Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

• Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Verwijderd_Gebruiker_14512

• Lid sinds 27 juni 2010
  • Berichten 22
  • Reputatie 0
  • 2 september 2010
  • 13:52

Bericht verwijderd

Bewerkt (27 oktober 2014 13:23)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 2 september 2010
  • 21:50

Hoi Trezzahn,

Ik kan mij jouw vragen en eventuele zorgen omtrend het rooten wek voorstellen.
Ongeveer een half jaar geleden zat ik ook met dergelijke vragen en ook wel wat angst van als het misgaat wat dan.
Als je je toestel nog niet zo lang hebt dan wil je die niet meteen naar z'n mallemoer helpen.

Dus je vragen zijn logisch en prima dat je er zoveel als mogelijnlijk informatie over wilt vergaren alvorens je een besluit neemt.

Ik zal proberen om je vragen te beantwoorden…

- Wat is een goldcard en wat kan je er mee?
Een Goldcard is een aangepaste sdcard waarmee je toestellen die vanwege een soort van beveiliging toch kunt rooten en voorzien van een andere rom. Het is heel technisch om uit te leggen maar er wordt het e.e.a. op die sdcard aangepast waarmee het dan vaak wel lukt.
- Wat zijn de voor- en nadelen van rooten?
Het grootste voordeel is dat je vrij bent in de keuze van de rom die je op je telefoon wilt hebben. De fabrikant, in dit geval HTC, zal je Legend niet tot het uiterste pushen met hun roms, dit zodat de telefoon onder alle omstandigheden goed zal blijven draaien wat dus de betrouwbaarheid vergroot…Maar je zit wel met een wat langzamer toestel dan wat het toestel aankan. Sommigen willen dan toch die extra power er wel uithalen en met de standaard HTC rom lukt dat uiteraard niet.
Een ander voordeel van rooten is dat je applicaties kunt draaien die root-rechten nodig hebben, zoals bv een screenshot programma, of een tethering programma (je pc connecten met je mobiel en dan via je mobiel met je pc het internet op).

- Is rooten praktisch?
Deze vraag begrijp ik niet zo. Wat bedoel je met praktisch ? Is het moeilijk ? Of bedoel je of je er veel aan hebt ? In dat laatste geval zou de vraag hierboven het al beantwoorden ;)
Als het gaat over of het moeilijk is dan kan ik zeggen dat het rooten absoluut niet moeilijk is. Het gevaar schuilt hem erin dat men er te gemakkelijk over denkt en daardoor wellicht een belangrijke stap over het hoofd ziet. Maar als je je goed voorbereid op de te nemen stappen en je doet alles op je gemak dan zal het zeker goed gaan. Velen zijn je reeds voor gegaan ;)

- Als je hebt geroot merk je er veel van? Qua snelheid en gebruiksgemak
Je moet even een onderscheidt maken tussen rooten en een custom rom erop zetten. Beiden zijn twee verschillende dingen, het een heeft uiteraard wel met het ander te maken. Geen custom rom mogelijk als je niet eerst geroot hebt.
Dus even terug naar je vraag…het rooten alleen zal je toestel in geen enkel opzicht veranderen. Je huidige rom (HTC sense) staat er gewoon nog steeds op, evenals al je programma's en widgets en noem maar op. Dus met het rooten verander je feitelijk niets aan het gebruik van je telefoon.
By the way…ik bedoel met rooten het flashen van een recovery image wat je de mogenlijkheid geeft tot het plaatsen van een custom rom. In de custom rom zelf zit ook een middel ingebouwd die bv applicaties root rechten kunnen geven.
Dus alleen rooten via een recovery image maakt je toestel niet sneller, het flashen van een custom rom en/of snellere kernels kan je toestel wel degelijk stukken sneller maken. Dat verschil merk je echt.

- Is het moeilijk?
Dit is heel subjectief natuurlijk. Wat de een supermakkelijk vindt vindt de ander juist weer heel moeilijk. Als ik een gemiddelde zou nemen dan denk ik dat als ik zeg dat zolang je de juiste stappen hebt en deze stap voor stap ook keurig opvolgt dan is het rooten niet zo moeilijk…maar soms moet je wat computerhandelingen doen die je verder nog nooit hebt gedaan en dat maakt het dan soms wat moeilijker.

- Is er wel eens iets verkeerd gegaan? En heb je dit kunnen oplossen?
Er is bij mij nog nooit iets verkeerds gegaan…gelukkig ;) Ik heb toch inmiddels al aardig wat roms erop geflashed gehad en van de week nog een geupdate versie van de recovery. Inmiddels weet ik wat ik kan verwachten dus uiteindelijk wordt het steeds simpeler.
Als je de recovery er eenmaal op hebt staan dan is het telkens flashen van een andere rom echt kinderspel…ik zou mijn moeder van 85 het nog kunnen laten doen bij wijze van spreken. Die recovery flash je ook maar 1 keer…de custom roms zou je vaker kunnen flashen als je bv een rom probeert die je niet bevalt en je wilt eens een andere proberen.

Wat ikzelf altijd doe als ik zaken als roms of radio images op m'n toestel wil flashen is de checksum die bij die rom hoort controleren. Je download een rom altijd via een site of ftp of whatever, maar je download hem altijd ergens vandaan. Niets is zo k*t als een rom flashen die enigzins corrupt door de download heen is gekomen. Je zit dan als het ware een currupte rom naar je toestel te flashen en dan wordt de kans wel heel erg groot dat die niet meer wil opstarten.
De sites waar ik tot nu toe voor m'n hero de roms vandaan heb gehaald gaven altijd de checksums erbij zodat je na de download kon controleren of die nog steeds overeenkwam.

- Stel je root gaat verkeerd en hij loopt vast. Wat moet je dan doen? Dan kan je de telefoon toch weggooien?
Een goeie vraag en ook wel een lastige vraag.
Niet bij alle flash pogingen die verkeerd gaan loopt je toestel vast. Stel er gaat wat mis bij het flashen van een custom rom en bij het opnieuw opstarten van het toestel komt deze niet meer verder dan dat leuke boot-logootje. Zolang je nog in je recovery kunt komen…en de naam zegt het eigenlijk al…dan kun je nog steeds een andere rom erop zetten of zelfs de backup van je originele rom terugzetten.
Wat iets gevaarlijker kan zijn is het flashen van een andere radio rom (een radio rom regelt als het ware alle connecties die je toestel maakt, dus gps, gsm, wifi enzo…)
Ook het flashen van de recovery image houdt altijd een zeker risico in. Ga maar na, als die mislukt is de kans al groot dat je niet meer in je recovery menu terug kan komen.

Kun je je toestel weggooien als deze niet meer opstart ? Ik ben geneigt om op die vraag ‘ja’ te zeggen omdat wij als gebruikers er dan niet meer de kennis voor hebben om nog iets uit te kunnen voeren. Ik heb ergens op een ander forum eens een threat gevolgt waarbij er aangegeven werd dat er nog wel een mogenlijkheid is om je gebrickte toestel weer tot leven te blazen, maar dat gaf ten eerste al geen garantie dat het altijd zou lukken en het was dermate technisch en moeilijk dat ikzelf al snel besloten heb om me daar maar niet mee bezig te gaan houden.

Even de boel samenvatten
Als je happy bent met je toestel zoals deze nu is, hij werkt goed en hij hoeft ook niet perse sneller en applicaties met root rechten…mja, dan die maar niet…
Als dat op dit moment je gevoel is bij je telefoon, dan zou ik hem gewoon zo laten en niet gaan rooten en/of met custom roms aan de gang gaan.

Vindt je het echter wel een uitdaging, wil je wel een sneller toestel en/of wil je ook wel eens gebruik maken van de extra features die custom roms met zich meebrengen dan is rooten en een andere rom plaatsen wel weer interresant.

Ik hoop dat ik je met deze post wat verder op weg heb geholpen
btw…Mijn eerste custom rom was er een gebaseerd op de legend ….de LegenDroid rom

-AVS

Bewerkt (22 april 2013 12:37)

Samsung Galaxy S8+

• Lid sinds 27 juni 2010
  • Berichten 22
  • Reputatie 0
  • 3 september 2010
  • 12:51

Bericht verwijderd

Bewerkt (27 oktober 2014 13:24)
AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9885
  • Reputatie 0
  • 3 september 2010
  • 13:01

Graag gedaan…

Bewerkt (22 april 2013 12:37)

Samsung Galaxy S8+

6feet

6feet

• Lid sinds 23 april 2013
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 21 september 2010
  • 14:07

Weet iemand of Easy root ook nog terug komt?
Ik heb nog wel de compatibilitie test app op mijn desire maar die geeft aan dat 2.2 nog steeds niet ondersteunt word.

De “moeilijke” manier van rooten (zoals ergens op het forum beschreven) heb ik enkele pogingen gegeven maar dit is mij niet gelukt.
Ik heb het laten varen, blijkbaar toch te omslachtig.

Bewerkt (21 september 2010 14:07)
JMRaats

JMRaats

• Lid sinds 03 november 2010
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 3 november 2010
  • 21:29

Ik weet niet of dit hetgene is wat je bedoeld, maar er is wel een nieuwe OneClickRoot-versie uitgekomen. Kijk hier maar eens naar!
How To: Root Your Android Phone (SuperOneClick Method) | TheUnlockr

Bewerkt (3 november 2010 21:29)
Timelezz

Timelezz

• Lid sinds 10 november 2010
  • Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 12 november 2010
  • 09:51

Maar wat is dan een Rom?

Bewerkt (12 november 2010 09:51)
AktiveHate

AktiveHate

• Lid sinds 08 september 2010
  • Berichten 39
  • Reputatie 0
  • 17 november 2010
  • 19:53

Nee is gewoon een progammatje, sluit je telefoon aan in debug mode, zorg dat de drivers op je pc staan, draai het progamma wacht even en je hebt root.
dit werkt in ieder geval voor de door het progamma ondersteunde modellen (niet all telefoons)

Bewerkt (17 november 2010 19:53)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 17 november 2010
  • 19:56

Het werkt alleen niet op de Desire, Legend en Wildfire. Schiet lekker op

Bewerkt (17 november 2010 19:56)
MuayThai

MuayThai

• Lid sinds 24 december 2010
  • Berichten 1575
  • Reputatie 0
  • 27 december 2010
  • 04:49

Als je engels goed is, kijk hier maar eens op onderstaande link hier(wat is ROM, verschil to standard en custom ROM)

Custom ROMs For Android Explained And Why You Want Them | Android News, Reviews, Applications, Games, Phones, Devices, Tips, Mods, Videos, Podcasts - Android Police

Bewerkt (27 december 2010 04:49)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren