Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

abati

abati

• Lid sinds 02 februari 2011
  • Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 12:49

hoi folks,

Ik heb een htc hd2 die ik niet meer kan opladen maar gewoon goed werkt als je een volle accu der in doet.

Probleem is dat ik hem dus voor reparatie heb opgestuurd voor het niet kunnen opladen. Ik had voorheen android en heb dat verwijderd en gewoon de officiele windows 6.5 geinstaleerd, op een of andere manier konde ze zien via de bootloader dat ik een illegale software had.

ennige hardware deffect is het opladen verder werkt mijn toestel goed, tis niet zo dat het door een hardware fout komt. want soms kan ik mijn toestel opladen maar dan moet ik de kabel op een bepaald manier vasthouded en stil blijven om te kunne opladen, wat supper onhandig is.

Nu is het zo dat ik 285,- moe betale voor reparatie en om mijn toestel terug te krijge zonder reparatie moet ik 58,- betalen.

Ik heb toch recht voor een gratis reparatie ?

Bewerkt (24 april 2013 13:52)
frank1964

frank1964

• Lid sinds 27 april 2010
  • Berichten 859
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 13:32

Nee je hebt recht op garantie op het product zoals dat bij HTC de fabriek is verlaten.
Je hebt zonder toestemming van HTC binnen de gestelde garantie periode wijzigingen aan het systeem aangebracht. Het toestel is als zodanig niet meer in de fabrieks stand, waarmee dus alle garantie verloopt.
In jou geval zal het best een defect aan het chassisdeel zijn waar de micro usb in gaat, maar het is nu eenmaal een stelregel dat aan een “geknoeide” telefoon geen garantie meer onttrokken kan worden.
Die 58 euro zijn dan ook de (administratie) kosten die gemaakt zijn om tot deze conclusie te komen en ja ook deze kosten zullen betaald moeten worden. Voor dat je het toestel ter reparatie aanbood had je je eerst beter even hier in kunnen verdiepen, dat had je 58 euro kunnen besparen.

Marvin

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 14 december 2011
  • 14:50

Sorry, maar dat is onzin Frank. Als het daadwerkelijk om een hardware fout gaat (een afgebroken connector bijvoorbeeld), dan heeft HTC dat te repareren tenzij aan te tonen is dat het defect door misbruik ontstaan is. Als de USB connector los zit, dan kan het zijn dat er sprake is van een fabrieksfout maar het kan ook zijn dat er buitengewone krachten op gezet zijn (“buitengewoon” bij gebrek aan een beter woord, je hoeft vaak niet echt veel kracht te zetten om zo'n connector af te breken). Een en ander is eenvoudig te herkennen en daar zal HTC het dan ook wel op gooien.

Die 58 euro zijn onderzoekskosten. Hoe oud is deze telefoon en wat is het door HTC geconstateerde defect?

frank1964

frank1964

• Berichten 859
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 15:03

http://www.htc-topgarantie.com/HTC/PDF/AlgemeneVoorwaarden.pdf

http://www.nieuwemobiel.nl/084128/5001/HTC-unlocken-betekent-verspillen-garantie.html

https://www.facebook.com/notes/htc/update-on-bootloaders/10150305151453084

Dus helaas geen onzin ! Bovendien had HTC al eerder gemeld dat bij unlockte bootloaders garantie per direct komt te vervallen.

abati

abati

• Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 18:16

guyz thnx for the response !

mare toestel is al bijna 2 jaar oud heb tot 16 februarie garantie dan vervalt mijn garantie eignlijk. maar jah hij werkt supper goed alleen de micro usb ingang doet se werk niet meer goed. en concector is nie afgebroken.

frank1964

frank1964

• Berichten 859
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 18:55

abati;248041
guyz thnx for the response !

mare toestel is al bijna 2 jaar oud heb tot 16 februarie garantie dan vervalt mijn garantie eignlijk. maar jah hij werkt supper goed alleen de micro usb ingang doet se werk niet meer goed. en concector is nie afgebroken.

Of wel in wat mooier Nederlands:

Maar het toestel is al bijna 2 jaar oud. De garantie verloopt op 16 februari. Maar ja, hij werkt nog prima alleen de micro usb maakt geen goed contact. Het chassis deel is niet afgebroken.

abati

abati

• Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 20:00

(thnx frank)

but gys what do you think about this case, ik ben van plan om morge naar juridish locket te gaan in utrecht. maak ik kans heb ik echt recht op garantie voor reparatie.

Want als ze illegale software schuld geven voor anny damage dan snap ik dat maar dit is een hardware damage !

Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 14 december 2011
  • 22:46

frank1964;247988
Dus helaas geen onzin !
Vergelijk het maar met een auto waar je andere velgen onder zet. Als de motor er opeens mee ophoudt omdat er iets in is afgebroken, kan de fabrikant zich ook niet beroepen op “modificatie van het product”.

Voor wat betreft jouw referenties:

1) Top-garantie is geen (fabrieks- of consumenten-) garantie maar een verzekering. Daarbij wordt er in die PDF duidelijk gesproken over gevolgschade als het gaat om software wijzigingen en dat is dit niet. Fabrieksfouten worden zelfs expliciet gedekt. Da's makkelijk voor top-garantie omdat ze daar geen risico op lopen.

2) Waar nieuwemobiel naar verwijst is een leuk stukje van HTC dat slecht geïnterpreteerd wordt. In theorie is het mogelijk dat door de installatie van verkeerde software er schade ontstaat aan hardware en dat is waar HTC zich tegen wil beschermen. Maar dat is wat anders dan wat hier aan de hand is.

3) Dat facebook stukje is precies wat ik bedoel: "legal disclaimers that unlocking mayvoid all or parts of your warranty“. Het bold is van mij. HTC wil voorkomen dat zij opdraait voor schade ontstaan als gevolg van firmware wijzigingen. Oververhitting, opgeblazen versterkers, opgeblazen USB drivers, dat soort dingen.

Waar het op neer komt is dat:
(1) tegenwoordig het flashen van alternatieve firmware nauwelijks meer als ”ongewoon gebruik" aangemerkt kan worden. Dat HTC zelf al de mogelijkheid biedt zegt al genoeg. Maar ook Samsung die telefoons geeft aan de CyanogenMod club om een alternatief te bouwen is een aardige aanwijzing in die richting.
(2) het duidelijk zal zijn dat een afgebroken connector nooit het gevolg kan zijn van andere software.
(3) de schade mogelijk wel het gevolg is van mechanische mishandeling van het apparaat.

Als je wil aantonen dat de schade de gebruiker niet verwijtbaar is, dan zou je de casus kunnen neerleggen bij een geschillencommissie met een onderzoeksrapport van een onafhankelijke, deskundige derde partij. Economisch kan dat vermoedelijk echter niet uit en het risico is groot dat er een mechanische oorzaak van dit specifieke defect wordt gevonden.

abati

abati

• Berichten 8
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 23:26

Marvin vind 't een suppr verklaring.

mijn theorie is dat de usb connector niet is afgebroken, het lijkt mij alleen dat het verouderd is maar buiten dat heeft het geen opvallende schade gelede met een val tijdens het opladen.

Maar voordat ik naar een geschillencommissie stap is het misschien handig om eerst naar de juridishloket te gaan ?

Marvin

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 15 december 2011
  • 13:14

Het juridisch loket (indien gratis) kan je altijd eens vragen maar ik acht de kans dat je er uiteindelijk kostenloos uit komt heel gering. Verouderen kan een connector niet, er kan wel corrosie in ontstaan (waarvan het altijd discutabel is wiens schuld dat is) of de boel kan mechanisch van de print losgekomen zijn (en dan sta je wel heel zwak).

Je kan jezelf afvragen of je überhaupt €285 zou willen neerleggen voor een reparatie. Wat koop je tegenwoordig nieuw voor die prijs? Een hagelnieuwe nexus S bijvoorbeeld kost €289. Een nieuwe HTC Desire S kost net 50 euro meer.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren