Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

• Moto G8 Plus

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

• Nokia 7.2

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Dennis

Dennis

• Lid sinds 17 januari 2009
  • Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 19 december 2009
  • 11:09

How-to Flash Custom ROM, Radio en Recovery image on Hero

Even een samenvatting/howto voor iedereen die zijn HTC Hero wil flashen met een Custom ROM.

N.B. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dit is dan ook *een* voorbeeld van hoe je je HTC Hero kan flashen. Ik beschrijf hier de methode die Paul (developer Modaco ROM) zelf adviseert in zijn topic op modaco.com.

Voordat je begint met klooien aan je telefoon

Belangrijk:

• Alles hier is op eigen risico! Je verliest waarschijnlijk je garantie en recht op support bij HTC of je leverancier.
  • Zorg dat je telefoon volledig is opgeladen.
  • Lees de hele post door voordat je wat doet.
  • Zorg ervoor dat je begrijpt wat de stappen inhouden.
  • Bereid je voor op de keuzes die je moet maken.
  • Realiseer je dat je je toestel kan ‘bricken’ als je niet oplet of gewoon veel pech hebt.
  • Let erop dat je altijd kiest voor de GSM versie van de handelingen in externe links, daar ik ervan uit ga dat je een GSM/UMTS versie (met SIM) hebt en dus geen CDMA.
  • Neem de tijd.
  • Lees goed.
Wat heb je nodig?

• Een opgeladen HTC Hero
  • Een USB verbindingskabel
  • Een PC met Windows, Linux of Mac OS X en USB.
  • Een microSD kaart. De bijgeleverde 2GB kaart voldoet ruimschoots.
  • De custom ROM, radio, recovery image e.d.

Bewerkt (22 april 2013 12:15)
Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 19 december 2009
  • 11:10

Wat is een custom ROM zoals die van Modaco?

Het is kortgezegd een aangepaste ROM van HTC. Wat is er aangepast? Dat kan je lezen in het topic van Paul (de hoofdontwikkelaar van de Modaco ROM) op het Modaco forum, waar je ook de laatste Modaco ROM kan downloaden: 02/12 3.0 - MoDaCo Custom ROM Core / Chinese with TCK featuring Wavesecure. Maar om even een kort Nederlands lijstje op te stellen die voor de meeste gebruikers gelden als voordelen:

• Een getweakte kernel gebaseerd op de release van de source code van de kernel die HTC heeft moeten doen vanwege de GPL licentie op de Linux kernel. ‘Teknologist’ heeft hieraan wat aanpassingen gedaan die vooral de performance verbeteren, WiFi tethering mogelijk maakt en een aantal features toevoegt.
  • Hij is al 'voorgeroot', dat wil zeggen dat je dus standaard superuser permissions hebt wanneer je klaar bent met flashen.
  • Apps2SD staat standaard ingeschakeld. Met een ext2, ext3 of ext4 partitie op je SD-kaart kan je hiermee applicaties installeren op je SD-kaart die veel meer ruimte biedt voor applicaties. Zo kan je nog meer applicaties installeren! Apps2SD is ook los te installeren op een rooted HTC firmware.
  • SSH toegang tot je telefoon (SSH server Dropbear met random root password, dus maak je geen zorgen om veiligheid)
  • Diverse tools die voor ontwikkelaars en ‘nerds’ interessant zijn (busybox, nano, etc.)
  • Touch focus in de Camera app.
  • Opstartgeluid is standaard uitgeschakeld, zodat je je telefoon ook kan inschakelen tijdens een vergadering o.i.d.
  • Diverse kleine tweaks in HTC Sense zodat je iets meer mogelijkheden hebt, bijvoorbeeld een paar widget varianten extra o.i.d.
  • De applicatie ‘Spare parts’ geeft je de mogelijkheid diverse tweaks door te voeren, zoals de snelheid van animaties, het aanzetten van bepaalde ‘fancy animations’, uitbreiden van de ‘haptic feedback’ en het veranderen van de globale font-size.

Versienummering

Met Modaco 3.0 heb je Android 1.5. Modaco 2.0 is ook Android 1.5. De ‘Android versie’ of ‘firmware versie’ zoals in je telefoon vermeld blijft dus op 1.5 staan na het flashen!
Add-on packs
Ja, om het nog overzichtelijker te maken zijn er op de Modaco ROM ook nog weer varianten, omdat mensen klaagden over de grote hoeveelheid bijgeleverde software. Er is een ‘core’ versie met daarnaast add-on packs die je eroverheen moet flashen als je dus bijvoorbeeld Wavesecure wil gebruiken. Alléén een add-on pack flashen gaat niet werken.

Wat is een custom Radio?

Voor zover ik weet heeft je telefoon een aparte chip die alle draadloze verbindingen onderhoudt. Dus ook als de CPU even 100% wordt belast kan de telefoon nog steeds antwoorden op signalen van de ‘masten’ en gaan SMS'jes niet verloren bijvoorbeeld.
Dit deel van je telefoon is afgeschermd (geabstraheerd), zoals bij bijna elke smartphone, om bovengenoemde reden en ook om niet zomaar dingen te kunnen doen op het GSM/UMTS netwerk, zoals het hacken ervan bijvoorbeeld. Die zogenoemde radio (chip) heeft ook een upgradeable firmware en dat noemen we de ‘radio update’. Zo'n update ten opzichte van je standaard radio kan als voordelen bieden:

• Efficiënter energiegebruik -> langere batterijduur
  • Stabielere verbindingen
  • Betere ontvangstkwaliteit
  • Betere gesprekskwaliteit
  • meer?
Persoonlijk heb ik ervaren dat de gesprekskwaliteit nogal verbeterd was en dat mijn Nokia A2DP headset een stabielere verbinding onderhield sinds de update.

De radio's die ‘in omloop’ zijn voor de GSM/UMTS (Europese) versie van de HTC Hero kan je hier downloaden: 24/11 - Hero ROMs + radios in update.zip format

Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 19 december 2009
  • 11:10

Jouw Hero van een custom ROM voorzien stappenplan

Stap 1: Custom recovery image flashen

De custom recovery image geeft je in het algemeen de mogelijkheid om

• custom roms en radio's te flashen/installeren,
  • een zogenaamde ‘Nandroid’ backup te maken en restoren,
  • je SD-kaart te partitioneren,
  • de data+cache op je telefoon en SD kaart te ‘wipen’
  • USB mass storage toegang tot je SD kaart (zonder dus Android op te starten)
  • meer?
Je moet een recovery image dan ook beschouwen als eerste stap tot meer mogelijkheden met je telefoon.
Er zijn op het moment van schrijven een aantal ‘bekende’ recovery images:

• Cyanogen's Hero Recovery Image
  • Amon_RA
  • HTC's Hboot
  • meer?
Om terug te gaan naar de oorspronkelijke staat van je apparaat (zonder custom recovery image) kan je gewoon de laatste HTC Rom Update draaien via de RomUpdateUtility (die flasht Hboot er weer op) of de stappen volgen in de link bij methode #3 hieronder.

Let er altijd op dat je een recovery image installeert die hoort bij jouw type telefoon. Beetje lullig voor je als je een HTC Dream/G1 recovery image erop zou zetten, want die verwacht dat je een hardware tobo hebt, bijvoorbeeld…

Amon_RA recovery image installeren (methode #1: ADB shell)

In dit topic staat voor Windows, Linux en Mac beschreven hoe je een Amon_RA recovery image flasht: 09/11 - Installing the patched recovery image on your device. Dit gaat dus met een USB-kabel via de Android debug bridge shell (de zogenaamde ADB shell commando's).
Opmerking: Mogelijk moet je nog even USB debugging inschakelen in de Settings op je telefoon alvorens je ADB toegang kan krijgen.
NL: Instellingen -> Toepassingen -> Ontwikkeling -> USB-foutopsporing (aanvinken)
EN: Settings -> Applications -> Development -> USB debugging

Mocht deze methode niet werken, met een foutmelding bij het flashen van de recovery image, dan heb je waarschijnlijk je telefoon al geüpgrade naar de laatste offciële HTC firmware. Daarbij zit een nieuwere HTC recovery image (Hboot) die bescherming biedt tegen het flashen. Kies methode 2 of 3 om het alsnog te proberen.

Amon_RA recovery image installeren (methode #2: Flashrec)

De Flashrec methode. Deze ‘oplossing’ is ook maar tijdelijk, omdat hierbij een exploit wordt gebruikt die HTC elk moment weer kan patchen in een volgende update.
How to Root HTC Hero and Install RA Recovery Image

Amon_RA recovery image installeren (methode #3: oude Hboot flashen)

Zoals bij methode #2 aangegeven, ligt het aan de nieuwe Hboot die bij de laatste update zit. De 1.76.0004 hboot, that came shipped with the Hero kan je nog altijd zelf terugflashen. Je kan ook gewoon de hele ROM downgraden.
En dan vervolgens weer naar methode #1 gaan.

Stap 2: Backup maken

Nu je je recovery image hebt geladen kan je een zogenaamde ‘Nandroid’ backup maken. Dit is niet verplicht, maar sterk aan te raden. Met je backup kan je later eventueel alles restoren.

1. Zorg dat je een paar honderd MB aan vrije ruimte hebt op je SD-kaart. In mijn geval is de backup 210 MB vanaf de stock firmware.
  2. Boot in je recovery image door de Home-toets ingedrukt te houden terwijl je het toestel inschakelt totdat het recovery menu verschijnt. Je hoort dan zoiets te zien:

3. Kies hier voor Nandroid backup (met je trackball scrollen en kiezen door in te drukken) en volg de verdere instructies op je scherm. Dit duurt een paar minuten voordat je weer in het hoofdmenu belandt.
  4. Kopieer de backup naar je PC (omdat je wellicht je SD-kaart ook wil herpartitioneren zometeen). Schakel daarvoor USB mass storage in en kopieer de map (met submappen) nandroid naar een veilige plek. Schakel daarna USB mass storage weer uit!

Stap 3: Wipen en SD-kaart partitioneren

Indien je nog niet de HTC 2.73.x ROM update hebt gedraaid of eerder een Modaco >v1.2 hebt geïnstalleerd gehad, dan *moet* je een wipe uitvoeren. Dit wist al je persoonlijke gegevens en op je telefoon, maar heeft uiteraard geen invloed op de data die je met Google ‘in de cloud’ synct (contacten, mail). Ook als je problemen met je nieuwe ROM wil voorkomen raad ik je aan een wipe uit te voeren. En om Apps2SD te gebruiken heb je zoals al gezegd een ext partitie nodig op je SD-kaart. Als je na het flashen niet kan booten (bootloop) is het niet wipen waarschijnlijk de oorzaak.

1. Voer een wipe uit met de optie ‘Wipe data/factory reset’ in het recovery menu.
  2. Partitioneer je SD-kaart met de optie ‘Part SD: fat32+ext2+swap’ voor het volledig benutten van alle features. Met een 2GB SD-kaart krijg je 32MB swap (virtueel werkgeheugen), 512 MB Apps2SD ext2 partitie en ongeveer 1500MB FAT32 voor je data. Het partitioneren is optioneel.
Naar mijn mening is het converteren van ext2 naar ext3 of ext4, in tegenstelling tot wat je vaak leest, juist onwenselijk op een SD kaart in deze setup, om de reden die ik in deze post beschreef.

Stap 4: Flashen van ROM en Radio

Waarschuwing - TE ALLEN TIJDE: zet je telefoon *nooit* uit en haal *nooit* de batterij eruit tijdens het flashen! Houd rekening met ~10 minuten dat het toestel niks lijkt te doen en op XDA-developers adviseert men enkele uren het toestel te laten voor wat het is alvorens je enige actie onderneemt. Het is tijdens het flashen altijd mogelijk om nog de ADB shell in te gaan om je toestel te ‘redden’, maar als je de stroom onderbreekt niet meer. Je bent gewaarschuwd!

1. Zet USB Mass storage weer aan en zet op je SD kaart (in de root op de FAT32 partitie) de ROMs en Radio's (gewoon in .zip formaat) die je wil flashen. Hernoem ze naar een korte, begrijpelijke naam zonder speciale tekens. Bijvoorbeeld update-radio.zip en update-modaco-30.zip. Schakel USB mass storage daarna weer uit (vergeet niet te unmounten/veilig verwijderen op je desktop OS!).
  2. Flash de ROM met de optie ‘Apply sdcard: choose zip’ en kies de ROM. Volg de instructie op je scherm en dit kan een paar minuten duren.
  3. Flash de Radio op dezelfde manier. Nu gaat je telefoon uit zichzelf herstarten en komt er een tijdje een ‘uitpak’ icoontje in beeld. Dit is normaal en wacht net zolang tot je weer in het recovery menu komt.
  4. Installeer op eenzelfde manier als je er behoefte aan hebt de add-on packs op de Modaco ROM, die vermeld staan op het Modaco.com forum waar je de ‘kale’ ROM al hebt gedownload.
  5. Kies voor het rebooten van je telefoon. Houd rekening met een eerste boottijd van ~10 minuten! Gedurende dit proces worden o.a. de caches opnieuw opgebouwd en een ‘leeg’ userprofiel aangemaakt. Als je ongerust bent over het proces kan je volgen wat er gebeurt met de ADB shell en SDK - die is beschikbaar tijdens het booten als het goed is. Als je bang bent dat je telefoon niet meer opstart kan je daarmee e.e.a. controleren (maar dat valt buiten de scope van deze how-to).
Informatie en howto in grote lijnen is verkregen via Gertvdijk (GOT)

Dank je wel
Gert!

Erik

Erik

• Lid sinds 29 januari 2009
  • Berichten 307
  • Reputatie 0
  • 22 december 2009
  • 16:32

Zit er nog verschil tussen Hero en G2?

Bewerkt (22 april 2013 12:16)
Dennis

Dennis

• Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 24 december 2009
  • 10:18

Erik;11557
Zit er nog verschil tussen Hero en G2?

Technische gezien niet, zover ik weet en zie en hoor van andere met een G2 zitten er geen verschillen in.

Wel is het build number belangrijk dat je versie niet nieuwer is dan 2.73.405.5 dit omdat je dan waarschijnlijk een beter beveiliging van HTC op je Hero hebt en je zult moeten gaan downgraden naar deze versie voordat je ver kan gaan met deze tutorial.

Welke build nummer heeft de jouwe?

AVS

AVS

• Lid sinds 02 oktober 2009
  • Berichten 9893
  • Reputatie 0
  • 7 januari 2010
  • 21:21

De 2.1 voor de Hero zag ik wel zitten. Dus toch maar eens besloten dat ding te gaan rooten en er een recovery image op te zetten.
Wat blijkt nu…..
Doordat ik, ergens verleden jaar, die romupdate van HTC erop heb gezet nu te telefoon niet kan flashen met die Amon_Ra flasher. In principe zegt hij na het flashen van de rec-image dat alles gelukt is maar booten in recovery mode gaat niet.
Wat zoeken op internet leert mij dat met die laatste update van HTC voor de Hero de HBOOT ook mee geupdate is
Hierdoor werkt de flasher niet van Amon_Ra omdat HTC met die nieuwere Hboot dit weer beveiligd heeft….jammer want anders had het rooten en de nieuwe rom erop zetten een appeltje-eitje geweest.

Nu heb ik gelezen dat ik terug kan naar de RUU rom van HTC die er ook op stond toen ik de telefoon kreeg, en dus ook waar die Hboot versie 1.76.0004 op staat. Echter snap ik 1 ding niet.
Ik heb de RUU om naar die “winkelversie” terug te gaan liggen maar ik lees dat ik eerst van m'n sdcard een zogeheten “Goldcard” moet maken en dan pas die RUU erop kan flashen. Nergens staat beschreven wat nou precies de reden is dat ik die goldcard moet maken alvorens ik die winkel-RUU terugzet.
Misschien wat dom gedacht van mij, maar ergens verleden jaar oktober heb ik die update RUU geinstalleerd…zonder gekke fratsen en zonder problemen…dus mijn simpele gedachten zou zijn….ik zet die originele winkel RUU er ook zo weer overheen.
Dus waarom dan die goldcard ?

Iemand hier die kan vertellen waarom je eerst een goldcard moet aanmaken en dan pas terug kan naar de originele RUU ?

Samsung Galaxy S8+

Morgarion

Morgarion

• Lid sinds 04 november 2009
  • Berichten 117
  • Reputatie 0
  • 5 februari 2010
  • 17:51

Ben hier dus mee bezig, en zie na m'n rom update al htc in beeld staan (die schijnende letters) maar hier doettie dus al pak hem beet een kwartier niks meer. Hij is dus al voorbij dat lange zwarte scherm. Is het al veilig om de stroom eraf te halen en hem opnieuw te booten? Groetjes.

Bewerkt (22 april 2013 12:17)
Dademira

Dademira

• Lid sinds 08 april 2010
  • Berichten 17
  • Reputatie 0
  • 13 april 2010
  • 11:39

Toch een beetje hulp gevraagt. Ik heb diverse tuts gevolgd maar heb het nog steeds niet voor elkaar.

Ik heb:
Tmobile G2
FW: 1.5
Build: 2.73.110.26
SW: 1.0.0
Hboot : 1.76.0007
Heb geprobeert:
-Goldcard ( card ok flash fail op ID )
-recovery flash als in tut hierboven ( fail ) < Howto: HTC Hero rooten en Android 2.1 installeren
-Tut div op the unlockr ( allemaal fail)

Nu staat er in mij nprogramma lijst recovery flasher maar bij opstarten en back up geeft ie aan dat het niet is gelukt.

Ik heb een pc met win 7 pro en een Qcore 4gb

Wat doe ik fout of wat kan ik doen om te rooten en custom rom te flashen.

Ervaring flashen is er wel ( psp iphone ds nokia )

graag iemand die mij in de goede richting kan duwen.

Bewerkt (22 april 2013 12:20)
thijsossendrijver

thijsossendrijver

• Lid sinds 21 mei 2010
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 24 mei 2010
  • 23:07

hoi allemaal,

ik heb een vraag over de Radio rom. Ik heb alle stappen gevolgd die beschreven staan, heb inderdaad het uitpak icoontje gezien (ook de melding: writing radio image) en ben daarna weer in het bootscherm gekomen.
Nu krijg ik alleen de melding onderin mijn scherm
Build: RA-hero-v.1.6.2
Formatting CACHE:…

Hier blijft hij op staan een hele lange tijd.
Moet ik nu handmatig rebooten? Of gewoon laten ratelen? Of nog iets anders?
Alvast bedankt.

Bewerkt (22 april 2013 12:24)
87Vortex87

87Vortex87

• Lid sinds 06 oktober 2009
  • Berichten 845
  • Reputatie 0
  • 30 mei 2010
  • 17:30

Kan ik wel de SD-kaart partitioneren met behoudt van de data die erop staat? Ik wil namelijk een wipe uitvoeren, dan partitioneren en meteen een nieuwe rom flashen.

Bewerkt (22 april 2013 12:24)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren