen

Bewerkt (31 mei 2013 12:50)
Bibus

Bibus

• Lid sinds 31 juli 2013
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 31 juli 2013
  • 05:37

outlaw
Hallo Jeroen, ik kom vandaag met een kleine uitleg terug op jouw vraag. Ik heb dus ook een WFS, maar wel met een geheugen van 2GB in plaats van de door jouw vermelde 30MB.

Als je de WFS root, m.a.w. de administrators rechten van het slot af haalt, dan kan je “onnodige” apps verwijderen. dan krijg je al automaitsch meer ruimte.
outlaw

Daarnaast kan je dan ook de app Link2SD installeren en die verplaats wel de apps, die eigenlijk niet verplaatsbaar zijn.

Daarnaast kan je ook een stukje van je SD-kaart formatteren als EXT2, EXT3 of EXT4 en door middel van DATA2SD of INT2EXT4 kan je die ruimte gebruiken als opslag met een max van 2GB.

Bij deze optie moet je wel eerst een rom flashen die DATA2SD of INT2EXT4 ondersteunt.

Door dit allemaal te doen draai mijn WFS op Android 4.0.4 met 2GB Intern Geheugen op Max 806MHz in plaats van 600MHz en kan ik met dit toestel voorlopig nog goed meekomen.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren