Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

• Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

• Pokémon Quest

• PUBG Mobile

• Super Mario Run

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

• OPPO Reno 10x Zoom

• OnePlus 7 Pro

• Xiaomi Mi 9

• Samsung Galaxy S10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

Julian

Julian

• Lid sinds 02 januari 2011
  • Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 2 februari 2011
  • 20:23

Ik geef geen ondersteuning meer voor deze ROM omdat ik ben overgestapt naar een andere telefoon.

Android 2.3 Gingerbread HyperDroid GBX v12

Let op
DIT IS ALLEMAAL GEHEEL OP EIGEN RISICO!
ALS ER IETS VERKEERD GAAT IS DAT JOUW EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID.
Androidworld, xda en ik zijn niet verantwoordelijk voor schade aan je telefoon.

Deze handleiding is getest door mijzelf en andere leden van Androidworld.

Gaat er toch iets fout? Kijk of er al een oplossing gevonden is op XDA Developers. Zo niet, stel dan je vraag op XDA Developers of hier op het AW foum.

Alle credits gaan natuurlijk naar de originele posters op het XDA Developers forum, en het Tweakers forum!

In deze handleiding :
- Inleiding
- Termen en begrippen
- Installatie / Downloads
- Links
- Rom updaten + andere rom installeren
- Working / Not Working / Changelog
- Terug naar Windows mobile / Garantie
- Afsluiting

Inleiding
Let op alleen voor de hd2 met 512 RAM

Dit is een NAND build Android Gingerbread 2.3.3 voor de HTC HD2. ( geen Sense)
Deze rom is simpel maar wel heel snel. Nieuwe market inbegrepen

Type ROM: CWM (NAND,MAGLDR)
Opslag: Interne geheugen, APP2SD support
Android versie: 2.3.3 (Gingerbread)
ROM versie: 12.0
Device: HTC HD2 (Leo)

Dit is geen “1 druk op de knop en android staat erop” handleiding.
Je zult het echt door moeten lezen en het stap voor stap volgen.
Het is niet heel ingewikkeld ook al lijkt dat misschien wel zo als dit je eerste keer is.
Maar als je klaar bent is het zeker de moeite waard.

Termen en begrippen

Clockwork Mod: Aangepast mini-Android om NAND ROM te flashen zonder computer, maar direct vanaf je device met microSD kaart via een .zip file. Heeft diverse andere features zoals backup&restore en het updaten van een NAND ROM zonder gegevensverlies (alleen als de chef een update zip beschikbaar heeft gesteld)

HSPL: Modificatie van de SPL die het mogelijk maakt niet-officiële software (of software voor een andere versie van je device) te flashen op je device door middel van een CID unlock. Zie ook SPL.
SPL-2.08.HSPL is de enige versie die je nodig zou hebben, deze wordt geïnstalleerd door HSPL3 of 4. HSPL3 of 4 gebruiken als je al SPL-2.08.HSPL hebt via HSPL2 is niet nodig.

Flashen: het vervangen van een stuk geheugen op je telefoon door iets anders. Er zijn verschillende dingen die apart geflasht kunnen worden, maar er zijn drie belangrijke zaken: SPL*, Radio en ROM. Officiële ROMs bevatten altijd alle drie. Custom ROMs alleen de laatste en Radio packages alleen de tweede.
* Deze wordt alleen vervangen bij het flashen vanaf een MicroSD kaart

MAGLDR: Speciale bootloader na de SPL (zit niet standaard in de telefoon). Deze maakt het mogelijk om Android of WP7 vanaf het NAND geheugen te laden. De loader staat ook flashen toe en kan ook Android booten vanaf de SD kaart.

NAND: Interne geheugen van de HD2. Hierop staat normaal gesproken WM6.5 en programma's e.d. Door flashen wis je dit geheugen en zet je er iets nieuws in.

Radio: een soort driver voor netwerkhardware (GSM, 3G, Wifi, Bluetooth en GPS), maar dan in de telefoon zelf i.p.v. het OS. Radio's zijn er in verschillende versies en nieuwer is niet altijd beter, dit verschilt per telefoon en zelfs provider.

Tri-Color screen: ook naar gerefereerd als “booloader screen”. Dit scherm kun je bereiken door de “Volume Down” knop ingedrukt te houden en een soft-reset te doen, of dezelfde knop ingedrukt te houden en de telefoon aan te zetten. Het scherm is Rood-Groen-Blauw-Wit (vandaar de naam) en toont info over de radio en SPL. Belangrijkste functie is echter dat het flashen toestaat. Je kunt door handmatig naar dit scherm te gaan dus altijd een WM6.5 ROM terugzetten. Android en WP7 moeten echter via MAGLDR geflashed worden.

Download
Link
Bestanden in de download:
-Radio 2.15.50.14
-MAGLDR 1.13
-HSPL
-CWM
-Hyperdroid-GBX-v12-signed.zip

Instalatie:
Download het bestand uit de link hierboven, hierin staat alles wat je nodig hebt.

1. Installeer Radio 2.15.50.14 met het bestand CustomRUU.exe ( volg het programma, spreekt voor zich)
Info Hier

Als stap 1 mislukt door error 262 doe dan eerst stap 2 en daarna weer stap 1.

2.Installeer HSPL
1. Het HardSPL pakket downloaden en uitpakken naar een lege map
2. Sync telefoon met PC in Windows Mobile!!! Het moet worden verbonden met activesync of WMDC via USB-kabel
3. HSPL3_PKG.exe van uw pc uitvoeren en lees alle tekst zorgvuldig door.
4. Als je daarmee klaar bent klik op volgende / next
5. Het programma zal nu de USB-aansluiting controleren en gaat dan door naar het bootloader scherm (drie kleuren)
* U kunt kiezen tussen SPL2.08.0000 of 2.08.HSPL. Dit is om te voorkomen dat mensen met de 1024LEO een verkeerde versie installeert en hun apparaat bricken *
6. Kies 2.08.HSPL voor HardSPL en druk op volgende.
7. Uw keuze zal worden geflashed op uw telefoon.
8. Wanneer het klaar is zal het HardSPL programma een pop-up venster openen Met de tekst “Successfully Done" en de telefoon zal opnieuw opstarten.
9. Klik op ok om programma te beëindigen.

In de menu's op je telefoon kun je scrollen met de volume knoppen.

3. MAGLDR installeren. Dit doe je zo:
- Sluit je HD2 aan op je computer met de USB kabel.
- Schakel je toestel uit.
- Houd de volume-down knop ingedrukt en druk op de power/lock knop (meest rechtse knop van de 5).
- Je krijgt een scherm met 4 kleuren. In de onderste (witte) balk staat als het goed is USB.
- Open nu het bestand ROMUpdateUtility.exe in de MAGLDR map op je pc.
- Je toestel zal na het flashen rebooten.

4.CWM 1.3 installeren
De volgende stap is het installeren van CWM 1.3:
-Verbind je telefoon met je pc doormiddel van je usb-kabel,en installeer CWM net zoals je een NAND rom normaal installeert. Dit doe je door je mobiel uit te zetten en vervolgens de aan/uitknop in te drukken en
ingedrukt te houden tot je in het magldr menu komt.
-Hier selecteer je de optie USB Flasher.
-Wanneer je toestel verbonden is (je ziet dan dit op je scherm: “Wait USB… USB”) open je op je pc het bestand “DAF.exe”.
-Na het flashen zal je telefoon rebooten.
-Magldr zal geen Android NAND rom vinden en dus booten in het magldr menu. Hier selecteer je de optie AD Recovery. Je komt nu in het menu van CWM.

5.Nu kunnen we de ROM gaan installeren via CWM.
- Zet je mobiel uit. Als je in CWM zit doe je dit gewoon door de batterij eruit te halen.
- Mount je sd in je computer met bv. een cardreader.
- Plaats de zip file (uit de map HyperDroid GBX v12) op je sd kaart en stop deze weer in je telefoon.
- Houd de aan/uit-knop ingedrukt tot het magldr menu tevoorschijn komt.
- Scrol met de volume knop naar “AD Recovery” en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Scrol dan naar “ Instal zip from sd card ”en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Scrol naar “Choose zip from sd card ” en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Scrol en kies de zip van de rom die je wilt installeren en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Scrol naar “YES, install??.” en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Je mobiel gaat nu Flashen (en gaat daarna automatisch weer naar het menu.)
- Na het Flashen druk je op de return knop ( de 2de van rechts ).
- Selecteer “ Reboot system now.” en selecteer deze met de Call knop ( de meest linkse van je mobiel.)
- Je telefoon zal rebooten en booten in Android

Links

Als je een vraag hebt kun je het beste op een van de onderstaande XDA threads terecht. Hier staan al veel oplossingen voor problemen, kun je nieuwe updates/roms downloaden en hebben ze vaak meer verstand van dit allemaal dan ikzelf alleen is wel allemaal in het engels.

NAND Android Rom flashen:
Flashing Your First HD2 NAND Android Rom - xda-developers

XDA thread van deze rom:
HyperDroid GBX v12

Video tutorial:
http://www.youtube.com/watch?v=71WDYfDg4sA&feature=player_detailpage

Rom updaten
Als je je huidige cwm Android wilt updaten, bijvoorbeeld van HyperDroid GBX v8.0 naar v9.0, kun je gewoon de nieuwe versie precies zo installeren als de vorige. Natuurlijk hoef je niet heel cwm opnieuw te installeren, dus kun je gewoon weer beginnen bij stap 5. ALs het goed is gaat er niks van je rom (apps, instellingen) verloren, maar het is altijd handig even een backup te maken via CWM (in het cwm menu naar Backup & Restore > Backup). Kijk ook even na of je de nieuwste versie's hebt van: radio, MAGDLR of CWM

Heb je verouderde versie's van bijvoorbeeld de radio, MAGDLR of CWMvervang die dan zoals hieronder staat beschreven.

-vervang MAGLDR met de versie die hierbij zit. ( op dezelfde manier als dat je MAGDLR erop zet. Zie tutorial stap 3.)

-Flash CWM zoals in de handleiding hieronder. (stap 4)( doe wel een data whipe)

-rom installeren met CWM zoals in de handleiding hieronder (stap 5)

Andere roms:
Nexus one rom voor de hd2:
zie hier

What works / changelog
What works:
3G / Data
Audio
Bluetooth
BT in standby fixed by Trilu and charansingh (Huge props to both!)
GPS is working (No 60mA battery drain issue.) (Props to Gauner1986 & Diem)
Network Location
Wi-Fi
FM Radio
Phone
Camera
Camcorder
USB Tethering
USB Mass Storage
LED Charging Lights (Thanks to iamgpc)
LED Notification Lights (Thanks to iamgpc & tytung)
Auto Backlight (Thanks to iamgpc)
WiFi Tethering/Hotspot (thanks to tytung and charansingh)

Changelog/ Update's v12:
Framework Tweaks by ilhades fixes https://github.com/Redux & CM7 Martin Long for Profiles
-Fixed bootloops for some users
-Fixed Call/Data connection drops for some users
-Fixed some ringtones being overridden by “other” app group in profile
Updated Market to 2.3.6
Fixed YouTube crashing on certain videos (Reverted to stock Animations)
Rom Manager support for cLK users!
New MMS.apk (CM7 based built on HyperDroid source)
New init by Tytung (small mods by Pongster)
And MORE…….

Changelog/ Update's v11:
-New kernel tytung_r8.3 (huge props to tytung)
-BT drain fix by Trilu and charansingh
-BTRFS Support
-latest cLK patches
-latest kernel patches (check out source from tytung)
-New init by crawlingcity (small mods by pongster)
-New Mms.apk (AOSP based on HyperDroid source compiled by fhasovic)
-less features, but more stable
-patched libsqlite by ownhere
-Framework Tweaks
-Smoother Spinner Animation… See it to believe it!
-New MIUI Camera (supports more languages)

Terug naar Windows mobile
1. Download hier de officiële Windows Mobile ROM. Kies voor “Netherlands: (NLD) 3.**.***.*” (de nieuwste versie)
2. Zet de telefoon uit
3. Ga nu naar bootloader mode door de volume knop beneden in te houden en tegelijkertijd de power knop in te drukken
4. Sluit je telefoon nu aan op je computer
5.Open nu “RUU_Leo_S_HTC_NLD_******.exe” op je computer en volg de stappen
Wachten tot de telefoon opnieuw opgestart is, nu heb je weer de officiële Windows Mobile 6.5 NLD.

Garantie
Wanneer je je toestel terugbrengt naar de winkel/fabriek of zo, verwijder dan eerst HSPL/MAGLDR/Android. Wanneer dit op je toestel geïnstalleerd is vervalt namelijk mogelijk je garantie.

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag! Ik ben ook maar menselijk/cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" />
Stuur me een pm (dan blijft het topic overzichtelijk) en ik pas het daar waar nodig aan.

Succes!

Heb ik je geholpen?
Gebruik deknop onderaan het bericht!

Bewerkt (2 februari 2011 20:23)
Samsung

Samsung

• Lid sinds 18 januari 2011
  • Berichten 421
  • Reputatie 0
  • 2 februari 2011
  • 20:37

Verzoek kwam van hier, bedankt voor plaatsen!

Edit:

Zo, ik was even bezig samen met AVS om mijn telefoon weer even snel te maken. Nu even dit topic doorlezen. Bedankt voor het plaatsen en morgen ga ik proberen de Desire HD om te bouwen.

Bewerkt (2 februari 2011 20:37)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 2 februari 2011
  • 20:39

Samsung;94991
Verzoek kwam van hier, bedankt voor plaatsen!

Your welcome!

Bewerkt (2 februari 2011 20:39)
Samsung

Samsung

• Berichten 421
  • Reputatie 0
  • 3 februari 2011
  • 19:11

Dames en heren, jongens en meisjes…
Ik kan met volle trots zeggen dat dit een goede ‘how to’ is. Is getest op een HD2 (vandaag geïnstalleerd) en samen met Julian geïnstalleerd en getest. Werkt supergoed en heel erg snel. Echt een aanrader dit.
Wat mij betreft gaan de credits naar Julian die deze ‘how to’ heeft geschreven en mij heeft geholpen met installeren! Hartelijk dank. :-)
Enige nadeeltje is dat enkele dingen wel in het Engels lopen (software staat wel op Nederlands) en dat de batterij stroom lijkt te vreten.
Dat laatste moet ik even uitzoeken. ;-)

Bewerkt (3 februari 2011 19:11)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 3 februari 2011
  • 19:37

Haha dank je dank je….
Batterij moet beter kunnen. Bijvoorbeeld overclocken lager zetten … maar dit ga ik wel even uitzoeken.
En als je de apps update zijn ze dan nog steeds in het engels? Of gaat het om android die tussen engels en nederlands switcht

Sent shooting using a …. duh

Bewerkt (3 februari 2011 19:37)
Samsung

Samsung

• Berichten 421
  • Reputatie 0
  • 3 februari 2011
  • 19:54

Het gaat om android die tussen Engels en Nederlands switcht. ;-)
Maar die maat van me, waarvoor ik het had gedaan, was er superblij mee. Eindelijk van windows af.

Bewerkt (3 februari 2011 19:54)
Rayshan

Rayshan

• Lid sinds 07 februari 2011
  • Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 7 februari 2011
  • 12:47

Hallo androiders,

Ook mij is het gelukt met deze setup, op de HD2maare hoe zit dat met die sense eigenlijk??
Nog hartelijk bedankt trouwens ….

Bewerkt (7 februari 2011 12:47)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 7 februari 2011
  • 12:55

Rayshan;97570
maare hoe zit dat met die sense eigenlijk??
Nog hartelijk bedankt trouwens ….

Graag gedaan! Wat bedoel je met je vraag?

Bewerkt (7 februari 2011 12:55)
Rayshan

Rayshan

• Lid sinds 07 februari 2011
  • Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 7 februari 2011
  • 13:19

Hoi Julian,

Wat ik bedoel is zoals op de desire draait android fabrieks af met de home pagina htc sense
is dat ook mogelijk met de hd2 op android.
Ray

Bewerkt (7 februari 2011 13:19)
Julian

Julian

• Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 7 februari 2011
  • 13:21

Waarschijnlijk wel al zou ik niet weten hoe. Misschien dat iemand anders je hiermee kan helpen.

Bewerkt (7 februari 2011 13:21)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren